het visioen (1)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 16 mar 2016 20:09

StillAwake schreef:Met die laatste eisen verklaar je Bileam dus niet tot profeet...
Nee hoor. Allereerst omdat ik weet dat hij Gods woorden gesproken heeft. (makkelijk natuurlijk omdat wij de Bijbel hebben)
Verder juist opmerkelijk dat hij tegen zijn zin in Israël zegende, en daardoor liep hij liep zijn beloning ook nog mis.
Van een goddeloos mens verwacht je niet snel dat hij bereid is ten gunste van de vijand inkomsten te derven, en ook nog eens de woede van de koning op zn hals te halen. Rijk en populair werd ie er niet van, Balak was knap pissig!
Mijn 'eisen' zijn niet bedoeld om één voor één af te vinken, maar gewoon om naar het geheel te kijken. Om een indruk te krijgen.

Maar stel dat God vandaag de dag goddeloze, geldzuchtige, ego's als profeet gebruikt; dan denk ik dat Hij het me niet kwalijk neemt als ik die niet al te serieus neem. kHeb mn verstand gekregen om het te gebruiken denk ik dan. Als zo iemand mn pad kruist heb ik wat meer nodig dat die twee criteria uit Deuteronomium, dat heeft God vast wel door. (iets met de gave van onderscheiding van geesten)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: het visioen (1)

Berichtdoor gravo » 16 mar 2016 22:26

ereunao schreef:(...)Maar met mijn posting van 3.jan 2015 op die andere topic weet je nog steeds geen raad! En dat terwijl je destijds beslist verklaarde hier stellig op terug te komen omdat het tenslotte je eigen topic was! ereunao


Die reactie komt zeker, ereunao. Ik ben daar nog op aan het broeden. Maar ik ga dat niet al te gehaast doen. Wie gelooft, die zal niet haasten.
Dat heb ik van de Kerk geleerd (de Kerk die jij zo verafschuwt). Die Kerk heeft namelijk iets dat weinigen hebben: de Kerk heeft de tijd. Gebeurt het niet deze eeuw, goed, dan maar de volgende eeuw. Zoiets. Zo kijk ik ook tegen de wat overspannen Israël-visies aan die sommige christenen merkbaar gehaast en koortsachtig voor het voetlicht willen brengen. Het komt allemaal heel urgent en gehaast over. Ik doe daar niet aan mee. Eerst maar eens zien of jouw theologische visie ondersteund wordt door de ontwikkelingen in de wereld.

Nog even een nadenkertje: we zien dat het christendom met name in het Westen zeer aan het verbrokkelen is. Met name de officiële kerken lopen leeg en de christelijke waarden verliezen voor velen hun betekenis. Nu denk ik zomaar dat het wegvallen van die christelijke wortels in onze cultuur niet zo gunstig zal zijn voor Israël. Als de Islam door bevolkingsaanwas en secularisatie van de westerlingen een sterkere religieuze rol gaat spelen dan het christendom, neemt de acceptatie en veiligheid voor Israël en de Joden niet toe, vrees ik. Zoals je weet heeft de Kerk een haat/liefde verhouding met het Jodendom. Dat komt door het christelijke dilemma van haar oorsprong, die de Kerk erg slecht verwerkt heeft. Jij legt de nadruk op de haat-kant van die relatie. Ik zou aandacht willen vragen voor de liefde-kant van de relatie Kerk-Israël. Nogmaals het christelijke karakter van Europa en Amerika hebben na WOII ook geleid tot steun voor Israël en bescherming van de Joden. Op dat niveau is en blijft de Kerk politiek en op het vlak van de religieuze dialoog een hoofdrolspeler.

Ons theologisch gesprek over de verhouding tussen Israël en de Kerk zal ik op een later moment weer ter hand nemen.

Ondertussen constateer ik dat Israël temidden van deze roerige tijden van oorlog, terrorisme, secularisatie en geweld daar gelukkig niet in betrokken is geraakt.Soms krijg ik wel eens het idee dat sommige christenen een bepaalde verwerkelijking van doemscenario's rond Israël verlekkerd klaar hebben liggen en toch enigszins teleurgesteld zijn wanneer de slag in het dal van Hinnom voor de zoveelste keer niet doorgaat of wanneer de zoveelste geweldenaar weer niet de koning uit het Noorderland blijkt te zijn. Dan denk ik ook dat dit soort rare horror-wensen voor Israël (in functie van een christelijke eindtijdvisie) wel eens iets te maken zouden kunnen hebben met een wat ver doorgeschoten visie op Israël, het jodendom of de Joden. Dat maakt mij over het algemeen zeer huiverig voor boodschappers zoals jij, die niet aflatend hun lange boodschappenlijstjes blijven posten en daarbij onophoudelijk dezelfde trom roeren, alsof de duvel hen op de hielen zit.
Ik zeg aan het adres van overtuigde Israël-theologen altijd maar: vraag het de Joden zelf eens, hoe ze aankijken tegen het kantwerkje dat we hebben geklost van losse delen Daniël en losse lapjes Openbaring. Laat het Jodendom voor zichzelf spreken. Kapsel ze niet zo dwingend in een christelijke visie op henzelf. Zomaar weer even een tussendoortje.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: het visioen (1)

Berichtdoor Race406 » 16 mar 2016 22:40

Waarvan akte!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 16 mar 2016 22:47

gravo schreef:Die reactie komt zeker, ereunao. Ik ben daar nog op aan het broeden. Maar ik ga dat niet al te gehaast doen. Wie gelooft, die zal niet haasten.
Dat heb ik van de Kerk geleerd (de Kerk die jij zo verafschuwt). Die Kerk heeft namelijk iets dat weinigen hebben: de Kerk heeft de tijd. Gebeurt het niet deze eeuw, goed, dan maar de volgende eeuw. Zoiets.
Whahaha, dat had ik vorig jaar al geprofeteerd: viewtopic.php?f=29&t=27080&p=2011194&hilit=ereunao#p2011194
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: het visioen (1)

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2016 09:03

naamloos schreef:Nee hoor. Allereerst omdat ik weet dat hij Gods woorden gesproken heeft. (makkelijk natuurlijk omdat wij de Bijbel hebben)
Verder juist opmerkelijk dat hij tegen zijn zin in Israël zegende, en daardoor liep hij liep zijn beloning ook nog mis.

Je hebt ook gelezen hoe de geschiedenis van Bileam afliep?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 17 mar 2016 09:38

StillAwake schreef:Je hebt ook gelezen hoe de geschiedenis van Bileam afliep?
Zekers, na zijn profetie toonde hij zijn ware aard weer. Daardoor vind ik dat mijn 'eis' 2 en 3 tijdens de profetie des te sterker uitkomt.
Dikke prima als jij daar anders over denkt, maar ik zie het zo.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: het visioen (1)

Berichtdoor ereunao » 18 mar 2016 19:17

Zo,zo gravo, dus jij vind het onder de slogan ‘die geloven haasten niet’ heel normaal om in een discussieforum van woord en wederwoord je opponent 15 mnd te laten wachten op een reactie? Vlotte conversatie, als het zo moet kunnen wij dit forum wel sluiten! En dat je zolang op dit ei broedt doet mij vrezen dat er uiteindelijk een kuiken met vier poten en een apekop uit zal komen! En de studie van het profetisch woord is in jouw ogen maar een overbodige hobby van Israëlfans? ‘We zullen wel zien hoe het afloopt’ is jouw lijfspreuk. Maar 2 Petr.1:19 leert mij iets anders! Maar intussen zit jij met velen van je collega’s al 68 jr radeloos aan te hikken tegen het fenomeen Israël! Want de kerk ziet al eeuwen zichzelf als het ’geestelijk Israël’. En nu de wettige erfgenaam van de beloften van het verbond met Abraham als een fenix uit de as herrezen is en zij dat dus niet blijkt te zijn wie is zij dan wel? En dus moet de kerk op zoek naar haar eigen identiteit die zij verloochend heeft toen zij in de huid van Israël kroop! En dat je geen flauw benul hebt van Schrift met Schrift vergelijken bewijst je denigrerende opmerking ‘dat kantwerkje dat we hebben geklost van losse delen Daniël en losse lapjes Openbaring’. Want de Openbaring staat bol van verwijzingen naar de profeten en m.n.Daniël. zie ook Openb.10:7. Ik zal het hier maar bij laten; het is als boter aan de galg gesmeerd. Ereunao

Yoshi

Re: het visioen (1)

Berichtdoor Yoshi » 18 mar 2016 19:24

Gravo is helemaal niets verplicht, net zoals alle andere deelnemers van dit forum niets verplicht zijn. Als hij geen tijd/zin/inspiratie/wat dan ook heeft om een reactie te typen dan hoeft hij dat ook niet. Of je het wil of niet, op een forum ben je afhankelijk van anderen.

Daarnaast heeft hij natuurlijk ontzettend gelijk. De Kerk heeft de tijd. Dat is in elke discussie zo. Waar bewegingen die met alle winden meewaaien snel hun standpunten moeten innemen of met hand en tand hun standpunten moeten verdedigen hoeft de Kerk dat niet. Die heeft simpelweg de tijd en wat nu niet populair is zal dat over 1000 jaar wellicht wel zijn. En wat nu hot items zijn (zoals de anti-kinderdoop) zullen over een jaar of honderd slechts een noot in de geschiedenisboeken zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten