De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

QM46
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2015 19:32

De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor QM46 » 27 jan 2016 15:12

In het Nieuwe Testament worden herhaaldelijk teksten genoemd waaruit blijkt dat de wederkomst op korte termijn verwacht werd.
Zo staat er in Mattheüs 16:27 en 28: "Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen. Voorwaar Ik zeg u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk."
In Mattheüs 24, waar de wederkomst uitgebreid besproken wordt, staat in vers 34: "Voorwaar zeg Ik u: Dit geslacht zal geenszins voorbij gaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn."
Johannes zegt in 1 Johannes 2:18: "Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is."
Hoe zit dat?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 28 jan 2016 01:22

QM46 : In het Nieuwe Testament worden herhaaldelijk teksten genoemd waaruit blijkt dat de wederkomst op korte termijn verwacht werd.
Zo staat er in Mattheüs 16:27 en 28: "Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen. Voorwaar Ik zeg u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk."



je moet ten eerste begrijpen dat Jezus op dat moment nog gewoon in zijn menselijke gedaante voor de opstanding rondliep en dat er mensen bij waren die Jezus dus blijkbaar hebben mogen aanschouwen met zijn opstandingslichaam waar naar verwezen kan worden als zijnde Zijn koninklijke waardigheid of zoals in de staten vertaling staat : hebben zien komen in Zijn Koninkrijk ( wat als je mij vraagt duidt op het heengaan met zijn verheerlijkte lichaam tot de wolken totdat het Hij aan het zicht werd onttrokken.

QM46
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2015 19:32

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor QM46 » 28 jan 2016 09:10

oekaboeka schreef:QM46 : je moet ten eerste begrijpen dat Jezus op dat moment nog gewoon in zijn menselijke gedaante voor de opstanding rondliep en dat er mensen bij waren die Jezus dus blijkbaar hebben mogen aanschouwen met zijn opstandingslichaam waar naar verwezen kan worden als zijnde Zijn koninklijke waardigheid of zoals in de staten vertaling staat : hebben zien komen in Zijn Koninkrijk ( wat als je mij vraagt duidt op het heengaan met zijn verheerlijkte lichaam tot de wolken totdat het Hij aan het zicht werd onttrokken.


Bij de hemelvaart hebben Zijn discipelen, zoals je ook zegt, Hem zien heengaan, maar in de tekst wordt er gesproken over Zijn komst.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 28 jan 2016 12:40

QM46 : Bij de hemelvaart hebben Zijn discipelen, zoals je ook zegt, Hem zien heengaan, maar in de tekst wordt er gesproken over Zijn komst.

Ja dat klopt maar dat stuk : Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders , met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden .

Staat los van het vervolg Voorwaar , Ik zeg u : Er zijn sommigen .................

Kortom het zijn gewoon 2 verschillende claims die allebei kloppen en je gewoon los van elkaar kan zien.

QM46
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2015 19:32

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor QM46 » 28 jan 2016 16:03

oekaboeka schreef:Ja dat klopt maar dat stuk : Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders , met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden .

Staat los van het vervolg Voorwaar , Ik zeg u : Er zijn sommigen .................

Kortom het zijn gewoon 2 verschillende claims die allebei kloppen en je gewoon los van elkaar kan zien.


Het zou op zijn minst verwarrend zijn dat Jezus het in de ene zin over de wederkomst heeft en in de volgende zin met Zijn komst ineens iets heel anders bedoeld. Bovendien, ook als we alleen naar vers 28 kijken, staat er nog steeds "komen" en niet "gaan".

mohamed

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2016 18:43

Merk op dat er in Paulus zijn tijd al mensen waren die beweerden dat de collectieve opstanding geweest was, welke voorafgaat aan de tweede komst. Paulus waarschuwde voor hen, wat er op duidt dat ze geloofd werden en dat de eerste christenen een andere verwachting van de wederkomst hadden. Paulus heeft wel gezegd dat eerst de antichrist moest komen, maar nooit dat hun verwachting onjuist was.

Kortom, Jezus is teruggekomen maar niet op de wijze zoals het christendom anno nu verwacht.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor pindas83 » 29 jan 2016 16:47

mohamed schreef:Merk op dat er in Paulus zijn tijd al mensen waren die beweerden dat de collectieve opstanding geweest was, welke voorafgaat aan de tweede komst. Paulus waarschuwde voor hen, wat er op duidt dat ze geloofd werden en dat de eerste christenen een andere verwachting van de wederkomst hadden. Paulus heeft wel gezegd dat eerst de antichrist moest komen, maar nooit dat hun verwachting onjuist was.

Kortom, Jezus is teruggekomen maar niet op de wijze zoals het christendom anno nu verwacht.


Hé Mo, ik geloof dat ik je wel eens eerder hierover heb gehoord.
Elk oog zal Hem zien als Hij komt toch? Op de wolken?
Op welke wijze is Hij dan volgens jou teruggekomen, want er ontgaat mij best het één en ander maar dat toch zeer zeker niet?!
Grt

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 29 jan 2016 17:16

mohammed : Merk op dat er in Paulus zijn tijd al mensen waren die beweerden dat de collectieve opstanding geweest was, welke voorafgaat aan de tweede komst. Paulus waarschuwde voor hen, wat er op duidt dat ze geloofd werden en dat de eerste christenen een andere verwachting van de wederkomst hadden. Paulus heeft wel gezegd dat eerst de antichrist moest komen, maar nooit dat hun verwachting onjuist was.

Kortom, Jezus is teruggekomen maar niet op de wijze zoals het christendom anno nu verwacht.


Kun je dit bijbels onderbouwen ? lijkt mij niet . Jezus is helemaal niet terug gekomen of je moet naar rusland ergens , waar iemand zich uitgeeft voor Jezus.
Voordat Jezus terugkomt moet eerst de mens der wetteloosheid komen. Weet jij wie dat is ? Lijkt mij niet maar doe een poging zou ik zeggen.
Verder spreekt 1Tessalonicnenzen 4 , 13-18 over de komst des Heren en die is nog niet geweest lijkt mij. Nog nooit iets over gehoord dat er mensen zijn verdwenen en wij zouden dan dus een probleem hebben.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 29 jan 2016 17:21

Openbaring 3 , 7-13 is dat al gebeurt volgens jou?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 29 jan 2016 17:31

Openbaring 1 , 7-8
Zie , Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien , ook zij , die Hem hebben doorstoken , en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.
Ik ben de alfa en de omega ,zegt de Here God , die is en die was en die komt , de Almachtige.



Lijkt mij niet dat elk oog Hem al gezien heeft en ook niet degenen die Hem hebben doorstoken en alle stammen der aarde zijn zeker niet aan het weeklagen over Hem.
En dit is dus allemaal wanneer Hij terugkomt zoals er staat : Hij komt met de wolken.

mohamed

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor mohamed » 30 jan 2016 02:28

mohamed schreef:Merk op dat er in Paulus zijn tijd al mensen waren die beweerden dat de collectieve opstanding geweest was, welke voorafgaat aan de tweede komst. Paulus waarschuwde voor hen, wat er op duidt dat ze geloofd werden en dat de eerste christenen een andere verwachting van de wederkomst hadden. Paulus heeft wel gezegd dat eerst de antichrist moest komen, maar nooit dat hun verwachting onjuist was.

Kortom, Jezus is teruggekomen maar niet op de wijze zoals het christendom anno nu verwacht.

pindas83 schreef:Hé Mo, ik geloof dat ik je wel eens eerder hierover heb gehoord.
Elk oog zal Hem zien als Hij komt toch? Op de wolken?
Op welke wijze is Hij dan volgens jou teruggekomen, want er ontgaat mij best het één en ander maar dat toch zeer zeker niet?!
Grt

Hoe letterlijk kan elk oog op een ronde planeet een letterlijk evenement waarnemen?

Wat ik geloof is dat de tweede komst door elk geestelijk oog gezien werd.

mohamed

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor mohamed » 30 jan 2016 02:31

oekaboeka schreef:Kun je dit bijbels onderbouwen ? lijkt mij niet . Jezus is helemaal niet terug gekomen of je moet naar rusland ergens , waar iemand zich uitgeeft voor Jezus.

Jezus heeft gezegd dat alles volbracht is, dus diegene in Rusland liegt.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2016 17:06

mohammed : Hoe letterlijk kan elk oog op een ronde planeet een letterlijk evenement waarnemen?

Wat ik geloof is dat de tweede komst door elk geestelijk oog gezien werd.


Zo spreekt de bijbel er niet over.
Zie onder andere Mattheus 24 , 23 – 27 Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd! Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkamers; gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van de Zoon des mensen wezen.
Kortom niet te missen voor iedereen.
Verder , Zie , Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien , ook zij , die Hem hebben doorstoken .
Lijkt mij duidelijk genoeg dat daar gewoon onze ogen mee bedoelt worden zoals het er staat en zij , die Hem doorstoken hebben zijn nu niet bepaald aan het weeklagen , integendeel ze verwachten nog de komst van de Messias , wat uiteindelijk de anti-christ zal zijn.

Zie ook : Ezech. 21 ,25 – 27 gaat over de antichrist: En gij, o onheilig, goddeloos vorst van Israël, wiens dag komen zal, ten tijde van de uiterste ongerechtigheid,Alzo zegt de Heere Heere: Doe die hoed weg, en hef die kroon af, deze zal dezelfde niet wezen,Ik zal verhogen die, die nederig is, en vernederen die, die hoog is. Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat hij komt, die daartoe recht heeft, en die Ik dat geven zal.

En dat gaat dus over een mens die zich stelt tot vorst van Israel welke is de anti-christ niet een anti-christ zoals er zovelen zijn.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2016 17:13

mohammed : Jezus heeft gezegd dat alles volbracht is, dus diegene in Rusland liegt.

Tuurlijk liegt die persoon en daar word ook voor gewaarschuwd maar dat zegt niks over dat de Heere Jezus Christus niet wederkomt of al is wedergekomen zie voorgaande mail.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2016 17:16

En de echte vorst van Israel is natuurlijk de Heere Jezus Christus.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 11 gasten