BladeStraight schreef:Onlangs las ik het verhaal van de Wijzen uit het Oosten nog eens, en er viel me iets op dat ik hier even wil delen. Allereerst zal ik zeggen dat ik niet iemand ben die een absolute letterlijke lezing van de Bijbel voorstaat, maar er lijkt me toch een opvallende tegenstrijdigheid te zitten in de verschillende weergaven van de geboorte van Christus.
In Matheus 2 vinden we het bekende verhaal van de wijzen in het oosten. Nadat deze wijzen weg zijn, krijgt Jozef een droom, waarin een Engel tot hem spreekt.
13 Toen zij nu vertrokken waren, ziet, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken, om Hetzelve te doden.
14 Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte;
15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
We lezen hier dus dat Jozef, Maria en Jezus meteen naar Egypte zijn gegaan, er staat zelfs dat ze in de nacht vertrokken.
Nu pakken we Lukas erbij, en lezen we het volgende:
20 En de herders keerde wederom, verheerlijkende en prijzende God over alles, wat zij gehoord en gezien hadden, gelijk tot hen gesproken was.
21 En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.
22 En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden;
23 (Gelijk geschreven is in de wet des Heeren: Al wat mannelijk is, dat de moeder opent, zal den Heere heilig genaamd worden.)
Hier lezen we dat acht dagen na de geboorte van Christus, het gezin naar Jeruzalem gaat, naar de tempel. Dit zou prima mogelijk zijn wanneer ze inderdaad nog in Bethlehem geweest zouden zijn, maar in Mattheus staat dat ze toen al lang en breed op weg naar Egypte waren.
Het verhaal van de Wijzen is al wat betwist, omdat het enkel in Mattheus voorkomt, en Lukas het negeert, maar we zien hier toch duidelijk een heel andere versie van de gebeurtenissen die direct tegenstrijdig zijn aan elkaar.
Wie heeft een oplossing?
In de reactie die Henkie citeert wordt al aangegeven hoe het zit. Ook de verschillen tussen de evangelisten, wat te maken heeft met de doelgroep voor wie ze het evangelie optekenen. Dat wordt beknopt gedaan en iedereen maakt op basis van de doelgroep keuzes wat ze wel en niet vermelden.
Maar de grootste verwarring ontstaat inderdaad doordat mensen het idee hebben dat het allemaal in een paar dagen afspeelt. Het kind wordt geboren en vervolgens komen de herders naar de stal en kort daarna de wijzen. De wijzen zien echter een ster en maken een reis van maanden voordat ze in Bethlehem aankomen. Herodes laat de kinderen tot 2 jaar ombrengen. Kortom, het lijkt er op dat de wijzen helemaal niet een paar dagen na de geboorte al komen.
Jezus wordt geboren, de herders komen, Jezus wordt besneden op de achtste dag. Jozef en Maria gaan terug naar Bethlehem wat dicht bij Jeruzalem ligt en keren niet direct terug naar Galilea, een lange reis wat met een net bevallen Maria en een kleine baby niet te doen is. Jozefs voorouders kwamen uit Bethlehem dus ongetwijfeld had hij daar familie wonen. Ze keren dus terug naar Bethlehem, niet weer naar de voederplaats voor de dieren, de stal of wat het ook was, maar zullen er, de oosterse gastvrijheid kennende, ongetwijfeld onderdak hebben gevonden bij familie. Daar blijven ze. En dan komen de wijzen. Jozef wordt gewaarschuwd voor Herodes en Jozef, Maria en Jezus vluchten naar Egypte.
Als je goed leest zie je ook aanwijzingen hiervoor:
Over de wijzen staat als ze in Bethlehem komen: Ze zagen de ster en volgden die tot die boven de plaats bleef staan waar het kind was. Ze gingen het huis binnen. Het huis. Geen stal waar de herders het kind vonden, liggend in een voerbak.
Van Herodes lezen we dat hij alle jongetjes onder de twee jaar liet ombrengen, afgaande op het tijdstip wat hij van de wijzen had gehoord. Die hadden verteld wanneer ze de ster voor het eerst hadden gezien en op basis daarvan bepaalt Herodes dat tijdstip van twee jaar. Blijkbaar is het voor het eerst zien van de ster door de wijzen daarin een ijkpunt en zagen ze de ster dus toen Jezus geboren was, en daarna maakten ze een reis van maanden voordat ze in Bethlehem aankwamen. Kwamen ze dus lang na de geboorte van Jezus pas op bezoek... en liet Herodes daarom de kinderen tot 2 jaar doden. Als het om dagen of weken was gegaan had alle jongetjes onder een half jaar of onder 1 jaar ook wel volstaan.