De Hebreeuwse taal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor Arco » 21 sep 2016 11:01

mohamed schreef:Tja, dat is als een koe bij de uiers vatten en hopen dat het geen melk wordt. Er is niks interessants aan Gematria, het is goochelen met cijfers, op zijn best een joodse dwaling waar je helemaal niks aan hebt.


Jij kan gematria niet interessant vinden. Ik vind de Franse taal niet interessant. Ieder z'n ding.

De Bijbel, in het bijzonder de Hebreeuwse taal, is niet persé op één manier te verklaren. Er zijn nu eenmaal meerdere verklaringen, meerdere invalshoeken en verschillende verbanden te leggen. Daarbij is gematria één van de manieren om een verklaring, om een invalshoek, om een verband te leggen. Maar die verklaring, die invalshoek, dat verband mag niet de boventoon gaan voeren boven wat de platte verklaring van de tekst is. Voor wie dat wel doet, die vervalt richting kabbalisme.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor schaapje » 21 sep 2016 13:04

Arco schreef:
De Bijbel, in het bijzonder de Hebreeuwse taal, is niet persé op één manier te verklaren. Er zijn nu eenmaal meerdere verklaringen, meerdere invalshoeken en verschillende verbanden te leggen. Daarbij is gematria één van de manieren om een verklaring, om een invalshoek, om een verband te leggen. Maar die verklaring, die invalshoek, dat verband mag niet de boventoon gaan voeren boven wat de platte verklaring van de tekst is. Voor wie dat wel doet, die vervalt richting kabbalisme.


Wat is jou mening over deze uitleg?
https://www.youtube.com/watch?v=HUs8f-lphec

Ik vind het heel bijzonder, wonderlijk en fascinerend, het gaat zelfs tot de naam van Jezus ergens anders in een filmpje.
Maar ik heb geen verstand van Hebreeuwse namen.

https://www.youtube.com/watch?v=HUs8f-lphec
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor Arco » 21 sep 2016 15:03

schaapje schreef:Wat is jou mening over deze uitleg?
https://www.youtube.com/watch?v=HUs8f-lphec

Ik vind het heel bijzonder, wonderlijk en fascinerend, het gaat zelfs tot de naam van Jezus ergens anders in een filmpje.
Maar ik heb geen verstand van Hebreeuwse namen.


Ja, deze uitleg ken ik. Het geeft ook wat meer dimensie aan een lijst namen, een geslachtsregister.

Wel moet ik een waarschuwing plaatsen. Hoewel deze uitleg in dit filmpje klopt, zijn er ook genoeg andere filmpjes die gaan over codes en verborgen boodschappen. Bijvoorbeeld door middel van een interval van letters in de Hebreeuwse tekst een naam of boodschap te lezen. Waar stop je als dat doet? Het is heel mooi als er ergens in de Hebreeuwse tekst om de zoveel letters de Hebreeuwse naam van de Messias verschijnt. Maar er zijn ook mensen die claimen dat de bijvoorbeeld de moordaanslag op Jitschaq Rabin (voormalig premier van Israël) uit de tekst te halen valt, middels dezelfde methode. Dan vind ik dat je op gevaarlijk terrein bevind.

Om wat positiever te worden: jij kan dit ook toetsen. Jij kan aan de hand van bijvoorbeeld een Bijbels Encyclopedie, namenboekje of de kanttekeningen bij de SV ook de naambetekenissen van de namen in dit filmpje opzoeken. Het is natuurlijk mooier (en echt niet zo heel moeilijk) als je Hebreeuws leert. Dan kan je het, zonder een geleerde, zelf lezen. Mocht je geïnteresseerd zijn in een cursus die jou op eenvoudige wijze het Hebreeuws aanleert, stuur mij een pb. Ik heb geen enkel voordeel bij die informatie, maar ik mag hier niet die informatie plaatsen, dit zou opgevat kunnen worden als reclame (forumregels).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor schaapje » 21 sep 2016 16:32

@Arco
Ja, deze uitleg ken ik. Het geeft ook wat meer dimensie aan een lijst namen, een geslachtsregister.

Ik vind het geweldig dit maakt toch duidelijk dat de Bijbel geen gewoon boek is.

Wel moet ik een waarschuwing plaatsen. Hoewel deze uitleg in dit filmpje klopt, zijn er ook genoeg andere filmpjes die gaan over codes en verborgen boodschappen. Bijvoorbeeld door middel van een interval van letters in de Hebreeuwse tekst een naam of boodschap te lezen. Waar stop je als dat doet? Het is heel mooi als er ergens in de Hebreeuwse tekst om de zoveel letters de Hebreeuwse naam van de Messias verschijnt. Maar er zijn ook mensen die claimen dat de bijvoorbeeld de moordaanslag op Jitschaq Rabin (voormalig premier van Israël) uit de tekst te halen valt, middels dezelfde methode. Dan vind ik dat je op gevaarlijk terrein bevind.

Ik heb ooit eens zo iets aangeklikt maar niet eens afgekeken, ik geloof niet dat er geheimen in de Bijbel staan.

Om wat positiever te worden: jij kan dit ook toetsen. Jij kan aan de hand van bijvoorbeeld een Bijbels Encyclopedie, namenboekje of de kanttekeningen bij de SV ook de naambetekenissen van de namen in dit filmpje opzoeken. Het is natuurlijk mooier (en echt niet zo heel moeilijk) als je Hebreeuws leert. Dan kan je het, zonder een geleerde, zelf lezen. Mocht je geïnteresseerd zijn in een cursus die jou op eenvoudige wijze het Hebreeuws aanleert, stuur mij een pb. Ik heb geen enkel voordeel bij die informatie, maar ik mag hier niet die informatie plaatsen, dit zou opgevat kunnen worden als reclame (forumregels).


Laat ik nu al jaren een Bijbelse Encyclopedie in de kast hebben staan :D Ik heb direct al gekeken naar wat betekenissen van Bijbelse namen.
Een cursus Hebreeuws zie ik nu even niet zitten, maar bedankt Arco voor je reageren en je advies.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor dalethvav » 21 sep 2016 21:58

Hier het verhaal van de geslachtsregisters in het Ned., uitgewerkt door Peter Steffens.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor schaapje » 22 sep 2016 10:24

dalethvav schreef:Hier het verhaal van de geslachtsregisters in het Ned., uitgewerkt door Peter Steffens.

Bedankt voor deze link, ik ben al een poosje aan het lezen en kan er veel uit leren.

Waarom is het niet zo bekend, het gegeven over de boodschap in de geslachtsregisters, of ligt dat aan mij? Ik heb er op dit web nog nooit over gelezen en het is zo wonderlijk mooi, ik ben er van onder de indruk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 15:18

schaapje schreef:Waarom is het niet zo bekend, het gegeven over de boodschap in de geslachtsregisters, of ligt dat aan mij? Ik heb er op dit web nog nooit over gelezen en het is zo wonderlijk mooi, ik ben er van onder de indruk.

Er zijn inderdaad dus wat vragen te stellen; maar het laatste punt maakt duidelijk uit welke diep vernederende weg Christus geboren is; uit ‘verdachte’ vrouwen. Het tweede punt maakt duidelijk dat Christus uit een goddeloos voorgeslacht komt, waarin de Heere driemaal direct met een oordeel over de zonde kwam; maar men luisterde niet en de ballingschap kwam, waarbij ook het eerste punt een smet brengt op Christus’ voorgeslacht. In elke generatie van 14 ging het mis; uit dit voorgeslacht kwam Christus en zulken wil Hij redden door hen gelijk te worden in alles, uitgenomen de zonde.
BRON
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor schaapje » 22 sep 2016 19:57

Chaya schreef:Er zijn inderdaad dus wat vragen te stellen; maar het laatste punt maakt duidelijk uit welke diep vernederende weg Christus geboren is; uit ‘verdachte’ vrouwen. Het tweede punt maakt duidelijk dat Christus uit een goddeloos voorgeslacht komt, waarin de Heere driemaal direct met een oordeel over de zonde kwam; maar men luisterde niet en de ballingschap kwam, waarbij ook het eerste punt een smet brengt op Christus’ voorgeslacht. In elke generatie van 14 ging het mis; uit dit voorgeslacht kwam Christus en zulken wil Hij redden door hen gelijk te worden in alles, uitgenomen de zonde.
BRON

Het gaat om deze https://www.youtube.com/watch?v=HUs8f-lphec
Alle namen hebben een betekenis en als je deze achter elkaar zet krijg je de heerlijke belofte van God.
Ik had er nog nooit van gehoord, jij wel?
21/9 om 1.04 heb ik nog een link geplaatst dan gaat het door tot de naam Jezus, deze moet ik nog goed bekijken het gaat voor mij wat te vlug.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor Chaya » 23 sep 2016 14:11

schaapje schreef:Het gaat om deze https://www.youtube.com/watch?v=HUs8f-lphec
Alle namen hebben een betekenis en als je deze achter elkaar zet krijg je de heerlijke belofte van God.
Ik had er nog nooit van gehoord, jij wel?
21/9 om 1.04 heb ik nog een link geplaatst dan gaat het door tot de naam Jezus, deze moet ik nog goed bekijken het gaat voor mij wat te vlug.

O nee, daar geloof ik helemaal niet in. Ik had er ook nooit van gehoord.
God werkt niet met verborgen boodschappen en puzzels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor schaapje » 23 sep 2016 17:03

Chaya schreef:O nee, daar geloof ik helemaal niet in. Ik had er ook nooit van gehoord.
God werkt niet met verborgen boodschappen en puzzels.

Tja het heeft niets met geloof te maken, die namen staan er gewoon en hebben ook een betekenis, verder is het niet verborgen. Er is iemand geweest die plotseling zag wat de betekenis is.
Ik vind het heel wonderlijk en werd er stil van....wat een geweldige God hebben wij, dat door de hele Bijbel heen Zijn belofte
te lezen is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor BladeStraight » 25 sep 2016 19:17

Dit past natuurlijk in de aanname dat Genesis, helemaal de eerste boeken, geen letterlijke geschiedenis is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2016 21:50

mohamed schreef:Tja, dat is als een koe bij de uiers vatten en hopen dat het geen melk wordt. Er is niks interessants aan Gematria, het is goochelen met cijfers, op zijn best een joodse dwaling waar je helemaal niks aan hebt.

Arco schreef:Jij kan gematria niet interessant vinden. Ik vind de Franse taal niet interessant. Ieder z'n ding.

De Bijbel, in het bijzonder de Hebreeuwse taal, is niet persé op één manier te verklaren. Er zijn nu eenmaal meerdere verklaringen, meerdere invalshoeken en verschillende verbanden te leggen. Daarbij is gematria één van de manieren om een verklaring, om een invalshoek, om een verband te leggen. Maar die verklaring, die invalshoek, dat verband mag niet de boventoon gaan voeren boven wat de platte verklaring van de tekst is. Voor wie dat wel doet, die vervalt richting kabbalisme.

Gematria is gewoon kabbalistisch goochelen met getallen en je verklaart er helemaal niks mee. Bovendien sprak Jezus Aramees.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor Arco » 26 sep 2016 13:27

mohamed schreef:Gematria is gewoon kabbalistisch goochelen met getallen en je verklaart er helemaal niks mee.


Hieruit blijkt dat je niets weet van kabbala, en het verschil met gematria niet kent. Het is een beetje te vergelijken met geld. Geld kan je gebruiken voor goede zaken, zoals je levensonderhoud, goede doelen, etc. Maar geld kan je ook gebruiken voor chantage, fraude en omkoperij.

Het zijn de getallen niet die iets verkeerds hebben, het is wat je ermee doet.

Bovendien sprak Jezus Aramees.


Daar zijn de meningen over verdeeld. De grote bijbelgeleerde, Mel Gibson, doet het geloven. Maar met de vondst van de Dode Zeerollen is het beeld dat er toch meer Hebreeuws werd gesproken en geschreven dan eerder gedacht. Daarmee wordt Aramees als voertaal niet uitgesloten, maar dat Hebreeuws ook niet 'van de straat' was. (dus ook niet alleen als synagoge-taal)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor Arco » 26 sep 2016 13:27

BladeStraight schreef:Dit past natuurlijk in de aanname dat Genesis, helemaal de eerste boeken, geen letterlijke geschiedenis is.


Verklaar u nader?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De Hebreeuwse taal

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 14:28

Arco schreef:Verklaar u nader?


Dat de namen in Genesis zo'n symbolische lading hebben past in het beeld dat de eerste hoofdstukken van Genesis symbolisch zijn, en dus ook de personages eerder archetypes dan echte mensen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten