De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

etnik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2017 08:34

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor etnik » 16 apr 2017 08:16

@eurenao:

Jij zegt:
Die overgang is naadloos, zoals ik al eerder gezegd heb. De Schrift kent geen strakke chronologie, maar vat samen wat tot hetzelfde thema behoort, al liggen er historisch eeuwen tussen. Hetzelfde zien wij bij Hand 2waar Petrus de profetie van Joël citeert terwijl de vervulling daarvan in de context nog steeds in de toekomst ligt. Zie daarvoor Zach 12: 10-13:1. Maar Matt. 24:15 lijkt mij toch wel een keerpunt te zijn omdat daar naar Dan 9: 27 verwezen wordt dat nog steeds niet vervuld is. gr: ereunao


Wat betreft naadloos: Kun je misschien de tekst citeren, en het daarmee duiden?

Wat wil je zeggen met Zach 12: 10-13?

Wat betreft Hand 2 en Joel. Het een zou naar het ander kunnen verwijzen, voor een paar regeltjes. Jouw strategie is bij elke profetie: Alles wat nog niet uitgekomen is, ook al is het in de context verbonden, moet nog in een (verre) toekomst plaatsvinden. Is dat juist?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 16 apr 2017 10:53

etnik schreef:@johan100

We hebben het gehad over Matt:28. Ik wil daar Matt: 27 bij betrekken zodat de context beter naar voren komt.

Matt: 16:27 en 28
Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.


@etnik, er zijn verschillende gedachten mogelijk om erop los te laten.
Maar als uitgangspunt neem ik dat er geen onmogelijkheden in de Bijbel staan. Ik houd het zo beknopt mogelijk.
Jezus als mens weet niet wanneer Hij terugkomt. Hij kwam om de wil van Zijn Vader te doen en Hij is als Mens minder dan Zijn Vader.
Jezus is als mens het vlees geworden Woord, gereïncarneerd noemen we dat ook wel. Want Jezus had ook vlees aangenomen toen hij worstelde met Jakob.
Als God is Hij gelijk aan zijn Vader. Jezus is het Woord, het Woord was bij God en het Woord was (is) God. Zie mijn onderschrift voor de Bijbeltekst.

Jezus sprak dus de dingen van boven van Zijn Vader en vergiste Zich niet. Dus dan is het vanuit dat uitgangspunt de vraag wat er met de teksten bedoeld wordt.
Als je dan kijkt naar Marcus 9:1 daar staat: 1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat er sommigen zijn van degenen die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

Zijn Koninkrijk was eerder niet van deze wereld (Joh.18:36).
Hij moest naar de hemel om de Heilige Geest te kunnen sturen.

Als je dan kijkt naar Marcus 9:1 en dan het laatste onderstreepte stukje, gaat het mijns inziens om de Pinksterdag, de dag dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is. De verheerlijking op den berg (6 dagen na de uitspraak in de tekst waar het nu over gaat) was een voorafschaduwing en de hemelvaart was nodig om de Heilige Geest te kunnen zenden.
Dus mijn conclusie is dat het hier om de Pinksterdag gaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 16 apr 2017 12:05

En ereunao daar debateer ik voorlopig niet meer mee, tot hij zich bekeert. Want die loopt het Woord weer te verkrachten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 17 apr 2017 08:00

Johan:
Johan:
1.Ik heb dat wel onderbouwd, volgens mij gaat het om de hemelvaart.
2. Dus mijn conclusie is dat het hier om de Pinksterdag gaat.


We gaan vooruit; eerst kwam het water hem tot aan de knieën ,toen tot aan de lendenen. Nu nog 1000 ellen en dan leert hij zwemmen! ( Eech.47;5 ) Vooral niet bang worden hoor, met Gods Woord kun je niet verdrinken; je kunt er wel in verdrinken, maar dat is zalig!
Nu gaat het dus opeens over de pinksterdag, nog een stap verder dan is hij bij de wederkomst van Dan. 2:44 en 7:13,14! Want daar komt Hij met de wolken des hemels en daar, en niet eerder, wordt Hem het Koninkrijk en de heerschappij over al de volken gegeven. Zie ook Openb. 19:11-20:6 en 11:15.-17 en ook Luk.19:11,12.

etnik:
1.Wat betreft naadloos: Kun je misschien de tekst citeren, en het daarmee duiden?
2.Wat wil je zeggen met Zach 12: 10-13?
Wat betreft Hand 2 en Joel. Het een zou naar het ander kunnen verwijzen, voor een paar regeltjes. Jouw strategie is bij elke profetie: Alles wat nog niet uitgekomen is, ook al is het in de context verbonden, moet nog in een (verre) toekomst plaatsvinden. Is dat juist?


1.Dan.9:27: En hij zal velen het verbond versterken een week; en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste.
Matt.24:15: Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)
Die ‘hij’ is de a-christ die zich in de tempel Gods als God laat aanbidden. 2 Thess.2:4 en die halve week vinden wij terug in Openb.11, 1260 dagen, 42 maanden.

2.Ja, dat is juist, daarom past Paulus in Hebr.10 de belofte van een nieuw verbond op Joodse christenen toe omdat de verzoening dezelfde is, maar het is geen vervulling in de context van Jer.31.En Petrus in Hand de profetie van Joël omdat het om de uitstorting van dezelfde Geest gaat, daarom noemde ik ook Zach.12:10-13:1. Die citaten zijn dus wel terecht, maar geen vervulling in de context;de profetie is dus daarmee niet uitgeput.Want bij Joël en Zach.12 ziet het uitstorten van de Geest op het berouw en bekering van Israël, je moet het dus allebei laten staan.

De messiaanse profetie ligt in heel de Schrift verspreid als de steentjes van een mozaïek, de stukjes van een legpuzzel. Daarom moeten zij niet alleen bij elkaar gebracht, maar ook op de juiste plaats neergelegd worden om een duidelijk beeld te krijgen. En daar mankeert het nu juist aan als wij de komst van het Koninkrijk met kracht aan de hemelvaart of de pinksterdag i.p.v. aan de wederkomst verbinden. Want met pinksteren is het wel gekomen in de betoning des Geestes en der kracht, maar in de gestalte van de Gekruisigde.
1Kor.2:1: En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, Die gekruisigd.
(In zwakheid, maar leeft door de kracht Gods. 2Kor.13:4.)
1 Kor.2:2,3: En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
2 Tim.2:12: Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen
Het grote keerpunt ligt dus bij de wederkomst in kracht en majesteit. 2 Petr.1:16:
‘Want wij zijn geen kunstelijk verdichte fabelen nagevolgd, als wij u bekend gemaakt hebben de kracht en toekomst van onzen Heere Jezus Christus, maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit’.
. gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2017 08:37

Ik dacht altijd dat het om de hemelvaart ging, het gaat dus om de Pinksterdag. Water tot aan de lippen? Waar heb je het over. Ik ben de rust zelve. Komt dat uit een wedergeboren hart, dat valse gedoe van jou?
En die Schrift-Bijbel-verkrachtingen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

etnik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2017 08:34

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor etnik » 17 apr 2017 09:31

1.Dan.9:27: En hij zal velen het verbond versterken een week; en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste.
Matt.24:15: Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)
Die ‘hij’ is de a-christ die zich in de tempel Gods als God laat aanbidden. 2 Thess.2:4 en die halve week vinden wij terug in Openb.11, 1260 dagen, 42 maanden.


We waren eerder overeengekomen dat de verwoesting van de tempel in 70AD overeenkomt met Matt. 24:15, of ben je het er niet mee eens?

daarom noemde ik ook Zach.12:10-13:1


Het betreft dan deze tekst:

Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
11 Te dien dage zal te Jeruzalem de rouwklage groot zijn, gelijk die rouwklage van Hadadrimmon, in het dal van Megiddon.
12 En het land zal rouwklagen, elk geslacht bijzonder; het geslacht van het huis Davids bijzonder, en hunlieder vrouwen bijzonder; en het geslacht van het huis van Nathan bijzonder, en hun vrouwen bijzonder;
13 Het geslacht van het huis van Levi bijzonder, en hun vrouwen bijzonder; het geslacht van Simeï bijzonder, en hun vrouwen bijzonder;

Gevolgd door Zach 13:

Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis Davids, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinigheid.
2 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de HEERE der heirscharen, dat Ik uitroeien zal uit het land de namen der afgoden, dat zij niet meer gedacht zullen worden; ja, ook de profeten, en den onreinen geest zal Ik uit het land wegdoen.

Vreemd genoeg was het in die dagen juist zo dat de Romeinen het land overspoelde met hun eigen godsdienst. Je kunt dan misschien zeggen dat het eerste gedeelte bepaalde tekstdelen op het NT betrekking kunnen hebben, maar het geheel gaat niet op. Dan wordt het inlegkunde. Je pakt een stukje van dit en een stukje van dat. Dat de context niet meer klopt laat je dan maar voor lief. Datzelfde geldt voor handelingen 2 en Joel. Petrus zegt dat Joel nu gaande is en niet gefaseerd.

In Hebr. 10 staat overigens nog een tekst die duidt dat Paulus Jezus snel terug verwacht:

Hebr. 10:37 Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2017 10:00

etnik schreef:

In Hebr. 10 staat overigens nog een tekst die duidt dat Paulus Jezus snel terug verwacht:

Hebr. 10:37 Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven.

Schijnbaar ga je liever voort met het Woord ter discussie stellen. Ik haak hier af, want ik heb er genoeg over gezegd en ga het niet moeilijker maken dan het is en eindeloos over het getal 70 debateren. Tenzij je nog vragen hebt over mijn laatste reactie naar jou.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 17 apr 2017 12:48

etnik:
Etnik:
Vreemd genoeg was het in die dagen juist zo dat de Romeinen het land overspoelde met hun eigen godsdienst. Je kunt dan misschien zeggen dat het eerste gedeelte bepaalde tekstdelen op het NT betrekking kunnen hebben, maar het geheel gaat niet op. Dan wordt het inlegkunde. Je pakt een stukje van dit en een stukje van dat. Dat de context niet meer klopt laat je dan maar voor lief. Datzelfde geldt voor handelingen 2 en Joel. Petrus zegt dat Joel nu gaande is en niet gefaseerd.
In Hebr. 10 staat overigens nog een tekst die duidt dat Paulus Jezus snel terug verwacht:
Hebr. 10:37 Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven.[/quote]

Zo zit de Schrift nu eenmaal in elkaar; dat kan ik ook niet helpen. In de Schrift is tijd een rekbaar begrip, zo zegt Jezus in Openb.22:20 dat Hij haast komt, maar het duurt intussen al bijna 2000 jaar. Wat het is het Woord van de eeuwige God bij wie alle dingen, verleden, heden en toekomst tegelijk tegenwoordig zijn. Zo is het Lam geslacht voor de grondlegging der wereld Openb. 13:8 maar het heeft in de tijd nog bijna 4000 jr geduurd. En, zoals ik hierboven al uitgelegd heb en hier nog even herhaal, ( ‘Wij leven in een interval in de profetie waarin de Heere zijn Gemeente vergadert. Pas in de Openbaring als deze Gemeente ’vol’ is pakt Hij de afgebroken draad met Israël weer op zie Openb.10:7 en 11:15.Dan gaat de profetische klok weer lopen en sluit de aan het einde van de 69e jaarweek van Dan.9 afgebroken lijn weer aan op de 70e.’) Wij moeten hier dus rekening houden met het interval in de profetie. Petrus citeert Joël omdat het over de uitstorting van dezelfde Geest gaat, maar niet als vervulling in de context van Joël 2
En dat het in die dagen het land overspoeld werd met de godsdienst van de Romeinen bewijst juist dat het hier niet over de vervulling van Joël 2 in de contect gaat.gr: ereunao

(je zult intussen wel gezien hebben dat wij lotgenoten zijn; jij bent ook een Schriftverdraaier. Iedereen die het niet met hem eens is valt onder hetzelfde oordeel.!)

mohamed

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor mohamed » 17 apr 2017 20:55

etnik schreef:Datzelfde geldt voor handelingen 2 en Joel. Petrus zegt dat Joel nu gaande is en niet gefaseerd.

In Hebr. 10 staat overigens nog een tekst die duidt dat Paulus Jezus snel terug verwacht:

Hebr. 10:37 Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven.

Inderdaad Etnik, maar dat ligt kennelijk nogal gevoelig bij hen met een rotsvast vertrouwen in de geschriften.

Petrus schreef: 'Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods' (2 Petr. 3:12)

En Johannes: 'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is.' (1 Joh. 2:18)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor dalethvav » 18 apr 2017 09:47

@ Etnik

Hoe moet je dan Zach 14:4-9 zien (en dan met name vs 4)?

4 Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten ervan. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen. Er zal een zeer groot dal ontstaan, als de ene helft van de berg naar het noorden zal wijken en de andere helft ervan naar het zuiden.
5 Dan zult u vluchten door het dal van Mijn bergen, want het dal tussen de bergen zal reiken tot Azal. Ja, u zult vluchten, zoals u gevlucht bent voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, de koning van Juda. Dan zal de HEERE, mijn God, komen: al de heiligen met U!
6 Op die dag zal het geschieden dat het kostbare licht er niet zal zijn, evenmin de dikke duisternis.
7 Maar er zal één dag zijn, die de HEERE bekend zal zijn, geen dag en geen nacht. Het zal geschieden ten tijde van de avond dat het licht blijft.
8 Op die dag zal het geschieden dat er levend water vanuit Jeruzalem zal stromen, de ene helft ervan naar de zee in het oosten en de andere helft ervan naar de zee in het westen: 's zomers en 's winters zal het plaatsvinden.
9 De HEERE zal Koning worden over heel de aarde.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 18 apr 2017 18:30

dalethvav:
Hoe moet je dan Zach 14:4-9 zien (en dan met name vs 4)?


Dat is heel eenvoudig; het gaat hier over de komst van de Messias in heerlijkheid als Hij tot Koning over de ganse aarde wordt.zie ook Dan.2:44,45 7:13,14 Openb.10:17 en 11:15-18.Gewoon kezen wat er staat, geloven wat er staat en je hebt wat er staat.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor dalethvav » 18 apr 2017 21:25

dalethvav:
Hoe moet je dan Zach 14:4-9 zien (en dan met name vs 4)?


ereunao schreef:Dat is heel eenvoudig; het gaat hier over de komst van de Messias in heerlijkheid als Hij tot Koning over de ganse aarde wordt.zie ook Dan.2:44,45 7:13,14 Openb.10:17 en 11:15-18.Gewoon kezen wat er staat, geloven wat er staat en je hebt wat er staat.


Weet ik, maar ik wacht eigenlijk op een antwoord van etnik, hoe híj dit ziet.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

etnik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2017 08:34

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor etnik » 18 apr 2017 22:04

@dalethvav

Dat is heel eenvoudig; het gaat hier over de komst van de Messias in heerlijkheid als Hij tot Koning over de ganse aarde wordt.zie ook Dan.2:44,45 7:13,14 Openb.10:17 en 11:15-18.Gewoon kezen wat er staat, geloven wat er staat en je hebt wat er staat.


Weet ik, maar ik wacht eigenlijk op een antwoord van etnik, hoe híj dit ziet.


Ereunao ziet in Zach 12 een (gedeeltelijke) vervulling van het NT, correct me if i'm wrong.

Vervolgens heb ik Eurenao erop gewezen dat op diezelfde dag hele andere dingen gebeurden in de tijd van het NT, dan de verwijzing in het OT. Zach 12 kan dus niet verwijzen naar het NT, of dat zou heel onlogisch zijn. Maar goed, dat wordt dus alleen maar bevestigd door jouw citaat uit Zach 14.

@Eurenao. Jij beweert dat de schrift nu eenmaal zo werkt, maar hoe weet je dat eigenlijk.

Is er bijvoorbeeld een passage die aan de volgende voorwaarden voldoet:

a. De tekst geeft aan dat gebeurtenissen op hetzelfde moment of vlak na elkaar plaatshebben.

b. De in de tekst geprofeteerde gebeurtenissen hebben daadwerkelijk plaatsgevonden, maar de feitelijke gebeurtenissen liggen lange tijd uit elkaar.

Ik denk dat het nog moeilijk genoeg is om een dergelijk voorbeeld te vinden, zelfs al wordt er vaak out of context terug "geprojecteerd"

Ten tweede, in welk bijbelgedeelte in het OT wordt er eigenlijk gesproken over een komst en een wederkomst?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor dalethvav » 19 apr 2017 09:10

Ereunao schreef:Dat is heel eenvoudig; het gaat hier over de komst van de Messias in heerlijkheid als Hij tot Koning over de ganse aarde wordt.zie ook Dan.2:44,45 7:13,14 Openb.10:17 en 11:15-18.Gewoon kezen wat er staat, geloven wat er staat en je hebt wat er staat.



Dalethvav schreef:Weet ik, maar ik wacht eigenlijk op een antwoord van etnik, hoe híj dit ziet.


etnik schreef:Ereunao ziet in Zach 12 een (gedeeltelijke) vervulling van het NT, correct me if i'm wrong.

Vervolgens heb ik Eurenao erop gewezen dat op diezelfde dag hele andere dingen gebeurden in de tijd van het NT, dan de verwijzing in het OT. Zach 12 kan dus niet verwijzen naar het NT, of dat zou heel onlogisch zijn. Maar goed, dat wordt dus alleen maar bevestigd door jouw citaat uit Zach 14.

@Eurenao. Jij beweert dat de schrift nu eenmaal zo werkt, maar hoe weet je dat eigenlijk.

Is er bijvoorbeeld een passage die aan de volgende voorwaarden voldoet:

a. De tekst geeft aan dat gebeurtenissen op hetzelfde moment of vlak na elkaar plaatshebben.

b. De in de tekst geprofeteerde gebeurtenissen hebben daadwerkelijk plaatsgevonden, maar de feitelijke gebeurtenissen liggen lange tijd uit elkaar.

Ik denk dat het nog moeilijk genoeg is om een dergelijk voorbeeld te vinden, zelfs al wordt er vaak out of context terug "geprojecteerd"

Ten tweede, in welk bijbelgedeelte in het OT wordt er eigenlijk gesproken over een komst en een wederkomst?


@ etnik:
Helaas geeft je antwoord me niet erg veel duidelijkheid. ik zal proberen even wat concreter te zijn:

Is Zach. 14:4 al in vervulling gegaan of moet dat nog in vervulling gaan.
Als het in vervulling is gegaan, wanneer dan?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 19 apr 2017 13:00

etnik:
etnik:
1.Ereunao ziet in Zach 12 een (gedeeltelijke) vervulling van het NT, correct me if i'm wrong.
Vervolgens heb ik Eurenao erop gewezen dat op diezelfde dag hele andere dingen gebeurden in de tijd van het NT, dan de verwijzing in het OT. Zach 12 kan dus niet verwijzen naar het NT, of dat zou heel onlogisch zijn. Maar goed, dat wordt dus alleen maar bevestigd door jouw citaat uit Zach 14.
@Eurenao. Jij beweert dat de schrift nu eenmaal zo werkt, maar hoe weet je dat eigenlijk.
1.Is er bijvoorbeeld een passage die aan de volgende voorwaarden voldoet:
a. De tekst geeft aan dat gebeurtenissen op hetzelfde moment of vlak na elkaar plaatshebben.
b. De in de tekst geprofeteerde gebeurtenissen hebben daadwerkelijk plaatsgevonden, maar de feitelijke gebeurtenissen liggen lange tijd uit elkaar.
Ik denk dat het nog moeilijk genoeg is om een dergelijk voorbeeld te vinden, zelfs al wordt er vaak out of context terug "geprojecteerd"
2.Ten tweede, in welk bijbelgedeelte in het OT wordt er eigenlijk gesproken over een komst en een wederkomst?


1.De profetie is gelaagd, heeft een dubbele bodem en soms een 3 dubbele:

1.In de tijd of kort na die van de profeet.
2. bij de komst van de Messias
3.Bij zijn weder komst.
Zo is het ook in Matt.24. eerst spreekt Hij van de a.s. verwoesting van stad en tempel in het jaar 70, maar dat was slechts een aanvankelijke voorvervulling van wat er in de eindtijd tijdens de gr.verdrukking onder de a-christ zal gebeuren. Want vs 29 bewijst duidelijk dat Jezus dit aan Zijn wederkomst verbindt Wij zien dat ook in Jes.7:14.Dat ziet in de 1e plaats op een kind dat in die tijd geboren is. Ik denk hierbij aan het kind van Jesaja dat beslist messiaanse trekken vertoont hst.8:3 en vs 8. Want de geboorte van de Messias 7 eeuwen later kan geen teken voor Achaz geweest zijn. Zo is het ook met de profetie van Joël, die in de context van de dag des Heeren die nog steeds toekomstig is, staat zie 1Thess.5:1-3.Ook Joh.de doper was slechts een voorlopige vervulling van Elia zie Joh.1:21.De definitieve, volledige vervulling vinden wij in een van de 2 getuigen in Openb.11 en is verbonden aan de wederkomst. Want er bestaat geen totale vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid. Het is Zijn komst en niet Zijn hemelvaart of de pinksterdag die het heil (vol) maakt . Dat geldt zowel voor ons als voor Israël en de wereld. Maar ook dit misverstand en deze verwarring komt doordat de kerk die zichzelf op de plaats van Israël gezet heeft natuurlijk ook niet anders kan dan de profetie door laten lopen in de kerkgeschiedenis zonder rekening te houden met het interval tussen komst en wederkomst.

2.Het O.T. kent geen 2 komsten, die worden in het profetisch perspectief in een adem genoemd en in een blik samengevat. Zie voor Zijn komst Zach.9:9 en voor de wederkomst vs10. Maar Dan 9 bewijst duidelijk dat er een interval van nu al bijna 2000 jaar tussen komst en wederkomst ligt. Want anders had Israël 7 jr na de dood van de Messias verzoend en hersteld moeten zijn. Dan.9:24.

Ik handhaaf dus het onderscheid tussen een geestelijke toepassing mutatis mutandis van hetzelfde principe in een ander geval en de vervulling van de profetie in de context. Ik kreeg nog niet zo heel lang geleden een bericht van een geliefde vriend en br. in Christus. Hij is dr. in de theologie en een onder ons zeer bekend emeritus predikant, maar een overtuigd aanhanger van de verv-leer. En omdat hij weet dat ik daar anders over denk stuurt hij mij telkens als hij meent weer een bewijs voor zijn standpunt gevonden te hebben een bericht en daagt om mij uit dat te weerleggen. Zo kreeg ik eens een bericht waarin hij mij triomfantelijk wees op Jes.64:4 wat Paulus in 1 Kor.2:9 toepast op de evangelieprediking. Maar ik wees hem op die dorsende os in 1Kor. 9:9 v.g.l.m Deut. 25:4 en vroeg hem of hij dacht dat Mozes dat ook zo bedoeld heeft? ‘Nee natuurlijk niet!’. Zo is het ook met Jes.64:4
gr:ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten