Dies schreef:In de context is kennelijk sprake van toekomstprofetie, gericht op de verwoesting van de tempel in 70AD.
In de Talmoed wordt vermeld dat Titus de tempel schond door het voorhangsel door te snijden, daar liep vervolgens bloed uit. Ook wordt vermeld dat Titus ontucht pleegde met een vrouw liggend op een Thorarol.
Dergelijke passages in de Talmoed zijn niet altijd bedoeld als een verslag van wat er letterlijk plaatsvond.
Het kan ook een manier van zeggen zijn om uitdrukking te geven aan afgoderij die door Titus in de tempel werd bedreven. Afgoderij wordt in de Schrift vaak hoererij genoemd.
Ereunao schreef:Dat weet ik ook wel Dies, maar het heeft tegelijk nog een diepere laag naar een eindtijdelijke vervulling. Want Jezus verwijst hier naar de gr. verdrukking door de a-christ die naadloos aansluit op Zijn wederkomst. Matt.24: 29,30. Want, zoals eerder gezegd, er bestaat geen volledige, definitieve vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid bij de 7e bazuin.zie Openb.10:7 en 11:15 vglm. Dan 7:13.14.
Inderdaad sluit de grote verdrukking naadloos aan op de wederkomst. Dat geldt ook bij de manier waarop ik de Apocalyps van Johannes lees. Maar of je nu van een vervulling of een voor-vervulling in AD70 spreekt, want dat laatste is het geval volgens jouw redenering, weerspreekt dat toch duidelijk jouw romantische beeld van wat de Romeinen niet zouden hebben gedaan ten overstaan van een overwonnen volk.
Mijn opmerking is dus helemaal in de lijn zoals Etnik het ook al benoemde:
Enik schreef:De Romeinen hebben overigens na de vernietiging van de tempel in 70 ad, in 132-136 na Christus, een standbeeld van de keizer en een van Jupiter op de Tempelberg geplaatst en de religieuze boeken op de tempelberg verbrand. Als dat geen ontheiliging is weet ik het ook niet meer. Dus jouw bewering dat de romeinen dit niet zouden kunnen zijn vind ik niet heel sterk.