Je behoudenis bewerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Speedy » 21 okt 2015 08:38

benefietdiner schreef:De nadere reformatie was in de in de zeventiende en achttiende eeuw.
De belijdenis praktijk die de mannen van de Nadere Reformatie voorstonden was heel anders dan nu het geval is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Nu leggen de predikanten van de rechterflank van de gereformeerde nadruk op het gedoopte voorhoofd. Dat was in de nadere reformatie totaal niet het geval.
Men wees op de noodzaak van een persoonlijk geloof en een godzalige wandel.
Het doen van belijdenis stond velen malen hoger aangeschreven voor de toegang tot het Heilig Avondmaal.
Lees hiervoor het boek van prof. dr. W.J. op ’t Hof 'Nadere reformatie nu'.
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... --deel-11/


Dus dat onderstreept mijn posting. ........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor benefietdiner » 21 okt 2015 09:48

Speedy schreef:Dus dat onderstreept mijn posting. ........

Inderdaad.
Ik ben zelf door de thans zo doden gereformeerde gezindten reformatorisch baptist geworden.
De kinderdoop is totaal niet belangrijk terwijl de gereformeerde gezindten dat gedoopte voorhoofd zo belangrijk vinden. Dat is niet waar. Een persoonlijk geloof is hét belangrijkste voor behoudenis. De nadere reformatie lag daar dan ook de nadruk op.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 09:55

Speedy schreef:Wat je gezegd heb kan je niet hard maken. Want nu is het al 'op langere termijn'. Hypercalvinisme heeft een hele andere bron, dat is de tegenhanger van de liberale theologie geworden. Hetzelfde zie je in Engeland, daar zie je Philpot in de Anglicaanse kerk en die komt in baptistische kringen die een hypercalvinistische leer voeren. Die kringen ontstonden als tegenhanger van de Anglicaanse kerk.

Oppassen om je anti-gedachten zo om te zetten, als je het niet kan bewijzen met een bron.


Toch is hypercalvinisme wel sterk verweven met een bepaalde uitwerking van het contra-remontrants gedachtegoed. Als de mens niets kan en God alles moet werken is het antwoord op de vraag van de mens: "Wat moet ik doen om behouden te worden" dat je niets kan doen. En zo ontstaat lijdzaamheid, passiviteit, wachten of het je gegeven wordt. Ik stel niet dat daarmee die leer verkeerd is, sommigen hebben de leer verkeerd uitgewerkt. Mijn punt was dat er een Bijbelse balans is tussen dat God alles in ons werkt en tegelijkertijd wij worden opgeroepen tot actie. Als die balans er niet is ontstaan er (beide kanten op) dwalingen die leiden tot een passief geloof, of aan de andere kant een "verdienmodel".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 10:09

elephant60 schreef:Maak niet de fout te denken dat een gebed gemakkelijker wordt verhoord door een veelheid van woorden. God is soeverein in Zijn handelen en kan een heel goede reden hebben om je gebed niet te verhoren.
Maar: God ziet je hart aan. Als je bidt vanuit een oprecht hart, zijn enkele woorden genoeg.

Een zucht kan al genoeg zijn. God weet al tevoren wat in ons hart leeft.

Maar ik heb een zin roodgemaakt.
Je bidt in het geloof dat de Heere je hoort, je op Hem mag vertrouwen. Maar wat als Hij een herhaald gebed niet lijkt te verhoren?
Je bidt om bekering, maar de hemel lijkt van koper te zijn, er gebeurt niets.
Je schreef: God is souverein in Zijn handelen, kan het dan ook zijn dat hij je tevergeefs laat bidden om behoud?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 21 okt 2015 12:07

Ja, je kunt de fout maken God tevergeefs te eren. Dit staat geschreven in Marcus 7 : 7 - 17 (Statenvertaling).

7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;
8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.
9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.
10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.
11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet.
12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen;
13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.
14 En tot Zich de ganse schare geroepen hebbende, zeide Hij tot hen: Hoort Mij allen en verstaat.
15 Er is niets van buiten den mens in hem ingaande, hetwelk hem kan ontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke den mens ontreinigen.
16 Zo iemand oren heeft om te horen, die hore.
17 En toen Hij van de schare in huis gekomen was, vraagden Hem Zijn discipelen van de gelijkenis.

Je kunt de fout maken het Woord van God krachteloos te maken. Dit is precies wat de satan wil: voorkomen dat verloren zielen gered worden. Maak die fout dus niet!

Maar God laat geen oprechte bidder staan. Hij wil niet dat wij verloren gaan, maar dat wij gered worden. Maar wat willen wij? Nemen wij het Woord van God zoals het is aan, of verzetten wij ons hiertegen?

Wie verloren gaat, zal nooit tegen God kunnen zeggen dat het niet zijn of haar eigen schuld was. Maar wie het Woord van God heeft aangenomen, zoals Jezus het bedoeld heeft, gaat niet verloren.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Teus » 21 okt 2015 12:29

Chaya schreef: kan het dan ook zijn dat hij je tevergeefs laat bidden om behoud?

Ja, als het om jezelf, je eigen behoud gaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 14:25

Chaya schreef:Een zucht kan al genoeg zijn. God weet al tevoren wat in ons hart leeft.

Maar ik heb een zin roodgemaakt.
Je bidt in het geloof dat de Heere je hoort, je op Hem mag vertrouwen. Maar wat als Hij een herhaald gebed niet lijkt te verhoren?
Je bidt om bekering, maar de hemel lijkt van koper te zijn, er gebeurt niets.
Je schreef: God is souverein in Zijn handelen, kan het dan ook zijn dat hij je tevergeefs laat bidden om behoud?


Wat denk je daar zelf van?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor mona » 21 okt 2015 17:56

Teus schreef:Ja, als het om jezelf, je eigen behoud gaat.

Dit mag een reden zijn om God te zoeken.
Het vinden van Hem zal altijd tot eer van Zijn grote Naam zijn!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor mona » 21 okt 2015 18:03

Marnix schreef:Mijn punt was dat er een Bijbelse balans is tussen dat God alles in ons werkt en tegelijkertijd wij worden opgeroepen tot actie.


Dit wordt heel mooi uitgewerkt in deze video van Henk Binnendijk.
https://www.youtube.com/watch?v=7qqJudZQNOw

Ik heb hem wel eens eerder geplaatst, maar ik doe het nog een keer. Ik vind het zo treffend verwoord!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor mona » 21 okt 2015 18:11

benefietdiner schreef:Ik ben zelf door de thans zo doden gereformeerde gezindten reformatorisch baptist geworden.


Wat bedoel je hier precies mee?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor benefietdiner » 21 okt 2015 20:41

mona schreef:Wat bedoel je hier precies mee?

De reformatorische kerken zijn dode kerken waar uiterlijkheden een grote rol speelt.
Deze reformatorische kerken zeggen dat zij de voortzetting zijn van de nadere reformaties.
Dat is niet waar. Zij hebben veel dingen zeker niet gemeen met de nadere reformaties. Een van de zaken die de reformatorische kerken hoog hebben staan is de kinderdoop. Zij zeggen: wij zijn een gedoopte natie en hebben de zuiveren leer der waarheid, zo zal God naar ons omzien. Predikanten roepen ook van de kansels naar jongeren: denk aan je gedoopte voorhoofd. Sommigen predikanten zeggen zelfs: voel maar eens aan je voorhoofd, doe er een beroep op en God zal naar je omzien. Dat is een leugen en in de kern van de zaak antisemitisch.
De nadere reformatie lag helemaal geen nadruk op de kinderdoop maar men spoorde die gemeenteleden aan tot het doen van een persoonlijke geloofsbelijdenis voor wie men van harte en met een goed gemoed de toegang tot het Heilig Avondmaal kon openen. Dit laatste hebben ze in de meeste reformatorische kerken in de ban gedaan. Vandaar dat er zo weinig mensen aan het avondmaal gaan.
Na bestuderen van de kinderdoop ben ik er achter gekomen dat dit de grote oorzaak is van de dode reformatorische kerken.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Cathy » 21 okt 2015 21:08

benefietdiner schreef:Na bestuderen van de kinderdoop ben ik er achter gekomen dat dit de grote oorzaak is van de dode reformatorische kerken.

Fijn....... dan is eindelijk het lek boven water. :roll:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor mona » 21 okt 2015 21:22

benefietdiner schreef:De reformatorische kerken zijn dode kerken

:shock: Pittige uitspraak hoor.
Vervolgens zie ik in je reactie maar 1 aspect waarop je dit baseert, namelijk de kinderdoop.
Daarover kan je van mening verschillen, maar het is zeker geen grond om de reformatorische kerken dood te verklaren.
De enige grond voor een dode kerk is geen geloof. Niet de kinderdoop of de geloofsdoop.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 22 okt 2015 09:18

elephant60 schreef:Elbert, Je zegt nogal wat! Denk je echt dat wij als voorgeprogrammeerde robots op deze aarde rondlopen?
Nee. Wat je zegt is een veelgehoorde karikatuur van wat gereformeerden leren over de menselijke wil.
Blijkbaar zie je maar 2 mogelijkheden: ofwel de mens heeft een vrije wil, ofwel de mens is een voorgeprogrammeerde robot.
Ik geloof geen van beide.

Ik geloof eerder dat de mens sinds de zondeval een verkeerd gerichte wil heeft (Luther noemt dit een geknechte wil), nl. onze wil is zo vervormd dat we niet meer willen wat God wil, maar geneigd zijn om te willen wat de tegenstander van God wil. Het gaat dus om de gerichtheid van onze wil, die verkeerd is. De antenne van onze wil, staat sinds Genesis 3 afgestemd op de programma's van de satan, zodat we hem eerder geloven dan God.
Die gerichtheid van onze wil, wordt door de werking van Gods Geest, die door het Woord ons aanspreekt in ons hart, veranderd richting God. De antenne van onze wil wordt dus omgebogen. Ditzelfde woord (omgebogen) wordt dan ook door de Dordtse Leerregels gebruikt om deze verandering van onze wil weer te geven:
Dordtse Leerregels, 3/4-16 schreef:De mens is ondanks de zondeval mens gebleven, toegerust met verstand en wil, en de zonde, die het hele menselijke geslacht heeft doordrongen, heeft de natuur van de mens niet weggenomen, maar verdorven en geestelijk gedood. De goddelijke genade van de wedergeboorte werkt dan ook niet in de mensen alsof zij stokken en blokken waren en zij vernietigt de wil met zijn eigenschappen niet en dwingt de mens niet tegen wil en dank. Maar zij maakt de wil levend, geneest, herstelt hem en buigt hem liefdevol en tegelijk krachtig. Waar eerst de hardnekkige tegenstand van het vlees de mens helemaal beheerste, begint nu door de Geest een gewillige en oprechte gehoorzaamheid de overhand te krijgen. Daarin bestaat de geestelijke vernieuwing en de ware vrijheid van onze wil. Ja, indien de Heilige Geest die al het goede zo
bewonderenswaardig werkt, niet op deze wijze met ons handelde, zou er voor de mens geen enkele hoop overblijven. Want hoe zou
hij ooit uit de zonde waarin hij gevallen is, kunnen opstaan door zijn vrije wil, waardoor hij zich in het verderf heeft gestort, toen hij nog stond!

Dus: de mens heeft een eigen wil, die echter niet vrij is, maar een verkeerde gerichtheid heeft. Door de verkondiging van het Evangelie en de werking van Gods Geest, worden we getroffen in ons hart en wordt onze wil omgebogen, zodat we God uit eigen wil gaan geloven.
Dat is dus wel wat anders dan dat we dit allemaal buiten de Geest van God om zouden doen, want dat kan niet.
elephant60 schreef:God wil juist dat wij uit onze eigen wil Hem gehoorzamen en Jezus navolgen.
Mee eens. Maar dat God dat wil, is blijkbaar nodig om te verkondigen omdat wij dat niet willen. Daarom komt Hij in aktie door het Evangelie te verkondigen.
elephant60 schreef:Er staat ook geschreven in Jakobus 4 : 8 : Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. (Naken = naderen). Van wie gaat het initiatief uit? Van de mens die vrijwillig ervoor kiest om tot God te naderen, of van God?
Van God, want anders zou deze bijbeltekst niet van Hem tot ons komen, nietwaar? Dan hadden we het Evangelie (het Woord van God) niet nodig om tot God te naderen. Door deze bijbeltekst worden we in het hart aangesproken om ons te bekeren, van gedachten/wil te veranderen en door dit Woord en door de Heilige Geest gebeurt dit ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2015 09:21

Helemaal mee eens. En sowieso snap ik het niet helemaal. Als er volgens mij ergens geen verbondsautomatisme is, is het wel in de rechts gereformeerde kerken. Anders zou iedereen aan hun voorhoofd voelen en zeggen: Ik ben een kind van God. Ik ga naar het avondmaal. Ik heb zekerheid gekregen. Dat is helemaal geen automatisme, integendeel, als iets niet is is het verbondsautomatisme. Het beeld wat je schetst lijkt eerder wat meer op "klassiek vrijgemaakt" of zo. Verder herken ik het "als je als kind gedoopt bent zit het wel goed met je en maakt het verder niet uit wat je doet" helemaal niet binnen gereformeerde kerken, net zo min als het verbond voor het volk Israel inhield dat ze zich er verder niet druk om moesten maken. Het is juist een aansporing om dat wel te doen. Om persoonlijk Hem te volgen, te dienen, te belijden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten