Je behoudenis bewerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 09:47

elbert schreef:Nee. Wat je zegt is een veelgehoorde karikatuur van wat gereformeerden leren over de menselijke wil.
Blijkbaar zie je maar 2 mogelijkheden: ofwel de mens heeft een vrije wil, ofwel de mens is een voorgeprogrammeerde robot.
Ik geloof geen van beide.

Ik geloof eerder dat de mens sinds de zondeval een verkeerd gerichte wil heeft (Luther noemt dit een geknechte wil), nl. onze wil is zo vervormd dat we niet meer willen wat God wil, maar geneigd zijn om te willen wat de tegenstander van God wil. Het gaat dus om de gerichtheid van onze wil, die verkeerd is.
Die gerichtheid van onze wil, wordt door de werking van Gods Geest, die door het Woord ons aanspreekt in ons hart, veranderd (de Dordtse Leerregels spreken over "omgebogen") richting God.
We hebben de keus om 1. onze verkeerd gerichte wil aan Jezus over te geven, 2. dan zal Hij die door Zijn Geest weer goed maken.
Door het eerste worden we gerechtvaardigd (jezelf aan Jezus overgeven zoals je bent), door het tweede worden we geheiligd. (dat is een proces waar we óók actief bij betrokken zijn) Zelfs de keus om je wil aan Jezus over te geven kun je maken tegen je eigen wil in.












De keus om je wil aan Jezus over te geven kun je ook maken tegen je eigen wil in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 22 okt 2015 09:51

naamloos schreef:De keus om je wil aan Jezus over te geven kun je ook maken tegen je eigen wil in.
Als je tegen je eigen wil ingaat, over wiens wil hebben we het dan wel? Met andere woorden: wie zorgt ervoor dat je tegen je eigen wil ingaat?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 10:10

elbert schreef:Als je tegen je eigen wil ingaat, over wiens wil hebben we het dan wel? Met andere woorden: wie zorgt ervoor dat je tegen je eigen wil ingaat?
Ja kijk, als je zo gaat redeneren dan kunnen we nog wel fff doorgaan. Wie zorgt ervoor dat je verstand werkt zodat je beslissingen kunt nemen, dat je lopen kunt, en eten en drinken (in Prediker 3 staat dat Gods gave is) enz enz.
Heel ons bestaan komt van God, maar Hij heeft de mensen zo gemaakt dat ze kunnen kiezen en zelf verantwoordelijk zijn voor die keuzes.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 22 okt 2015 10:51

naamloos schreef:Ja kijk, als je zo gaat redeneren dan kunnen we nog wel fff doorgaan. Wie zorgt ervoor dat je verstand werkt zodat je beslissingen kunt nemen, dat je lopen kunt, en eten en drinken (in Prediker 3 staat dat Gods gave is) enz enz.
Heel ons bestaan komt van God, maar Hij heeft de mensen zo gemaakt dat ze kunnen kiezen en zelf verantwoordelijk zijn voor die keuzes.
We kunnen inderdaad wel ff doorgaan, maar het is weldegelijk belangrijk. Elke molecuul zuurstof die we inademen, komt van God. Dat we een stap kunnen doen met onze voeten, komt van God. Waarom zeggen mensen dan dat bij beslissingen die ze nemen, God daar niet aan het werk is, maar dat dat enkel en alleen het gevolg is van hun eigen vrije wil? Dat is is niet alleen ongerijmd, het gaat ook nog eens tegen de Bijbel in.
"God verandert mensen", was de titel van een programma van de EO zo'n 20-30 jaar geleden. Dat is een titel die Bijbels is en ook nog eens onze aandacht richt op waar die veranderende kracht in ons leven vandaan komt: van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 11:03

elbert schreef:We kunnen inderdaad wel ff doorgaan, maar het is weldegelijk belangrijk. Elke molecuul zuurstof die we inademen, komt van God. Dat we een stap kunnen doen met onze voeten, komt van God. Waarom zeggen mensen dan dat bij beslissingen die ze nemen, God daar niet aan het werk is, maar dat dat enkel en alleen het gevolg is van hun eigen vrije wil? Dat is is niet alleen ongerijmd, het gaat ook nog eens tegen de Bijbel in.
"God verandert mensen", was de titel van een programma van de EO zo'n 20-30 jaar geleden. Dat is een titel die Bijbels is en ook nog eens onze aandacht richt op waar die veranderende kracht in ons leven vandaan komt: van God.
Dus God was aan het werk toen Adam en Eva er voor kozen om ongehoorzaam te zijn, als mensen er voor kiezen om te moorden, verkrachten, liegen, stelen ect?
Trouwens, het feit dat wij kunnen kiezen houdt in tgeheel niet in dat God niet aan het werk zou zijn.
Laatst gewijzigd door naamloos op 22 okt 2015 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 22 okt 2015 11:11

naamloos schreef:Dus God was aan het werk toen Adam en Eva er voor kozen om ongehoorzaam te zijn, als mensen er voor kiezen om te moorden, verkrachten, liegen, stelen ect?
Had ik al gezegd dat God niet de enige is, die in een mensenhart kan werken? Bij deze dan.
Er zijn meerdere partijen: God, de mens, de duivel en de wereld en die kunnen allemaal invloed hebben op ons hart en onze wil.
Maar bij de wedergeboorte heeft God het initiatief en schept Hij een nieuwe wil in ons binnenste. Daarom zeggen we dat we uit God geboren zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 11:13

elbert schreef:Had ik al gezegd dat God niet de enige is, die in een mensenhart kan werken? Bij deze dan.
En wie kiest er naar wie hij luistert?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 22 okt 2015 11:19

naamloos schreef:En wie kiest er naar wie hij luistert?
Jezus zegt daar toch voldoende over?
Joh. 6:44a Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt
Joh. 8:47 Wie uit God is, hoort (= gehoorzaamt) de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent.

De mens kiest, maar als hij/zij naar God luistert, dan is dat omdat God in hem/haar werkt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2015 11:20

Feit is dat je je behoudenis niet kan bewerken, maar je kan wel lof van God krijgen. Hoe je dat krijgt leert de apostel Paulus in zijn brieven. Het is door goed te doen zonder dat derden je dat zien doen. Als je iemand een aalmoes geeft en anderen zien het, dan heb je je lof gehad.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 11:45

elbert schreef:Jezus zegt daar toch voldoende over?
Joh. 6:44a Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt
Joh. 8:47 Wie uit God is, hoort (= gehoorzaamt) de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent.

De mens kiest, maar als hij/zij naar God luistert, dan is dat omdat God in hem/haar werkt.
De mens kiest. kZei al eerder 'hoe dat geestelijk-technisch in zn werk gaat is niet onze verantwoordelijkheid'.
En tis zeker weten een onbijbelse zaak om het evangelie met de dogmatiek dood te meppen.
Dat eeuwige maar erachter blijkt nou niet bepaald de gewenste uitwerking te hebben begrijp ik uit de vragenrubriek.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 11:56

elbert schreef:Er zijn meerdere partijen: God, de mens, de duivel en de wereld en die kunnen allemaal invloed hebben op ons hart en onze wil.
Maar bij de wedergeboorte heeft God het initiatief en schept Hij een nieuwe wil in ons binnenste. Daarom zeggen we dat we uit God geboren zijn.
Het gaat nu niet om de wedergeboorte, want het evangelie van verlossing komt tot goddelozen.
En als je ervoor kiest om je hart in geloof aan de Heer te geven dan maakt hij het nieuw: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Cathy » 22 okt 2015 12:38

naamloos schreef:En als je ervoor kiest om je hart in geloof aan de Heer te geven dan maakt hij het nieuw: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;

Achteraf zal elke gelovige erkennen dat het God was die het willen en het werken bewerkt heeft.
Dus ook jouw 'keuze'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2015 13:27

Cathy schreef:Achteraf zal elke gelovige erkennen dat het God was die het willen en het werken bewerkt heeft.
Dus ook jouw 'keuze'.
De tekst die je in je reactie verwerkt gaat over levensheiliging van gelovigen, niet over de geloofsovergave.
En God werkt het willen en werken niet zonder ons, direct ervóór staat: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven.
Verder jammer dat het 'achteraf' in de uitnodiging van het evangelie van verlossing 'vooraf' al verwerkt wordt. Dan kun je helemaal niks mee.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 23 okt 2015 11:09

mohamed schreef: Feit is dat je je behoudenis niet kan bewerken, maar je kan wel lof van God krijgen. Hoe je dat krijgt leert de apostel Paulus in zijn brieven. Het is door goed te doen zonder dat derden je dat zien doen. Als je iemand een aalmoes geeft en anderen zien het, dan heb je je lof gehad. schreef:


mohamed, je zit ernaast. De Bijbel geeft ons juist de opdracht je behoudenis te bewerken (eerder aangehaald in dit topic), Phil. 2 : 12: Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:

Die opdracht zou er niet staan als wij mensen dat niet zouden kunnen doen. God geeft geen opdrachten aan mensen die zij toch niet kunnen uitvoeren. Zo eenvoudig is Gods Woord, voor hen die het willen bevatten.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 23 okt 2015 11:19

Nog een toevoeging aan dit alles:

Als je God wilt gehoorzamen en Jezus wilt navolgen, heeft God met jou een plan.

Als je God niet wilt gehoorzamen, en Jezus verwerpt, heeft God met jou een ander plan.

Wat er vanaf nu in je leven, en daarna, gebeurt, staat dus niet volledig van tevoren vast.

Anders gezegd: God weet alles, maar toch wil Hij niet alles van tevoren weten.

Lees bijvoorbeeld het verhaal van Noach, en waarom God besloot dat er een zondvloed zou komen. Genesis 6, Statenvertaling.
vers 5: En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

Dat is dus iets wat God niet van te voren wist/wilde weten, maar Hij zag het, toen het zover was.

Daarom moest Hij ook de maatregel nemen dat de zondvloed zou komen, opdat de mensen die na Noach op deze aardbodem zijn (geweest), ook wij dus, van dit alles zouden leren.

Wie het vatten kan, die vatte het!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten