het Abrahamitiesche verbond

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2017 20:01

benefiet:
Dat is niet nieuw, hoewel ik het artikel niet heb gelezen.
32 jaar geleden deden ze het al en zullen er nooit uitkomen denk ik wel eens.


Precies, daarom hoop ik op een doorbraak met het alternatief dat ik hier bied voor die onhoudbare geref. verbondstheologie.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor benefietdiner » 14 aug 2017 21:20

ereunao schreef:benefiet:


Precies, daarom hoop ik op een doorbraak met het alternatief dat ik hier bied voor die onhoudbare geref. verbondstheologie.

Ik heb van jou wel eens een manuscript ontvangen op 14-11-2014 ‘kerk en Israël’ in 1998 geschreven zoals je toen zei.
Je had er in 2000 nog een geschreven die heb ik niet ontvangen.
Ben je nog verder gegaan met deze geschriften?

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2017 22:25

Ik heb van jou wel eens een manuscript ontvangen op 14-11-2014 ‘kerk en Israël’ in 1998 geschreven zoals je toen zei.
Je had er in 2000 nog een geschreven die heb ik niet ontvangen.
Ben je nog verder gegaan met deze geschriften?

Jazeker, nog veel meer, maar dat van het jaar 2000 heb ik juist op de topic 'de Apocalyps' geplaatst.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 15 aug 2017 17:11

Jesaja40 schreef:Dus nogmaals het verbond met mijn vader Avraham is gesloten met hem én zijn nakomelingen. Dat is de natuurlijke bloedlijn. Kan en mag je dan zomaar een geestelijke lijn aan verbinden? Het teken van het verbond was de besnijdenis, die op de achtste dag plaats vond. Dat was alleen maar voor de jongens bestemd.




Gal 3 .16 Ge ziet het: de mensen van geloof, dat zijn de kinderen van Abraham. 8En daar de Schrift voorzag, dat God de heidenvolken zou rechtvaardigen door het geloof, heeft zij aan Abraham bij voorbaat het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken worden gezegend. 9De mensen van geloof worden dus gezegend, samen met Abraham, de gelovige. 10 Maar de mensen van de wetswerken liggen onder een vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die zich niet metterdaad houdt aan alle voorschriften in het boek der wet, 11 Trouwens, dat niemand door een wet bij God gerechtvaardigd wordt, is evident, want: Hij die door het geloof gerechtvaardigd is zal leven. 12 Welnu, de wet heeft niet met geloven te maken, maar: Hij die deze dingen doet zal daardoor tot het leven komen. 13Christus heeft ons bevrijd van de vloek der wet door zelf voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt alwie hangt aan het hout, - 14opdat in Jezus Christus de zegen van Abraham zou komen over de heidenvolken, opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door middel van het geloof. 15Broeders, een voorbeeld uit het gewone leven: ook onder de mensen kan niemand een rechtsgeldig testament tenietdoen of wijzigen. 16 Nu zijn de beloften aan Abraham aangezegd en aan zijn nageslacht. Het woord staat niet in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw nageslacht en dat nageslacht is Christus.


Wat is hier moeilijk aan te begrijpen !! er is een belofte die in Christus is, paulus maakt zich echt druk, omdat hij juist Christus had geschilderd ""jezus Hij gekruisigd"" de dood de opstanding de belofte voor de hele wereld joden en grieken konden door geloof deelnemers worden in een koninkrijk op aarde met jezus het hoofd van deze groep (kerk) deze familie, waarin de kinderen door gelovige ouders geheiligd zijn, een stad op een berg, licht in een duistere wereld..

handkus-smile
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2017 18:28

Jesaja40 schreef:
Dus nogmaals het verbond met mijn vader Avraham is gesloten met hem én zijn nakomelingen. Dat is de natuurlijke bloedlijn. Kan en mag je dan zomaar een geestelijke lijn aan verbinden?


Jazeker, omdat de Bijbel het zelf aangeeft!

In Mattheus 3 zegt Johannes de doper tegen godsdienstige Joden (....)
9 En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.

Gal 3: 6 e.v. daar richt Paulus zich tot de christenen in Galatie!
6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend;
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 15 aug 2017 19:06

Johan100 schreef:Jazeker, omdat de Bijbel het zelf aangeeft!

In Mattheus 3 zegt Johannes de doper tegen godsdienstige Joden (....)
9 En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.

Gal 3: 6 e.v. daar richt Paulus zich tot de christenen in Galatie!
6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend;
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham.


Amen en rom 8 is zo mooi en duidelijk !! 15De geest die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt een geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! 16 De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest, dat wij kinderen zijn van God. 17 Maar als wij kinderen zijn, dan ook erfgenamen, en wel erfgenamen van God tezamen met Christus,

28 Intussen weten wij, dat God in alles het heil bevordert van die Hem liefhebben, van hen die volgens zijn raadsbesluit geroepen zijn. 29Want die Hij te voren heeft gekend, heeft Hij ook te voren bestemd tot gelijkvormigheid met het beeld van zijn Zoon, opdat Deze de eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 30 Die Hij heeft voorbestemd, heeft Hij ook geroepen. Die Hij riep, heeft Hij gerechtvaardigd, en die Hij rechtvaardigde, heeft Hij verheerlijkt. 31Wat moeten wij hieraan nog toevoegen? Indien God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn? 32Hij heeft zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, voor ons allen heeft Hij Hem overgeleverd. En zou Hij ons na zulk een gave ook niet al het andere schenken? 33Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God die rechtvaardigt? 34Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus misschien, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en die, gezeten aan Gods rechterhand, onze zaak bepleit? 35Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking wellicht of nood, vervolging, honger, naaktheid, levensgevaar of het zwaard? 36Er staat immers geschreven: Om Uwentwil bedreigt ons de dood de gehele dag; wij worden behandeld als slachtvee. 37Maar over dit alles zegevieren wij glansrijk, dank zij Hem die ons heeft liefgehad. 38Ik ben ervan overtuigd, dat noch de dood noch het leven, noch engelen noch boze geesten, noch wat is noch wat zijn zal, en geen macht 39in den hoge of in de diepte, noch enig wezen in het heelal ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, die is in Christus Jezus onze Heer.

Door geloof, door genade dit is goed nieuws !!!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor benefietdiner » 15 aug 2017 21:16

@ Radical en Johan100
Uhum….. ik begrijp het ook nog niet zo goed maar Jesaja40, ereunao en dalethvav gaat het over de onvervulde belofte aan Abraham en vervolgens aan de natie Israël gegeven zoals Amos 9:15 enz. zie hier: viewtopic.php?f=29&t=29378&start=60#p2065974

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 15 aug 2017 21:38

Johan100 citeert:

Jazeker, omdat de Bijbel het zelf aangeeft!I
n Mattheus 3 zegt Johannes de doper tegen godsdienstige Joden (....)
9 En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.


Ik wil hier een kanttekening bij plaatsen:

In Matth. 3 richt Johannes zich op de natuurlijke nakomelingen van Avraham aan, dat is de bloedlijn.

In Galaten richt Paulus zich aan een deel Joodse en een deel gelovigen uit de volkeren aan. Hier is dus sprake van enerzijds de bloedlijn en anderzijds de geestelijke nakomelingen van Avraham.

Let goed op de context en trek geen dingen samen als zijnde een geheel. Dan komt er een spraakverwarring.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Radical » 15 aug 2017 22:35

Jesaja40 schreef:Johan100 citeert:



Ik wil hier een kanttekening bij plaatsen:

In Matth. 3 richt Johannes zich op de natuurlijke nakomelingen van Avraham aan, dat is de bloedlijn.

In Galaten richt Paulus zich aan een deel Joodse en een deel gelovigen uit de volkeren aan. Hier is dus sprake van enerzijds de bloedlijn en anderzijds de geestelijke nakomelingen van Avraham.

Let goed op de context en trek geen dingen samen als zijnde een geheel. Dan komt er een spraakverwarring.


wie zijn dan de werkelijke afstammelingen van abraham ?? Mat h3 v 7Maar toen hij vele Farizeeën en Sadduceeën zag komen om gedoopt te worden, sprak hij tot hen: “Adderengebroed, wie heeft u voorgespiegeld, dat ge de dreigende toorn kunt ontvluchten? 8Brengt dus vruchten voort die passen bij bekering, 9en neemt niet een houding aan alsof ge bij uzelf zegt: Wij hebben Abraham tot vader! Waarachtig, ik zeg u, dat God de macht bezit voor Abraham uit deze stenen kinderen te verwekken! 10Reeds ligt de bijl aan de wortel van de bomen. Elke boom dus die geen goede vrucht draagt, wordt omgekapt en in het vuur geworpen. 11Ik doop u met water, opdat ge u bekeren moogt; Hij die na mij komt, is sterker dan ik, en ik ben niet waardig Hem van zijn sandalen te ontdoen. Hij zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12De wan heeft Hij in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer grondig zuiveren; zijn tarwe zal Hij in de schuur verzamelen, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.”

dit is ook gebeurt in 70 na Christus Mat 23 1In die tijd sprak Jezus tot het volk en tot zijn leerlingen: 2“Op de leerstoel van Mozes hebben de schriftgeleerden en de Farizeeën plaats genomen. 3Doet en onderhoudt daarom alles wat zij u zeggen, maar handelt niet naar hun werken; want zelf handelen ze niet naar hun woorden. 4Zij maakten bundels van zware, haast ondraaglijke lasten en leggen die de mensen op de schouders, maar zelf zullen ze er geen vinger naar uitsteken. 5Alles wat zij doen, doen zij om bij de mensen op te vallen; zij maken immers hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot, 6ze zijn belust op de ereplaats bij de maaltijden en de voornaamste zetels in de synagogen, 7ze laten zich graag groeten op de markt en willen door de mensen rabbi genoemd worden. 8Maar gij moet u geen rabbi laten noemen. Gij hebt maar een Meester en gij zijt allen broeders. 9En noemt niemand van u op aarde vader; gij hebt maar een Vader, de hemelse. 10En laat u ook geen leraar noemen; gij hebt maar een leraar, de Christus. 11Wie de grootste onder u is, moet uw dienaar zijn. 12Alwie zichzelf verheft, zal vernederd en wie zichzelf vernedert zal verheven worden.
13Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! Gij sluit het Rijk der hemelen af voor de mensen. Zelf gaat gij er niet binnen, terwijl gij hun die dit wel willen, de toegang verspert. 14Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! 15Gij doorkruist zee en land om een bekeerling te maken, maar als hij het geworden is, maakt gij hem zelf tot een hellekind, tweemaal erger dan gijzelf! 16Wee u, blinde leiders, die zegt: Als iemand zweert bij de tempel, dan betekent dat niets; maar als iemand zweert bij het goud van de tempel, dan is hij gebonden. 17Dwazen en blinden! Wat staat dan hoger: het goud of de tempel die het goud heilig maakt? 18Of ook: Als iemand zweert bij het altaar, dan betekent dat niets; maar als iemand zweert bij de offergave die er op ligt, dan is hij gebonden. 19Blinden! Wat staat hoger: de offergave of het altaar dat de offergave heilig maakt? 20Wie dus zweert bij het altaar, zweert daarbij en bij alles wat er op ligt. 21En wie zweert bij de tempel, zweert daarbij en bij Hem die erin woont. 22En wie zweert bij de hemel, zweert bij de troon van God en bij Hem die erop zetelt.
23Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! Gij betaalt wel tienden van munt, anijs en komijn, maar het gewichtigste van de Wet: rechtvaardigheid, barmhartigheid en trouw verwaarloost ge. Het ene moet men doen en het andere niet nalaten. 24Blinde leiders, die de mug uitzift en de kameel doorslikt!
25Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! De buitenkant maakt ge schoon, maar van binnen zijn ze gevuld met roof en genotzucht. 26Blinde Farizeeër, reinig eerst de beker van binnen, dan wordt de buitenkant van zelf rein. 27Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! Gij lijkt op gekalkte graven die er van buiten wel mooi uitzien, maar van binnen vol zijn met doodsbeenderen en allerhande onreinheid. 28Zo ziet ook gij van buiten er voor de mensen wel uit als heiligen, maar van binnen zijt gij vol huichelarij en ongerechtigheid.
29Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! Gij bouwt de graven van profeten en versiert de grafmonumenten van heiligen 30en gij zegt: Als wij geleefd hadden in de tijd van onze vaderen, zouden wij niet medeplichtig geweest zijn aan moord op de profeten. 31Gij getuigt dus tegen uzelf, dat gij zonen zijt van profetenmoordenaars. 32Nu dan, maakt gij de maat van uw vaderen maar vol! 33Slangen, adderengebroed, hoe zult ge het hellevonnis ontkomen? 34Daarom zend Ik tot u profeten, wijzen en schriftgeleerden. Sommigen van hen zult gij doden en kruisigen, anderen zult gij geselen in uw synagogen en achtervolgen van stad tot stad, 35opdat op u zal neerkomen al het onschuldige bloed dat op aarde vergoten is, vanaf het bloed van de onschuldige Abel tot aan het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die gij vermoord hebt tussen de tempel en het altaar. 36Voorwaar, Ik zeg u: Dit alles zal neerkomen op dit geslacht! en zo voorspelden Jezus het einde wat nog een geslacht zou duren (40) jaar in 70 jaar na Chr in dat geslacht, als mensen bleven volharden, en niet begrepen wie jezus werkelijk was, vreselijk is het geweest, ik heb boeken gelezen van een joodse geschiedschrijver, ik moest steeds stoppen met lezen, zo erg .. wat een vreselijke verdrukking !!

Om nu te denken dat er na het eind van het verbond met mozes,(70 na Chr) de voortzetting (vervulling) van het verbond met abraham, en van david, door Jezus Christus , een beterverbond voor de gehele wereld, alleen door geloof in de ene naam Jezus Christus voor de Jood en griek, gelijk !! nog andere belofte's gelden, Die nog niet vervuld zijn Pfff dan heb je werkelijk niets begrepen van het volbrachte werk van onze redder en heiland jezus Christus en het betere verbond !!
Efe 3 v1
Daarom is het dat ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus ter wille van u, de heidenvolken... 2Gij hebt toch vernomen hoe de genade Gods die mij met het oog op u gegeven is, zich heeft verwerkelijkt: 3dat mij door openbaring de kennis van het geheim is meegedeeld zoals ik het reeds in het kort heb beschreven. 4Wanneer gij dit leest, kunt gij u op grond daarvan een begrip vormen van mijn inzicht in het Christusmysterie. 5Nooit is het onder vroegere geslachten aan de kinderen der mensen bekend gemaakt, zoals het nu door de Geest is geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten: 6dat de heidenen in Christus Jezus medeërfgenamen zijn, medeleden en mededeelgenoten van de belofte door middel van het evangelie, 7waarvan ik bedienaar geworden ben krachtens de gave van Gods genade, mij geschonken door de werking van zijn macht. 8Aan mij, de allerminste van alle heiligen, is de genade gegeven de heidenen de ondoorgrondelijke rijkdom van de Christus te verkondigen, 9en de volvoering van het geheim in het licht te stellen. Het was van eeuwigheid verborgen in God, de schepper van het heelal,


20Aan Hem die door de kracht welke in ons werkt bij machte is oneindig meer te volbrengen dan al wat wij kunnen vragen of bevroeden, 21aan Hem zij de heerlijkheid in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.

Maar het is een Christus mysterie !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 16 aug 2017 20:46

benefiet:
Radical en Johan100
Uhum….. ik begrijp het ook nog niet zo goed maar Jesaja40, ereunao en dalethvav gaat het over de onvervulde belofte aan Abraham en vervolgens aan de natie Israël gegeven zoals Amos 9:15 enz. zie hier: viewtopic.php?f=29&t=29378&start=60#p206597


Idd. en wij praten langs elkaar heen als wij het accent verleggen naar een discussie over het geestelijk en natuurlijk zaad van Abraham. Want dat is in dit verband niet relevant, het gaat bij de profeten over de natie Israël. En die naam wordt ook in het nieuwe testament nooit anders gebruikt dan voor Israël als volk
Mijns inziens heeft de gereformeerde theologie goud in handen gekregen met de leer van de rechtvaardiging door het geloof alleen, maar de gereformeerde verbondstheologie is de bron van vele problemen en blinde vlekken in de gereformeerde theologie. Gereformeerden zijn eraan verknocht zoals Rome aan zijn eigen leer, maar het moet toch echt op de helling als je een juist zicht op Israel en de doop wil krijgen. Hier zit dus de crux van het hele verhaal

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor benefietdiner » 17 aug 2017 10:57

ereunao schreef:Mijns inziens heeft de gereformeerde theologie goud in handen gekregen met de leer van de rechtvaardiging door het geloof alleen, maar de gereformeerde verbondstheologie is de bron van vele problemen en blinde vlekken in de gereformeerde theologie. Gereformeerden zijn eraan verknocht zoals Rome aan zijn eigen leer, maar het moet toch echt op de helling als je een juist zicht op Israel en de doop wil krijgen. Hier zit dus de crux van het hele verhaal

Ja inderdaad en nog steeds wordt de kerk en Israël gelijk getrokken:
https://www.rd.nl/kerk-religie/hellenbr ... -1.1422927
zoals je in de link ziet wordt er een vragenboekje (en antwoorden) van Hellenbroek opnieuw uitgegeven in de Gereformeerd Gemeente en daar buiten. De inhoud van het oude vragenboekje is uiteindelijk onveranderd gebleven van uit 1706. Ik heb dat boekje nog niet ingezien maar het oude vragen boekje ken ik wel: http://www.theologienet.nl/documenten/H ... boekje.pdf
het is wel heel wat anders als wat jij schreef.
Ik zie jou in het beging van dit topic ook de verbondsleer uitleggen viewtopic.php?f=29&t=29378#p2041406
misschien moet er ook een vragen en antwoorden boekje komen dat is leerzaam.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor benefietdiner » 17 aug 2017 11:26

ik heb dit wat hier stond gewist want er stond Kopijrecht op.

ik veranderd het nogmaals want ik kan wel naar de internetsite verwijzen wat daar stond
https://www.gotquestions.org/Nederlands ... sleer.html
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 17 aug 2017 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor dalethvav » 17 aug 2017 12:12

Precies.

Paulus zet, met betrekking tot toekomst van de volkeren, Israëls struikelen* tegenover Israëls volheid (Rom. 11:12) en Israëls verwerping tegenover Israëls aanneming (Ro. 11:15). In eigen bewoordingen: Als het negatieve dat Israël is overkomen al zoveel positiefs uitwerkt onder de volkeren, hoeveel geweldigs staan dan de volkeren dan wel niet te wachten bij het positieve dat Israël nog gáát overkomen. Als Paulus zich dát realiseert, kan het ook niet anders dan dat hij uitbreekt in een jubel (Rom 11:33-36).

* Bewust heb ik hier gekozen voor de Naardense vertaling, om dat deze vertaling paraptomati (terecht) niet met val maar met struikelen vertaalt. Val klinkt veel negatiever en definitiever: Rom. 11:12 N.B.: "Maar als hun struikeling rijkdom van een wereld is en hun tekort rijkdom voor volkeren, hoeveel te meer dan hun volheid!"

En, om even terug te komen op Hellenbroek: In de drie formulieren van (on)enigheid (H.C. D.L. en N.G.B.)wordt, evenmin als in de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Belijdenis van Nicea-Constantinopel, met geen woord gerept over de toekomst van Israël. Als Israël al genoemd wordt, dan is het in de verleden tijd of omdat het toevallig in de geciteerde tekst voorkomt. Een al eeuwenlang bestaande blinde vlek. Of smet zo men wil.

Ik heb het citaat als eens eerder gepost, maar het zou tijd worden dat de kerken eens aan de slag zouden gaan met onderstaande vraag:

"Als Israëls verkiezing en roeping deel uitmaken van het DNA van de Schrift, waarom lijkt het christelijk verhaal over de Messias, Israël en de volken dan zo vaak een andere genetische structuur te hebben?" (http://www.messiasleren.nl).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 17 aug 2017 15:13

benefiet:
misschien moet er ook een vragen en antwoorden boekje komen dat is leerzaam.


Dat hebben wij zelf in de hand; ik heb een concept voor een alternatieve verbondsleer geplaatst en het staat ieder vrij om hier vragen over te stellen en ik ben graag bereid om daar antw. op te geven

immers zo veel gereformeerde mensen met vragen zoals: “Hoe kom ik tot bekering?” “Ben ik wel uitverkoren?” “Hoe weet ik of ik een kind van God ben?” enz. waar ze eigenlijk nooit uitkomen.benefiet
Als afwisseling wil ik thans eerst op deze vragen ingaan:[[/quote]

Dit is natuurlijk geen pastorale rubriek, maar op gevaar af dat de mod ook deze posting zonder opgaaf van redenen wist wil ik hier toch iets over kwijt:

Ik spreek uit ervaring als ik zeg: ‘Waar Christus gepredikt word in al de volheid van Zijn naturen, ambten,staten en weldaden en hoe groot het welbehagen is dat God in Zijn offer genomen heeft daar zakt de vrede Gods als vanzelf in onze ziel voor wij er erg in hebben en zijn wij gelijk al die twijfels en onzekerheden te boven. Maar daar hapert het nu juist aan, men zoekt geloofszekerheid in allerlei zielsgestalten en kenmerken, vooral als de z.g.n.’bevindelijke’ prediking blijft hangen in de beschrijving van een bekeringsweg met al zijn kenmerken. Bekend voorbeeld hiervan zijn de 140 preken over het Gekrookte Riet’’ van ds.B.Smijtegeld. Heus, God gaat met ieder mens Zijn eigen weg, maar de omwegen maakt een mens zelf. Als je hier belang bij hebt, sla deze posting maar zo gauw mogelijk op voordat hij gewist wordt!
dalethvav:
En, om even terug te komen op Hellenbroek: In de drie formulieren van (on)enigheid (H.C. D.L. en N.G.B.)wordt, evenmin als in de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Belijdenis van Nicea-Constantinopel, met geen woord gerept over de toekomst van Israël. Als Israël al genoemd wordt, dan is het in de verleden tijd of omdat het toevallig in de geciteerde tekst voorkomt. Een al eeuwenlang bestaande blinde vlek. Of smet zo men wil.


Precies, daarom het ik dat concept voor een alternatief geplaatst

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor benefietdiner » 17 aug 2017 18:26

ereunao schreef:Dat hebben wij zelf in de hand; ik heb een concept voor een alternatieve verbondsleer geplaatst en het staat ieder vrij om hier vragen over te stellen en ik ben graag bereid om daar antw. op te geven
Daar heb ik dan een vraag over.
We hoeven denk ik niet bang te zijn dat de mots dit wissen, we hebben het toch nog steeds over het Abrahamitische verbond waar jezelf de topic mee begon.
Omdat deze topic onder ‘religie Bijbel’ staat moeten we wel respect hebben voor:
leden Religie-fora
In een aantal Religie-fora hanteren we strengere voorwaarden voor deelname:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.
Dit is een vrije, open groep, alle nieuwe leden zijn welkom
Hierbij wil ik opmerken dat ‘respect’ voor de reformatorische belijdenis wat anders is dan ‘het er mee eens zijn’. Wij zijn het inderdaad niet eens met de reformatorische belijdenis geschriften maar hebben er zeker wel respect voor. Ik zou het zo willen zeggen dat die belijdenis geschriften tekort schieten met betrekking tot het speciale verbond voor de natie Israël en het algemene verbond, wat jij het basale verbond noemt.

Nu dan mijn vraag over je tweede alinea punt 1 namelijk de ‘vrederaad’
viewtopic.php?f=29&t=29378#p2041406
In het vragen boekje van Hellenbroek staat: ‘de Raad des Vredes’ op pagina 80 en 81: http://www.theologienet.nl/documenten/H ... boekje.pdf
Deze benamingen worden niet in de Bijbel genoemd maar Hellenbroek verwijst naar ‘het verbond der verlossing’. Nu moet je weten dat in het hele vragen boekje van Hellenbroek het ‘verbond der verlossing’ niet ter spraken komt en plotseling duikt het hier op. De tekstverwijzingen zijn:
Ps. 2 : 7, 8. Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd. 8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.
Luk. 22 : 29. En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader dat Mij verordineerd heeft;
Joh. 17 : 9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar23 voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
Ps. 110 : 4. De Heere heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen; Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
Ps. 40 : 8, 9. Toen zeide ik: „Zie, Ik kom; in de rol des Boeks is van Mij geschreven. Ik heb lust, o Mijn God! om Uw welbehagen te doen, en Uw wet is in het midden Mijns ingewands."

Je schreef over dogmatische constructies die nergens expliciet in de Schrift vermeld worden.
Over het werkverbond kan ik met je omschrijving vinden. Het wordt geen werkverbond genoemd in de Bijbel maar dogmatisch zo gesteld in de gereformeerde leer, maar 'verbond' is niet juist.
Maar 'de raad des vredes' wordt door Hellenbroek inderdaad dogmatisch maar wel terecht ook het 'verbond der verlossing' genoemd als je de schrift verwijzingen bekijkt.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten

cron