De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 apr 2017 10:03

Bambi :
Dus die ze lezen, horen en bewaren. Er staat niet bij dat we ze uit moeten pluizen en er hele discussies over moeten houden, voor die zaligheid.


Dat is allemaal tot je dienst, maar het gaat er tenslotte niet om met hoe weinig wij zalig kunnen worden, maar hoeveel het God behaagd heeft ons in Zijn Woord tot Zijn eer en onze troost te openbaren. Als wij in ons geloofsleven nooit verder gekomen zijn dan: ‘Als ik maar zalig wordt kan het mij niet schelen hoe God aan Zijn eer komt’ dan is dat maar een armzalige begeerte. Maar ik lees in 2 Petr1:19 : ‘En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten. 20 ¶ Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging. 21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.’ De Heere Jezus is na Zijn opstanding nog 40 dagen bij Zijn discipelen gebleven om hen te onderwijzen in de dingen van Gods Koninkrijk. En onkunde is nog steeds de moeder van alle dwalingen. Hoeveel eeuwen heeft de Kerk niet in diepe onkunde en bijgeloof verzonken gelegen. En welke rampzalige gevolgen heeft die verv-leer niet gehad, met name voor het Joodse volk? Maar het kerkvolk is zo traag geworden dat men de studie van het profetisch woord maar een overbodige liefhebbrij van de sekten acht. En het is op een discussieforum de bedoeling dat wij elkaar opbouwen in het geloof en iets van elkander trachten te leren. Maar als er dan zo agressief gereageerd wordt als door Johan met verdachtmakingen en beschuldigingen dan is het idd. beter om er per direct mee te stoppen. Het gaat niet om eigen gelijk, maar om de waarheid. En nogmaals, ik heb niets gezegd dat ik niet uit Gods Woord bewijs.
gr: ereunao

Bambi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Bambi » 15 apr 2017 10:56

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 apr 2017 12:24

Bami:

Ik weet niet of je het weet, maar Petrus zegt dit al voordat Openbaringen geschreven is en heeft het over de profetieën in het oude testament die wezen op de Heere Jezus en dat Hij voor ons gestorven is enz en dat is het evangelie

En ik weet niet of jij dat weet, maar Petrus heeft het niet alleen over het lijden dat op Christus komen zou, maar noemt in een adem ook de heerlijkheid daarna volgende.1 Petr’1:11.En hij wijst in dit verband in zijn 2e brief (1:16) op wat hij op de heilige berg gezien heeft van de kracht en de toekomst van onze Heere Jezus Christus. En dan ligt het accent niet bij het lijdensevangelie , maar bij de nog steeds niet vervulde profetie van het O.T. En juist daar gaat het in de Openb. over zie Openb.10:7 en 11:15. Want het lijden van Christus was geen doel op zichzelf.zie hiervoor:
viewtopic.php?f=29&t=29897

etnik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2017 08:34

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor etnik » 15 apr 2017 13:13

@johan100

We hebben het gehad over Matt:28. Ik wil daar Matt: 27 bij betrekken zodat de context beter naar voren komt.

Matt: 16:27 en 28
Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

De kanttekening, bij de SV zeggen het volgende ; Dit kan verstaan worden, óf van Zijn verrijzenis en hemelvaart, óf van de zending van den Heiligen Geest en verbreiding van het Evangelie onder de heidenen, óf ook van Zijn verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk.


Mattheus 28 is redelijk duidelijk. De context van Matt 27 onderstreept eigenlijk alleen maar dat het om de komst van Christus naar de aarde gaat, de Wederkomst.

De mogelijkheden die de SV aangeeft geeft al aan dat het niet echt duidelijk is waar het hier om gaat. Ik zie daarin de Hemelvaart als enige plausibele verklaring, omdat de andere mogelijkheden semantisch totaal niet matchen. Met de Hemelvaart heb je dan weer het probleem dat het niet strookt met een komen en dat vers 27 hiermee ook niet strookt. (Met de andere mogelijkheden ook niet overigens)
De enige ontsnappingsroute die ik hier zie is het als volgt te formuleren: Vers 27 slaat terug op vers 26 waarin staat dat niemand er bij gebaat is om alles te winnen maar zijn leven te verliezen. Dan volgt vers 27, waarin staat waarom/hoe dat zit. De Zoon des mensen komt namelijk in de Heerlijkheid zijns Vaders om te vergelden. Dan zou vers 28 weer van vers 27 los moeten staan door te stellen dat Zijn Koninkrijk het Koninkrijk is waar Jezus naar toe gaat met de Hemelvaart. Vanuit zijn Koninkrijk zou hij dan weer komen om vers 27 te vervolbrengen. Ik zie echter de logica niet waarom de toehoorders op een dergelijke manier op het verkeerde been gezet zouden moeten worden (i.e. vers 27 los zouden moeten zien van 28).

etnik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2017 08:34

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor etnik » 15 apr 2017 13:52

@Bambi

Jij geeft aan:

Mattheus 24:36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

Een paar zinnen eerder staat dat dit geslacht geenszins voorbij zal gaan voordat al deze dingen geschied zijn.

Dus dan heb het volgende construct: Het gebeurt in deze generatie, maar niemand weet precies wanneer (m.a.w. de exacte dag en het exacte uur).

Dat is een heel logisch geheel. Dit vers ontkracht dus eigenlijk niets.

@johan100

Als men de context van Mattheus erbij neemt wordt nog duidelijker dat dit geslacht de lopende generatie is. De zin is op zichzelf al vrij duidelijk.

Het begint bij Matt 24 vers 15: De verwoesting zoals is voorzegd door de profeet Daniël. Dit slaat op de verwoesting van de tempel door de Romeinen in 70 AD.

Dit matcht met de Jezus zeggende dat deze dingen geschied zullen zijn binnen het geslacht. Het is immers maar een kleine 40 jaar na zijn bediening.

Vers 16 zegt dat de mensen in Judea zo snel mogelijk naar de bergen moeten vluchten. Dit is ook gebeurd. Velen zijn gevlucht naar de rotsvesting Massada in de bergen van Judea. Onder het Romeinse bewind vanaf 70 AD zijn de Joden wreed onderdrukt. Er is nog wel opstand geweest, o.a. door de, ook als Messias betitelde Bar Kochba.(lees: de waarschuwing voor valse Messiassen in Mattheus). In 70 AD woonden er ongeveer 7 miljoen Joden in Israel, in 135 AD waren dat er nog geen 3 miljoen. Dit om maar even een schets te geven van de ernst van de verdrukking. Uiteindelijk bleven er volgens mij maar een miljoen Joden over. De evangeliën zijn geschreven in de periode 50 AD en 135 AD. Dus in de tijden van deze verdrukking. Er staat in Mattheus 21 dat er nooit meer zo'n verdrukking zal zijn en tevens dat de tijd ingekort zal worden ten behoeve van de uitverkorenen. Dan volgt het stuk over de Wederkomst, waarin gesproken wordt dat dit METEEN na de verdrukking is (vers 29) en waarin in vers 31 gesproken wordt over het verzamelen van de uitverkorenen door de engelen (De uitverkorenen van vers 22). En dan uiteindelijk in vers 34 volgt dat dit geslacht geenszins voorbij zal zijn gegaan, totdat AL deze dingen zijn gebeurd. We weten inderdaad dat de verwoesting en de verdrukking zijn geweest, maar de Wederkomst is niet geweest.

Dan blijft nog over te toetsen of het het stuk tekst over de verwoesting van Jeruzalem door de Romeinen en de verdrukking wel voor die tijd is geschreven. Dan zou het immers een profetie zijn die wel deels is uitgekomen. Ik meen een keer gelezen te hebben dat dit stuk er in latere periode is ingezet, waardoor het dus eigenlijk geen voorzegging meer is, maar een achteraf ingevoegde profetie gekoppeld aan een profetie over een nog te verwachten wederkomst. Waarom iemand dat zou doen weet ik niet, maar ik begrijp ook niet waarom iemand een geboorteverhaal zoekt om het aan te laten sluiten op het OT. Daar zal ik later nog op terug komen bij eurenao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Chaya » 15 apr 2017 14:00

etnik schreef:Mattheus 24:36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

Een paar zinnen eerder staat dat dit geslacht geenszins voorbij zal gaan voordat al deze dingen geschied zijn.

In de kanttekeningen wordt verwezen naar 2 Petrus 3, waar staat:
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dit geslacht moet je niet letterlijk lezen als: deze generatie!

Ik hoop dat Bami :wink: (zie hierboven) het me niet kwalijk neemt dat ik er even tussen kwam.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Bambi » 15 apr 2017 15:01

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Bambi » 15 apr 2017 15:02

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 apr 2017 15:09

Chaya:
Dit geslacht moet je niet letterlijk lezen als: deze generatie!
Ik hoop dat Bami het me niet kwalijk neemt dat ik er even tussen kwam.


Idd. ik heb ook al eerder gezegd dat het met het oog op het jaar 70 wel als die generatie gelezen kan worden, maar i.v.m. de grote verdrukking onder de a-christ moet er het volk Israël onder verstaan worden. Want de profetie is met het jr. 70 niet uitgeput, maar vereist een totale, definitieve vervulling in de eindtijd onder de a-christ die nog komen moet en direct aansluit op de wederkomst.in Matt.24:29. En die vinden wij in de Openb. waar God de band met Israël weer aanknoopt en de bij het eind van de 69e jaarweek van Dan. 9 afgebroken draad weer aansluit op de 70e.Maar het is verbazend hoe men zich in 1000 bochten wringt op het maar kloppend te krijgen met zijn totaal verkeerde traditionele voorstellingen als zou de met de 1e komst van de Messias al de profetie van het O.T. vervuld zijn en het volk en het land Israëls geen enkele heilsfunctie meer hebben maar op de kerk zijn overgegaan. Dit is dus ook weer een vrucht van de verv-leer gr.ereunao

Bambi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Bambi » 15 apr 2017 15:23

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

etnik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2017 08:34

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor etnik » 15 apr 2017 16:28

@Bambi

Ik wil er nog aan toevoegen dat het om het geslacht van Abraham gaat

Johannes 8:33a Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad,


Nageslacht inderdaad, nageslacht.

@chaya

Als een dief in de nacht inderdaad. Dat voegt niets toe aan het vers in Mattheus. In Mattheus staat dat niemand het exacte uur kent. Daar staat echter nog extra informatie bij namelijk wel in deze generatie. De coherentie met de rest van Mattheus 24 is duidelijk. Petrus redevoering in 2 petrus 3 weerspiegelt de problematiek van die tijd.Namelijk men had Christus al lang terug verwacht. Dan kun je twee dingen doen, of alles laten vallen, of denken dat het dan wel anders zal zijn. Waar het mij om gaat is dat er in Mattheus zwart op wit staat dat het in dat geslacht plaatsvindt. Althans alles i de tekst wijst daarop en dus is er daar sprake van een tegenstrijdigheid.

@eurenao

Jij zegt: k heb ook al eerder gezegd dat het met het oog op het jaar 70 wel als die generatie gelezen kan worden, maar i.v.m. de grote verdrukking onder de a-christ moet er het volk Israël onder verstaan worden. Want de profetie is met het jr. 70 niet uitgeput, maar vereist een totale, definitieve vervulling in de eindtijd onder de a-christ die nog komen moet en direct aansluit op de wederkomst

Maar help me even: Het stuk begint met het jaar 70 AD en de daarop volgende verdrukking. Er staat bij dat er geen verdrukking als deze meer zal komen. Maar jij hebt het nu over een tweede verdrukking? Dat kan dus niet. Of is de grote verdrukking niet de verdrukking van de Romeinen, maar het stuk begint daar wel mee? In welke regel vindt dan de overgang plaats van de eerste verdrukking naar een gebeurtenis die na 2000 jaar nog niet heeft plaatsgevonden?

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 apr 2017 16:43

Bambi:
Zoals je kan zien in mijn quote, staat er enz
Dat betekent alles van het evangelie, dus ook de opstanding uit de dood, de hemelvaart, de heilige geest die in de gelovigen gaat wonen en waardoor ze een levende relatie met God hebben, die daarmee herstelt wat in de zondeval kapot is gemaakt tussen God en de mens en dan de wederkomst, waarin de uitverkorenen vergaderd worden en mee mogen met de Heere Jezus. En dan worden de duvel en zijn engelen en allen die hen volgden in de poel des verderfs gestort En dan komt de nieuwe hemel en nieuwe aarde Das alles, ook de profetieën.


Nee, dat is niet alles; het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden die nooit op de Kerk overgegaan zijn , rusten ook op dezelfde verzoening door het bloed van het Lam dat als een rode draad door heel de Schrift heenloopt. Maar in deze samenvatting van jou mis ik het evangelie van het Koninkrijk. Want Christus is geen Koning van de Kerk, dat staat nergens in de bijbel, Hij is de Koning van Israël. En juist dat Koninkrijk moet nog met Hem geopenbaard worden bij Zijn komst voordat de 8e dag van de n. hemel en de n. arde van Openb.21:1-8 aanbreekt. Gr: ereunao

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 apr 2017 16:59

etnik:
Maar help me even: Het stuk begint met het jaar 70 AD en de daarop volgende verdrukking. Er staat bij dat er geen verdrukking als deze meer zal komen. Maar jij hebt het nu over een tweede verdrukking? Dat kan dus niet. Of is de grote verdrukking niet de verdrukking van de Romeinen, maar het stuk begint daar wel mee? In welke regel vindt dan de overgang plaats van de eerste verdrukking naar een gebeurtenis die na 2000 jaar nog niet heeft plaatsgevonden?




Die overgang is naadloos, zoals ik al eerder gezegd heb. De Schrift kent geen strakke chronologie, maar vat samen wat tot hetzelfde thema behoort, al liggen er historisch eeuwen tussen. Hetzelfde zien wij bij Hand 2waar Petrus de profetie van Joël citeert terwijl de vervulling daarvan in de context nog steeds in de toekomst ligt. Zie daarvoor Zach 12: 10-13:1. Maar Matt. 24:15 lijkt mij toch wel een keerpunt te zijn omdat daar naar Dan 9: 27 verwezen wordt dat nog steeds niet vervuld is. gr: ereunao

Bambi

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Bambi » 15 apr 2017 18:46

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor ereunao » 15 apr 2017 20:42

Bambi:
Nee, geslacht
Zo noemden ze dat vroeger, het zaad of het geslacht


In ieder geval gaat het hier wel over de fysieke nakomelingen van Abraham. ( Israël )


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten