Je behoudenis bewerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 19 okt 2015 12:40

De deuren van Gods Koninkrijk zijn gesloten voor hen die niet behouden zijn. (Luc. 13:25). Maar hoe anders is het Evangelie, voor hen die Jezus willen navolgen, en Hem gehoorzamen. Pas op dat je je niet van die behoudenis laat af brengen, door het verkeerde geloof aan te hangen. De Bijbel (Statenvertaling) geeft heel duidelijk aan hoe je het Koninkrijk Gods kunt beerven.

Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Romeinen 8:1 .

Maak niet de fout te denken dat een gebed gemakkelijker wordt verhoord door een veelheid van woorden. God is soeverein in Zijn handelen en kan een heel goede reden hebben om je gebed niet te verhoren.

Maar: God ziet je hart aan. Als je bidt vanuit een oprecht hart, zijn enkele woorden genoeg.

Het moet niet zo gaan als wordt beschreven in Spreuken 28 : 19 : Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn.
God verlangt van ons gehoorzaamheid, en dat wij Zijn wil doen, en de wet horen, om die uit te voeren, en daarnaar te leven. Als wij dat doen, zal Hij onze gebeden horen en verhoren.

Lees ook Lucas 6 : 45 - 49: De goede mens brengt het goede voort uit den goeden schat zijns harten; en de kwade mens brengt het kwade voort uit den kwaden schat zijns harten; want uit den overvloed des harten spreekt zijn mond.
En wat noemt gij Mij, Heere, Heere! en doet niet hetgeen Ik zeg?
Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.
Maar die ze gehoord, en niet gedaan zal hebben, is gelijk een mens, die een huis bouwde op de aarde zonder fondament; tegen hetwelk de waterstroom aansloeg, en het viel terstond, en de val van datzelve huis was groot.

Zo eenvoudig is het Evangelie. Wie oren heeft die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt. Mensen, denk toch na, en laat de behoudenis niet aan je voorbij gaan. Lees Phil. 2 : 12 en 13 : Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Wij zijn er zelf verantwoordelijk voor dat wij onze behoudenis bewerken (bewerkstelligen), daarvoor heeft God ons een vrije wil gegeven, omdat Hij wil, dat wij uit eigen wil Hem gehoorzaam zijn, nu en in de eeuwigheid !

Wie occult belast is, kan ervaren dat hij/zij belemmeringen ondervindt in het gebruik van zijn/haar vrije wil. Daarvoor is er de dienst van bevrijding in de gemeente van Christus. Op het machtswoord van Jezus moeten demonen en duivelen wijken. De Bijbel geeft hier vele voorbeelden van.

Jezus zegt in Matth. 11 : 28 : Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Hij weet als geen ander wat het voor een mens betekent, als deze occult belast is. Als je, met alles wat er van je vrije wil nog over is, met je gehele hart en ziel tot Jezus nadert, zal Hij je rust geven! Vele mensen met mij kunnen getuigen wat bevrijding door Jezus van wat voor demonische macht dan ook, inhoudt!

Het gelovig gebed van een Christen vermag veel, omdat er kracht aan ontleend wordt. Lees in Marcus 16 wat Jezus belooft aan Zijn volgelingen:

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.
19 De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods.
20 En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.

De tekenen volgen op de prediking. Vele duizenden mensen kunnen met mij getuigen dat Jezus leeft, en heden en gisteren dezelfde is , en in der eeuwigheid. God laat niet varen het werk dat Zijn hand begon.
Laatst gewijzigd door elephant60 op 19 okt 2015 19:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 19 okt 2015 12:48

Waar staat in de Bijbel dat er na Genesis 3 nog sprake is van een vrije wil?
Ik kan het ook anders vragen: is er in Genesis 3 geen sprake van een belasting die over de hele mensheid is gekomen, zodat de "vrije wil" waar je aan refereert helemaal niet meer kan functioneren, tenzij we wederom (= van boven) geboren worden?

Nog een vraag: is "eigen wil" hetzelfde als "vrije wil"?
Laatste vraag: staat er na "werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven" (Filipp. 2:12) geen oorzaak Wie dit alles werkt:
want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen. (Filipp 2:13) ?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 19 okt 2015 13:45

Typisch gereformeerd!. Gaat het over de eigen verantwoordelijkheid en hup, dat draaien we meteen de nek om door de dogmatiek erbij te halen.
Geen wonder dat die vragen rubriek vol staat met vragen van mensen die het spoor totaal bijster zijn.

Als ik keuzes maak dan voel ik me geheel vrij om te kiezen, zelfs al kies ik tegen mezelf in.
Hoe zoiets geestelijk-technisch in zn werk gaat is niet onze verantwoordelijkheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 19 okt 2015 14:40

En waarom staat er in Jozua 24 : 15 : Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen! ?

Als wij geen vrije wil hebben, zou God ons niet vragen om zelf te kiezen! Kan het nog duidelijker verwoord worden wat de Bijbel zegt? Je kunt als mens je eigen verantwoordelijkheid tegenover God niet ontlopen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2015 15:17

elephant60 schreef:Als wij geen vrije wil hebben, zou God ons niet vragen om zelf te kiezen! Kan het nog duidelijker verwoord worden wat de Bijbel zegt? Je kunt als mens je eigen verantwoordelijkheid tegenover God niet ontlopen!

Waarom zou je kiezen dan?
Hoe komt het toch dat miljoenen mensen iets anders kiezen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Teus » 19 okt 2015 17:43

Als wij geen vrije keuze hebben, waarom wordt dan niet iedereen wedergeboren?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Teus » 19 okt 2015 17:59

Chaya schreef:
Waarom zou je kiezen dan?
Hoe komt het toch dat miljoenen mensen iets anders kiezen?

Deze mensen kiezen anders omdat satan ze een strak gebonden leven voorhoud, dat ze niets meer mogen, ze hebben de zwarte mensen die 2 keer op zondag naar de kerk moeten voor ogen. Het is het eerste wat men zegt als ik met zulke mensen praat, ze weten niet dat een oprecht christen een blij leven in Jezus Christus kan hebben, dat moet ze eerst verteld worden. Ook dat ze niets hoeven te laten voordat ze zich omkeren naar God.
"Je moet eerst mee naar de kerk" staat ze verschrikkelijk tegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 19 okt 2015 18:36

Sommige dingen moet je dus wel laten!

Spreuken 28 : 13 : Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.

Ook dat is een keuze die je zelf maakt: Ga je door met je overtredingen (waardoor je geen barmhartigheid van God kunt verkrijgen), of ben je bereid je overtredingen aan God (en aan de mensen wie het aangaat) te belijden (bekend te maken), en deze overtredingen in het vervolg te laten, waardoor de weg naar het verkrijgen van Gods barmhartigheid voor je geopend wordt?

Wees verstandig, en maak de juiste keuze. De Bijbel, het onfeilbare Woord van God, is hier heel duidelijk in!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 20 okt 2015 07:17

naamloos schreef:Typisch gereformeerd!. Gaat het over de eigen verantwoordelijkheid en hup, dat draaien we meteen de nek om door de dogmatiek erbij te halen.
Niet de dogmatiek, maar de Bijbel.
Het is in elk geval niet gereformeerd om bij de eigen verantwoordelijkheid een vaag filosofisch begrip als "vrije wil" erbij te halen. Een filosofisch begrip overigens, dat zowel door de Bijbel, als de moderne psychologie als onzin wordt bestempeld.
Daarom stel ik de vraag of hier niet een "eigen wil" wordt bedoeld, i.p.v. een "vrije wil".
En als het om een eigen wil gaat, dan is het nog maar de vraag of die eigen wil gedreven wordt door Gods Geest, of door een andere.
naamloos schreef:Als ik keuzes maak dan voel ik me geheel vrij om te kiezen, zelfs al kies ik tegen mezelf in.
Hoe zoiets geestelijk-technisch in zn werk gaat is niet onze verantwoordelijkheid.
Dus "ik voel dat ik een vrije wil heb, dus is het zo" is hier het devies? Is de uitspraak "wat ik voel is waar" wel Bijbels?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 20 okt 2015 08:31

Je eigen wil zit in je eigen ziel. Je kiest er zelf voor of je je wilt laten leiden door Gods Geest, de Heilige Geest, of dat je je wilt laten leiden door een andere geest (die kan dan alleen afkomstig zijn van de satan). Er is geen weg tussenin. Mattheus 25 vermeldt heel duidelijk wat voor vervolg er na je aardse leven komt: Het eeuwige leven, bij Jezus, of de eeuwige straf, de verdoemenis, bij de satan. Er is geen 3e mogelijkheid.

Welk vervolg er na je aardse leven komt, wordt bepaald door de keuze die je op deze aarde , in dit aardse leven, maakt.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor GDK » 20 okt 2015 08:40

elephant60 schreef:Je eigen wil zit in je eigen ziel. Je kiest er zelf voor of je je wilt laten leiden door Gods Geest, de Heilige Geest, of dat je je wilt laten leiden door een andere geest (die kan dan alleen afkomstig zijn van de satan).


Ik ben het meer met Elbert eens, dat we wel een eigen wil hebben, maar geen vrije wil. Van een vrije wil valt ook niet zoveel te verwachten, zelfs in het paradijs bracht die ons alleen maar narigheid.
Een mens is een slaaf. Slaaf van de duivel van nature of slaaf van Christus door geloof en uit genade. Ware vrijheid is : Uw wil en niet meer mijn wil geschiede.
Vooruit met de geit!

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elephant60 » 20 okt 2015 08:56

GDK, je spreekt jezelf tegen in de laatste zin. Je hebt dus wel een eigen wil. Gebruik die dan ook goed.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor naamloos » 20 okt 2015 09:07

elbert schreef:Niet de dogmatiek, maar de Bijbel.
Het is in elk geval niet gereformeerd om bij de eigen verantwoordelijkheid een vaag filosofisch begrip als "vrije wil" erbij te halen. Een filosofisch begrip overigens, dat zowel door de Bijbel, als de moderne psychologie als onzin wordt bestempeld.
Daarom stel ik de vraag of hier niet een "eigen wil" wordt bedoeld, i.p.v. een "vrije wil".
En als het om een eigen wil gaat, dan is het nog maar de vraag of die eigen wil gedreven wordt door Gods Geest, of door een andere.
Het is nu lastig na te gaan omdat elephant60 zijn of haar post 4x gewijzigd heeft, maar wat ik eruit opmaakte was dat er een beroep gedaan werd op de wil om voor God te kiezen.
En zodra dat gebeurd dan klimmen er altijd wel zware gereformeerde broeders of zusters in de pen om woorden 'bijbels' te gaan analyseren.
Dan gaat het opeens niet meer over de boodschap maar om de leer. (eigenlijk gewoon van onderwerp veranderen)
Ik heb uiteraard niks tegen de leer, maar wel tegen de momenten waarop die er bijgesleept wordt.
In de bijbel gebeurt dat ook niet hoor, een enkele leer lijkt het zo maar als je de context niet vergeet dan gaat die vlieger ook niet op.
"Laat wie wil kome, en neme van het water des levens om niet", mooi toch?
naamloos schreef:Als ik keuzes maak dan voel ik me geheel vrij om te kiezen, zelfs al kies ik tegen mezelf in.
Hoe zoiets geestelijk-technisch in zn werk gaat is niet onze verantwoordelijkheid.
elbert schreef:Dus "ik voel dat ik een vrije wil heb, dus is het zo" is hier het devies? Is de uitspraak "wat ik voel is waar" wel Bijbels?
Ja en nee. Er is niemand die me dwingt en daarom ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn keuzes.
Tegelijk is de H.G. op een verborgen manier bezig en -tenzij je Hem wederstaat- wordt je positief beïnvloed waardoor je goede keuzes maakt.
De H.G. werkt niet buiten je eigen verantwoordelijkheid om, wij van onze kant hoeven dus niet te wachten op de H.G. want Hij is er al.

De uitspraak ''wat ik voel is waar'' hoef je mij niet in mn mond te leggen, het kán waar zijn maar evengoed onjuist.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2015 09:13

elephant60 schreef:Je eigen wil zit in je eigen ziel. Je kiest er zelf voor of je je wilt laten leiden door Gods Geest, de Heilige Geest, of dat je je wilt laten leiden door een andere geest (die kan dan alleen afkomstig zijn van de satan). Er is geen weg tussenin.

Wij hadden al gekozen, in het paradijs!
Geen mens kiest uit zichzelf voor een leven met de Heere.
elephant60 schreef:Het eeuwige leven, bij Jezus, of de eeuwige straf, de verdoemenis, bij de satan. Er is geen 3e mogelijkheid.

Een verhard mens doet het niets om naar de verdoemenis te gaan. En angst moet ook niet de drijfveer zijn.
elephant60 schreef:Welk vervolg er na je aardse leven komt, wordt bepaald door de keuze die je op deze aarde , in dit aardse leven, maakt.

Nee, dat bepaalt God!

Ik vond een topic uit 2005, wat als... viewtopic.php?t=12208

Veel mensen menen dat God hen van alles verplicht is. Zij leven een onberispelijk leven en dan komt het wel goed.
Maar wat als...?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Je behoudenis bewerken

Berichtdoor elbert » 20 okt 2015 10:08

naamloos schreef:Het is nu lastig na te gaan omdat elephant60 zijn of haar post 4x gewijzigd heeft, maar wat ik eruit opmaakte was dat er een beroep gedaan werd op de wil om voor God te kiezen.
En zodra dat gebeurd dan klimmen er altijd wel zware gereformeerde broeders of zusters in de pen om woorden 'bijbels' te gaan analyseren.
In de post van elephant60 ging het over de "vrije wil" vanwaaruit we voor God kiezen, waardoor we zelf onze behoudenis bewerken. Hiermee wordt een leer gebracht die, hoe je het ook wendt of keert, in tegenspraak is met dezelfde tekst die elephant60 aanhaalt. Want dan is het niet meer "want het is God die in u werkt, beide het willen en het werken", maar dan is het "onze vrije wil die voor onze behoudenis zorgt".
Nogal wiedes dat deze "gereformeerde broeder" er dan de vinger bijlegt dat de Bijbel ons iets anders leert dan onze vrije wil.
Als elephant60 nu was gebleven bij de eenvoudige oproep om het Evangelie te gehoorzamen en te geloven, dan was er voor mij geen reden geweest om te reageren. Nu er geappelleerd wordt aan een zogenaamde vrije wil, gaat het over de leer, want de leer van de vrije wil is een dwaalleer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron