De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 20 sep 2017 11:39

Jesaja40 schreef:
Yeshua geeft onderwijs en spreekt met Zijn leerlingen over de laatste dingen. De discipelen kenden de uitleg van Daniël, zij waren deelgenoot van de gruweldaden van het rijk van ijzer en leem. Yeshua bemoedigt hen en stelt zijn discipelen op de hoogte. Als jullie de verwoester zien binnenkort zien aankomen blijf dan niet afwachtend in Jeruzalem achter. Vlucht dan naar de bergen van Judea, daar ben je betrekkelijk veilig voor de verwoester. Geen lijdzaam afwachten en er op vertrouwen dat de Eeuwige je wel zal redden. Wees gehoorzaam en volg mijn bevel dan op. Was dat een taktische opmerking van Yeshua of was dat een strategische opmerking? Het kan beiden geweest zijn. Kijk eens wat Jesaje schrijft: geef u over en de stad zal beschermd en niet verwoest worden. Maar ja, wij waren eigenwijs en verzetten ons. Kom niet meteen aan met de woorden zie je wel de Joden waren ongehoorzaam. U als heiden kan en mag daar geen waardeoordeel aan geven. U hebt de schade niet gehad, sterker nog wij hebben de schade geleden en door onze schade heen is het heil tot u gekomen.


Wauw wat ik ben hier blij mee dit is precies wat er bedoeld wordt en wat er staat !:)

We gaan de goede kant op, Jesaja wij zijn ook dankbaar, ontzettend dankbaar dat het heil nu voor ons ook geldt zoals paulus het omschrijf in Efe h 1 en 2 wij die veraf waren, in de duisternis wandelde, ik weet het jesaja daarom zijn wij ook zo blij, niet verdiend toch ingeënt, ingelijfd, door geloof door genade..

Samen met de Joden die geloven in jezus, een nieuwe dimensie, ik ben er zo blij mee, wat een geweldige oplossing van God om zo zijn belofte aan Abraham en David na te komen "" al de volken"" zullen door jou geloof gezegend zijn,

en dat ik van die belofte toen van God nu ook zo gezegend ben ""halleluja God is goed"" zeggen ze dan bij ons !!!

Als dat sterretje wat Abraham toen zag, zo schitter ik vandaag ...
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 20 sep 2017 12:11

naamloos citeert:
De gelovige heiden hoeft niet opeens Joods te worden.


Proselieten zijn altijd welkom!
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 20 sep 2017 20:04

Jesaja 40:
Proselieten zijn altijd welkom!


Kan wel zijn, maar dat is niet Gods bedoeling met Zijn gemeente. Want de gelovigen uit de heidenen worden door het geloof in de Messias van Israël geen proselieten, maar samen met de gelovige Joden op voet van gelijkheid door het kruis in een lichaam met God verzoend. (Ef.2:16) En dat lichaam is een nieuwe schepping met Chr. verbonden in Zijn opstandingsleven die er dus tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Hij als de Eerteling uit de doden was opgestaan ( 1 Kor.15:20 )

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 21 sep 2017 09:35

Jesaja40 schreef:Proselieten zijn altijd welkom!
Waarom zou je dat doen? Met je opmerking ''Zij willen niet ingelijfd worden bij Israël maar bepalen zelf waartoe zij willen behoren" doe je net alsof God wil dat gelovigen Joods worden. Je verwart het aardse met het geestelijke.
Voor zover het geestelijke aangaat worden de Joden zelf door Petrus aangespoord zich te laten behouden uit dit verkeerde geslacht.
En jij meent dat gelovigen zich bij het aardse Jodendom zou moeten aansluiten/inlijven?
Wij heidenen worden net zo goed geroepen de wereld (wereld in de zin van het zondige bestel) te verlaten, en ons te voegen bij het lichaam van Christus. Iedereen, Jood en heiden moet in Christus ingelijfd worden. "Blijf in Mij'' zegt Jezus!
Nee, wij worden niet in Israël geënt. De natuurlijke takken (Israël) staan zelf op de stam van de verbonden en beloftes. Rom. 11.
En nu het heil ook tot de heidenen is gekomen worden wij, door de belofte te geloven, daar tussen geënt; en krijgen zo deel aan de wortel (Jezus) en de vettigheid (H.G.) Daaruit volgt geen enkele noodzaak om proseliet te worden.

En als Jezus wederkomt dan zullen zullen zij, die deel hebben aan de eerste opstanding, als ​priester​ van God en van Christus samen met Hem als koningen regeren, duizend jaren lang. Op. 20.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 21 sep 2017 10:46

naamloos:
Want als de kerk niet het ‘geestelijk Israël’ blijkt te zijn dan is zij in de huid van Israël gekropen en loopt ze al eeuwenlang met het gestolen paspoort van Israël op zak!


Hier sluit ik mij v/h. bij aan! Het is de zondeval van de Kerk dat zij reeds in de 4e eeuw , toen zij doordat keizer Constantijn het christendom aannam in een machtspositie kwam, haar eigen identiteit in de hemelse Christus verloochend heeft en in de huid van Israël gekropen is
En nu de ware erfgenaam van de beloften van Gods verbonden met Israël (Rom.9:4) als een fenix uit de as herrezen is is Leiden in last en weten we theologisch nog steeds geen raad met het fenomeen Israël! Want nu de kerk niet het ‘geestelijk Israël ‘blijkt te zijn, wie is zij dan wel??.. Dan loopt ze al eeuwenlang met het gestolen paspoort van Israël op zak!
Dit alles overziende is er m.i. geen andere conclusie mogelijk dan dat de Reformatie de kerk wel de Schrift, maar nooit haar eigen identiteit in de opgestane Christus teruggegeven heeft.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 16:45

naamloos citeert:

Waarom zou je dat doen? Met je opmerking ''Zij willen niet ingelijfd worden bij Israël maar bepalen zelf waartoe zij willen behoren" doe je net alsof God wil dat gelovigen Joods worden.


Proselieten zijn altijd welkom. Lees eens tussen de regels door, dan ziet u dat het een uitnodiging is en geen opdracht.

G'd wil dat de gelovigen uit de volkeren de koninklijke lijn volgen zoals die in de Bijbel beschreven staat. Wat in de Hebreeuwse Bijbel staat kan je niet losknippen als zijnde: dat is niet onze verantwoordelijkheid. Voor wat betreft de ceremonële wetten heeft u gelijk. Gaf Yeshua en Zijn discipelen soms een ongeschreven nieuw testamentische uitleg? Het waren de woorden die gebruikelijk waren en de voorschriften die gewoon rechtsgeldig waren. Als u denkt, maar de gelijkenissen dan en de bergrede is toch genoeg voor mij dan doet u tekort aan de Auterur van de gelijkenissen. Als u denkt dat u voldoende geestelijk voedsel krijgt vanuit de brieven dat doet u tekort aan de schrijvers er van die dat deden vanuit hun opvoeding en cultuur.

Vanuit dat perspectief mag u mijn uitnodiging lezen. Welkom bij de gemeente van het eerste uur zonder kerkelijke dogma's.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 18:36

naamloos citeert:

Want als de kerk niet het ‘geestelijk Israël’ blijkt te zijn dan is zij in de huid van Israël gekropen en loopt ze al eeuwenlang met het gestolen paspoort van Israël op zak!


Een juiste analyse naamloos!
Tante Rebekka van Gelder scheef eens: ik ben een Messiasbelijdend geworden. De reactie van de kerk was: welkom thuis. Nee zei tante Rebekka, ú bent bij óns gekomen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 18:38

naamloos citeert:
Dit alles overziende is er m.i. geen andere conclusie mogelijk dan dat de Reformatie de kerk wel de Schrift, maar nooit haar eigen identiteit in de opgestane Christus teruggegeven heeft.


Waarvan acte!
Maar wat doen we daar mee?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 18:52

naamloos citeert:
Nee, wij worden niet in Israël geënt. De natuurlijke takken (Israël) staan zelf op de stam van de verbonden en beloftes. Rom. 11.


Als er over inenten wordt gesproken mogen dat dan niet de onnatuurlijke takken zijn? De ene heeft al de natuurlijke takken. Daarvan wordt het dode hout weggesneden. Onnatuurlijke takken kunnen worden toegevoegd.


Hooglied 4:16
Ontwaak, noordenwind! en kom, Gij zuidenwind! doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen. O, dat mijn Liefste tot Zijn hof kwame, en ate zijn edele vruchten!

Misschien wat indirecte tekst die ik daaraan verbind en deze is zeer gunnend en zet de poort naar de vreemdeling heel wijd open. Wij kinderen van Isarël hebben niets exclusiefs. Niet iedere Israëli denkt zo, maar dat gunnende uitdelen, het bekend maken van het heil voor alle volken kwam uit Israël. En ook nu, in onze dagen, zien we dat Messiasbelijdende Joden de oorspronkelijke taak weer op hen nemen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 21 sep 2017 22:16

jesaja40:
G'd wil dat de gelovigen uit de volkeren de koninklijke lijn volgen zoals die in de Bijbel beschreven staat. Wat in de Hebreeuwse Bijbel staat kan je niet losknippen als zijnde: dat is niet onze verantwoordelijkheid.


Maar dat is het hem nu juist; om bij de Gemeente het accent te verleggen naar de Koninkrijksgedachte lijkt mij niet de juiste oplossing. Want voor de Gemeente v.Chr. is het evangelie verbonden met de gemeenschap met de vernederde, lijdende Messias zie 1 Kor.15:29 en Rom.6:3,4.Maar de Koninkrijksgedachte is in de Schrift altijd verbonden aan Zijn heerschappij als Hij bij Zijn wederkomst als de wettige Erfgenaam de troon van David zal beklimmen. En met die volkeren worden niet de gelovigen uit de heiden in de Gemeente bedoeld, maar de volken die nationaal met Israël de Heere zullen dienen in het messiaanse rijk. De Kerk kan alleen de eerstelingen binnenhalen, de volle oogst wordt door Israël binnengehaald zie Jes. 27:6

Ook hier wreekt zich weer dit niet onderscheiden van de eigen identiteit van Israël als heilsorgaan in het eschaton van het Koninkrijk. Hier ligt dan ook het verschil tussen de doop van Johannes en de chr.doop. zie Hand.19;1-5.Want Johannes predikte het nabij zijn van het Koninkrijk voor Israël. Want de koning was nu gekomen; daarom noemt Jezus hem de grootste profeet van vrouwen geboren.Matt.11:11. En als Israël Hem toen aangenomen had zou het Koninkrijk toen ook doorgebroken zijn. Maar door de Gemeente aan deze gedachte te verbinden stelt de Kerk zich langs een omweg opnieuw i.p.v. Israël.

Ik weet ook wel dat bij Zijn komst de Gemeente met Hem geopenbaard zal worden in een hemelse heerlijkheid die de heerlijkheid van het aardse Jeruzalem (Jes.60) nog ver te boven gaat, maar evangelie is voor de Gemeente is een kruisevangelie totdat Hij komt 1 Kor.11:26.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 22 sep 2017 07:32


ereuano citeert:

Maar dat is het hem nu juist; om bij de Gemeente het accent te verleggen naar de Koninkrijksgedachte lijkt mij niet de juiste oplossing. Want voor de Gemeente v.Chr. is het evangelie verbonden met de gemeenschap met de vernederde, lijdende Messias zie 1 Kor.15:29 en Rom.6:3,4.Maar de Koninkrijksgedachte is in de Schrift altijd verbonden aan Zijn heerschappij als Hij bij Zijn wederkomst als de wettige Erfgenaam de troon van David zal beklimmen. En met die volkeren worden niet de gelovigen uit de heiden in de Gemeente bedoeld, maar de volken die nationaal met Israël de Heere zullen dienen in het messiaanse rijk. De Kerk kan alleen de eerstelingen binnenhalen, de volle oogst wordt door Israël binnengehaald zie Jes. 27:6


Wat leert Yeshua aan zijn discipelen als die aan hem vragen hoe hoe zij moeten bidden?
Een korte inleiding op deze vraag:

U moet weten dat het ochtendgebed hardop en in het bijzijn van meerdere mannen geschiedde. Een ritueel wat zichtbaar en hoorbaar is voor iedereen. Aan deze gebedsgestalte mankeert niets zolang het maar niet een verplicht nummer gaat worden en het hart er niet meer bij is. Je kunt vroom overkomen naar de buitenkant maar van binnen zo rot zijn als een mispel. Yeshua sluit zich niet af van het ochtendgebed en de discipelen vragen zich af waarom Yeshua zicht terug trekt om in een persoonlijk gesprek te treden met Zijn hemelse Vader.

Dan komt het antwoord op die vraag en een belangrijke les zit daarin als de lofprijzing naar voren komt "Uw Koninkrijk kome". Dat moesten de discipelen leren, dat het Koninkrijk van vrede er zal komen. Echter op een hoger niveau dan dat van onze vredevorst Salomo. De verwachting die in Zacharia wordt geprofeteert wordt nog eens in die woorden onderstreept.

Wij, de gehele mensheid waren de kroon op de schepping. Let eens op de kleine details die er in de Bijbel staan. De hof van Eden was zeer groot en de mens mocht zich daar vrij in begeven. Midden in die hof stond de boom van kennis van goed en kwaad en de boom van het leven. Hoe vaak kom je in een tuin die zo groot is op hetzelfde punt uit? De Eeuwige had aan Adam en Eva deze bomen aangewezen als zijnde dit deel van de tuin is van mij, dat is de binnensgrens. Al het overige is voor jullie, geniet daarvan.

En nu in onze dagen is daar opnieuw iets om van te genieten: dat is het persoonlijke offer wat Yeshua gaf voor de redding van de mensheid. Een eenzijdig aanbod is dat vanuit de Eeuwige naar ons mensheid. Ieder mens mag kiezen of hij/zij dit aanbod wil aanvaarden. Het is zo groot, want uw eeuwige positie hangt van uw persoonlijke keuze af. Met het maken van die keuze richting de Eeuwige om altijd bij Hem te mogen zijn dienen wij de Koninklijke weg te bewandelen. Dat is ook hofelijkheid en respect naar elkaar, u kunt nalezen wat daarover gesproken wordt in de Bijbel. Spotters zijn er altijd geweest en let op hun bestraffing en ondergang. Humor is er ook: kijk maar wat Elia zegt tegen de baäldienaars. Op iedere Yom Kipoer bidden wij om vergeving van onze zonden, waarin o.a. wordt genoemd: het grappig zijn, het beledigen, het ondoordacht handelen enzovoort. Met dat belijden erkennen wij dat we behoorlijk van de Koninklijke weg zijn afgeweken.

Een klein detail: hoe groot was het Vrederijk van Salomo, vele omliggende volkeren waren schatplichtig en dienden Israël. Wat zegt Zacharia daarover als uit ieder volk een delegatie zal komen om jaarlijks de Vorst te komen eren? Zij die het nalaten zullen dat direct merken, want op hen zal geen regen vallen. Dat wordt dus door eigen schuld een complete misoogst.

De volkeren mogen schuilen onder de bescherming die er van het Vrederijk uitgaat. Geen militaire bescherming, maar het mogen delen in de zegen en genade die er zal zijn als men gehoorzaamt aan de Vorst van dit Vrederijk.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 23 sep 2017 10:23

jeaja40:
De volkeren mogen schuilen onder de bescherming die er van het Vrederijk uitgaat. Geen militaire bescherming, maar het mogen delen in de zegen en genade die er zal zijn als men gehoorzaamt aan de Vorst van dit Vrederijk.


Juist, dan gaar het dus over het vrederijk bij de komst van de Messias. Maar totdat tot dat Hij komt staat het evangelie in het teken van het kruis, en daar past de koninkrijks gedachte minder goed bij zie 2Tim.2:11

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ben db bd » 23 sep 2017 12:11

Juist, dan gaar het dus over het vrederijk bij de komst van de Messias. Maar tot dat Hij komt staat het evangelie in het teken van het kruis, en daar past de koninkrijks gedachte minder goed bij zie 2Tim.2:11

een m.i. merkwaardige uitspraak! zie nou eens gewoon het volgende vers: zie dus 2Tim.2:12:
"Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren."
In de hemelse heerlijkheid behoeft toch niet geregeerd te worden? Dat is behoudens in het vrederijk, immers ook op de nieuwe aarde?!
Lees nou eens gewoon Op.22:5b: "En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid."
Dat is de belofte voor de Kerk, voor de Gemeente, de Bruid van Christus, toch?
Trouwens, ik weet even niet waar dat precies staat hoor, maar de Evangelieopdracht tot aan de einden der aarde zou, zo leerde ik eens, heel duidelijk gaan over het evangelie van het Koninkrijk !! Dat moet u na kunnen slaan met uw computerconcordantie.
U moet overigens eens kijken hoe vaak de uitdrukking het Koninkrijk Gods of -der hemelen in het NT voorkomt; geheid >100 keer!

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 23 sep 2017 15:40

ben:
m.i. merkwaardige uitspraak! zie nou eens gewoon het volgende vers: zie dus 2Tim.2:12:
"Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren."
In de hemelse heerlijkheid behoeft toch niet geregeerd te worden? Dat is behoudens in het vrederijk, immers ook op de nieuwe aarde?!
Lees nou eens gewoon Op.22:5b: "En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid."
Dat is de belofte voor de Kerk, voor de Gemeente, de Bruid van Christus, toch?
Trouwens, ik weet even niet waar dat precies staat hoor, maar de Evangelieopdracht tot aan de einden der aarde zou, zo leerde ik eens, heel duidelijk gaan over het evangelie van het Koninkrijk !! Dat moet u na kunnen slaan met uw computerconcordantie.
U moet overigens eens kijken hoe vaak de uitdrukking het Koninkrijk Gods of -der hemelen in het NT voorkomt; geheid >100 keer!



Toelichting:
Het Koninkrijk Gods is uiniverseel; het omvat hemel en aarde ( Matt.6:110) En gedurende het vrederijk regeren de gelovigen uit de 1e opstanding niet op, maar vanuit het hemelse regeringscentrum over (Gr.epi ) het aardse. Zie Hos.2: 19 en Openb.5:10. Maar ze kunnen wel op aarde op aarde verschijnen zoals de heiligen in Matt.26:53 en Jezus zelf na Zijn opstanding. Uit Openb. 21 vs 9 -24 blijkt duidelijk dat er gedurende het vrederijk een directe verbindindg bestaat tussen het heilige Jeruzalem en de koningen der aarde die hun heerlijkheid en eer daarin brengen. Maar hier moeten wij onze fantasie in toom houden, daar kunnen wij in ons drie-dimensionale denken geen concrete voorstelling van maken. Wel lezen wij in Matt. 19:28 en Luk. 22:29,30 dat Jezus Zijn discipelen belooft dat zij op 12 tronen zullen zitten en over het herstelde Israël met Hem zullen regeren. Maar zij zijn bijna allemaal als martelaren gestorven, dus moet het in de opstanding zijn. Dit zijn voor mij heilige heilgeheimen, ga daar dus niet op profane wijze over fantaseren daar kwets je mij mee Gr: ereunao

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ben db bd » 25 sep 2017 13:50

@ ereunao: "En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven." (Op.20:4) dat kan m.i. over hemelbewoners gaan.

Maar dan komt: "En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand." (HSV)
Dat gaat voor mij over de reeds in Op.6:9 en Op.7:9 e.v. genoemden, de schare die niemand tellen kan. Dat zijn geen mensen waarvan staat dat ze een nieuw, hemels, verheerlijkt opstandingslichaam hebben, zoals de Heere Jezus zelf en allen welke de opname meegemaakt hebben.
Dezen komen dus wel uit de grote verdrukking en zijn m.i. een 'nalezing van de oogst'.

En daarna lezen we: "En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang".
Duizend jaar lang slaat voor ons op het - zwaar door vele theologen ontkende, doch 6x genoemde - duizendjarig Vrederijk.
Van hemelbewoners lezen we dat ze eeuwig regeren mogen. Op.22:5b. "En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid".

Uit Openb. 21 vs 9 -24 blijkt duidelijk dat er gedurende het vrederijk een directe verbinding bestaat tussen het heilige Jeruzalem en de koningen der aarde die hun heerlijkheid en eer daarin brengen. Maar hier moeten wij onze fantasie in toom houden, daar kunnen wij (als theologen? =; in ons drie-dimensionale denken geen concrete voorstelling van maken.


Stop toch met die rare theologische interpretatie broeder, en ja, houdt uw fantasie in toom, want wie leest wat er wel staat kan zich daar een uitstekende voorstelling van maken; immers in Op.21 gaat het helemaal niet over het vrederijk, dat staat er ook helemaal niet !
En speciaal voor halsstarrige schriftgeleerden staat er reeds in het eerste vers van dat hoofdstuk: " .... want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbij gegaan...." Nou kan het nog duidelijker?
Moet u zien wat u nu beweert: tussen vers 9 en 24 in het zogenaamde 'vrederijk':
"zij had een grote hoge muur met 12 poorten". (vers 12)
"En hij die met mij sprak had een gouden meetlat om de stad op te meten, en haar poorten en haar muur." (vers 15)

Als die engel ooit bouwkunde had gestudeerd en geen theologie, en bijv. nog timmerman was geweest in z'n jeugd, net als de Heere Jezus Zelf, dan weet hij hoe je een bouwwerk moet opmeten. En zuiverder als met een gouden meetlat kan het niet! En wij weten zonder fantasie wat daar uitkwam hoor; dat is allemaal gewoon opgeschreven: 12000x 185 (ca 192 zegt de NBV zelfs) meter lang en dat dus 4x, in het vierkant. Zoiets als van hier naar Moskou en van hier naar Rome. Iedere theoloog misschien niet, maar iedere landmeter ziet dat scherp voor zich hoor; zo'n 5miljoen vierkante kilometer. Maar je moet er niet aan denken dat dit op de huidige wereld in het vrederijk uitgezet zou moeten worden; zo groot als Europa.

Maar o ja, jullie willen dat in de lucht laten hangen, was het niet? ('want er hing ooit een wolk boven het volk Israël ook in de lucht', toch?)
En die muur was 144x 45cm hoog, zo'n 65 meter hoog dus. Daar moet je toch helemaal niet aan durven denken dat dat op grond van de huidig geldende zwaartekrachtwetmatigheid ooit omlaag komt zetten? Want nederdalen zal het, beloofde onze God. (vers 2)
Zullen we maar stoppen met deze Schrift-onterende 'theologische interpretatie'? (m.i. hóóg tijd)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten