Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2015 12:18

OudeWaarheid schreef: De Vrijheid die Paulus bedoeld, is niet de vrijheid die koning Willem-Alexander op het oog heeft.

Kun je dit nader uitleggen?
Welke vrijheid bedoelt Paulus, welke Willem Alexander?
Dat was namelijk mijn vraag in de topicstart.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

Berichtdoor rotterdam » 29 dec 2015 12:33

OudeWaarheid schreef:1. Zeker is hij geen dominee, maar dat zegt niks in zichzelf. Een christen moet net als hun voorgangers bij het Woord blijven. Dus de koning die zichzelf christen noemt ook.

Dat deed hij, althans bij zijn interpretatie van het geloof. Wat wil je nu eigenlijk ?
Dat de koning kersttoespraken gaat afstemmen op het reformatorisch smaldeel ?
En daarmee "de rest" tegen zich in het harnas jaagt ?
Als we jouw ideeën zouden volgen dan was het vlug afgelopen met de monarchie.


2. Zeker is mij dat al opgevallen, maar dan hoef je ze er nog niet voor over te hebben om ze met hun vrijzinnigheid de bloemenhoven in te sturen.

Dit begrijp ik niet - sorry.

Hartelijke groet,

Waar is de tijd gebleven dat de mensen, zeker die van de oude waarheid, respect toonden voor hun vorst.

OudeWaarheid

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2015 15:04

rotterdam schreef:
2. Zeker is mij dat al opgevallen, maar dan hoef je ze er nog niet voor over te hebben om ze met hun vrijzinnigheid de bloemenhoven in te sturen.

Dit begrijp ik niet - sorry.

‘Bloemhoven’ is een beetje 'Tale Kanaäns’

Ezechiël 13:20 schreef: Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan uw kussens, waarmede gij aldaar de zielen jaagt naar de bloemhoven, en Ik zal ze uit uw armen wegscheuren; en Ik zal die zielen losmaken, de zielen, die gij jaagt naar de bloemhoven.


Tja… wie begrijpt dat nog hé
Daarom misschien tijd voor de ‘Bijbel in Gewone Taal’

OudeWaarheid

Re: Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

Berichtdoor OudeWaarheid » 29 dec 2015 21:47

Chaya schreef:Ik zal het nogmaals trachten uit te leggen. Het is mij duidelijk dat we van onze koning niet het diepe afhankelijke geloof van zijn overgrootmoeder kunnen verwachten, nog niet. Zijn grootmoeder was al losgeweekt van dat geloof en ik vond prinses Beatrix altijd nogal vaag.
Ze baden om God's Zegen, eindigde ze haar troonrede meestal. Maar daar kun je ook vele kanten mee op.
We leven in een tijd waarin vele goden mogen worden aanbeden en de koning moet hun aller koning zijn. Dus mag hij niet op tenen trappen en zeggen dat die andere goden toch echt valse zijn.
Die vrijheid waar hij over sprak, was echt fout uitgelegd, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar toch toch, had ik het gevoel dat hij iets meer tussen de regels zei, dan hardop. Door Dordrecht even aan te tippen, de apostel Paulus. Velen zullen zeggen: wie is dat?

Maar wat wil je dan, hem aanschrijven dat zijn toespraak totaal niet klopte?
Zo leeft het niet bij hem, daarom zei ik, wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen.
Er is veel vijandschap jegens God en geloof. Tuurlijk, we leven nog in vrijheid en mogen naar de kerk, maar houd het alsjeblieft achter de voordeur en leg het een ander niet op.
Godsdienstvrijheid, een groot goed, maar tegelijk, misbruikt.
Er is al zoveel wrijving tussen christenen onderling, laat staan tussen ongelovigen en christen, al kun je soms beter praten met een buitenkerkelijke dan met een vrijzinnig iemand.


Hij zal misschien/wellicht meer bedoeld hebben dan hij heeft gezegd. Dat weten we niet en als we dat moesten weten, had hij dat moeten zeggen. Puur speculeren over wat er niet gezegd is. Ja hij heeft het over Dordrecht gehad, maar zal het werkelijk met de welbekende synode van 1618/1619 te maken hebben? Of met het 200 jaar Koninkrijk zijn?

Dat er veel vijandschap is tegen God en Goddelijke zaken, ja helemaal mee eens. Niet alleen vanuit de wereld, maar ook vanuit de kerk. Van nature is ons hart daartoe eveneens geneigd, wat we nooit uit het oog mogen verliezen. Maar als wij belijden dat er maar één God, hebben wij de plicht om deze Ene God bekend te maken aan iedereen. Hen voor Hem te winnen. Zo ook onze koning, hoe vrijzinnig hij ook wezen mag. Dat is onze dure plicht, afkomstig uit Gods Woord. En als wij staan (en belijden) voor een een leer, die gegrond is op Gods Woord, is het onze plicht om de volken te onderwijzen daarin, zo ook onze koning. Nee dan houden wij het niet achter de voordeur, dan komen we (als het goed ligt tussen God en de ziel) voor onze Koning op! Dan vertellen we onze koning over de Grote Koning! Dat er alleen in Christus ware vrijheid gevonden kan worden! Dan doen we geen water bij de wijn als het over de uitleg van Gods Woord gaat. Daarin moet je rechtlijnig zijn.

OudeWaarheid

Re: Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

Berichtdoor OudeWaarheid » 29 dec 2015 22:12

rotterdam schreef:1-Dat deed hij, althans bij zijn interpretatie van het geloof. Wat wil je nu eigenlijk ?
Dat de koning kersttoespraken gaat afstemmen op het reformatorisch smaldeel ?
En daarmee "de rest" tegen zich in het harnas jaagt ?
Als we jouw ideeën zouden volgen dan was het vlug afgelopen met de monarchie.


2-Dit begrijp ik niet - sorry.

3-Waar is de tijd gebleven dat de mensen, zeker die van de oude waarheid, respect toonden voor hun vorst.


1. Waarom een zo'n aanmatigende toon, rotterdam? "Jouw ideëen"? Dat zijn sterke bewoordingen en ik denk ook sterke gevolgtrekkingen uit een vooroordeel over mij, vanwege mijn forumnaam. Excuses als ik het fout heb en corrigeer dat gerust!
Maar gaat het erom of de Reformatorische kerken "gepleased" worden? Zou het bij mij daarom gaan? Ik kan je eerlijk antwoorden met een "nee".
Alleen als christenen staan wij iets voor, helaas is er onder christenen verdeeldheid, en als wij voor iets staan moet je daarvoor uitkomen. Jij hoeft het daarin, met wat ik naar voren breng, niet eens te zijn. Maar de manier waarop Gods Woord door de koning (maar naast hem, door vele anderen) gebruikt wordt, daar gaat het mij om. Het wordt ontkracht, misbruikt en er worden dingen mee gezegd die niet stroken met Gods Woord. Die niet stroken met de bedoeling van de tekst. En dan kan ik het niet begrijpen dat er mensen blij zijn met een vermeend christelijk sausje over de kersttoespraak. Gods Woord wordt onrecht gedaan en wij hangen (figuurlijk) de vlag uit, omdat de huidige koning weer wat religie erin brengt? Een soort religie wat ver afwijkt van Gods Woord en wat ons door de eeuwen heen voorgeleefd is, niet als traditie maar als getuigenis van de enige Waarheid.

2. Iemand het graf in jagen met "vermeende" zekerheid? Daar heb je je naaste toch niet voor over of wel?

3. Ach ja! Ik ben een groot voorstander voor een monarchie bij de gratie Gods, laat dat duidelijk zijn! En ik heb ook respect voor de koning, maar daarin hoef je niet op alles ja en amen te zeggen wat de beste man doet. Enige nuchterheid daarin is zeker op zijn plaats.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kersttoespraak van Zijne Majesteit de Koning 25-12-2015

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2015 06:57

OudeWaarheid schreef:

1. Waarom een zo'n aanmatigende toon, rotterdam? "Jouw ideëen"? Dat zijn sterke bewoordingen en ik denk ook sterke gevolgtrekkingen uit een vooroordeel over mij, vanwege mijn forumnaam. Excuses als ik het fout heb en corrigeer dat gerust!
Maar gaat het erom of de Reformatorische kerken "gepleased" worden? Zou het bij mij daarom gaan? Ik kan je eerlijk antwoorden met een "nee".
Alleen als christenen staan wij iets voor, helaas is er onder christenen verdeeldheid, en als wij voor iets staan moet je daarvoor uitkomen. Jij hoeft het daarin, met wat ik naar voren breng, niet eens te zijn. Maar de manier waarop Gods Woord door de koning (maar naast hem, door vele anderen) gebruikt wordt, daar gaat het mij om. Het wordt ontkracht, misbruikt en er worden dingen mee gezegd die niet stroken met Gods Woord. Die niet stroken met de bedoeling van de tekst. En dan kan ik het niet begrijpen dat er mensen blij zijn met een vermeend christelijk sausje over de kersttoespraak. Gods Woord wordt onrecht gedaan en wij hangen (figuurlijk) de vlag uit, omdat de huidige koning weer wat religie erin brengt? Een soort religie wat ver afwijkt van Gods Woord en wat ons door de eeuwen heen voorgeleefd is, niet als traditie maar als getuigenis van de enige Waarheid.

O nu ben ik aanmatigend ? Logisch toch. Jij beweert dat, ik citeer " de manier waarop Gods Woord door de koning (maar naast hem, door vele anderen) gebruikt en wordt ontkracht, misbruikt en er worden dingen mee gezegd die niet stroken met Gods Woord. Die niet stroken met de bedoeling van de tekst." Dat is een claim op de enige juiste uitleg van de Schriften en dat is pas echt aanmatigend.

Door de eeuwen heen ? Wanneer begin jij eigenlijk te tellen ? Vraag is ook van toepassing op je naam "Oude Waarheid" Die Waarheid is veel ouder dan de reformatie.


2. Iemand het graf in jagen met "vermeende" zekerheid? Daar heb je je naaste toch niet voor over of wel?

Wie doet dit ; de koning ? ik ?

3. Ach ja! Ik ben een groot voorstander voor een monarchie bij de gratie Gods, laat dat duidelijk zijn! En ik heb ook respect voor de koning, maar daarin hoef je niet op alles ja en amen te zeggen wat de beste man doet. Enige nuchterheid daarin is zeker op zijn plaats.

Als je dat meent dan moet je de koning vermanen als een broeder, schrijf hem een brief maar knal het niet op internet.
(dat is nl een publieke vermaning van je vorst - koren op de molen van de republikeinen). Trouwens zijn publieke vermaningen Bijbels ?
Vloek den koning niet, zelfs in uw gedachten, want het gevogelte des hemels zou de stem wegvoeren, en het gevleugelde zou het woord te kennen geven.




Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten