Raadplegen we God nog?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor tulp » 26 feb 2015 15:46

Wat betreft 'een oog voor een oog en een tand voor een tand' heb ik altijd uitgelegd gekregen dat als iemand je in elkaar slaat en er een tand uit je mond vliegt (of je breekt een been of zo) en je wilt terugmeppen, dat je dan niet uit wraak bij de ander zijn hele gebit uit zijn mond slaat, of 2 benen van de ander breekt, maar dat je niet méér mag doen dan wat je zelf is aangedaan. Bij jou 1 tand eruit? Dan bij de ander ook 1 tand en niet het hele gebit. Ik heb het altijd begrepen als begrenzing van wraak/geweld.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 26 feb 2015 16:43

tulp schreef:Wat betreft 'een oog voor een oog en een tand voor een tand' heb ik altijd uitgelegd gekregen dat als iemand je in elkaar slaat en er een tand uit je mond vliegt (of je breekt een been of zo) en je wilt terugmeppen, dat je dan niet uit wraak bij de ander zijn hele gebit uit zijn mond slaat, of 2 benen van de ander breekt, maar dat je niet méér mag doen dan wat je zelf is aangedaan. Bij jou 1 tand eruit? Dan bij de ander ook 1 tand en niet het hele gebit. Ik heb het altijd begrepen als begrenzing van wraak/geweld.


Juist tulp dit is de meest voorkomende uitleg.
Het was een goede regel.
Het was een begrenzing en dus niet meer zoals het was " Lamech die zei tot zijn vrouwen Ada en Zilla: Hoort mijn stem, gij vrouwen van Lamech! neemt ter ore mijn rede! Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile!".
Laatst gewijzigd door rotterdam op 26 feb 2015 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 26 feb 2015 16:51

Arco schreef:
U heeft zeker ook nooit gehoord van contextueel lezen? Lev. 24.

Ja daar heb ik wel eens van gehoord - ik heb ook opgemerkt hoe sommige lieden regelmatig "uit de bocht vliegen" met dit soort inlegkunde.

Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome.

Onder de gordel - hoe weet je trouwens dat het Rotterdammers waren ? Glazen bol of koffiedik ?
Of kwam het je binnen deze discussie "lekker van pas" ?



Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Arco » 26 feb 2015 17:10

Het is mij nu wel duidelijk geworden dan u weinig moeite neemt om te lezen wat er eigenlijk staat. U hoort graag wat u al denkt te weten. Want als u en Tulp contextueel gaan lezen in de Bijbel, in dit geval Ex. 21, dan kunt u lezen dat het helemaal niet wraakzuchtig is.

Contextueel lezen is gewoon lezen wat er staat, binnen de context van die tekst. Er staat immers ook geschreven: "er is geen god", zie Ps. 53.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 26 feb 2015 19:07

Arco schreef:Het is mij nu wel duidelijk geworden dan u weinig moeite neemt om te lezen wat er eigenlijk staat. U hoort graag wat u al denkt te weten. Want als u en Tulp contextueel gaan lezen in de Bijbel, in dit geval Ex. 21, dan kunt u lezen dat het helemaal niet wraakzuchtig is.

Het overbekende argument van mensen die geen andere mening dulden.
Ik heb er een paar bijbelverklaringen op nageslagen, de uitleg van de meeste schrijvers is gelijk aan de stellingen van Tulp en mijzelf.

Uw uitleg daarentegen is een schoon voorbeeld van wat sommige dominees en voorgangers erbij verzinnen om een mooie preek te maken.
Artiesten - theologie op het slappe koord.
Na afloop zegt de gemeente "dominee, dominee wat een mooie preek - waar haalt u het toch allemaal vandaan". :mrgreen:

De opmerking " U hoort graag wat u al denkt te weten" is, net zoals "Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome" heel erg vreemd. Mijn oma zei altijd "onze lieve Heer heeft rare kostgangers" en dat is een waarheid als een koe.



mohamed

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2015 19:38

tulp schreef:Wat betreft 'een oog voor een oog en een tand voor een tand' heb ik altijd uitgelegd gekregen dat als iemand je in elkaar slaat en er een tand uit je mond vliegt (of je breekt een been of zo) en je wilt terugmeppen, dat je dan niet uit wraak bij de ander zijn hele gebit uit zijn mond slaat, of 2 benen van de ander breekt, maar dat je niet méér mag doen dan wat je zelf is aangedaan. Bij jou 1 tand eruit? Dan bij de ander ook 1 tand en niet het hele gebit. Ik heb het altijd begrepen als begrenzing van wraak/geweld.

rotterdam schreef:Juist tulp dit is de meest voorkomende uitleg.
Het was een goede regel.
Het was een begrenzing en dus niet meer zoals het was " Lamech die zei tot zijn vrouwen Ada en Zilla: Hoort mijn stem, gij vrouwen van Lamech! neemt ter ore mijn rede! Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile!".

Dat is een hooligaanse manier van je andere wang toekeren zeker. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Arco » 27 feb 2015 09:07

rotterdam schreef:Het overbekende argument van mensen die geen andere mening dulden.
Ik heb er een paar bijbelverklaringen op nageslagen, de uitleg van de meeste schrijvers is gelijk aan de stellingen van Tulp en mijzelf.

Uw uitleg daarentegen is een schoon voorbeeld van wat sommige dominees en voorgangers erbij verzinnen om een mooie preek te maken.
Artiesten - theologie op het slappe koord.
Na afloop zegt de gemeente "dominee, dominee wat een mooie preek - waar haalt u het toch allemaal vandaan". :mrgreen:

De opmerking " U hoort graag wat u al denkt te weten" is, net zoals "Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome" heel erg vreemd. Mijn oma zei altijd "onze lieve Heer heeft rare kostgangers" en dat is een waarheid als een koe.


U geeft niet de minste indruk dat u enige reactie (wat volgens mij een heel helder argument is) serieus neemt. Volgens mij heeft u bij het tikken van geciteerde reactie niet eens de moeite genomen om te kijken wat er in Ex. 21 en Ps. 53 staat. Want je kan veel beter in de Bijbel lezen dan over de Bijbel lezen. Bijbelverklaringen kunnen u op een verkeerd spoor zetten.

Op dit forum is recent nog Origenes genoemd, deze kerkvader heeft dingen gezegd en gedaan, die lijnrecht ingaan tegen de Bijbel. "daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhechten", dit heeft Origenes niet begrepen. Hij had zich zelfs ontmand. Marcion van Scope, heeft de scheiding geleerd tussen "oude testament" en "nieuw testament", iets wat de Heere Jezus, noch de apostelen geleerd hebben. Deze man is uit de kerk gezet, maar zijn leer woedt nog rond. Augustinus heeft zeer antisemitische gedachten erop nagelaten en stond voor de vervangingsleer. Hoewel Calvijn niet de rug keerde naar de Joden, stond hij wel voor de leer van Augustinus. Het is, met deze geschiedenis, niet verwonderlijk dat Bijbelverklaringen duidelijke sporen hebben van de leringen van de genoemde theologen. Het punt dat het oude testament wraakzuchtig is, dat is één van die dingen, dat complete nonsens is. "Mijn is de wraak en de vergelding" - Deut. 32:35

Zegt een gemeente maar eens tegen een predikant waar hij zijn preek vandaan haalt, dat zou een preekbespreking interessant maken. Slaafs achter een predikant, theoloog, kerkvader of wie dan ook aan lopen, dat wordt niet geleerd in de Bijbel. Want wat we van de gemeente te Berea kunnen leren is dit: "onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren." - Hand. 17:11 (waarbij ik nog niet eens de vraag stel over welke Schriften deze gemeente had)

U mag mijn opmerkingen vreemd vinden (zie art. 6 van de Nederlandse grondwet), over uw reactie heb ik evenzo een mening. Zoals ik al gezegd heb, lijkt u niet de moeite te nemen om een tegenargument te wegen naar waarde.

Gelukkig mag ik weten dat ik een kind van God mag zijn, dat is gelukkig wat anders dan een kostganger. En daar komt geen koe aan te pas, wel het ware Pesachlam (Joh. 1:29).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 27 feb 2015 13:19

Arco schreef:
Bijbelverklaringen kunnen u op een verkeerd spoor zetten.

Het is, met deze geschiedenis, niet verwonderlijk dat Bijbelverklaringen duidelijke sporen hebben van de leringen van de genoemde theologen.

Slaafs achter een predikant, theoloog, kerkvader of wie dan ook aan lopen, dat wordt niet geleerd in de Bijbel. Want wat we van de gemeente te Berea kunnen leren is dit: "onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren." - Hand. 17:11 (waarbij ik nog niet eens de vraag stel over welke Schriften deze gemeente had)

Gelukkig mag ik weten dat ik een kind van God mag zijn


U en anderen met u prefereren eigen onderzoek boven 2000 jaar christelijke leer, duizenden verschillende protestante kerken is het resultaat.
Allemaal de "waarheid" sommigen zelfs de "enige waarheid" en allemaal zijn ze "blij".
Paulus schrijft aan Timotheüs "En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren". En dat heeft Timotheüs gedaan, deze getrouwe mensen zijn de kerkvaders - de patriarchen van de kerk.
Wat een zegen dat ze betrouwbaar waren - ze hebben namelijk de canon vastgesteld die ook u nog onderzoekt.
Berea is een mooi voorbeeld, ze onderzochten en lieten zich leiden door het het geschreven woord.
Heel belangrijk maar niet alles, Paulus schrijft in 2 Tess. 2:15 "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".
Ook het woord van de overlevering is belangrijk.
Zonder "de leer" wordt de kerk een roerloos schip.
Daarom zegt Augustinus "Het is te begrijpen, dat wat wij niet op schrift, maar in de overlevering bewaren, en wel over de gehele wereld, dat aangehouden wordt omdat het ofwel door de apostelen zelf ofwel door de algemene concilies, wier gezag in de Kerk zeer krachtig is, aanbevolen en vastgesteld is."

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Teus » 27 feb 2015 20:02

“Raadplegen we God nog?”
Kennelijk toch een onbegrepen vraag, althans, nog steeds niet beantwoordt na een kleine 40 reacties.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor xsidd » 27 feb 2015 22:38

@Teus

“Raadplegen we God nog?”

Ja, vrijwel elke dag.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Teus » 28 feb 2015 11:36

Dat weet ik van jou xsidd, er was ook geen reactie van je.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2015 14:06

@Teus
er was ook geen reactie van je.

Klopt :) Bij deze dan ;)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor MoesTuin » 01 mar 2015 18:37

Teus schreef:“Raadplegen we God nog?”
Kennelijk toch een onbegrepen vraag, althans, nog steeds niet beantwoordt na een kleine 40 reacties.


Hallo Teus misschien kan je het wat nader toelichten.
Raadplegen we God nog? op deze vraag kan je ja of nee zeggen
Je kan het ook verder toelichten.

Bij vele zaken ga ik zeker bij de Heere ten rade, wat wilt U?
Als zaken anders lopen dan gedacht, kom ik uiteindelijk uit. "Niet mijn wil maar Uw wil geschiede"

Wat ik nu schrijf wordt door velen niet begrepen, maar de Heere God ontmoet ik in de natuur, door de bij die voorbij vliegt, de wind die ritselt, de schoonheid en pracht van de schepping, op de fiets, op de tuin, tijdens het werken, overal.
Maar de Heere is groot, en ik voel me dan zo klein, als ik kijk naar de lucht, naar de wolken, naar het heelal....
en besef ik, ja werkelijk, Groot en Almachtig is mijn Heere en God, Hij is mij zeer nabij in alles en altijd
Hij overziet het alles en het geheel

Here Jezus, U heb ik lief. Ik noem U:
Wonderbare Raadsman, Sterke God,
Eeuwige Vader en Vredevorst. Wees
mijn Leven, mijn Eeuwige leven. Amen

Ja, als zelfs het kleinste musje een huis vind bij de Heere, wat een hoopvolle Toekomst wacht de oprechte mens, nederig van hart.....

https://www.youtube.com/watch?v=WOOWnohMIGA

Zelfs vindt de mus een huis, o Heer',
De zwaluw legt haar jongskens neer
In 't kunstig nest bij Uw altaren,
Bij U, mijn Koning en mijn God,
Verwacht mijn ziel een heilrijk lot;
Geduchte Heer' der legerscharen,
Welzalig hij, die bij U woont,
Gestaag U prijst en eerbied toont.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Teus » 02 mar 2015 17:32

Teus schreef:“Raadplegen we God nog?”
Kennelijk toch een onbegrepen vraag, althans, nog steeds niet beantwoordt na een kleine 40 reacties.


MoesTuin schreef:Hallo Teus misschien kan je het wat nader toelichten.
Raadplegen we God nog? op deze vraag kan je ja of nee zeggen
Je kan het ook verder toelichten.

Bij vele zaken ga ik zeker bij de Heere ten rade, wat wilt U?
Als zaken anders lopen dan gedacht, kom ik uiteindelijk uit. "Niet mijn wil maar Uw wil geschiede"

Wat ik nu schrijf wordt door velen niet begrepen, maar de Heere God ontmoet ik in de natuur, door de bij die voorbij vliegt, de wind die ritselt, de schoonheid en pracht van de schepping, op de fiets, op de tuin, tijdens het werken, overal.
Maar de Heere is groot, en ik voel me dan zo klein, als ik kijk naar de lucht, naar de wolken, naar het heelal....
en besef ik, ja werkelijk, Groot en Almachtig is mijn Heere en God, Hij is mij zeer nabij in alles en altijd
Hij overziet het alles en het geheel

Here Jezus, U heb ik lief. Ik noem U:
Wonderbare Raadsman, Sterke God,
Eeuwige Vader en Vredevorst. Wees
mijn Leven, mijn Eeuwige leven. Amen

Ja, als zelfs het kleinste musje een huis vind bij de Heere, wat een hoopvolle Toekomst wacht de oprechte mens, nederig van hart.....

https://www.youtube.com/watch?v=WOOWnohMIGA

Zelfs vindt de mus een huis, o Heer',
De zwaluw legt haar jongskens neer
In 't kunstig nest bij Uw altaren,
Bij U, mijn Koning en mijn God,
Verwacht mijn ziel een heilrijk lot;
Geduchte Heer' der legerscharen,
Welzalig hij, die bij U woont,
Gestaag U prijst en eerbied toont.


Dag MoesTuin,
Als je mijn eerste bericht nog eens leest is het je wel duidelijk. Het gaat me er om dat er Bijbelteksten en ook eigen reacties zomaar geplaatst worden. We zijn met God en Goddelijke zaken bezig en hebben veelal een eigen mening, ook wel eens onderbouwd met een Bijbeltekst die helemaal niet begrepen worden. Ik vraag me b.v. wel eens af ,als we al niet vragen wat we moeten schrijven, als het om HET belangrijkste gaat, waar vragen we dan wel om, alleen als we Hem nodig hebben als we iets lastig vinden, ziekte, zorgen e.d.?

Wat je schrijft is prachtig, ik zeg wel eens, als je de kleine dingen ziet dan ontgaat je de grote dingen ook niet. En toch, het is allemaal even groot. Ik stel me wel eens het beeld voor als je van boven kijkt, hoe God het zou zien. Een grote bal waarop het krioelt ven mensen en dat God voor elk mens wat heeft, voor allemaal tegelijkertijd. En dan nog de onderscheiding, het speciale, voor Zijn kinderen, voor jou en mij iets speciaals. De miljarden sterren die Hij op hun plaats houdt. We vinden het gewoon dat we de ene voet voor de andere kunnen zetten maar het is een ongelooflijk wonder wat er in je hersenen gebeurt, door God gemaakt en gestuurd. Als je iets laat vallen dat het naar beneden gaat door de zwaartekracht, de aantrekkingskracht van de aarde, door God gemaakt. Je denkt aan God als je iets per ongeluk laat vallen, mooi toch? Hoe dichter je bij Hem mag leven des te meer je ziet.
We voelen ons enerzijds dan wel eens klein ja maar anderzijds ziet God Zijn kinderen niet zo. Moestuin, we zijn een parel in Zijn Hand, we zijn van grote waarde voor God, Hij heeft alles voor ons over gehad. Hij heeft Zijn Zoon voor ons gegeven, waar Hij een welbehagen in had en nu heeft Hij een welbehagen in ons, Hij ziet Jezus Christus in ons, we zijn Geheiligd in Jezus Christus. We kunnen het niet bevatten, soms mogen we er iets van ervaren en dan kun je het niet baas, je zou er onder bezwijken. Straks, als Hij ons komt halen dan mogen we naar Hem toe in een verheerlijkt lichaam en dan kunnen we het aan. Ik hoop dat Hij straks komt, vanavond nog, Maranatha, Halleluja.
Veel Zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor MoesTuin » 14 mar 2015 18:59

Amen, opbouwend gesproken Teus, dank je wel

Maranatha = ons wachtwoord

https://www.youtube.com/watch?v=a0V-klIEyFM

1. Vol verwachting blijf ik uitzien, tot die dag eens dagen zal.
Dat de Heiland op de wolken, weerkomt met bazuingeschal.
Welk een vreugde zal het wezen. Als mijn oog Hem schouwen mag,
en mijn oor Zijn stem zal horen, op die grote, blije dag!

Refrein
Welk een uitzicht, Bruidsgemeente! Eeuwig Hem ten eigendom.
Maranatha blijv' ons wachtwoord, amen, ja Heer Jezus, kom!

2. Al de teek'nen onzer dagen zeggen mij: de komst genaakt
van de Bruigom, die Zijn liefste tot Zich roept en haar volmaakt.
O, hoe blijde zal ik wezen, op te trekken met die stoet,
juichend, met ontelb're zaal'gen onze Bruigom tegemoet!

3. O, soms voel 'k een sterk verlangen, heimwee in mijn hart ontstaan;
'k vraag mij af dan, dierb're Heiland zijt Gij reeds op weg gegaan?
Neen, het zal niet lang meer duren: Hij verlangt nog meer dan wij.
Maranatha! Blijve 't wachtwoord voor een elk, maar ook voor mij.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten