Moderator: Moderafo's
tulp schreef:Wat betreft 'een oog voor een oog en een tand voor een tand' heb ik altijd uitgelegd gekregen dat als iemand je in elkaar slaat en er een tand uit je mond vliegt (of je breekt een been of zo) en je wilt terugmeppen, dat je dan niet uit wraak bij de ander zijn hele gebit uit zijn mond slaat, of 2 benen van de ander breekt, maar dat je niet méér mag doen dan wat je zelf is aangedaan. Bij jou 1 tand eruit? Dan bij de ander ook 1 tand en niet het hele gebit. Ik heb het altijd begrepen als begrenzing van wraak/geweld.
Arco schreef:
U heeft zeker ook nooit gehoord van contextueel lezen? Lev. 24.
Ja daar heb ik wel eens van gehoord - ik heb ook opgemerkt hoe sommige lieden regelmatig "uit de bocht vliegen" met dit soort inlegkunde.
Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome.
Onder de gordel - hoe weet je trouwens dat het Rotterdammers waren ? Glazen bol of koffiedik ?
Of kwam het je binnen deze discussie "lekker van pas" ?
Arco schreef:Het is mij nu wel duidelijk geworden dan u weinig moeite neemt om te lezen wat er eigenlijk staat. U hoort graag wat u al denkt te weten. Want als u en Tulp contextueel gaan lezen in de Bijbel, in dit geval Ex. 21, dan kunt u lezen dat het helemaal niet wraakzuchtig is.
Het overbekende argument van mensen die geen andere mening dulden.
Ik heb er een paar bijbelverklaringen op nageslagen, de uitleg van de meeste schrijvers is gelijk aan de stellingen van Tulp en mijzelf.
Uw uitleg daarentegen is een schoon voorbeeld van wat sommige dominees en voorgangers erbij verzinnen om een mooie preek te maken.
Artiesten - theologie op het slappe koord.
Na afloop zegt de gemeente "dominee, dominee wat een mooie preek - waar haalt u het toch allemaal vandaan".
De opmerking " U hoort graag wat u al denkt te weten" is, net zoals "Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome" heel erg vreemd. Mijn oma zei altijd "onze lieve Heer heeft rare kostgangers" en dat is een waarheid als een koe.
tulp schreef:Wat betreft 'een oog voor een oog en een tand voor een tand' heb ik altijd uitgelegd gekregen dat als iemand je in elkaar slaat en er een tand uit je mond vliegt (of je breekt een been of zo) en je wilt terugmeppen, dat je dan niet uit wraak bij de ander zijn hele gebit uit zijn mond slaat, of 2 benen van de ander breekt, maar dat je niet méér mag doen dan wat je zelf is aangedaan. Bij jou 1 tand eruit? Dan bij de ander ook 1 tand en niet het hele gebit. Ik heb het altijd begrepen als begrenzing van wraak/geweld.
rotterdam schreef:Juist tulp dit is de meest voorkomende uitleg.
Het was een goede regel.
Het was een begrenzing en dus niet meer zoals het was " Lamech die zei tot zijn vrouwen Ada en Zilla: Hoort mijn stem, gij vrouwen van Lamech! neemt ter ore mijn rede! Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile!".
rotterdam schreef:Het overbekende argument van mensen die geen andere mening dulden.
Ik heb er een paar bijbelverklaringen op nageslagen, de uitleg van de meeste schrijvers is gelijk aan de stellingen van Tulp en mijzelf.
Uw uitleg daarentegen is een schoon voorbeeld van wat sommige dominees en voorgangers erbij verzinnen om een mooie preek te maken.
Artiesten - theologie op het slappe koord.
Na afloop zegt de gemeente "dominee, dominee wat een mooie preek - waar haalt u het toch allemaal vandaan".
De opmerking " U hoort graag wat u al denkt te weten" is, net zoals "Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome" heel erg vreemd. Mijn oma zei altijd "onze lieve Heer heeft rare kostgangers" en dat is een waarheid als een koe.
Arco schreef:
Bijbelverklaringen kunnen u op een verkeerd spoor zetten.
Het is, met deze geschiedenis, niet verwonderlijk dat Bijbelverklaringen duidelijke sporen hebben van de leringen van de genoemde theologen.
Slaafs achter een predikant, theoloog, kerkvader of wie dan ook aan lopen, dat wordt niet geleerd in de Bijbel. Want wat we van de gemeente te Berea kunnen leren is dit: "onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren." - Hand. 17:11 (waarbij ik nog niet eens de vraag stel over welke Schriften deze gemeente had)
Gelukkig mag ik weten dat ik een kind van God mag zijn
“Raadplegen we God nog?”
er was ook geen reactie van je.
Teus schreef:“Raadplegen we God nog?”
Kennelijk toch een onbegrepen vraag, althans, nog steeds niet beantwoordt na een kleine 40 reacties.
Teus schreef:“Raadplegen we God nog?”
Kennelijk toch een onbegrepen vraag, althans, nog steeds niet beantwoordt na een kleine 40 reacties.
MoesTuin schreef:Hallo Teus misschien kan je het wat nader toelichten.
Raadplegen we God nog? op deze vraag kan je ja of nee zeggen
Je kan het ook verder toelichten.
Bij vele zaken ga ik zeker bij de Heere ten rade, wat wilt U?
Als zaken anders lopen dan gedacht, kom ik uiteindelijk uit. "Niet mijn wil maar Uw wil geschiede"
Wat ik nu schrijf wordt door velen niet begrepen, maar de Heere God ontmoet ik in de natuur, door de bij die voorbij vliegt, de wind die ritselt, de schoonheid en pracht van de schepping, op de fiets, op de tuin, tijdens het werken, overal.
Maar de Heere is groot, en ik voel me dan zo klein, als ik kijk naar de lucht, naar de wolken, naar het heelal....
en besef ik, ja werkelijk, Groot en Almachtig is mijn Heere en God, Hij is mij zeer nabij in alles en altijd
Hij overziet het alles en het geheel
Here Jezus, U heb ik lief. Ik noem U:
Wonderbare Raadsman, Sterke God,
Eeuwige Vader en Vredevorst. Wees
mijn Leven, mijn Eeuwige leven. Amen
Ja, als zelfs het kleinste musje een huis vind bij de Heere, wat een hoopvolle Toekomst wacht de oprechte mens, nederig van hart.....
https://www.youtube.com/watch?v=WOOWnohMIGA
Zelfs vindt de mus een huis, o Heer',
De zwaluw legt haar jongskens neer
In 't kunstig nest bij Uw altaren,
Bij U, mijn Koning en mijn God,
Verwacht mijn ziel een heilrijk lot;
Geduchte Heer' der legerscharen,
Welzalig hij, die bij U woont,
Gestaag U prijst en eerbied toont.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten