Goddeloze plaatsen bestraft

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Bambi » 06 mar 2015 19:08

Mattheüs 25:34
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

Als je deze tekst leest zie je dat het Koninkrijk van de grondlegging af aan is bereid, dus hoe kan iemand dan verklaren dat een andere tekst zegt dat de gelovigen al voor de grondlegging zijn uitverkoren?
Dan betekent de volgende tekst dus iets anders, dan wat ze er van gemaakt hebben:
Efeziërs 1:4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

En moet je op zoek naar een tekst die dat kan verklaren en dan kom je uit bij deze:
Johannes 17:24
Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

En dan besef je dat Paulus dus in Efeziërs 1:4 bedoelde dat de Heere Jezus er voor de grondlegging al was en dat God Hem toen al lief had.

mohamed

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2015 21:48

Absoluut.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2015 10:31

Bambi schreef:De gelovige wordt door geloof in Christus, uitverkoren in Christus, die er voor de grondlegging al was en God had Hem al lief voor de grondlegging.
En dat is nu net niet wat de oudvaders er van maken, die zeggen dat bepaalde mensen al voor de grondlegging uitverkoren waren.
En daar gaat het om.

Allereerst moet je af van het begrip DE oudvaders. Die zijn nl. allemaal verschillend, ook over de doop waren ze het niet allemaal met elkaar eens.
Dus heeft het geen zin om DE oudvaders hier te bespreken, af te branden of te weerleggen.
En oudvaders moet je, net als al die andere boeken, naast de Bijbel lezen.
Het gaat erom dat de uitverkiezing bestaat, maar niet zoals zovelen denken dat het een soort willekeur is, je er zelf toch niets aan af of toe kunt doen, nee.

God wist al van ons af toen wij nog niet eens bestonden.
Psalm 139:

Mijn beenderen waren voor U niet verborgen, toen ik in het verborgene gemaakt ben en geborduurd werd in de laagste plaatsen van de aarde.

Uw ogen hebben mijn ongevormd begin gezien, en zij allen werden in Uw boek beschreven, de dagen dat zij gevormd werden, toen er nog niet één van hen bestond.

Wat een troostrijke gedachte.

Maar inmiddels dwalen we af van het onderwerp.
Hier is een topic over de uitverkiezing, ik stel voor daar verder te gaan over dit onderwerp en hier terug te keren naar de bestraffingen van God. viewtopic.php?f=2&t=26733&p=1901745&hilit=uitverkiezing#p1901745
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Bambi » 07 mar 2015 13:32

Chaya schreef:Het gaat erom dat de uitverkiezing bestaat, maar niet zoals zovelen denken dat het een soort willekeur is, je er zelf toch niets aan af of toe kunt doen, nee.

Hier ben ik het mee eens. :)

En om mee on-topic te gaan, de mensen in het Oude-Testament kregen de keus om te kiezen om God te gehoorzamen.
Deden ze dat niet dan konden ze gestraft worden met de aardse dood, met allerlei ellende van anderen die God toeliet, of met het verwoesten van zondige plaatsen.
Ze werden voor de keus gesteld: Òf nu gehoorzamen, òf nu de straf op het ongehoorzamen.
Een middenweg was er niet, ze moesten gelijk kiezen, dus eigenlijk een lik op stuk beleid.

De mensen in het Nieuwe-Testament krijgen de keus om te kiezen voor bekering, zo niet dan volgt de eeuwige dood.
De enige gevolg voor het kiezen voor niet gehoorzamen op aarde, is dat God Zich verbergen kan, je aan je foute keuze overlaten kan en toe kan laten dat anderen je ellende aandoen.
Maar God grijpt niet meer in door zondige plaatsen te verwoesten, om de mens daarmee te straffen, zoals bij Sodom en Gomorra.
Wel kan Hij mensen inzetten die de verwoester tegenhoudt, of de verwoester zelf verwoest, die Zijn volk ellende aandoen.
Zoals je nu ziet in het Midden-Oosten, waar de IS-strijders aan alle kanten verwoest worden, die de Christenen ellende aan doen.
Dus Hij verwoest niet meer uit straf, maar om Zijn volk te beschermen en te helpen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 07 mar 2015 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Bambi » 07 mar 2015 13:33

.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2015 14:18

Bambi schreef:Dus Hij verwoest niet meer uit straf, maar om Zijn volk te beschermen en te helpen.

Tijdens de watersnoodramp - die jij eerder noemde - zijn ook rechtvaardigen omgekomen, voor hen werd het echter eeuwig wel.
Goddelozen en rechtvaardigen sterven dus soms tezamen door hetzelfde lot.

Elia kondigde ook een ramp aan. Er zou erge droogte komen. Mensen en dieren omkomen van dorst.
God heeft geen lust in onze dood, maar we moeten soms in een "doodsnood" terecht komen, om Hem alleen aan te grijpen en niet op onszelf terug te vallen.
Het volk Israël aanbad Baäl en God waarschuwde door een ramp te laten plaatsvinden.
Baäl kon hen niet helpen, zodat zij moesten ondervinden dat God het was en zodat zij zich konden bekeren.
Een ramp is dus niet iets wat toevallig gebeurt, maar plaatsvindt onder de toelating van God.
En wat doe je er dan mee? Vloeken of smeken om genade?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2015 01:43

In het NT wordt voorspeld dat Jeruzalem verwoest zal worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2015 09:38

Chaya schreef:Dat weet ik Marnix, maar niet iedere godloochenaar krijgt een bekering zoals de moordenaar aan het kruis.
En er hing er aan de andere kant ook één he! Lezen we daar iets over?
M.a.w. we moeten het niet tot onze laatste dag aan laten komen, omdat we niet weten wanneer die aanbreekt.
En zoals in de Bijbel staat: zoek de Schepper in de dagen van je jeugd, eer dat de kwade dagen komen en u geen lust hebt in dezelve.
Er kan dus een tijd aanbreken dat je te moe bent of te koud (van binnen) bent geworden.


Het ging mij er om over hoe er over wordt gepraat, mee omgegaan. Neerbuigend soms, liefdeloos, veroordelend. Wij leven hier in de wereld en we weten niet wie de ene moordenaar is en wie die ander. Aan ons de taak om ze op te zoeken en van Christus te vertellen. Niet om het oordeel uit te spreken, dat moeten we aan God overlaten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor BladeStraight » 10 mar 2015 21:52

Chaya schreef:Denk je dat God een machteloos toeschouwer is? Deze wereld gaat naar een einde, nu nog gebeurt alles onder de toelating Gods, de wereld wil niets van Hem weten, erkent Hem ook niet. Zoals in de dagen van Baäl buigt men nu ook vaak voor een afgod (geld, seks, roem)


Is toelaten niet hetzelfde als dulden?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2015 00:54

De meeste christenen geven mij de indruk dat het er in de wereld niet aan toegaat zoals God het graag zou zien. Dan denk ik, als dat zo is, dan is God ook niet almachtig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2015 09:13

Dat is dan wat te makkelijk gedacht. Te menselijk ook. Dat God alleen God is Hij volgens onze menselijke logica opereert. En zelfs met onze menselijke logica zijn best scenario's denkbaar waarbij God almachtig is en er toch iets gebeurt wat Hij niet wil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2015 11:24

Samuel zei: Ook liegt de Onveranderlijke Israëls niet en Hij kent geen berouw; want Hij is geen mens, dat Hij berouw zou hebben.

In refoland is vergissen blijkbaar goddelijk i.p.v. menselijk, want daar kan het wel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goddeloze plaatsen bestraft

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2015 14:46

ok, iets netter. God liegt niet. Jij maakt een karikatuur van Hem. Dat is wat anders dan dat iedereen hier God tot een leugenaar zou maken. Je bewering klopt alleen niet. Dat is heel wat anders. Maar of je dat verschil ziet.... blijkbaar is voor jou er geen verschil tussen het met Mohamed oneens zijn en van God een leugenaar maken. Dat zegt wel weer genoeg. Wat doe je eigenlijk op een forum als je helemaal niet wil discussieren? Ik word in ieder geval een beetje moe van je kort-door-de-bocht-reacties :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten