het Abrahamitiesche verbond

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 12:05

Een vraag aan ereuano of Jesaja40

Als Jezus bidt "Vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen" is dat een gebed voor het Joodse volk?
En mag ik dan aannemen dat de Heere God dat gebed heeft verhoord?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 18 dec 2017 13:02

Johan100 schreef:

Alle waar gelovigen die opnieuw geboren zijn en dus van Christus zijn, door Hem gekocht met Zijn bloed, zijn Abrahams kinderen.

Galaten 3: 6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; Gen. 15:6.
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 Want God wist van tevoren dat de volken door geloof gerechtvaardigd zouden worden, wat hij aan ʾAbrāhām verkondigde zoals gezegd in de heilige Schrift: "In u zullen alle volken gezegend worden." (...)
14 Opdat de zegening Abrahams tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.


ereunao schreef:
Abraham heeft 2 soorten kinderen:


Exact. De gelovigen uit de volken zijn geestelijke kinderen van Abraham die hetzelfde geloof delen en Abraham heeft ook fysiek nageslacht.
Maar soms moet je even buitenboord gaan hangen om een bootje weer recht te krijgen, anders blijft er maar een kluifje over voor de gelovigen uit de volken. Jij weet wel wat ik bedoel. ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor hans0166 » 18 dec 2017 13:03

MoesTuin schreef:On topic maar weer want we glijden ernstig af in dit zo belangrijke onderwerp 8)


het onderwerp is helemaal niet van belang hier
of je nu gereformeerde jood bent of messias belijdende bonder...

het enige wat ertoe doet is : geloof je

niet al dit geknutsel met zogenaamde schriftkennis. Dat is nou precies wat de farizeers deden.
Het doet niet ter zake, het voegt niets toe.
nogmaals : GELOOF je?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Speedy » 18 dec 2017 13:42

ereunao schreef:Ziende dat er nu al sinds lang niet meer op deze topic gepost is sluit ik mijn bijdrage af met een slotverklaring:
De in de traditionele kerken vigerende verbondstheologie is sinds lang de bron van veel problemen en blinde vlekken in de geref. theologie. Daarom heb ik een concept geschreven voor een alternatief:

a.De verzoening door het bloed van het Lam loopt als een rode draad door heel de Schrift van Gen-Openb. en geldt voor alle gelovigen van Adam tot de voleinding. Daarom noem ik dat het basale verbond.

..............

nb: Ik ben er dus van overtuigd dat God in een stappenplan dat wij niet kennen reeds werkt aan het herstel van Israël. Maar niet als voorbereiding op een inlijving in de chr. kerk, maar op het herstel van de theocratie onder de dynastie van de Zoon van David. gr: ereunao


Ik vind deze posting (zie viewtopic.php?p=2072694#p2072694 ) nog steeds heel intrigerend. Terwijl keer op keer de 'zogenaamde' theologie van de kerken aan gort wordt geschreven, wordt hier in deze posting een complete nieuwe theologie neergezet (zie het vertrekpunt in punt a). Een complete nieuwe benaming als 'het basale verbond' wordt hier geïntroduceerd, met een onderbouwing die verzonnen wordt. Ereunao doe je nu niet precies hetzelfde wat je de gereformeerde theologie verwijt?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 18 dec 2017 14:51

schaapje:
Een vraag aan ereuano of Jesaja40

Als Jezus bidt "Vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen" is dat een gebed voor het Joodse volk?
En mag ik dan aannemen dat de Heere God dat gebed heeft verhoord?


Deze vraag is onlangs in onze synagoge gesteld. Yeshua bidt tot Zijn Vader aan op wat de Romeinen hem aandoen. De Romeinse bezettende macht was totaal onkundig wat er over de Messias was voorzegd. Zij misten de kennis van onder andere: Daniël 9:25-26, Jesaja 53 en de overige vindplaatsen in de schriften. Het gebed was bestemd voor de Romeinse macht.

Heeft de Eeuwige dit gebed verhoord?

Ik lees het getuigenis in Lucas 23:47 van de Romeinse hoofdman, die verantwoordelijk is voor de executie, dat deze de Eeuwige looft en erkent dat Yeshua een Rechtvaardige is. Al zou deze Romeinse hoofdman niet alles hebben verstaan wat Yeshua heeft zegt. De plotselinge onverwachte duisternis, de aardbeving en zichtbare dood van Yeshua heeft hen zeker aangeraakt. Met zijn uitspraak behoort hij tot de eersten die Yeshua een rechtvaardige noemt en maakt dit ook duidelijk kenbaar aan de directe omstanders. Het was geen gefuisterd woord of een zachte opnerking van de Romeinse hoofdman.

Onderaan de heuvel Golgotha liep de toegangsweg naar Jeruzalem. De Romeinen vertoonden daar hun macht en onverbiddelijkheid. Zij, die totaal onvoorbereid, daar langs liepen zagen dit gruwelijke Romeinse schouwspel. Nog meer schrokken zij over het opschrift wat zij op het kruis hadden aangebracht, dat was de naam van de Eeuwige. Nee, de Romeinen doorzagen niet wat zij deden en hoe beledigdend alles was.

Het is een opgangsfeest en in de heuvels en dalen hoor je de Psalmen 113 tot 118 zingen. Ineens verstomt dat door een dikke duisternis. Niemand kan meer een voet verzetten en het leven staat stil. Hier, in die duisternis wordt een strijd gestreden die aan het oog van de spottende mensheid wordt onttrokken. Velen onder het Joodse volk denken direct aan de dikke duisternis die als een van de plagen over Egypte ging. Daarna volgde nog een plaag, de laatste, de eerstgeborene sterft in Egypte. De kinderen van Israël zijn veilig, als zij zich verschuilen achter het bloed van het lam. Dat was maar eenmalig en morgen begint Pesach en dan zullen zij dit heel uitgebreid aan hun kinderen doorvertellen wat er is gebeurt.

De wereld staat even stil en ligt in de duisternis. Zo ook de voorbereiding van het middagoffer die stil komt te staan en niet meer gebracht kan worden. Het verzoeningsoffer tussen de Eeuwige vindt toch plaats en wordt door Yeshua gebracht. Nee, het licht van de Menorah kan het duister niet doorbreken en iedereen blijft op zijn/haar plaats staan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 15:21

Bedankt voor het antwoord Jesaja.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 15:46

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/158 ... e-kinderen

Net gevonden op de vragenrubriek, mooi antwoord.
van ds van Campen
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 18 dec 2017 16:19

schaapje brengt het volgende onder onze aandacht:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/158 ... e-kinderen

Net gevonden op de vragenrubriek, mooi antwoord.
van ds van Campen


Ik heb dit gelezen en wil daar een kantekening bij plaatsen om zo een en ander in het juiste licht te plaatsen. Ongeveer 90% van de Joodse Hoge Raad bestaat uit de groep van de Saduceeën. Zij zijn het ook die tegen het Thora gebruik in gaan om in de nacht hun medestanders bijeen roepen naar de zaal waar de Hoge Raad normaliter bijeen komt. Zij wisten dat de Farizeeën daar geen gehoor aan zouden geven omdat de rechtspraak geen nachtelijke gebeurtenis mocht zijn. Hiermee kregen daarmee vrij spel om in die nacht Yeshua aan een verhoor te onderwerpen en kost het hen veel moeite om valse getuigen aan te voeren.

Het zijn de Saduceeën die uiteindelijk voor het hek van Pilatus staan te schreeuwen en eisen een doodvonnis. De straatruimte voor het huis van Pilatus is maar zeer bescheiden, daar konden slechts 200 mensen plaats nemen. Op het plein zelf kwam men niet, dan was men in hun ogen onrein voor Pesach. Alles gebeurde op afstand en in de openbaarheid. De Saduceeën gaven de instructie die de samengestroomde mensen te zeggen wat zij luidkeels moesten roepen. Kijk ik naar de verhouding van de Saduceeën dan zin daar ongeveer 100 mannen uit hun groep en een ander deel uit Joodse mensen die op dat moment op in de straten van Jeruzalem bijeen waren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 16:29

Jesaja40 schreef:Ik heb dit gelezen en wil daar een kantekening bij plaatsen om zo een en ander in het juiste licht te plaatsen. Ongeveer 90% van de Joodse Hoge Raad bestaat uit de groep van de Saduceeën. Zij zijn het ook die tegen het Thora gebruik in gaan om in de nacht hun medestanders bijeen roepen naar de zaal waar de Hoge Raad normaliter bijeen komt. Zij wisten dat de Farizeeën daar geen gehoor aan zouden geven omdat de rechtspraak geen nachtelijke gebeurtenis mocht zijn. Hiermee kregen daarmee vrij spel om in die nacht Yeshua aan een verhoor te onderwerpen en kost het hen veel moeite om valse getuigen aan te voeren.

Het zijn de Saduceeën die uiteindelijk voor het hek van Pilatus staan te schreeuwen en eisen een doodvonnis. De straatruimte voor het huis van Pilatus is maar zeer bescheiden, daar konden slechts 200 mensen plaats nemen. Op het plein zelf kwam men niet, dan was men in hun ogen onrein voor Pesach. Alles gebeurde op afstand en in de openbaarheid. De Saduceeën gaven de instructie die de samengestroomde mensen te zeggen wat zij luidkeels moesten roepen. Kijk ik naar de verhouding van de Saduceeën dan zin daar ongeveer 100 mannen uit hun groep en een ander deel uit Joodse mensen die op dat moment op in de straten van Jeruzalem bijeen waren.

Verhelderend deze toelichting want bij je voorlaatste post had je over de Romeinse hoofdman die schuldig was voor de executie, toen dacht ik al door toedoen en ophitsing van bepaalde joden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitische verbond

Berichtdoor Johan100 » 18 dec 2017 17:16

Rom 9 werpt (hopelijk) wat meer licht op de zaak!

6 Doch ik zeg dit niet alsof het woord Gods ware uitgevallen. Want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn;
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend

30 Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid die uit het geloof is.
31 Maar Israël, dat de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet; want zij hebben zich gestoten aan den Steen des aanstoots;
33 Gelijk geschreven is: Zie, Ik leg in Sion een Steen des aanstoots en een Rots der ergernis; en een iegelijk die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden

Jesaja40; ik wil hieruit voorzichtig concluderen dat alle gelovigen die verbonden zijn met Christus (Jesjoea) door een waar geloof, zowel uit Jood als niet-Jood, voor het zaad van Abraham gerekend worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor rotterdam » 18 dec 2017 17:39

Jesaja40 schreef:Ik heb dit gelezen en wil daar een kantekening bij plaatsen om zo een en ander in het juiste licht te plaatsen. Ongeveer 90% van de Joodse Hoge Raad bestaat uit de groep van de Saduceeën. Zij zijn het ook die tegen het Thora gebruik in gaan om in de nacht hun medestanders bijeen roepen naar de zaal waar de Hoge Raad normaliter bijeen komt. Zij wisten dat de Farizeeën daar geen gehoor aan zouden geven omdat de rechtspraak geen nachtelijke gebeurtenis mocht zijn. Hiermee kregen daarmee vrij spel om in die nacht Yeshua aan een verhoor te onderwerpen en kost het hen veel moeite om valse getuigen aan te voeren.

Het zijn de Saduceeën die uiteindelijk voor het hek van Pilatus staan te schreeuwen en eisen een doodvonnis. De straatruimte voor het huis van Pilatus is maar zeer bescheiden, daar konden slechts 200 mensen plaats nemen. Op het plein zelf kwam men niet, dan was men in hun ogen onrein voor Pesach. Alles gebeurde op afstand en in de openbaarheid. De Saduceeën gaven de instructie die de samengestroomde mensen te zeggen wat zij luidkeels moesten roepen. Kijk ik naar de verhouding van de Saduceeën dan zin daar ongeveer 100 mannen uit hun groep en een ander deel uit Joodse mensen die op dat moment op in de straten van Jeruzalem bijeen waren.


Dat moet ook gezegd worden - ik ben het helemaal met u eens.
De Farizeeër komt er in de doorsnee preek wel heel erg slecht af.
Men vergeet kennelijk dat ook Christus van deze religieuze stroming, politieke partij en sociale beweging was, in ieder geval zeker geen Sadduceeër.
Maar ook Paulus, Nicodemus en Jozef van Arimathea.
Dus, inderdaad wat meer nuance in deze is zeker op z'n plaats.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 18 dec 2017 18:04

rotterdam brengt ons onder de aandacht:

De Farizeeër komt er in de doorsnee preek wel heel erg slecht af.


Dat klopt, en zij behoren tot de kleinste groep. Yeshua weet dat zij het zwaar te verduren hebben tegenover een overweldige meerderheid in de Hoge Raad. Tegelijkertijd steunt Hij hen door juist corrigerend hen tegemoet te treden om hen tot het juiste inzicht te doen komen. Yeshua stond neutraal en sloot zich niet aan bij de Farizeeër al had die wel Zijn grootste sympathie. Gewoon omdat zij handelden naar de Geest van de Thora en niet naar de letter van de Thora.

Het heeft even geduurd voordat de Farizeeër Gamaliël de Hoge Raad toesprak. Zijn wijze raad is gelukkig vastgelegd. Ondanks die raad domineerde de Hoge Raad en wist uiteindelijk ook de Farizeeër Paulus te strikken om de gelovigen uit onze eigen geledingen te vervolgen. Net zoals Yeshua de Farizeeën heeft gecorrigeerd doet Hij dat ook bij Paulus. Het is even een harde kennismaking als Yeshua hem persoonlijk vanuit de hemel aanspreekt: Ik ben Yeshua, waarom vervolgt u Mij?

Nee, bij mij hebben de Farizeeën geen directe negatieve associatie. Gewoon vanwege het feit dat zij tegen de radicaalheid van de Saduceeën moesten strijden. Zij lieten zich ook sturen met strikvragen om Yeshua in discrediet te brengen. De overgrote meerderheid in de Hoge Raad zag met lede ogen aan dat hun machtspositie ging wankelen door het Thora getrouwe onderwijs van Yeshua. Daar kon men niet tegenop.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 18 dec 2017 18:04

dubbele posting ik weet niet hoe dat ontstaat ...
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 18 dec 2017 19:00

hans0166 merkt op:
het onderwerp is helemaal niet van belang hier
of je nu gereformeerde jood bent of messias belijdende bonder...

het enige wat ertoe doet is : geloof je

niet al dit geknutsel met zogenaamde schriftkennis. Dat is nou precies wat de farizeers deden.
Het doet niet ter zake, het voegt niets toe.
nogmaals : GELOOF je?


Waar komt dat geloof toch vandaan? Komt dat niet voort uit het onderwijs wat men heeft ontvangen? Of halen wij dat uit een laatje waar een kerkelijke label aan vast zit als een soort certificaat van echtheid? Zo van accepteert u dat maar, wij hebben voor u nagedacht en dit lijkt ons tot nu toe het beste. Dan gaat men gewoon op de automatische piloot over en heeft men, zeker in een tijd van verdrukking en vervolging geen enkele weerstand opgebouwd en kan men op veel zaken geen antwoord geven.

Ik ben van mening dat goed onderwijs belangrijk is en dat wat geleerd wordt ook getoetst wordt. De Farizeeërs bezaten zeer veel schriftkennis alleen de wijze waarop zij dit interpreteerden diende hier en daar bijgeschaafd te worden. En nu is het niet veel beter want ook nu roept men maar wat. Past het niet oos straatje dan mag dat niet zomaar als geknutsel met zogenaamde schriftkennis worden afgedaan. Sommige zaken lijken heel onbeduidend en die mag je naar mijn mening niet zomaar terzijde schuiven. Ook dat zijn bouwstenen voor een goed gesprek om daardoor meer inzicht te verkrijgen. Maar ik neem aan hans0166 dat u dat er ook mee bedoeld.

Natuurlijk gaat het over geloof, maar daar is ook een heel gezonde basis nodig om dat zodanig te kunnen onderbouwen dat men daarmee de andere tot de Messias brengt. Geloof is geen passive zaak maar een actieve zaak waar men teer mee om dient te gaan. Ook in het respect naar elkaar. Anders wordt die ruimte alleen maar gevuld met wrevel en verliest men de kern uit het oog.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 18 dec 2017 19:35

Jesaja 40:
Als Jezus bidt "Vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen" is dat een gebed voor het Joodse volk?
En mag ik dan aannemen dat de Heere God dat gebed heeft verhoord?
Deze vraag is onlangs in onze synagoge gesteld. Yeshua bidt tot Zijn Vader aan op wat de Romeinen hem aandoen. De Romeinse bezettende macht was totaal onkundig wat er over de Messias was voorzegd. Zij misten de kennis van onder andere: Daniël 9:25-26, Jesaja 53 en de overige vindplaatsen in de schriften. Het gebed was bestemd voor de Romeinse macht.


Ik denk dat het primair idd. voor de Romeinse macht bedoeld was. Maar ik wil de cirkel in het licht van de Schrift toch wat ruimer trekken. Want Johannes zegt’ En Hij is een verziening voor onze ( de Joden) zonden. En niet allen voor de onze maar ook voor de gehele wereld ( 1 Joh.2:2 ) En dat is collectief, de totale mensheid . En Paulus zegt ook dat God wil dat alle mensen zalig worden. Dat uiteindelijk alleen zij die God daadwerkelijk tot geloof brengt in die verzoening delen doet hier niets aan af. Dat is Gods verkiezing waar wij niets mee te maken hebben. Wij hebben alleen met de roeping te maken, want daar begint God met de mens. En de verzoening is ondeelbaar omdat de zonde ondeelbaar is. gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten