De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 14:47

dalethvav schreef:Trouwens, over Paulus gesproken,

Was hij het niet die (na het volbrachte werk van de Messias) schreef:

Rom. 3 1-3:
"Wat heeft (heeft, niet had) de Jood dan voor op anderen? Of wat is (is, niet was) het voordeel van het besneden zijn? Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn (zijn, niet waren) hun de woorden van God toevertrouwd. Want wat is het geval? Als sommigen ontrouw zijn geweest, zal hun ontrouw de trouw van God toch niet tenietdoen?"

Rom. 9:4:
"Zij zijn (zijn, niet waren) immers Israëlieten; voor hen geldt (geldt, niet gold) de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

En, was het Jezus Zélf niet die zei: "Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is." (Matt. 5:17-18.)


Lucas 16:16 “De Wet en de Profeten zijn er tot Johannes. Vanaf die tijd wordt het Koninkrijk van God verkondigd, en ieder doet het geweld aan. 17 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.”

Jezus verteld ons duidelijk in de rede van de laatste dingen dat de hemel en de aarde spoedig zullen verdwijnen:

Lucas 21:33 “De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen beslist niet voorbijgaan.”


Welke hemel en aarde waar Jezus naar verwijst zullen voorbijgaan? We kunnen gevoeglijk aannemen dat dit dezelfde hemel en aarde is als uit Genesis 1 en dat dit het verbond betreft. Ja, dit gaat rechtstreeks in tegen de kerkgeschiedenis, belijdenissen en kerkelijke traditie. Maar wat is onze autoriteit? De geschiedenis? Belijdenissen? Wat moeten we dan met de schriften? Door heel de schriften heen zien we vers na vers waar met de hemel en de aarde iets anders bedoeld wordt dan de fysieke, ruimtelijke materie. Ze verwijzen naar Gods volk, hun geweten onder de wet (van schuld en veroordeling), en daarna van genade (geen schaamte).
Het is een geestelijk geschiedenis!
Het enigste wat ik vraag is om zorgvuldig de schriften na te gaan door tekst met tekst te vergelijken, laat daarbij alle vooringenomen standpunten los en de laat de schriften jou leiden.

verdere uiteenzetting en uitleg http://preterisme.nl/de-hemel-en-de-aarde/

waar een hoop teksten staan om dit te verduidelijken, maar te lang voor deze topic succes..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor dalethvav » 31 jul 2017 15:20

Ik schreef het al, van linkjes plaatsen kom ik niet echt onder de indruk.

V.w.b Luk. 16:16:
Dit vers betekent níet dat de autoriteit van de wet en profeten ten einde kwamen op het moment dat Johannes verscheen. Nee, vanaf dat moment, als toevoeging aan het getuigenis van de wet en de profeten, de TeNaCH, werd het Goede Nieuws van het Koninkrijk van God, dat nu "nabij" is, dirékt verkondigd. Eerst door Johannes (Matt. 3:1-2) en later door Jezus (Matt. 4:17; Mark. 1:15). Anders zou er een conflict zijn met de eerder genoemde citaten van Jezus en Paulus. Bovendien zou dat een tegenstelling opleveren met vs 31 uit datzelfde hoofdstuk (Luk. 16, contextueel lezen en idd., Schrift met Schrift vergelijken) waar we lezen "Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren (luisteren, niet luisterden), zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan." (Naar een uitleg van David Stern).

Ik wacht nog op een concreet antwoord op de vraag over Zach. 14:4.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 16:06

dalethvav schreef:Ik schreef het al, van linkjes plaatsen kom ik niet echt onder de indruk.

V.w.b Luk. 16:16:
Dit vers betekent níet dat de autoriteit van de wet en profeten ten einde kwamen op het moment dat Johannes verscheen. Nee, vanaf dat moment, als toevoeging aan het getuigenis van de wet en de profeten, de TeNaCH, werd het Goede Nieuws van het Koninkrijk van God, dat nu "nabij" is, dirékt verkondigd. Eerst door Johannes (Matt. 3:1-2) en later door Jezus (Matt. 4:17; Mark. 1:15). Anders zou er een conflict zijn met de eerder genoemde citaten van Jezus en Paulus. Bovendien zou dat een tegenstelling opleveren met vs 31 uit datzelfde hoofdstuk (Luk. 16, contextueel lezen en idd., Schrift met Schrift vergelijken) waar we lezen "Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren (luisteren, niet luisterden), zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan." (Naar een uitleg van David Stern).

Ik wacht nog op een concreet antwoord op de vraag over Zach. 14:4.


Bij deze dan de uitgebreidere uitleg: Zacharia 14
Veel christenen denken dat als Jezus spoedig terugkomt (het is altijd spoedig), Hij zijn voeten zal zetten op Olijfberg. Hij zal dan fysiek terugkomen waarbij de berg doormidden zal splijten en ze verwijzen daarbij naar Zacharia 14.

Misschien verander je van gedachten als je dit gelezen hebt.
De bijbel is een Joods boek, aan de Joden geschreven, in hun taal en het speelt zich af in hun tijd en hun cultuur.
Als we over het boek Zacharia praten moeten we ons verplaatsen in de tijd van de profeet Zacharia die deze profetieën verkondigde aan de Israëlieten die toen leefden tijdens herbouw tempel in een boodschap vol metafoor en allegorie, in hoge mate apocalyptisch.
En als we dan de bijbel vanuit Joods perspectief gaan bekijken dan gaat het verhaal van Zacharia er ineens heel anders uit zien, en wel als volgt.

De profetieën waren om Israël er aan te herinneren dat zelfs na al die jaren van ballingschap, hun God de beloften gedaan aan de Vaders niet vergeten had.
Heel Zacharia is een profetisch boek dat o.a. gaat over de “laatste dagen”, in Zacharia ook wel genoemd “te dien dage”, of de “dag des Heren” of “die dag”.
Maar de laatste dagen van wat? Het zijn de laatste dagen van het oude verbondssysteem, van het Judaïsme, het einde van het Mozaïsche tijdperk.

En wanneer speelden die laatste dagen zich af? Volgens Hebr 1:1,2 en Hand 2:17 is dat in de in de tijd van de apostelen, zie ook Jacobus 5:3.
Mattheüs 24, Marcus 13, Lucas 21 en Openbaring gaat allemaal over hetzelfde, de laatste dagen van het Mozaïsche tijdperk met 70 na Christus de verwoesting van Jeruzalem en het oude verbondsbolwerk, de tempel (Hebr 8:13).
En wanneer we dan een vergelijkende studie doen van Mattheus 24 en Zacharia 14 dan zien we daar treffende gelijkenissen:

Zacharia 14 --------------- Mattheus 24
Overwinning op Jeruzalem – vs 1, 2 ----------------- vs 2 ev (en volgende)
Dag van de Here – vs 1, 5 ------------------- Komst Zoon des mensen – vs 30, 31
Komst met heiligen – vs 5 -------------- vs 31
Joden gaan in ballingschap – vs 2 ------------ Lucas 21:24
Vlucht voor het oordeel – vs 5--------------- vs 15 ev
Dag bij de Heer bekend – vs 7----------------- vs 36

Naast Ezechiël heeft ook Zacharia in hoge mate het boek Openbaring beïnvloed.
Het boek Openbaring spreekt van de verwoesting van Jeruzalem en Gods wraak op de inwoners; het kijkt vooruit naar de heerlijkheid van het nieuwe Jeruzalem (de gemeente) onder het huis van David (Jezus), en waar de heidenen komen om God te aanbidden (in geest en waarheid).
Hieronder een overzicht die ons laat zien dat Zacharia inderdaad een hoofdrol speelt in de Apocalyps van Openbaring:

Zacharia 14 ----------------- Openbaring
Komst van Jezus met heiligen – vs 5 ------------------ 14:14ev; 19:11-16
Aardbeving op dag des Heren – vs 4-5 ----------------- 6:12-17; 11:13; 16:18
Aardbeving, dag des Heren bij overwinning op Jeruzalem – vs 1-5 ---------------- “alwaar Here gekruisigd”, 11:8-13
de tijd van het licht – vs 7 ---------------- 21:23
rivier van levend water – vs 8 ------------------- 22:1
koning over heel de aarde – vs 9 ---------------- 11:15; 19:16; 22:3
geen vloek meer – vs 11------------------- 22:3
volken komen naar Jeruzalem met hun weelde – vs 14 ---------------- 21:24
volken die Loofhuttenfeest gaan vieren – vs 16-20----------------- 7:9-17

Het mag duidelijk zijn, Zacharia 14 is eigenlijk Openbaring.
Johannes haalt zo’n beetje elk element van Zacharia 14 aan, de voorspellingen over de Messias en wat Hij gedaan heeft.
Zacharia zei niet dat de vervulling van de profetieën op handen was. Johannes werd verteld dat ze weldra vervuld zouden worden.
Vergelijk ook Daniël 12 met Openbaring: Daniel moest de profetie verzegelen (zo’n 600 jaar), Johannes moest de woorden van deze profetie niet verzegelen.
Ook Petrus bevestigde dat de profetieën vervuld zouden worden in de laatste tijd, bij de openbaring van Jezus, waar de profeten al over geprofeteerd hadden (1 Petrus 1:5-12).
De schrijver van Hebreeën geloofde óók in een op handen zijnde komst van Jezus in hun tijd, zie Hebreeën 10:
In vers 25 zei hij dat ze “elkaar moesten aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen”;
In vers 30-31 zegt hij, “De Here zal zijn volk (de Joden) oordelen. Vreselijk is het te vallen in de handen in van de levende God”;
En in vers 37 “want nog korte, korte tijd, en Hij (Jezus), die komt, zal er zijn en niet lang op zich laten wachten”.

De splitsing van de Olijfberg, Zacharia 14:4-5

Een tekstgedeelte uit Zacharia 14 die veel wordt gebruikt om aan te tonen op welke manier Jezus terug zou komen:

“zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt aan de oosterzijde; dan zal de Olijfberg middendoor splijten, oostwaarts en westwaarts, tot een zeer groot dal, en de ene helft van de berg zal noordwaarts wijken en de andere helft zuidwaarts; en gij zult de vlucht nemen in het dal mijner bergen,”

Maar zal Jezus de Olijfberg middendoor splijten? Zal dit letterlijk plaats vinden? Het antwoord is nee! Het is zoals bijna altijd figuurlijke taal en nooit bedoeld om letterlijk te lezen.
In Micha 1:3 worden we verteld dat de Here “UIT GAAT VANUIT ZIJN WONING en Hij NEDER DAALT en TREED op de HOOGTEN (bergen) der aarde.” Geloof je dat de Here hier letterlijk met Zijn voeten op de bergen stond? Nee toch? Waarom zou dan deze beschrijvende taal dan anders zijn van die van Zacharia waar Jezus de Olijfberg door midden splijt?
Micha gaat verder met de volgende woorden, “de BERGEN zullen ONDER HEM VERSMELTEN, en de dalen zullen SPLITSEN, als was voor het vuur, als water dat afgutst van de helling.” (vers 4) Splitsten de bergen in dit geval ook werkelijk? Smolten ze letterlijk? Nee, dit is apocalyptische taal die een handeling van God beschrijft, vaak bij een uit te voeren oordeel of bij een bevrijding. Nog een paar teksten waar dit ook tot uiting komt:

“Toen DAALDE DE HERE NEDER om de stad en toren , die de mensen kinderen bouwden, te bezien…..Welaan, laat ONS NEDERDALEN en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.” (Gen 11:5,7)

“Daarom BEN IK NEDERGEDAALD OM HEN TE REDDEN uit de macht der Egyptenaren en uit dit land te voeren naar een goed en wijd land, een land vloeiende van melk en honing…” (Exodus 3:8)

“Op de berg Sinai zijt gij NEDERGEDAALD en hebt gij met hen gesproken uit de hemel,” (Neh 9:13)

De splitsing van de Olijfberg herinnert ons aan de splitsing van de Rode Zee, waar de natie Israël uit Egypte werd bevrijd. De beeldspraak is hier “bevrijding”. En ook in 70 na Christus was er sprake van de bevrijding van de gelovige Joden terwijl over de goddeloze Joden het oordeel werd uitgevoerd en zij door de Romeinse legers werden gedood of als slaven weggevoerd. Het was Jezus zelf die in Mattheüs 16:27,28 het volgende zei:

“Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar , Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn Koninkrijk.”

Op welke manier kwam de Vader in het oude testament in oordeel? De Zoon zou dat op dezelfde manier doen als de Vader….waar Hij andere naties gebruikte om het oordeel uit te voeren,…. zo ook deed de Zoon, toen de Romeinen kwamen en Jeruzalem met het oude verbondsbolwerk de tempel verwoestten terwijl sommige van hen nog in leven waren.

En zo “daalde Hij neder”

Conclusie

De inhoud van heel Zacharia 14 zouden we globaal als volgt kunnen lezen:

Op de “dag voor de Here” wordt het Romeinse leger door God gebruikt om Jeruzalem totaal te verwoesten, de stad met de grond gelijk gemaakt, een gedeelte Joden vermoord en een gedeelte als slaven weggevoerd.
De Here streed tegen de volken (rebellerende Joden, Zeloten, die bezit hadden genomen van Jeruzalem en de tempel) zoals Hij vroeger ook deed, door gebruik te maken van één volk om een andere (in dit geval de Joden) te straffen.
Zijn voeten die op de olijfberg is een zinnebeeld van Gods’ aanwezigheid (Jezus) gedurende de uitvoering van het oordeel over de Joden en de redding van de uitverkorenen.
De splitsing van de Olijfberg, een soort schudden van de aarde, is een typische Hebreeuwse metafoor voor de verwijdering een bestaande regeringssysteem (de bediening des doods) en om de weg vrij te maken voor de bevestiging van het nieuwe verbondssysteem.
De vlucht etc. is een beschrijving van een mogelijke ontsnapping aan de vernietiging, “wanneer je dan de gruwel van de verwoesting ziet…vlucht dan naar de bergen” (Matt 24:15).
De komst van de Here met zijn engelen is een zinnebeeld van de tweede komst van Jezus in oordeel aan het einde van de oude verbondseeuw 70 na Christus en om zijn uitverkorenen te verzamelen.
Het zal een speciale dag zijn, het speciale is dat God tegen zijn eigen volk vecht, en pas aan het einde is er licht, want de heerlijkheid van God verlicht het nieuwe verbondsvolk, het geestelijk Israël.
Dan zal er levend water zijn, vanuit het nieuwe Jeruzalem, de gemeente, voor een ieder die maar wil drinken (Joh 7:37-39).
Er zal geen vloek meer zijn, bij de gemeente van Jezus is altijd leven en vrede door de Heilige geest.
Maar voor de goddeloze Joden in Jeruzalem zullen er plagen zijn en honger, en ze zullen de handen aan elkaar slaan (zie boek “Joodse Oorlog” van Josephus).
Daarna zal het Loofhuttenfeest gevierd worden, een beeld van de overwinning van Jezus bij de bekrachtiging van het nieuwe verbond 70 na Christus.
De poorten van het nieuwe Jeruzalem zal nooit meer gesloten worden, voor iedereen toegankelijk die Jezus aanneemt, en in haar zal niets onreins (Kanaäniet) meer binnenkomen.


hoe de heerlijkheid van de Here vertrok.

In het oude testament was de hebreeuwse tempel Gods woonplaats op aarde – de plaats waar de hemel de aarde raakt, (Mattheüs 5:18; 2 Petrus 3:13; Handelingen 1:9-11)

Voordat Babylon Jeruzalem en zijn tempel zou verwoesten, ongeveer 600 jaar voordat Jezus was geboren, zag Ezechiël een visioen waar God de Hebreeuwse tempel ging verlaten in een wolk van Zijn Heerlijkheid, zijn woonplaats op aarde:

“Toen verhief zich de heerlijkheid des Heren van boven de cherub en begaf zich naar de dorpel, en de tempel werd vervuld met de wolk, de voorhof was vol van de glans van de heerlijkheid des Heren.” (Ezechiël 10:4)

We weten dat God opnieuw (en voor de laatste keer) vertrok uit de tempel toen Jezus stierf aan het kruis…

“En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën,” (Mattheüs 27:51)

Jezus zei dat bij Zijn komst, Hij zou komen “In de heerlijkheid van zijn Vader en …..met Zijn engelen”.

“Want de Zoon des mensen zal komen in heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen..” (Mattheüs 16:27)

Jezus zei dat bij Zijn komst, Hij zou komen op de wolken….

“En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen in de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.” (Mattheüs 24:30)

Let nu goed op: In de tijd van Ezechiël, nadat God vertrok uit de Hebreeuwse tempel, waar ging Hij toen heen? Naar de Olijfberg!!…..

“Toen verhieven de cherubs hun vleugels met de raderen naast zich, terwijl de heerlijkheid van de God van Israel boven over hen was; de heerlijkheid des Heren steeg op uit het midden der stad en plaatste zich op de berg (de Olijfberg) die ten oosten van de stad ligt!” ( Ezechiël 11:22-23)

Ongeveer 600 jaar voor Christus hadden we Babylon die spoedig Jeruzalem en de tempel zou verwoesten en de Here vooraf de tempel verliet.

In de eerste eeuw hebben we Rome die weldra Jeruzalem en zijn tempel zou verwoesten, de Here had reeds de Hebreeuwse tempel verlaten en waar verteld de bijbel ons waar Jezus zich bevond tijdens de val van Jeruzalem in de eerste eeuw???

“Zie er komt een dag voor de Here, waarop de buit, op u behaald, binnen de muren verdeeld zal worden, dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem vergaderen; de stad zelf zal genomen worden, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen geschonden. De helft van de stad zal wegtrekken in ballingschap, maar de rest van het volk zal in de stad niet uitgeroeid worden. Dan zal de HERE uittrekken om tegen die volken te strijden, zoals Hij vroeger streed, ten dage van de krijg; zijn voeten zullen ten dien dage staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt aan de oostzijde;!!! (Zacharia 14:1-4)

Samenvatting

Toen Babylon Jeruzalem en de tempel vernietigde in het jaar 586 voor Christus verliet de Here vooraf de Hebreeuwse tempel in een wolk van Zijn heerlijkheid en Hij stond op de Olijfberg.
Toen Rome Jeruzalem en de tempel vernietigde in het jaar 70 na Christus verliet God de vooraf Hebreeuwse tempel.
Tijdens de Romeinse/Joodse oorlog stond Jezus op de Olijfberg.
Conclusie

Toen Jezus op de Olijfberg stond (in de geestelijke wereld), dat was de vervulling van de belofte van Jezus dat “Hij zou komen in de heerlijkheid zijns Vaders met zijn engelen” om over zijn vijanden te zegevieren (net zoals Zijn Vader vroeger ook vele keren deed).
Laatst gewijzigd door Radical op 31 jul 2017 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 31 jul 2017 18:48

Radical.
Ik houd al die vergeestelijkingen van Zach. 14 voor onzinnig. Als de profetieën van de 1e komst van de Messias allemaal letterlijk vervuld zijn ( zelfs die ezel van Zach 9 bleek nog letterlijk een ezel te zijn! (Matt.21) is er geen enkele reden om aan te nemen dat het bij Zijn wederkomst anders zal zijn. Maar je hebt gelijk dat de Openb.bol staat van verwijzingen naar de profeten van Israël. Maar wij bevinden ons in de Openb. dan ook letterlijk op Joodse bodem! Want 1600 stadiën is van noord naar zuid precies de lengte het land Israël van Dan tot Beërseba! Zach 14:20 En ook Armageddon, de berg Sion etc.liggen nog steeds in Israël ! En de olijfberg ook! Want het gaat in de Openb. niet om kerkgeschiedenis, maar om de eindstrijd van de Messias tegen de wereldrijken en het herstel van de theocratie. Want Hij moet als Koning heersen ( 1Kor. 15. ) Heel de Openb. valt dus onder het begrip ‘de dag des Heren’, En de oprichting van het Koninkrijk kan niet voordat de vijand verslagen is ( Dan.2:35;7:13,14. ) en zonder een hersteld en bekeerd Israël.zie Hos.3 en Ezech.37:24,25. Deze dingen worden idd. vaak symbolisch voorgesteld, maar de verklaring wordt net als de dromen van de Farao wel letterlijk vervuld. Die zeven jaren bleken wel zeven jaren te zijn, of niet soms?
Maar de fout in jouw redenering is dat je de profeten door de kerkelijke bril leest en dan moet alles wat niet bij de kerk, maar alleen bij Israël past natuurlijk door volkomen willekeurige vergeestelijkingen pasklaar voor de kerk gemaakt worden. Hier zal ik het maar weer bij laten, het is gewoon te onzinnig voor woorden! mvrg: ereunao

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor schaapje » 31 jul 2017 19:33

@ereunao
Wat Radical verkondigt is de Amerikaanse leer "kingdom now"
Google maar eens, er is heel wat te vinden!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 19:37

*Verwijderd door moderator. Graag de bron van het artikel plaatsen als je lappen tekst overneemt van andere websites.*
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 31 jul 2017 19:41

Radical schreef:Bij deze dan de uitgebreidere uitleg: Zacharia 14

Dit is de website waar het vandaan komt.
http://preterisme.nl/jezus-voeten-op-de-olijfberg/

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 19:44

schaapje schreef:@ereunao
Wat Radical verkondigt is de Amerikaanse leer "kingdom now"
Google maar eens, er is heel wat te vinden!


is wel bijzonder hoe je reageert, volgens mij was het de boodschap van jezus, voor het kruis bad Hij het onze Vader ""u koninkrijk kome""
heb je een flauw idee hoe vaak dit wordt aangehaald alleen al in de evangeliën " het koninkrijk Jezus zei, “Ik moet het evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigen, want daartoe ben Ik uitgezonden” (Lucas 4:43); en Jezus vond dat heel belangrijk en vertelde de mensen daarom ook, “zoek eerst het Koninkrijk van God…” (Matthëus 6:33a).
Jezus zond zijn apostelen erop uit om te verkondigen dat het Koninkrijk van God nabij (dichtbij dus) was (Lucas 10:1-20 & Handelingen 1:1-80), en dat deden ze dan ook (Handelingen 8:12, 19:8, 20:25, 28:23,31) en waarom? Omdat….
Jezus en zijn apostelen de mensen duidelijk maakten, dat zelfs door veel verdrukking, zij deel moesten worden van Zijn Koninkrijk als zij gered wilden worden (Handelingen 14:22 & Openbaring 12:10); tenslotte lezen we zulke tekstgedeeltes als “het goede nieuws van het Koninkrijk” (Lucas 8:1 & Matthëus 24:14).
Het verkondigen van het Koninkrijk was zelfs zo belangrijk dat, dat een man die wou wachten totdat hij zijn vader had begraven, Jezus hem vertelde dat het verkondigen van het Koninkrijk belangrijker was (Lucas 9:60), want, zoals staat geschreven in Lucas 14:15, “Zalig wie brood eten zal in het Koninkrijk Gods”. Dus……
en ik geloof in de laatste tekst van handelingen, waar staat dat paulus het evangelie van het koninkrijk preekte,

om daar nou weer gelijk amerika bij te halen, maar goed geen probleem ..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 31 jul 2017 19:46


Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 19:49

benefietdiner schreef:nogmaals een kopie http://preterisme.nl/jezus-voeten-op-de-olijfberg/


is het verboden om iets te citeren waar ik het zelfde over denk, ik ben nieuw dus graag wat hulp.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 31 jul 2017 19:56

Radical schreef:is het verboden om iets te citeren waar ik het zelfde over denk, ik ben nieuw dus graag wat hulp.

Even vermelden van welke website je kopieer dan weten we waar je jou wijsheid ( Preterisme ) vandaan haalt.

Preterisme is een vervangingstheologie die in onze dagen toch echt op zijn retour is hoor.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 20:34

benefietdiner schreef:Even vermelden van welke website je kopieer dan weten we waar je jou wijsheid ( Preterisme ) vandaan haalt.

Preterisme is een vervangingstheologie die in onze dagen toch echt op zijn retour is hoor.

Dan heb je dus niet begrepen waar het overgaat, dit gaat over eschatologie en daar zijn vier hoofdstromingen in, en het preterisme of partcial preterisme is er daar een van, ik verwacht naar aanleiding van jou reactie dat jij een futurist bent die gelooft in de dispensatie leer, deze bestaat iets langer dan de jehova getuigen (1850) die hier ook fervent aanhangers van zijn, en zijn door films van le hay zoals left behind en enkele bekende amerikaanse televisie dominee's nederland binnen gekomen


ik las net een artikel in de eo dat het preterisme en zijn juist in opkomst is (niet dat ik daaraan veel waarde hecht ha ha )

Maar het is toch veel interessanter om er achter te komen wat de bijbel er zelf over zegt..

over deze ( eind ) tijd !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 31 jul 2017 20:56

Even vermelden van welke website je kopieer dan weten we waar je jou wijsheid ( Preterisme ) vandaan haalt.
Preterisme is een vervangingstheologie die in onze dagen toch echt op zijn retour is hoor.


Ja, het is een variant op de vervangingstheologie, dat bewijst dit citaat:
We hebben bestudeert wie het uitverkoren volk van God is en we hebben gevonden dat volgens de bijbel, Israël nu bestaat uit iedereen die gelooft in Jezus de Messias. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Israël vervangen heeft. Het is eerder zo dat de gemeente een vervolg is op het OT Israël van God; het heeft alleen het Joodse religieuze systeem vervangen. Er zijn geen raciale verschillen meer tussen “Jood” en “heiden”. Mensen uit alle naties zijn nu deel van het geestelijke Israël in Christus, het Israël Gods. Het koninkrijk van Christus is hier en nu in al zijn volheid. Gans (die deel waren van het ware geestelijke) Israël was behouden en in het bezit gekomen van het erfdeel dat hun belooft was (Rom 11:26).

Is wel bijzonder hoe je reageert, volgens mij was het de boodschap van jezus, voor het kruis bad Hij het onze Vader ""u koninkrijk kome""
heb je een flauw idee hoe vaak dit wordt aangehaald alleen al in de evangeliën " het koninkrijk Jezus zei, “Ik moet het evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigen, want daartoe ben Ik uitgezonden” (Lucas 4:43); en Jezus vond dat heel belangrijk en vertelde de mensen daarom ook, “zoek eerst het Koninkrijk van God…” (Matthëus 6:33a).
Jezus zond zijn apostelen erop uit om te verkondigen dat het Koninkrijk van God nabij (dichtbij dus) was (Lucas 10:1-20 & Handelingen 1:1-80), en dat deden ze dan ook (Handelingen 8:12, 19:8, 20:25, 28:23,31) en waarom? Omdat….
Jezus en zijn apostelen de mensen duidelijk maakten, dat zelfs door veel verdrukking, zij deel moesten worden van Zijn Koninkrijk als zij gered wilden worden (Handelingen 14:22 & Openbaring 12:10); tenslotte lezen we zulke tekstgedeeltes als “het goede nieuws van het Koninkrijk” (Lucas 8:1 & Matthëus 24:14).
Het verkondigen van het Koninkrijk was zelfs zo belangrijk dat, dat een man die wou wachten totdat hij zijn vader had begraven, Jezus hem vertelde dat het verkondigen van het Koninkrijk belangrijker was (Lucas 9:60), want, zoals staat geschreven in Lucas 14:15, “Zalig wie brood eten zal in het Koninkrijk Gods”. Dus……
en ik geloof in de laatste tekst van handelingen, waar staat dat paulus het evangelie van het koninkrijk preekte,


Jezus en de apostelen verkondigden idd. het Koninkrijk, maar dat was wel het door de profeten beloofde messiaanse rijk dat met de Koning nu gekomen was. En deze prediking werd ook na de pinksterdag voortgezet tot Hand 28>28. Maar toen het duidelijk was dat ook de Joden in de verstrooiing de hun Koning verwierpen werd de oprichting van het Koninkrijk uitgesteld en kwam het accent op de vergadering van de Gemeente te liggen. Die gemeente behoort ook wel tot het Koninkrijk, maar in zijn verborgen gestalte. En dat blijft zo tot de Koning komt. Hebr.2:8. En dan wordt het met Hem geopenbaard en manifest voor alle volken.Zach 14:9.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 01 aug 2017 08:47

ereunao schreef:Ja, het is een variant op de vervangingstheologie, dat bewijst dit citaat:
We hebben bestudeert wie het uitverkoren volk van God is en we hebben gevonden dat volgens de bijbel, Israël nu bestaat uit iedereen die gelooft in Jezus de Messias. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Israël vervangen heeft. Het is eerder zo dat de gemeente een vervolg is op het OT Israël van God; het heeft alleen het Joodse religieuze systeem vervangen. Er zijn geen raciale verschillen meer tussen “Jood” en “heiden”. Mensen uit alle naties zijn nu deel van het geestelijke Israël in Christus, het Israël Gods. Het koninkrijk van Christus is hier en nu in al zijn volheid. Gans (die deel waren van het ware geestelijke) Israël was behouden en in het bezit gekomen van het erfdeel dat hun belooft was (Rom 11:26).



Jezus en de apostelen verkondigden idd. het Koninkrijk, maar dat was wel het door de profeten beloofde messiaanse rijk dat met de Koning nu gekomen was. En deze prediking werd ook na de pinksterdag voortgezet tot Hand 28>28. Maar toen het duidelijk was dat ook de Joden in de verstrooiing de hun Koning verwierpen werd de oprichting van het Koninkrijk uitgesteld en kwam het accent op de vergadering van de Gemeente te liggen. Die gemeente behoort ook wel tot het Koninkrijk, maar in zijn verborgen gestalte. En dat blijft zo tot de Koning komt. Hebr.2:8. En dan wordt het met Hem geopenbaard en manifest voor alle volken.Zach 14:9.


Ik lees nergens in de bijbel dat het koninkrijk is uitgesteld, of in een andere gestalte hier is , wel lees ik twee gelijkenissen van Jezus over het koninkrijk, hoe dit zal gaan.

van het mosterdzaadje en en zuurdesem, dat dit dus een geleidelijk aan proces zal zijn,

en hoe leg je deze teksten dan uit ??

‘De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6)

‘Maar de steen die tegen het beeld was geslagen, werd een hoge berg die de hele aarde bedekte.’ (Daniel 2:35)

Daniel legde uit dat het standbeeld diverse wereldrijken symboliseerde, die zouden verwoest worden door Gods koninkrijk:

‘Wanneer die koningen regeren, zal de God van de hemel een rijk stichten dat nooit te gronde gaat en door geen ander volk overheerst zal worden. Het zal al die rijken verpletteren en er voorgoed een eind aan maken. Maar zelf blijft dat rijk voor altijd bestaan.’ (Daniel 2:44)

Gods koninkrijk werd in deze goddelijke droom dus vergeleken met een steen, die uiteindelijk zo groot wordt dat hij de hele aarde vult! Op eenzelfde wijze vergeleek Jezus Gods koninkrijk met iets wat klein begint, maar steeds groter wordt:

‘Het hemelse koninkrijk lijkt op een mosterdzaadje, dat iemand op zijn akker zaait. Het is het kleinste van alle zaden, maar als het opkomt, wordt het groter dan alle planten: het wordt een boom, zodat de vogels in de lucht in zijn takken komen nestelen.’ (Matteus 13:31-32)

De profeet Jesaja had de groei van Gods koninkrijk eveneens vergeleken met kleine zaadjes in een moestuin, die uiteindelijk zo groot worden, dat ze door alle volken op aarde gezien worden:

‘De Heer doet het heil ontkiemen zoals de aarde de gewassen, een moestuin de zaden. Zijn roem zal zich verbreiden voor het oog van alle volken.‘ (Jesaja 61:11)

Ook koning David profeteerde onder inspiratie van de Geest van God over de heerschappij van Jezus Christus:

‘Alle volken zullen de Heer vrezen, alle koningen op aarde zijn macht erkennen.‘ (Psalm 102:6)

De profetie dat alle volken de Here zullen vrezen, begon in vervulling te gaan door de opdracht die Jezus aan zijn leerlingen gaf om ALLE VOLKEN tot zijn leerlingen te maken.

Niet alleen zegt de Bijbel dat Gods koninkrijk wereldwijd voortdurend zal groeien. God kondigt zelfs aan dat uiteindelijk alle koninkrijken die zich ertegen blijven verzetten, vernietigd worden:

‘Maar te gronde gaan volken en koninkrijken die weigeren u te dienen, ze worden volledig vernietigd.’ (Jesaja 60:12)

‘Nu dan, gij koningen, weest verstandig, laat u gezeggen, gij richters der aarde. Dient de Here met vreze en verheugt u met beving. Kust de zoon, opdat hij niet toorne en gij onderweg niet te gronde gaat, want zeer licht ontbrandt zijn toorn. Welzalig allen die bij Hem schuilen!’ (Psalm 2:12)

‘Ik heb immers mijn koning gesteld over Sion, mijn heilige berg. Vraag Mij en Ik zal volken geven tot uw erfdeel, de einden der aarde tot uw bezit. Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots, hen stukslaan als pottenbakkerswerk.’ (Psalm 2:6)

De profeet Jesaja vergeleek deze wereldwijde toename van Gods koninkrijk als de zon die opkomt. Eerst is er slechts een zwak ochtendgloren, maar naarmate de zon steeds hoger aan de hemel staat, verlicht ze de hele aarde:

‘Maar voor u zal de zon opgaan: de Heer verschijnt in al zijn majesteit. Volken en koningen gaan naar u op weg, naar het stralende ochtendlicht.’ (Jesaja 60:2, 3)

Als je niet beseft wie je bent, wie wij zijn als kerk, ""zoals Christus is zo zijn wij hier op aarde"" jullie zullen grotere dingen doen als ik gedaan hebt, ik zal met jullie zijn, enz enz enz

Er schiet me als laatste deze tekst te binnen uit rom 5 ""17Door toedoen van een mens begon de dood te heersen, als gevolg van de val van die mens. Zoveel heerlijker zullen zij die de overvloed der genade en de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en heersen, dank zij de ene mens Jezus Christus

waar zou het voor bedoeld hebben tegenwoordige tijd, of voor in de hemel ??

Ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt, zou het niet zo kunnen zijn dat de kerk klein gehouden wordt met de gedachten, straks gaat het gebeuren.
en vandaag niet beseft wie ze is.

en wie heeft daar de meeste baad bij !!

11Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, dacht ik als een kind; nu ik man geworden ben, heb ik het kinderlijke afgelegd.

weet je wat er in rom 8 v 14 staat 14Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. 15De geest die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt een geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! 16De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest, dat wij kinderen zijn van God. 17Maar als wij kinderen zijn, dan ook erfgenamen, en wel erfgenamen van God tezamen met Christus,
en 19Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaring van Gods kinderen.

in de staten vertaling staat het geloof ik zo ""de schepping ziet reikhalzend uit naar het openbaar worden van de zonen God's""

Wie wil ons misleiden en klein houden, aan de melk laten zitten ons hele leven, wie ??

Maar geloof me, de kerk gaat opstaan, want wij zijn meer dan overwinnaars, door hem die ons zo liefheeft.. :D
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 01 aug 2017 11:36

Radical:
Ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt, zou het niet zo kunnen zijn dat de kerk klein gehouden wordt met de gedachten, straks gaat het gebeuren.
en vandaag niet beseft wie ze is.

en wie heeft daar de meeste baad bij !!

11Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, dacht ik als een kind; nu ik man geworden ben, heb ik het kinderlijke afgelegd.

weet je wat er in rom 8 v 14 staat 14Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. 15De geest die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt een geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! 16De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest, dat wij kinderen zijn van God. 17Maar als wij kinderen zijn, dan ook erfgenamen, en wel erfgenamen van God tezamen met Christus,
en 19Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaring van Gods kinderen.

in de staten vertaling staat het geloof ik zo ""de schepping ziet reikhalzend uit naar het openbaar worden van de zonen God's""

Wie wil ons misleiden en klein houden, aan de melk laten zitten ons hele leven, wie ??

Maar geloof me, de kerk gaat opstaan, want wij zijn meer dan overwinnaars, door hem die ons zo liefheeft..


Hier bewijs je opnieuw de Schriften niet te kennen , noch de kracht Gods.( Matt.12:24) .Want het Koninkrijk Gods in zijn manifeste gestalte komt niet door geleidelijke uitbreiding door de prediking van de kerk, maar met kracht en majesteit bij de wederkomst van de Koning! Dat bewijzen Dan.7:13,14 en ook Openb.19 duidelijk. Want de wereldrijken ( de tijden der heidenen ) zijn niet overwonnen door de prediking, maar duren tot op de huidige dag.zie Luk.21:24. En wat het christendom aangaat, na bijna 20 eeuwen zending en evangelisatie is nog maar 20% christen geworden en de Schrift leert nergens dat Chr. bij Zijn komst een bekeerde wereld zal vinden, maar juist dat de afval dan op zijn grootst zal zijn. En dat de oprichting van het Koninkrijk uitgesteld is tot de wederkomst kun je lezen in Luk 19:11-13. En wat die overwinningskreet betreft, ook die zal idd. pas openbaar worden met het openbaar worden der zonen Gods.Boven dien, als wij nu reeds in het Koninkrijk leefden zou ook de opstanding reeds plaatsgevonden moeten hebben. Want het zijn juist de heiligen uit de 1e opstanding die met Chr. heersen! (Openb 20 ) Maar jij wringt je in 1000 bochten en verdraait de Schrift om aannemelijk te maken dat deze van bloed druipende aarde het beloofde vrederijk is!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten