het Abrahamitiesche verbond

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor rotterdam » 13 dec 2017 17:10

ereunao schreef:rotterdam:

Hier zeg ik aarzelend: Misschien omdat God met de verkiezing van Abraham-Israël uiteindelijk alle volken op het oog had?.Het geslacht van de 1e Adam mondde uit in 70 volken. Van daaruit vernauwde de heilsstroom als bij een zandloper zich via Israël tot de Messias. Daarna zien wij die stroom weer steeds wijder worden en worden ook de heidenen er bij betrokken. Nu nog individueel als eerstelingen . Maar als God straks Israël weer gezegend en aangenomen zal hebben zien wij dat dat het leven uit de doden voor alle volken zal zijn:
Gr: ereunao


Met dezelfde aarzeling maar toch ;

Jesaja40 scheef ; Het verbond met onze voorvader Avraham gaat op alle natuurlijke nazaten van hem over.

Ook Abrahams andere zonen waren natuurlijke nazaten - niets minder dan Izaak.
Ik maakte jullie erop attent dat ook Ismael besneden werd samen met, en door zijn Vader Abraham.
Besnijdenis valt niet ongedaan te maken.
Waarschijnlijk heeft ook Ismael (maar ook Zimran, Joksjan, Medan, Midjan, Jishbak en Soeach) zijn (hun) zonen besneden.

Nu komt ereunao met heilstromen en zandlopers, is dit niet ietsje te ingewikkeld ?
Mag je ook zeggen "ook het nageslacht van Ismael en de andere zonen zijn natuurlijke nazaten van Abraham" of is dit vloeken in de kerk ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 13 dec 2017 18:14

Er is wel een belangrijk verschil. Ismael werd besneden toen hij 13 jaren oud was. Zie gen. 17:25.
Als je gen. 17:12 leest lees je dat God een verbond sluit met Abraham en God Abraham zegt al wat mannelijk is te besnijden op de achtste dag.
Izak die later geboren werd, werd dan ook besneden op de achtste dag en al zijn nakomelingen, de Joden besnijden hun jongetjes dan ook op de achtste dag. Ismael was 13 jaar in gen. 17 tijdens het sluiten van het verbond. Abraham heeft er wel voor gekozen Ismael te besnijden toen hij dus 13 jaar was. Maar via Izak en zijn nakomelingen (Jakob-Juda, etc.) zou de Messias geboren worden. De achtste dag wijst voor mij op een nieuw begin, omdat een week zeven dagen heeft. Er zou dus later in de vervulling van de belofte (geboorte Messias) een nieuw begin komen.
De opstanding vond plaats op de achtste dag (eerste dag der week) en op de eerste dag kwamen de discipelen bijeen en sindsdien de gemeenten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 13 dec 2017 19:15

rotterdam:
Nu komt ereunao met heilstromen en zandlopers, is dit niet ietsje te ingewikkeld ?
Mag je ook zeggen "ook het nageslacht van Ismael en de andere zonen zijn natuurlijke nazaten van Abraham" of is dit vloeken in de kerk ?


Het kan voor jou wel ietsje te ingewikkeld zijn, maar ik zeg dit zo omdat het God om heel de mensheid gaat en niet alleen om het natuurlijke zaad van Abraham. Want het geslachtsregister van de Messias gaat bij Lukas terug tot Adam, de zoon van God. Staat het geslacht van Abraham via Sara dus garant voor de geboorte en komst van de Messias, de andere zonen zijn representatief voor de 70 volken uit Adam. Daarom worden er in Num.29 voor het Loofhuttenfeest dat een type van het vrederijk is, 70 stieren als offer voorgeschreven. Maar als ik je de aardse dingen gezegd heb en je dat nog te ingewikkeld is, hoe zou je geloven als ik je de hemelse dingen zeg? Ik vrees dan ook dat je van mijn uitleg van dat opstandingsleven helemaal niets begrijpt! Maar jesaja 40 waarschijnlijk wel. Maar die opmerking van Johan over de achtste dag vind ik zeer verstandig.

gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 13 dec 2017 22:42

ereunao schreef:

Maar die opmerking van Johan over de achtste dag vind ik zeer verstandig.

gr: ereunao
Dank u, kun je wel tegen die vaste spijze? :)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor rotterdam » 13 dec 2017 23:05

Johan100 schreef:Er is wel een belangrijk verschil. Ismael werd besneden toen hij 13 jaren oud was. Zie gen. 17:25.
Als je gen. 17:12 leest lees je dat God een verbond sluit met Abraham en God Abraham zegt al wat mannelijk is te besnijden op de achtste dag.
Izak die later geboren werd, werd dan ook besneden op de achtste dag en al zijn nakomelingen, de Joden besnijden hun jongetjes dan ook op de achtste dag. Ismael was 13 jaar in gen. 17 tijdens het sluiten van het verbond. Abraham heeft er wel voor gekozen Ismael te besnijden toen hij dus 13 jaar was. Maar via Izak en zijn nakomelingen (Jakob-Juda, etc.) zou de Messias geboren worden. De achtste dag wijst voor mij op een nieuw begin, omdat een week zeven dagen heeft. Er zou dus later in de vervulling van de belofte (geboorte Messias) een nieuw begin komen.
De opstanding vond plaats op de achtste dag (eerste dag der week) en op de eerste dag kwamen de discipelen bijeen en sindsdien de gemeenten.


Ja en Abraham was 99 dus ?

Achtste dag - 7 plus 1 - totale inlegkunde

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor rotterdam » 13 dec 2017 23:08

ereunao schreef:rotterdam:


Het kan voor jou wel ietsje te ingewikkeld zijn, maar ik zeg dit zo omdat het God om heel de mensheid gaat en niet alleen om het natuurlijke zaad van Abraham. Want het geslachtsregister van de Messias gaat bij Lukas terug tot Adam, de zoon van God. Staat het geslacht van Abraham via Sara dus garant voor de geboorte en komst van de Messias, de andere zonen zijn representatief voor de 70 volken uit Adam. Daarom worden er in Num.29 voor het Loofhuttenfeest dat een type van het vrederijk is, 70 stieren als offer voorgeschreven. Maar als ik je de aardse dingen gezegd heb en je dat nog te ingewikkeld is, hoe zou je geloven als ik je de hemelse dingen zeg? Ik vrees dan ook dat je van mijn uitleg van dat opstandingsleven helemaal niets begrijpt! Maar jesaja 40 waarschijnlijk wel. Maar die opmerking van Johan over de achtste dag vind ik zeer verstandig.

gr: ereunao


Ietsje minder hautain zou prettig zijn.

Waarom vind ik dit soort gedachten nergens in het N.T. ?

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 13 dec 2017 23:10

johan100:
Dank u, kun je wel tegen die vaste spijze?


Ik wel, maar de gemiddelde kerkganger in de geref. gezindte niet! Wan het geloof reikt nooit verder dan de belijdenis en in de 3F.v.E. vind je over deze zaken geen woord. Die weten niets van het verschil tussen de 7e en de 8e dag; het scheelt daar slechts een nachtje slapen! Begrijpen ook niet waarom het Loofhuttenfeest het enige feest is dat een 8e dag heeft. Dat is bij hen allemaal inlegkunde ! gr:ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2017 14:03

ereunao schreef:johan100:


Ik wel, maar de gemiddelde kerkganger in de geref. gezindte niet! Wan het geloof reikt nooit verder dan de belijdenis en in de 3F.v.E. vind je over deze zaken geen woord. Die weten niets van het verschil tussen de 7e en de 8e dag; het scheelt daar slechts een nachtje slapen! Begrijpen ook niet waarom het Loofhuttenfeest het enige feest is dat een 8e dag heeft. Dat is bij hen allemaal inlegkunde ! gr:ereunao

Ja, jammer is dat. Als men iets niet begrijpt gelijk roepen dat het inlegkunde is. Totale inlegkunde nog wel.En dan doe je nog zo je best iemand van een antwoord te voorzien en krijg je zo'n reactie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 14 dec 2017 14:55

Ja, jammer is dat. Als men iets niet begrijpt gelijk roepen dat het inlegkunde is. Totale inlegkunde nog wel.En dan doe je nog zo je best iemand van een antwoord te voorzien en krijg je zo'n reactie.


En dan zich afvragen waarom ‘ik dit in het N.T. niet vinden kan’ terwijl met name de brieven van Paulus overlopen van geestelijke toepassingen van het O.T ! Met name van de tabernakel en offerdienst. In Hebr. En zijn toepassing van Sarah-Hagar in Gal.4 is ook een duidelijk voorbeeld. En wat denk je van die verwijzing naar die os in 1 Kor 9:9?

Maar het is de geestelijke mens die geestelijke dingen met geestelijke weet samen te voegen. 1 Kor.2:12-16.
gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2017 16:43

Kun je daar iets over uitleggen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor rotterdam » 14 dec 2017 17:16

ereunao schreef:johan100:


Ik wel, maar de gemiddelde kerkganger in de geref. gezindte niet! Wan het geloof reikt nooit verder dan de belijdenis en in de 3F.v.E. vind je over deze zaken geen woord. Die weten niets van het verschil tussen de 7e en de 8e dag; het scheelt daar slechts een nachtje slapen! Begrijpen ook niet waarom het Loofhuttenfeest het enige feest is dat een 8e dag heeft. Dat is bij hen allemaal inlegkunde ! gr:ereunao


Wonderlijk dat zoveel zelfingenomenheid combineerbaar is met het christelijk geloof.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 14 dec 2017 17:53

rotterdam reageert op de volgende reactie:

ereunao schreef:
johan100:
Ik wel, maar de gemiddelde kerkganger in de geref. gezindte niet! Wan het geloof reikt nooit verder dan de belijdenis en in de 3F.v.E. vind je over deze zaken geen woord. Die weten niets van het verschil tussen de 7e en de 8e dag; het scheelt daar slechts een nachtje slapen! Begrijpen ook niet waarom het Loofhuttenfeest het enige feest is dat een 8e dag heeft. Dat is bij hen allemaal inlegkunde ! gr:ereunao


rotterdam citeert:
Wonderlijk dat zoveel zelfingenomenheid combineerbaar is met het christelijk geloof.


Beste rotterdam, het is gewoon een feit waar ik zelf ook tegen aan loop als ik personen spreek uit de geref. gezinte. Dat heeft niets met enige zelfingenomenhied te maken. Velen uit de geref. gezinte zeggen gewoon: maar dat heb ik van mijn predikant geleerd. Net als ereunao ga ik er vanuit dat dit de gemiddelde kerkganger betreft. Natuurlijk zijn er ook kerkgangers met meer bagage en kennis en gelet op de vele gesprekken die ik heb gevoerd in vele tientallen jaren constateer ik dat er erg weinig kerkgangers zijn met wat meer bagage die zeer leergierig zijn.

De Bijbelse feesten, die ook een onderdeel zijn van het Abrahamitische verbond, zijn wel bekend onder de gelovigen in de kerken. De werkelijke intentie is hen niet altijd duidelijk gemaakt. Dat is geen verwijt naar hen maar eerder een ommissie van de predikanten die met sommige zaken geen raad weten. Wie daarop doorvraagt krijgt lang niet altijd het juiste antwoord. Men weet het gewoon (nog) niet. Dat is wat ereunao aangeeft en toevoegd aan het gesprek over dit onderwerp.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor hans0166 » 14 dec 2017 17:58

rotterdam schreef:Wonderlijk dat zoveel zelfingenomenheid combineerbaar is met het christelijk geloof.


vanuit de eerste hemel zullen zij vol ontzetting moeten toezien dat de anderen naar de zevende mogen.....

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 14 dec 2017 19:23

Kun je daar iets over uitleggen? Johan.


Jawel hoor, geen bezwaar. De Schrift is cristocentrisch van aard. God had Hem ook wel uit Eva geboren kunnen laten worden, maar Hij koos ervoor om er bijna 40 eeuewen voor te nemen om de komst van Zijn Zoon voor te bereiden. Daarom zijn er in heel het O.T. dingen gebeurd en woorden gesproken die de mensen uit die tijd zelf niet of slechts weinig van begrepen hebben zie 1 Petr.1:11,12. Zach.b.v zal wel nooit gedroomd hebben dat hij (ook) over het verraad van Judas profeteerde (Zach.11:13.) En toen Jes. profeteerde over Immanuël zag dat primair op het kind van hem dat in Jes.8 geboren is, anders had het geen teken voor Achaz kunnen zijn. Maar of hij dit ook zelf wist? Zo is het ook met de messiaanse lijdenspsalmen. Die spreken van het lijden van de dichter en van Israël, maar gaan er tegelijk ver boven uit. Nog een voorbeeld: De achtste dag van de besnijdenis zag profetisch vooruit op de besnijdenis des harten door de H.Geest. Want 8 is het getal van de H.Geest Die sinds de pinksterdag aan de n.schepping werkt. Maar dat heeft de massa van het volk nooit begrepen. En als Paulus in 1 Kor.9:9 naar die os in Deut 25:4 verwijst wil dat beslist niet zeggen dat Mozes dat ook zo bedoeld heeft!
Het is dus zaak om de diepere, geestelijke laag van het O.T. te ontdekken en dat is het werk van de geestelijke mens.gr: ereunao

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 14 dec 2017 20:43

De Bijbelse feesten, die ook een onderdeel zijn van het Abrahamitische verbond, zijn wel bekend onder de gelovigen in de kerken. De werkelijke intentie is hen niet altijd duidelijk gemaakt. Dat is geen verwijt naar hen maar eerder een ommissie van de predikanten die met sommige zaken geen raad weten. Wie daarop doorvraagt krijgt lang niet altijd het juiste antwoord. Men weet het gewoon (nog) niet. Dat is wat ereunao aangeeft en toevoegt aan het gesprek over dit onderwerp.jesaja 40


Laat maar jesaja40, Het stoere calvinistische bloed verloochent zich nooit, het kruipt waar het niet gaan kan! gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten