het Abrahamitiesche verbond

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 02 aug 2017 12:32

Ik begrijp dat het nog niet duidelijk genoeg is,""49Jezus antwoordde: “Ik ben niet van de duivel bezeten, maar Ik eer mijn Vader, terwijl gij Mij aantast in mijn eer, 50Ik zoek mijn eigen eer niet. Er is Iemand die ze zoekt en die oordeelt. 51Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand mijn woord onderhoudt, zal hij in eeuwigheid de dood niet zien.” 52Toen zeiden de Joden Hem: “Nu weten wij zeker dat Gij van de duivel bezeten zijt. Want Abraham en de profeten zijn gestorven, terwijl Gij beweert: Als iemand mijn woord onderhoudt, zal hij in eeuwigheid de dood niet smaken. 53Zijt Gij soms groter dan onze vader Abraham, die wel gestorven is. Zelfs de profeten zijn gestorven. Voor wie houdt Gij uzelf wel?” 54Jezus antwoordde: “Als Ik Mijzelf verheerlijk dan is mijn glorie niets; maar mijn Vader is het die Mij verheerlijkt, van wie gij zegt: Hij is onze God. 55Toch kent gij Hem niet. Ik daarentegen ken Hem en als Ik zou zeggen dat Ik Hem niet ken, zou Ik aan u gelijk zijn: een leugenaar. Maar Ik ken Hem en onderhoud zijn woord. 56Abraham, uw vader, juichte van vreugde bij de gedachte dat hij mijn dag zou zien; hij heeft hem gezien en zich verheugd.” 57Toen zeiden de Joden tot Hem: “Gij zijt nog geen vijftig jaar en Gij hebt Abraham gezien?” 58Jezus antwoordde hun: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: voor Abraham werd, ben Ik.” 59Toen raapten zij stenen op om Hem te stenigen, maar Jezus trok zich terug en verliet de tempel.

Om kort te gaan: wat Jezus hier zegt is dat het niet om de lichamelijke afstamming gaat om het geloven van zijn woorden.
en de fundamentele overtuiging van het nieuwe verbond dat jezus Groter is dan Abraham""

Wij kunnen dit hier makkelijk over het hoofd zien, maar de Joden in dit tekstgedeelte begrepen heel goed dat Jezus beweerde dat Hij was. Toen Hij zei: "Voordat Abraham was, ben Ik," was dat een echo van de bekendmaking van zijn naam aan Mozes bij de brandende braambos: "Ik ben Die Ik ben" (Exodus 3:14).

Een uitspraak als deze was voor de Joden een godslastering waar de dood door steniging op stond. Dat is de reden waarom ze stenen opraapten om Hem te stenigen. Ze wisten wat Hij beweerde en ze waren niet van zins dat te accepteren. Een ander voorbeeld hiervan vinden we in Johannes 5:18: "Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde
En vandaag is het nog steeds even waar als het vroeger was: de bewering dat Jezus God is zit mensen dwars en beledigt hen. Er is niemand die zich beledigd voelt door het idee van een profeet of een heilige, maar de bewering dat Hij God is, vereist onderwerping aan Hem. Veel mensen zoals de Joden, willen dat niet accepteren.
Maar door te beweren dat Hij groter is dan Abraham verkondigde Jezus duidelijk: ""Ik ben God"". Ik ben het woord dat bij God was en dat God was.
Ware afstammelingen van Abraham, de vader van het geloof, zullen Jezus als de Messias die aan Abraham beloofd was

Deze fundamentele overtuiging van het nieuwe verbond, dat Jezus groter is dan Abraham, wordt verder onderstreept door het boek Hebreeën dat de interactie tussen Abraham en Melchizedek behandelt (Hebr. 6:13-7:3). In dit gedeelte sprak de auteur van Hebreeën eerst over Gods belofte aan Abraham. Daarna begon hij te spreken over Jezus die bij de orde van Melchisedek hoort, Melchisedek is belangrijk, vanwege de relatie die abraham met Melchizedek Had Toen Abraham een tiende van de oorlogsbuit gaf , verklaarde hij daarmee dat Melchizedek Groter was dan Hijzelf als Jezus dus deel uitmaakt van de orde van Melchisedek, en Melchisedek groter was dan Abraham, dan is ook Jezus groter dan Abraham.

Omdat Jezus de is van de orde van Melchisedek staat Hij een trap hoger dan Abraham. Dit is exact wat Jezus n Johannes 8 beweerde; dit was een enorm statement in die cultuur waar Abraham de vader en de held van hun geloof was. Zo sprak Jezus openlijk uit dat Hij de vervulling van de beloften aan Abraham was

HET BELANG VAN DE BESNIJDENIS
Dat het Abrahamitische verbond in het nieuwe verbond is ook te zien in de kwestie van de besnijdenis. Ieder Oudtestamentische verbond had een bepaald teken dat diende als symbool of herinnering aan het feit dat deze twee partijen een verbond hadden. Iedere keer dus dat Noach een regenboog zag werd hij eraan herinnerd dat God niet nog eens een wereldwijde vloed zou sturen. Abraham werd door zijn besnijdenis dagelijks aan zijn verbond met God herinnerd. Mozes en de Israëlieten hadden de viering van het Pascha dat hen herinnerde aan hun verbond met God en ook aan het feit dat Hij het volk bevrijdde uit Egypte.
Davids symbool is wat minder zeker, omdat hij God beloften aan hem als verbond beschouwde maar zij feitelijk geen verbondsceremonie hadden gehad. Het teken van dit verbond zou dus een troon kunnen zijn, maar het is ook mogelijk dat Davids verbond geen teken had zoals de andere. Het punt is dat, voor Abraham, de besnijdenis een teken was van zijn verbond met God. Alle mannen in zijn familie werden besneden, als teken dat zij deel uitmaakten van Abrahams verbond met God.

Toen jaren later de Mozaische wet werd geintroduceerd, zei de wet dat alle mannen besneden moesten worden op de achtste dag na de geboorte. Zo veranderde de besnijdenis van het zijn van een teken van het verbond met Abraham naar het zijn van een deel van de wet. Toen was het niet langer enkel een teken, maar werd het, op een andere manier, een last.
Met het verstrijken van de tijd veranderde het concept van de besnijdenis. In de tijd dat Jezus op aarde was, was het concept van de besnijdenis het volgende: 'Wij zijn de zonen van Abraham. Wij zijn beter dan alle volkeren van de wereld. Wij hebben een verbond met God

omdat wij besneden zijn '' dit is een subtiele maar significante verschuiving. Dit is een vertrouwden op het teken van het verbond in plaats van op het verbond zelf .
Ze hadden de besnijdenis aangenomen omdat het in de wet van Mozes stond, dus stelden ze hun vertrouwen in hun besnijdenis. Maar de besnijdenis was slechts het teken van het Abrahamitische verbond en van de relatie tussen Abraham en God de Vader, Terwijl Abraham vertrouwde op het verbond met God (waar de besnijdenis het teken van was), waren de Joden in feite begonnen om op de besnijdenis ( het teken) te vertrouwen in plaats van op de relatie.

Dit zou hetzelfde zijn als vertrouwen op je trouwring, die het teken is van jouw huwelijk, in plaats dat je werkelijk je relatie ontwikkelt. De doop is slechts een teken van de relatie; is hetgeen redding brengt. Dit is wat er in Jezus' tijd hier op aarde was gebeurd met het concept van de besnijdenis

Na Jezus' dood en opstanding werd de besnijdenis een discussiepunt in de vroege Kerk. Velen vroegen zich af 'moeten we nog steeds besnijden?' Volgens de leer van de apostelen Paulus, Petrus, Jacobus en Johannes was de besnijdenis die Jezus bracht er een van het hart, wat betekende dat de mens het uiterlijke teken van het verbond niet meer nodig had.
Het nieuwe verbond is een innerlijk verbond waardoor God ons een nieuw hart (een nieuwe geest) geeft. Hij maakt ons deelnemers aan de goddelijke natuur en Hij begint onzichtbare veranderingen te bewerken in ons hart. Dit betekent dat we het uiterlijke teken en symbool van de besnijdenis niet meer nodig heb Dit was echter vele jaren lang een belangrijk debat in de vroege Kerk, omdat men zich nog steeds aan het aanpassen was aan de realiteit van het nieuwe verbond.

Veel van de Joodse gelovigen wilden dat de heidense gelovigen na hun bekering besneden werden, omdat ze dachten dat de besnijdenis nodig was als uiterlijk teken van het verbond. 49 Paulus sprak zich in Galaten 5:12 sterk uit tegen de pro-besnijdenisgroep: Ze moesten zich laten castreren, die onruststokers" Paulus walgde van de pro besnijdenisbeweging, omdat hij inzag wat het was- een stap terugnaar het oude verbond.

Hij besefte de dwaasheid van degenen die onder het nieuwe verbond leven en tegelijkertijd de wetten van het oude verbond houden.
Maar velen begrepen dit niet, net zoals vandaag de dag velen het nog niet begrijpen. om zijn punt duidelijk te maken blikte Paul terug in de geschiedenis naar de onder het Abrahamitisch verbond en volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is het is belangrijk men een nieuwe schepping is ( Gal 6:15).Anders gezegd Dit teken doet er niet langer toe. Wat er wel toe doet is het zijn van een nieuwe schepping, of je hart besneden is'
Door dit te zeggen, zei Paulus dat geen enkel ding van het oude verbond er nog toe deed nu het nieuw verbond er was, omdat het nieuwe het oude overbodig had gemaakt. Om deze manier trof hij het systeem van de wet in het fundament.

DE BESNIJDENIS VAN HET HART
Dit idee raakte de Joodse religie van de eerste eeuw in het hart, zoals we zien in het verhaal van Stefanus, die feitelijk werd gestenigd vanwege de kwestie van de besnijdenis. In Handelingen 6 stond Stefanus terecht omdat hij het evangelie predikte. De Joden voerden valse (betaalde) getuigen op om tegen hem te getuigen. In antwoord daarop stak Stefanus van wal met een geweldige toespraak, in feite een overzicht van de bijbel aan de hand van de belangrijke verbonden, te beginnen met Abraham en eindigend met Jezus.

Daarna berispte hij de Joden voor hun verwerping van Jezus als de beloofde Messias"" Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de heilige Geest: gelijk uw vaderen, zo ook gij. Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood, die geprofeteerd hebben van de komst van de Rechtvaardige van wie gij nu verraders en moordenaars geworden zijt, gij, die de wet ontvangen hebt op beschikking van engelen, doch haar niet hebt gehouden. Toen zij dit hoorden, sneed het hun door het hart en zij knersten de tanden tegen hem. Maar hij, van de heilige Geest, sloeg vol de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods, En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods. Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem en zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem. En de getuigen legden hun mantels af aan de voeten van een jonge man Saulus genaamd (Hand. 7:51-58 NBG 51) Niet alleen het feit dat hij Jezus zag was aanstootgevend.

Wat de Joden echt dwars zat was zijn verwijt aan hen: "Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren". Hiermee verwees hij naar Deuteronomium 30:6, waar voorzegd werd dat het volk na hun verbanning naar Babylon teruggebracht zou worden en dat God hun hart zou besnijden. Hij beschuldigde hen ervan dat ze de vervulling van die profetie verwierpen omdat ze het nieuwe verbond verwierpen en ook de Ene (Jezus), die gezonden was om hun hart te besnijden. Dit laat ons de realiteit zien van datgene wat de vroege Kerk predikte over Jezus als de vervulling van de beloften die gedaan waren aan Abraham en David. Deze nadruk is door het hele Nieuwe Testament duidelijk te zien. En het was deze boodschap die ervoor zorgde dat de Joden Stefanus stenigden voor godslastering. Ze weigerden de mogelijkheid te accepteren dat Jezus de Messias was geweest en dat ze Hem over het hoofd hadden gezien. Dit is de betekenis van de in het Nieuwe Testament. De overgang van het uiterlijke teken dat de fysieke besnijdenis is, de innerlijke besnijdenis van het hart, was de hoeksteen van de overgang van het oude verbond naar het nieuwe Het gebod om te besnijden betekende de volkomen eliminatie van de wet van het oude verbond ..

Deze discussie is nauw verbonden met de nieuwtestamentische discussie over wet en geloof, maar daar misschien een andere keer over..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 02 aug 2017 14:59

Radical, Je moest eens ophouden met die meterslange postings en eens ter zake komen. Het gaat in deze discussie niet over de vraag of Jezus al of niet God was en ook niet over de besniidenis als teken van het verbond met Abraham. Want dat verbond is nooit op de gelovigen uit de heidenen over gegaan, daarom hoefden die ook niet besneden te worden maar voor de Joodse gelovigen blijf hij geldig tot op de huidige dag evenals het sabbatsgebod. En dit is een nieuw bewijs dat Israël een heilsorgaan met een geheel eigen, van de Gemeente v.Chr. onderscheiden roeping en identiteit is. Maar jij laat het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden opgaan in de kerkgeschiedenis. Maar al is de verzoening in het N.V.dezelfde als voor Israël, de verbonden met Israël hebben betrekking op het beloofde land. Jeruzalem, de tempel en de troon van David. En die zijn nooit op de kerk overgegaan. Maar het principe dat het tenslotte niet om het uiterlijke teken, maar op de betekende zaak aankomt blijft ook onder het N.V.gehandhaafd. Daar hoef je dus niet zoveel woorden niet aan te besteden!

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 02 aug 2017 16:01

Ereunao schrijft:
Want dat verbond is nooit op de gelovigen uit de heidenen over gegaan, daarom hoefden die ook niet besneden te worden maar voor de Joodse gelovigen blijf hij geldig tot op de huidige dag evenals het sabbatsgebod. En dit is een nieuw bewijs dat Israël een heilsorgaan met een geheel eigen, van de Gemeente v.Chr. onderscheiden roeping en identiteit is.


Dank u voor dit statement.

Vanwege de oorlog kon mijn besnijdenis niet op de 8e dag plaats vinden. Het was onmogelijk gemaakt doordat er zoveel van ons waren uitgemoord. Maar er is ook nog zoiets als wat wij noemen "achterstallig onderhoud". Zie Jozua 5:5

Het gebeurde op een Sjabbat dat mijn besnijdenis plaats vond. Gelegen op de behandelbank onderging ik rustig de behandeling en op de achtergrond hoorde ik de gebruikelijke Hebreeuwse gebeden. Ik maakte een opmerking en gaf aan dat ik iets voelde. Was het niet genoeg verdoofd vroeg de mohel? De mohel dacht dat hij onvoldoende verdoving had toegediend. Mijn antwoord was, de verdoving is uitstekend, maar ik voel een golf van blijdschap in mij opkomen dat ik na zoveel jaren voldoe aan het gebod. Ik voelde het als een thuiskomen en er weer helemaal bij horen. En dat gevoel heb ik nog steeds.
--------
Ter aanvulling de volgende opmerking: Abram besneed op 75 jarige leeftijd zichzelf en al zijn mannelijke huisgenoten, zij behoorden hem toe.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 02 aug 2017 16:40

6En Hij heeft ons samen ( jood en heiden) met Hem doen opstaan en zetelen in de hemelen, in Christus Jezus, 7om de naderbij komende eeuwen de overgrote rijkdom van zijn genade te tonen door zijn goedheid jegens ons in Christus Jezus. 8Ja, aan die genade dankt gij uw heil, door het geloof; niet aan uzelf, Gods gave is het; 9niet aan uw prestaties, niemand mag zich verhovaardigen. 10Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede daden te realiseren die God voor ons al bereid heeft. 11Beseft dus goed, dat gij, vroeger ‘de heidenen’ geheten, ‘de onbesnedenen’, zo genoemd door hen die zich vanwege een lichamelijke ingreep ‘de besnedenen’ noemen, 12bedenkt dat gij indertijd van Christus gescheiden waart, uitgesloten van de gemeenschap van Israël en van de verbonden waaraan de belofte verbonden was, zonder hoop en zonder God in de wereld. 13Thans echter zijt gij die eertijds veraf waart, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door het bloed van Christus. 14Want Hij is onze vrede, Hij die de twee werelden een gemaakt heeft, en de scheidsmuur heeft neergehaald, door in zijn vlees de vijandschap, 15de wet der geboden met haar verordeningen, te vernietigen. Hij heeft vrede gesticht door in zijn persoon uit de twee een nieuwe mens te scheppen, 16en die beiden in een lichaam met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap heeft gedood. 17En Hij is gekomen en Hij heeft vrede verkondigd aan u die veraf waart en vrede aan hen die dichtbij waren. 18Want door Hem hebben wij beiden in een Geest de toegang tot de Vader. 19Zo zijt gij dus geen vreemdelingen en ontheemden meer, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God, 20gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl de sluitsteen Christus Jezus zelf is, 21die het hele bouwwerk in zijn voegen houdt. In Hem groeit het uit tot een heilige tempel in de Heer. 22In Hem wordt ook gij mee opgebouwd tot een woonstede van God, in de Geest.

en in galaten h 3
O domme Galaten, wie heeft jullie behekst? Jezus Christus was u toch openlijk en duidelijk verkondigd als gekruisigd! 2Dit wil ik alleen maar van u horen: hebt ge de Geest ontvangen door de wet te volbrengen of door gelovig te luisteren? 3Hoe kunt ge zo dom zijn! Ge zijt begonnen met de Geest, wilt ge nu eindigen met het vlees? 4Hebt ge zoveel meegemaakt voor niets? Dat kan ik niet aannemen. 5Nogmaals: Hij die u de Geest verleent en onder u wonderen werkt, doet Hij dat omdat ge de wet onderhoudt of omdat ge luistert en gelooft? 6Zoals er geschreven staat: Abraham heeft God geloofd en het werd hem als gerechtigheid aangerekend. 7Ge ziet het: de mensen van geloof, dat zijn de kinderen van Abraham. 8En daar de Schrift voorzag, dat God de heidenvolken zou rechtvaardigen door het geloof, heeft zij aan Abraham bij voorbaat het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken worden gezegend. 9De mensen van geloof worden dus gezegend, samen met Abraham, de gelovige. 10Maar de mensen van de wetswerken liggen onder een vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die zich niet metterdaad houdt aan alle voorschriften in het boek der wet, 11Trouwens, dat niemand door een wet bij God gerechtvaardigd wordt, is evident, want: Hij die door het geloof gerechtvaardigd is zal leven. 12Welnu, de wet heeft niet met geloven te maken, maar: Hij die deze dingen doet zal daardoor tot het leven komen. 13Christus heeft ons bevrijd van de vloek der wet door zelf voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt alwie hangt aan het hout, - 14opdat in Jezus Christus de zegen van Abraham zou komen over de heidenvolken, opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door middel van het geloof. 15Broeders, een voorbeeld uit het gewone leven: ook onder de mensen kan niemand een rechtsgeldig testament tenietdoen of wijzigen. 16Nu zijn de beloften aan Abraham aangezegd en aan zijn nageslacht. (Het woord staat niet in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw nageslacht en dat nageslacht is Christus). 17Ik bedoel dit: een door God bekrachtigde wilsbeschikking wordt niet ongedaan gemaakt door een wet die vierhonderddertig jaar later is gekomen, zodat de belofte zou komen te vervallen. 18Was immers de erfenis afhankelijk van de wet, dan niet van de belofte. Maar God heeft juist door een belofte Abraham zijn genade betoond. 19Waartoe dient dan de wet? Die is er bij gekomen met het oog op de overtredingen, tot aan de komst van het nageslacht, op wie de belofte betrekking heeft. Ze is uitgevaardigd door engelen door tussenkomst van een middelaar. 20Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan een persoon, God echter is een. 21Is de wet dan in strijd met de beloften? Geen sprake van! Was er een wet gegeven die het leven kon schenken, dan zou de gerechtigheid inderdaad voortvloeien uit de wet. 22Maar de Schrift heeft alles opgesloten in de macht der zonde, zodat de belofte gegeven wordt aan hen die geloven, en wel op grond van het geloof in Jezus Christus. 23Voordat het geloof kwam, stonden wij onder bewaking van de wet, opgesloten tot het geloof zou worden geopenbaard. 24De wet is dus voor ons een oppasser geweest tot de komst van Christus, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden door het geloof. 25Maar nu het geloof is gekomen, staan wij niet langer onder de oppasser. 26Want gij zijt allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. 27Want gij allen die in Christus zijt gedoopt, zijt met Christus bekleed. 28Er is geen Jood of heiden meer,

Er is in Hem geen onderscheid meer hoe duidelijk kon Paulus het uitleggen,
maar toch!!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 02 aug 2017 18:17

Hier trap je opnieuw een open deur in, daar hoef je geen hele lappen tekst aan te wijden. Dat binnen de Gemeente alle gelovigen op voet van gelijkheid deel aan dezelfde geestelijke zegeningen hebben is zonder meer duidelijk. Maar daar buiten blijft het verschil tussen Israël en de Gemeente gewoon bestaan. Paulus onderscheidt duidelijk 3 groepen mensen, Joden, Grieken en de Gemeente Gods ( 1Kor.10:32) En ook de gelovige Joden houden nog steeds de besnijdenis en de sabbat in ere als tekenen van Gods verbond met Israël. Ezech.20:12.En Israël als volk heeft een heel andere relatie met dezelfde Messias als Zijn Gemeente. Want hij is naar Zijn mensheid nog steeds de wettige Erfgenaam van de troon van David Luk.1:32. Maar Hij is als de Opgestane de hemelse Bruidegom van Zijn gemeente. Maar hier ga jij natuurlijk niet op in; je zult wel weer reageren met een meterslang bericht dat je waarschijnlijk voor het grootste deel domweg kopieert van de een of andere pretoristensite!

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 02 aug 2017 18:31

ereunao schreef:Hier trap je opnieuw een open deur in, daar hoef je geen hele lappen tekst aan te wijden. Dat binnen de Gemeente alle gelovigen op voet van gelijkheid deel aan dezelfde geestelijke zegeningen hebben is zonder meer duidelijk. Maar daar buiten blijft het verschil tussen Israël en de Gemeente gewoon bestaan. Paulus onderscheidt duidelijk 3 groepen mensen, Joden, Grieken en de Gemeente Gods ( 1Kor.10:32) En ook de gelovige Joden houden nog steeds de besnijdenis en de sabbat in ere als tekenen van Gods verbond met Israël. Ezech.20:12.En Israël als volk heeft een heel andere relatie met dezelfde Messias als Zijn Gemeente. Want hij is naar Zijn mensheid nog steeds de wettige Erfgenaam van de troon van David Luk.1:32. Maar Hij is als de Opgestane de hemelse Bruidegom van Zijn gemeente. Maar hier ga jij natuurlijk niet op in; je zult wel weer reageren met een meterslang bericht dat je waarschijnlijk voor het grootste deel domweg kopieert van de een of andere pretoristensite!


Deze uitleg uit eigen hoed geeft aan wie het ware Israel zijn.. rom 11

1Heeft God dan zijn volk verstoten? Volstrekt niet. Ik ben zelf een Israëliet, van het geslacht van Abraham, uit de stam Benjamin. 2Nee, God heeft zijn uitverkoren volk niet verstoten. Gij weet toch wat de Schrift zegt in het verhaal van Elia, hoe hij Israël aanklaagt bij God: 3Heer, zij hebben uw profeten gedood en uw altaren omvergeworpen. Ik ben alleen overgebleven, en mij staan ze naar het leven. 4Maar wat geeft de godsspraak hem ten antwoord? Zevenduizend man heb Ik overgehouden, die de knie niet hebben gebogen voor Baal. 5Zo is het ook in deze tijd. Een rest is overgebleven, dank zij een genadige uitverkiezing. 6Is het echter uit genade, dan niet om verdienstelijke werken; anders zou de genade geen genade meer zijn.

in het oude testament en het nieuwe is er altijd een overblijfsel van de joden geweest die God hebben gevolgd, zelfs wanneer de overgrote meerderheid, , God de rug had toegekeerd, God heeft altijd een een overblijfsel van getrouwen gehad ( ecclesia of de geroepenen )

7 Bijgevolg, wat Israël nastreeft, heeft het niet bereikt. Alleen het uitverkoren deel heeft het bereikt en de overigen zijn verstokt, 8volgens het woord van de Schrift: God heeft hun geest verdoofd, Hij gaf hun ogen die niet zien en oren die niet horen, tot op de dag van vandaag. 9En David zegt: Laat hun tafel voor hen een valstrik worden, een struikelblok, een bestraffing. 10Mogen hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien. Krom hun ruggen zonder ophouden.

in reactie op diegene die God niet najaagden door geloof, verblindde Hij hun ogen, en verhardde hen in hun beslissing.

11Hebben zij zich dan zo gestoten, dat zij ten val zijn gekomen? Dat niet, maar als gevolg van hun misstap ging het heil naar de heidenen, opdat zij zelf jaloers zouden worden. 12Als hun misstap de wereld verrijkt heeft en hun falen voor de heidenen overvloed betekent, wat mogen wij dan niet verwachten, als zij hun tekort zullen aanvullen! 13Nu richt ik mij tot u die uit het heidendom gekomen zijt. Ik ben weliswaar apostel van de heidenen, maar ik schat dit ambt juist hierom zo hoog, 14omdat ik hoop mijn eigen volk tot naijver te prikkelen en er althans enigen van te redden. 15Want als hun verwerping de wereld verzoening heeft gebracht, wat kan dan hun aanneming anders betekenen dan leven uit de doden? 16Is het eerste deel van het deeg geheiligd, dan ook de rest. Is de wortel van de boom heilig, dan ook de takken. 17Als nu sommige van die takken zijn weggebroken, en gij, wilde loot, daartussen zijt geënt en deel hebt gekregen aan het sap van de olijf, verheft u dan niet boven de takken. 18Wilt gij snoeven, bedenkt, dat de wortel u draagt en niet gij de wortel. 19Gij zult zeggen: “Er zijn dan toch maar takken weggebroken, opdat ik zou worden geënt.” 20Heel juist, zij zijn weggebroken om hun ongeloof, en gij dankt uw plaats aan het geloof. Maar neemt u in acht, weest niet overmoedig. 21Als God de takken die aan de boom thuishoorden, niet heeft ontzien, zal Hij ook u niet sparen.

De joden zijn de natuurlijke rank, en de heidenen zijn de wilde rank.
Zoals wij eerder zagen, betekent van joodse afkomst zijn, maar niet wandelend in geloof, niets voor God, zoals we zien in rom h 11 v 20
""zij zijn weggebroken om hun ongeloof, en gij dankt uw plaats aan het geloof""
Wij zijn geent op het israel van God, het ware israel, het israel dat God kent, door geloof, het israel waar God altijd zijn verbond mee sloot en onderhield.
Dit is waar we op geënt zijn door genade door geloof


22Houdt daarom Gods goedertierenheid voor ogen, maar ook zijn gestrengheid: zijn gestrengheid voor de takken die zijn afgevallen en zijn goedertierenheid jegens u, indien gij tenminste zijn goedheid trouw blijft. Anders wordt ook gij weggekapt. 23En wat hen betreft, als zij niet in hun ongeloof volharden, zullen ook zij weer worden geënt. Want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24Gij zijt van de wilde olijfboom, waartoe gij krachtens uw oorsprong behoort, afgebroken, en tegen uw aard in geënt op de edele olijf. Hoeveel gemakkelijker zullen zij die er van nature bij horen weer op hun eigen stam worden geënt!

God is streng ten opzichte van degenen die wandelen in ongeloof, terwijl hij vriendelijk is voor de degenen die wandelen in geloof.
Als Joden zich gaan afkeren van vertrouwen in dode werken, en nin plaats daarvan met God wandelen door geloof in de messias, dan zullen zij terug geent worden het israel van God en weer zijn volk zijn. Joden mogen dan wel bij het nationale israel horen maar als zij geen geloof hebben, dan zijn ze onder de toorn van God.
Als een individuele Jood of heiden wandelt in geloof, dan behaagt deze persoon god en geniet hij van God's vriendelijkheid.

25Overschat uzelf niet, broeders. Ik moet u een geheim openbaren: de verharding die over een deel van Israël gekomen is, duurt slechts totdat de massa van de heidenvolken is binnengegaan. 26En zo zal ten slotte heel Israël gered worden, volgens de woorden van de Schrift: Uit Sion zal de Redder komen en Hij zal de goddeloosheid uit Jakob verwijderen.

Zoals we eerder zagen, heeft God degene die hem verwierpen genomen en ze verhard in hun besluit, dit stelt de heidenen in staat binnen te komen en zich te voegen bij het israël van God door te wandelen in geloof.
het resterende deel joden die God volgt door geloof en de heidenen die volgen door geloof, vormen samen zoals dat heet het israel van God ( zie galaten h 6 v16

God sloot altijd zijn verbonden en relateerde aan het ware israël, degene die met hem wandelen door geloof.

Wie is Israel ??
In het verleden het restand bleef een meerderheid van Joden over die de naam israel droegen terwijl ze niet wandelde met God.
Bijv. rom h 9 v 6 Want niet allen die uit Israël stammen, behoren tot Israël, het ware Israel is altijd gedefinieerd als degenen die wandelen in geloof, terwijl op hetzelfde moment er velen andere waren onder de naam israel die de bloed lijn deelde maar niet echt het israël waren volgens God.
Nu God zijn Zoon gegeven heeft,h schets Hij duidelijk jk dat alleen degene die hun geloof in jezus stellen, deel zijn van het israel van God . Daarom staat er Rom 11 v 26 En zo zal ten slotte heel Israël gered worden, Hoe ?? wat paulus zegt dat heel israël , het ware israël van God het israel wat blijkbaar bestaat in god's denken is samengesteld uit joden en heidenen die hun geloof op jezus hebben gevestigd.

Daar op die manier zal iedereen die deel is van israel worden gered. ::))

Dit is de nieuwe scheidslijn beter dan de oudtestamentische scheiding tussen ongelovige joden en het gelovige overblijfsel, dus vanaf nu "geheel israël" wordt gevormd door degenen die zijn gered door geloof in jezus
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 02 aug 2017 20:02

Radical:
Dit is de nieuwe scheidslijn beter dan de oudtestamentische scheiding tussen ongelovige joden en het gelovige overblijfsel, dus vanaf nu "geheel israël" wordt gevormd door degenen die zijn gered door geloof in Jezus[


Dat laatste zal waar zijn; ook het ‘geheel Israël van Rom.11: 26 wordt alleen door het geloof in Zijn Messias behouden. Want de verzoening door het bloed van de Messias is voor Israël dezelfde als voor ons Maar dan hebben wij het niet over de Joden die gedurende deze bedeling door een Geest tot een lichaam gedoopt en bij de Gemeente gevoegd worden. Maar dan gaat het over Israël als volk dat zich nationaal zal bekeren en zoeken de Heere hun God en David hun koning.Hos.3. En dat luidt het einde van de tijden der heidenen en herstel van de theocratie in.( Zach.14:9 ) Dat is dus een heel anderssoortige heilsbedeling in dezelfde Messias als waar jij het in plaatst. Vandaar ook die nieuwe tempel en offerdiensten in het messiaanse rijk.( Ezech. 40-44 ) Maar jij kunt je bij het begrip Koninkrijk Gods nu eenmaal niets anders voorstellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferende (n.b.voor de opstanding ! ) in de hemel. En daarom laat de officiele theologie de profetie ook doorlopen in de kerkgeschiedenis.! En nu alsjeblieft wat korter en zakelijker. Hele bijbelgedeelten kopiëeren kan ik ook!

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 07 aug 2017 14:07

Thans eerst even een beknopte uitleg over het verbond met Abraham i.v.m. de positie van Israël in het eschaton v/h.Koninkrijk:

Al is het waar dat het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden op hetzelfde basale verbond der genade en der verzoening berust, dat bewijst niet dat ook de specifieke nationale beloften van het beloofde land , de troon van David en de herbouw van Jeruzalem en de tempel etc ook op de Gemeente v.Chr. zijn overgegaan. Het basale verbond der genade en der verzoening in de Messias heeft eeuwenlang door de bedding van het verbond met Abraham gestroomd omdat de Messias uit dat volk geboren moest worden. En dit basale verbond, dat, sinds Hij het met Zijn dood en bloedstorting bevestigd heeft hoewel in wezen hetzelfde, het N.V in Zijn bloed heet, is nu ook naar de heidenen uitgebreid. Maar daarnaast blijven de specifieke beloften voor het natuurlijke zaad van Abraham nog steeds van kracht. De verzoening is dus in oud-en n.testament wel dezelfde, maar de beloften niet! Want de Messias heeft als de wettige erfgenaam van de troon van David nog steeds een relatie met Israël als met geen ander volk. Van Pinksteren tot aan Zijn wederkomst vergadert Hij een Gemeente als de hemelse bruid van de Koning. Maar als die Gemeente ‘vol’ is keert de stroom van Gods genade in de Messias weer terug in de bedding van het verbond met Abraham. Dan worden door een hersteld en gezegend Israël alle volken gezegend. zie Jes. 27:6. De cruciale denkfout in de traditionele theologie is dus dat de hele Schrift onder de noemer van een Kerk en een verbond gebracht is. En daardoor is er na bijna 70 jr nog geen ruimte voor Israël als heilsorgaan met een eigen identiteit. Ik kan wel zeggen dat het voor mij een eye-oper was toen ik dit ontdekte. Hier laat ik het voorlopig maar even bij. gr: ereunao

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 07 aug 2017 21:25

Radical:
dus niet voor een volk van afstammelingen maar voor één afstammeling, Christus. Hij ging verder: Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte werd gegeven, maakt het testament dat door God bekrachtigd is niet ongeldig. De wet kan de belofte nooit ontkrachten. Immers, als de erfenis afhankelijk van de wet zou zijn, zou ze niet afhankelijk zijn van de belofte, maar het is nu juist door zijn belofte dat God zijn genade aan Abraham heeft geschonken. (Gal. 3:17, 18 )

De wet nam de beloften die aan Abraham gedaan waren niet weg De wet verving deze beloften niet en maakte ze niet ongeldig. Het was gewoon een ander, apart verbond. Dit betekent, zoals Paulus zei, dat de wet de belofte aan Abraham niet vervulde of bewerkstelligde. Integendeel, de belofte ging aan de wet vooraf en was gebaseerd op geloof.

En later stelt paulus het doel van de wet aan de orde..
(misschien voor later Ha ha )


Als dit als een reactie op mijn laatste posting bedoeld is dan heb ik hier geen antwoord op. Je huppelt hier weer met een veelheid van woorden over de zaak heen. Het gaat mij helemaal niet over de vraag of de erfenis uit de wet of uit de genade en het geloof in de Messias is. Ik heb alleen getracht duidelijk te maken dat het verbond met Abraham iets anders is dan het eeuwige verbond der genade en der verzoening waar de gelovigen van alle tijden in delen. En dat de specifieke beloften van het verbond met Abraham en al de binnen dit verbond met Israël gesloten verbonden betreffende het beloofde land, de troon van David,etc.. nog steeds gelden en nog niet vervuld zijn. Maar daar ga je wijselijk niet op in. Maar God heeft bij de ordeningen van dag en nacht gezworen dat Hij het ganse zaal Israëls niet verwerpen zal om alles wat zij gedaan hebben. Jer.31. En dat geldt ook voor het verbond met Levi en Davids huis Jer,, 33: 31. Deze beloften zijn nog steeds niet vervuld en kunnen onmogelijk zonder de Schrift geweld aan te doen op de Gemeente van Chr. toegepast worden. De wet nam dus idd.de belofte aan Abraham niet weg. En het is idd. gewoon een ander, apart verbond, dat ben ik met je eens. Maar jij bedoelt hier natuurlijk een ander dan het verbond der wet. Maar ik een ander dan het eeuwige verbond der genade en der verzoening in het bloed van het Lam, al rust het daar natuurlijk wel op. Zonder dit basale verbond kan trouwens geen enkel verbond bestaan. Maar dat de erfenis niet uit de wet, maar uit de genade in de Messias is bewijst natuurlijk niet dat God Zijn beloften nu aan een ander volk dan Israël zal vervullen! Het aan Israël beloofde Koninkrijk onder de dynastie van David is doordat Israël zijn Koning en daarmee het koninkrijk verwierp alleen opgeschoven tot de komst van de Koning in heerlijkheid. Want dan zal Israël Hem wel aannemen (Zach 12:10-13:1)Daar gaat het dus om en niet over wat jij hier aan de orde stelt. Gr:ereunao

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 08 aug 2017 10:18

ereunao schreef:Radical:

Deze beloften zijn nog steeds niet vervuld en kunnen onmogelijk zonder de Schrift geweld aan te doen op de Gemeente van Chr. toegepast worden. De wet nam dus idd.de belofte aan Abraham niet weg. En het is idd. gewoon een ander, apart verbond, dat ben ik met je eens. Maar jij bedoelt hier natuurlijk een ander dan het verbond der wet. Maar ik een ander dan het eeuwige verbond der genade en der verzoening in het bloed van het Lam, al rust het daar natuurlijk wel op. Zonder dit basale verbond kan trouwens geen enkel verbond bestaan. Maar dat de erfenis niet uit de wet, maar uit de genade in de Messias is bewijst natuurlijk niet dat God Zijn beloften nu aan een ander volk dan Israël zal vervullen! Het aan Israël beloofde Koninkrijk onder de dynastie van David is doordat Israël zijn Koning en daarmee het koninkrijk verwierp alleen opgeschoven tot de komst van de Koning in heerlijkheid. Want dan zal Israël Hem wel aannemen (Zach 12:10-13:1)Daar gaat het dus om en niet over wat jij hier aan de orde stelt. Gr:ereunao


We zitten dichter bij elkaar dan je denkt: Ik zal proberen aan de hand van de schrift dit uit te leggen..

We weten uit Gal h3 v19-21 dat de wet niet was gegeven om te rechtvaardigen, maar als resultaat van overtreding, dit zijn twee verschillende doelen
Zo leefde de israëlieten in de jaren tot jezus in de schaduw van de wet ze keken uit naar de belofte aan Abraham (voorafgaand aan de wet) vervuld zou worden , Met Jezus verscheen uiteindelijk de belofte van een nakomeling, de Christus, en deze werdt vervuld

Paulus ging verder in Gal h 3 v22(naardense) Maar de Schrift heeft alles opgesloten in de macht der zonde, zodat de belofte gegeven wordt aan hen die geloven, en wel op grond van het geloof in Jezus Christus.

en 23-25 Voordat het geloof kwam, stonden wij onder bewaking van de wet, opgesloten tot het geloof zou worden geopenbaard. 24De wet is dus voor ons een oppasser geweest tot de komst van Christus, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden door het geloof. 25 Maar nu het geloof is gekomen, staan wij niet langer onder de oppasser.

Gedurende de tijd van de wet tot jezus kwam stonden de Israëlieten dus onder toezicht van de wet. Zij waren letterlijk gevangenen onder de wet.
De wet hield hen onder bewaking totdat de beloofde nakomeling kwam totdat die kwam waren ze opgesloten zoals vers 22 zegt

Het eindresultaat wordt als volgt door paulus beschreven: Gal h 3 v26-29

Allen immers zijt ge zonen-en-dochters
van God
door het geloof in Christus Jezus.
27
Want gij allen
die tot eenheid met Christus zijt gedoopt
hebt u bekleed met Christus.

28
Daarin is geen Judeeër en geen Helleen,
daarin is geen dienstknecht en geen vrije,
daarin is geen mannelijk en vrouwelijk;
allen immers zijt gíj één in Christus Jezus!

29
Maar als gij van Christus zijt,
dan zijt ge zaad van Abraham:
overeenkomstig een belofte erfgenamen!

Met andere woorden Zij die Christus, die Abrabrahams nakomeling is, toebehoren zijn eveneens Abrahams nakomelingen, wat hen tot erfgename maakt, we zijn niet langer meer slaven maar kinderen van God en daarom erfgename van dezelfde belofte als de Zoon van God had gekregen.

De samenvatting die Paulus geeft maakt dat duidelijk: Gal 4 v 1-7
1
Ik zeg hiermee:
al de tijd dat de erfgenaam onmondig is,
verschilt hij in niets van een dienstknecht,
terwijl hij aller heer is,
2
maar hij staat onder voogden en huismeesters
tot aan het moment dat de vader
tevoren heeft vastgesteld.
3
Zo waren ook wij
toen we onmondig waren
geknecht
onder de elementen van de wereld.
4
Maar toen de volheid des tijds kwam,
heeft God zijn zoon als afgezant gezonden,
geboren uit een vrouw,
geboren onder een Wet,
5
opdat hij de mensen onder een Wet
zou loskopen,
opdat wij de rang van zonen-en-dochters
zouden mogen ontvangen.
6
Omdat ge zonen-en-dochters zijt
heeft God de Geest van zijn Zoon
uitgezonden onze harten in
en die schreeuwt uit ‘Abba!’, ‘Vader!’
7
Zodat je geen dienstknecht meer bent
maar zoon-of-dochter;
en indien zoon-of-dochter,
dan ook erfgenaam, door God.

Het is in dit gedeelte belangrijk dat we zien dat CHristus onder de wet geboren werd (Gal 4-4) Met andere woorden de wet was nog steeds in werking, deze eindigde niet met zijn geboorte, nee Hij leefde en deed zijn dienende werk onder de wet, totdat de wet de genadeslag kreeg van het kruis.

Door het kruis bevrijde Jezus de israëlieten van de wet Hij haalde hen uit het mozaïsche systeem van het oude verbond, Hij zij tegen hen: jullie zijn niet langer slaven maar kinderen van God die de beloften van Abraham kunnen beërven

Op deze manier kwam Christus en bevrijde Hij ons van de wet zodat wij net als Abraham door geloof kunnen leven en gerechtvaardigd kunnen worden.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 08 aug 2017 12:56

Radical:
Het is in dit gedeelte belangrijk dat we zien dat CHristus onder de wet geboren werd (Gal 4-4) Met andere woorden de wet was nog steeds in werking, deze eindigde niet met zijn geboorte, nee Hij leefde en deed zijn dienende werk onder de wet, totdat de wet de genadeslag kreeg van het kruis.

Door het kruis bevrijde Jezus de israëlieten van de wet Hij haalde hen uit het mozaïsche systeem van het oude verbond, Hij zij tegen hen: jullie zijn niet langer slaven maar kinderen van God die de beloften van Abraham kunnen beërven

Op deze manier kwam Christus en bevrijde Hij ons van de wet zodat wij net als Abraham door geloof kunnen leven en gerechtvaardigd kunnen worden.


Ook hier gaat het weer over de recchtvaardiging uit gende door het geloof tegenover de werken der wet. Maar daar had ik het niet over. Het gaat mij over de bredere relaties van de Schrift. Daarom heb ik getracht aan te tonen dat:
Het verbond met Abraham niet hetzelfde is als het basale verbond der genade en der verzoening waar de gelovigen van alle tijden deel aan hebben. Want de Jood is, gelovig of ongelovig, bekeerd of onbekeerd, krachtens zijn geboorte uit Joodse ouders een kind van het verbond met Abraham Hand 3:25. maar heeft daarmee zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de verzoening en beloften van het evangelie.
Want het basale verbond der genade in de Messias heeft wel eeuwenlang zijn bedding gehad in het verbond met Abraham, de beloften vielen toen, althans voor het oog, praktisch samen. Maar met de dood van Christus heeft zich dat uitgekristalliseerd. Nu hebben alleen die in Hem geloven deel aan de beloften van het basale verbond waar ook het verbond met Abraham op rust. Maar daarmee is het verbond met Abraham nog niet uitgewerkt en blijft nog steeds geldig. Want ook dat verbond ligt, zoals al de verbonden in de Schrift, vast in de dood van de Testamentmaker.Hebr. 9:16,17. Daarom is het met de dood van Chr. wel alles wel vervuld in die zin dat het rechtsgeldigheid gekregen heeft ,maar nog niet voltooid. Want de uitvoering van het testament is het werk van de Heilige Geest. “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Hier gaat het mij dus om en niet over de verzoening en de rechtvaardiging uit het geloof die in alle tijden en bedelingen dezelfde is. Wat dat betreft staan wij dus idd. dicht bij elkaar. Daarom noem ik mijzelf ook een Reformatorisch christen, hoewel ik het lang niet in alles met Calvijn eens ben. Maar dat waren vele oudvaders ook niet. Die geloofden en leerden wel degelijk een messiaans vrederijk op aarde als vervulling van het verbond met Abraham. We praten hier dus weer langs elkaar heen, ik merk ook hier weer duidelijk dat je geen inzicht hebt in de bredere relaties van de Schrift.Want het gaat in Gods heilsplan om de redding en verlossing van heel Zijn schepping. En in dat heilsplan heeft IsraëL een geheel eigen en unieke plaats.
gr: ereunao

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 08 aug 2017 16:12

ereunao schreef:Radical:Daarom noem ik mijzelf ook een Reformatorisch christen, hoewel ik het lang niet in alles met Calvijn eens ben. Maar dat waren vele oudvaders ook niet. Die geloofden en leerden wel degelijk een messiaans vrederijk op aarde als vervulling van het verbond met Abraham. We praten hier dus weer langs elkaar heen, ik merk ook hier weer duidelijk dat je geen inzicht hebt in de bredere relaties van de Schrift.Want het gaat in Gods heilsplan om de redding en verlossing van heel Zijn schepping. En in dat heilsplan heeft IsraëL een geheel eigen en unieke plaats.
gr: ereunao


http://preterisme.nl/gods-uitverkoren-volk/

stukje voor nog meer duidelijkheid

en de conclusie is:

We hebben bestudeert wie het uitverkoren volk van God is en we hebben gevonden dat volgens de bijbel, Israël nu bestaat uit iedereen die gelooft in Jezus de Messias. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Israël vervangen heeft. Het is eerder zo dat de gemeente een vervolg is op het OT Israël van God; het heeft alleen het Joodse religieuze systeem vervangen. Er zijn geen raciale verschillen meer tussen “Jood” en “heiden”. Mensen uit alle naties zijn nu deel van het geestelijke Israël in Christus, het Israël Gods. Het koninkrijk van Christus is hier en nu in al zijn volheid. Gans (die deel waren van het ware geestelijke) Israël was behouden en in het bezit gekomen van het erfdeel dat hun belooft was (Rom 11:26).

Met de komst van de oorlogen in het Midden Oosten vragen veel mensen zich af wat er profetisch gesproken aan de hand is. We kunnen nu met zekerheid zeggen dat de gebeurtenissen die nu plaats vinden GEEN vervulling zijn van Bijbelse profetieën. We weten dat 70 na Christus alle profetieën vervuld werden, het Oude Verbond definitief werd verwijderd, en op dat moment het Nieuwe Verbond volledig z’n beslag kreeg (ingewijd), waar het koninkrijk beschikbaar werd voor iedereen die in Jezus wil geloven als zijn redder (Messias). In tijden van oorlog is emotie begrijpelijk. We hoeven echter niet bang te zijn voor de Grote Verdrukking of achter gelaten te worden in “de opname”. We weten door de tijdsbeperkingen zoals vastgelegd in het Nieuwe Testament, dat deze dingen allang gebeurd zijn en we nu leven in het nieuwe “geestelijk beloofde land”.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 08 aug 2017 18:43

Radical:
We hebben bestudeert wie het uitverkoren volk van God is en we hebben gevonden dat volgens de bijbel, Israël nu bestaat uit iedereen die gelooft in Jezus de Messias. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Israël vervangen heeft. Het is eerder zo dat de gemeente een vervolg is op het OT Israël van God; het heeft alleen het Joodse religieuze systeem vervangen. Er zijn geen raciale verschillen meer tussen “Jood” en “heiden”. Mensen uit alle naties zijn nu deel van het geestelijke Israël in Christus, het Israël Gods. Het koninkrijk van Christus is hier en nu in al zijn volheid. Gans (die deel waren van het ware geestelijke) Israël was behouden en in het bezit gekomen van het erfdeel dat hun belooft was (Rom 11:26).


De Schrift kent het begrip ‘geestelijk Israël, niet als benaming voor de Gemeente v.Chr. Paulus gebruikt de naam Israël in Rom.9-11 en doorgaans uitsluitend voor de ongelovige natie. En ook Jeruzalem wordt in het N.T.ongeveer 140x genoemd en altijd in de gewone geografische betekenis die het nu nog heeft. Als het al een keer anders verstaan moet worden staat er altijd een bemerking bij als ,”het Jeruzalem dat boven is’ of ‘het nieuwe Jeruzalem’. We leven nu dus ook niet in het nieuwe “geestelijk beloofde land”.

Bovendien is de Gemeente geen vervolg op het Israël van het O.T. Zij is een nieuwe schepping die haar identiteit in de opgestane Christus heeft. . Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13)
Maar zij heeft met die verv-theorie de hemelse positie waarin Christus haar door zijn dood en opstanding geplaatst had verlaten ( Ef.2:6 ) en is in de huid van Israël gekropen. Maar jij doet hier niets als hardnekkig je eigen visie herhalen zonder die bijbels te onderbouwen en serieus op de argumenten van je opponenten in te gaan. Maar zo wordt het een oeverloos gepraat waar we geen stap verder mee komen.

Dr.J.Hoek schreef ooit in het RD:

Terecht schreef de heer J.Vlot in het Reformatorisch Dagblad van 28.06.01:
“Het is volkomen waar dat Israël wat zijn praktische positie betreft nog steeds Lo-Ammi, niet mijn volk is, zoals ook de jongste zoon uit de gelijkenis in het vergelegen land. Maar de vader hield daarmee toch niet op vader zijn? Als Israëls geloof de maatstaf was voor het al of niet Gods verbondsvolk zijn, dan is Israël nooit Gods volk geweest,want het is nooit een bekeerd en gelovig volk geweest. Het is wel waar dat de kerk het N.T.-ische volk van God is, maar daarmee is het nog niet het N.T –ische Israël. Israëls verkiezing is een in Gods woord geopenbaarde waarheid, ook al zijn zij tot op de huidigen dag vijanden aangaande het Evangelie,( om uwentwil ) aangaande de verkiezing zijn zij de beminden om der vaderen wil.Wij krijgen door het geloof in Christus deel aan het nieuwe verbond, maar de jood is van nature een kind des verbonds ( Hand.3:25 ), en komt krachtens Gods verbond met Abraham tot het geloof in Christus, Luk.19:9”.


Gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2017 08:50

Radical heeft steeds met Bijbeltaal aangegeven dat Efeziërs 2 waarheid geworden is.
14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende.
Ereunao gelooft dit ook wel maar heeft daar een ‘ja maar’ op dat er toch nog een klein muurtje blijft staan en veegt daar mee een Bijbels waarheid van tafel.
Ereunao heeft het ook steeds over een ‘basale verbond der genade’. Wat is dat voor een verbond? door ereunao uitgedacht?

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 10 aug 2017 10:54

benefiet:
Radical heeft steeds met Bijbeltaal aangegeven dat Efeziërs 2 waarheid geworden is.
14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende.
Ereunao gelooft dit ook wel maar heeft daar een ‘ja maar’ op dat er toch nog een klein muurtje blijft staan en veegt daar mee een Bijbels waarheid van tafel.
Ereunao heeft het ook steeds over een ‘basale verbond der genade’. Wat is dat voor een verbond? door ereunao uitgedacht?

Gezien mijn ervaringen met het hem/haar in het verleden ben ik gewoon om niet meer op benefiet in te gaan. Maar omdat hier toch wel zinnige en relevante vragen gesteld worden wil ik het nog een keer met hem/haar proberen zolang ik geen profane en kwetsende reacties krijg.

Wat Ef.2 betreft , daar gaat het over de relatie tussen Jood en heiden binnen de Gemeente terwijl het onderscheid tussen die Gemeente en Israël gewoon blijft bestaan. Maar mijn opponent beweert dat Israël en het Jodendom voorgoed heeft afgedaan en de Gemeente de voortzetting van het historische Israël is. Overigens vind ik het onzindelijk om het voor te stellen alsof hij met zijn pretirisme de pinksterbeweging vertegenwoordigt. Want ook de pinksterkerken belijden de wederkomst en de opstanding als nog toekomstig en niet in het jr.70.

En nu dat basale verbond: De verzoening door het bloed van het Lam loopt als een rode draad door heel de Schrift van Gen-Openb. en geldt voor alle gelovigen van Adam tot de voleinding. Daarom noem ik dat het basale verbond.
Maar zo is het niet met het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden. Dat zijn sub-verbonden die dienstbaar zijn aan de uitwerking van heilshistorie. Want niet Israël en niet de kerk, mar de Messias is het middelpunt van Gods gedachten. En omdat Hij uit het geslacht van Abraham geboren moest worden en naar Zijn mensheid als de zoon van David nog steeds een bijzondere relatie met dat volk heeft sloot God een verbond met Abraham en zijn fysieke zijn nageslacht. Dit verbond en al de later binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden rust dus wel op het basale verbond, maar is slechts daaraan dienstbaar en betreft dus niet alle gelovigen maar alleen het zaad van Abraham. Maar de vergeving der zonde en de belofte van de besnijdenis van het hart door de H.Geest hebben wij wel gemeenschappelijk met de Joden. Want die berusten op het basale verbond dat sinds de Messias het door Zijn dood en bloedstorting bevestigd heeft nu het N.V. in Zijn bloed heet. Maar dat geldt dus niet voor de specifieke beloften uit het verbond met Abraham m.b.t. het beloofde land, Jeruzalem en de troon van David etc. Daarom noemt Paulus in Hebr.8 en 10 wel de basale beloften van het N.V. maar laat de context waarin deze belofte in Jer.31 staat weg. Ik hoop dat het zo duidelijk is.gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten