Raadplegen we God nog?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Arco » 24 feb 2015 10:28

rotterdam schreef:Dit is oudtestamentische wraak.


Deut. 32:35, Rom. 12:9 en Hebr. 10:30.

Hoezo oudtestamentisch?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor bernard 3 » 24 feb 2015 12:19

Bij de Hoofdvraag van deze topic is ‘Raadplegen wij God nog?” wou ik er nog de vraag “En waarom raadplegen wij dan God? ” aan toevoegen . Is het steeds om de eigen overtuigingen te staven of om de eigen noden te lenigen?
Of is het om een behulpzaam instrument van God te mogen zijn en zodoende in aanvaarding en zekerheid de dingen die op ons afkomen of waarmede men geconfronteerd wordt, te zien als een instrument in Gods hand ten voordele van de eigen karaktervorming en de dienst van God?

Toen de leerlingen aan Christus de vraag stelden “ Leer ons bidden” ( Lucas 11:1-13) verwees Hij naar het “Onze Vader” maar gaf Hij hen terzelfdertijd ook een gelijkenis die hen meer inzicht verschafte betreffende de ingesteldheid die God vereist van diegenen die tot Hem bidden ( God raadplegen).

Christus leerde hen in de eerste plaats dat zij zich rechtstreeks mochten richten tot de oneindig machtige God en Hem daarbij nog eens als Vader mochten noemen en Hem als zijn kind konden vertrouwen.

Hij toonde hen echter ook wat de ware geest van gebed is. Namelijk; diegene die God raadpleegt, doet dit in de eerste plaats niet om zelfzuchtige redenen ( bv. het eigen gelijk), maar om hetgeen men van God ontvangt op zijn beurt te kunnen doorgeven.

De zending van zijn volgelingen bestond er in “te vragen om te kunnen geven”. Hun taak was niet om zichzelf te behagen of te bevoordeligen, maar om de zegeningen en inzichten die zij onder gebed ontvangen hadden te gebruiken om God te verheerlijken door anderen tot inzicht en tot volgelingen van God te brengen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2015 11:14

Raadplegen is inderdaad niet zelfzuchtig. Ik ga dit doen en wilt U het goedkeuren en steunen en zegenen. Maar: Wat wilt U dat ik doen zal. Jezus bidt: Niet mijn wil maar uw wil geschiede. En dat leert Hij ons ook bidden in het Onze Vader. Niet gericht zijn op jezelf maar op Hem. Daar ligt de ware wijsheid en het ware geluk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor MoesTuin » 25 feb 2015 17:39

Mooi is dat, Luisteren naar Gods stem.
Verstaan wij Gods stem?

Psalm 108 vers 2 en 4

https://www.youtube.com/watch?v=sDkzhd34kqM

Vers 2:
Ja, hoger dan het hemels blauw
is, HEER, uw goedheid en uw trouw.
Verhef U, dat uw aangezicht
de hemel met zijn glans verlicht.
Op aarde blink' uw heerlijkheid.
Gord uw geliefden tot de strijd.
Ten zege zij uw hand geheven,
hoor mij, o Heer, wil antwoord geven.

Vers 4:
Wie voert mij met een vaste hand
tot in het hart van 's vijands land?
O God, die ons verstoten had,
trek met ons uit, wijs ons het pad,
want mensenhulp is ijdelheid.
Nu God ons bijstaat in de strijd
is elke heldendaad te wagen.
De vijand wordt door Hem verslagen.



Raadplegen we God nog, Gods verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 25 feb 2015 19:25

Arco schreef:
Deut. 32:35, Rom. 12:9 en Hebr. 10:30.

Hoezo oudtestamentisch?


Omdat Math. 5 - 38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe.

Overduidelijk wordt hier afstand genomen van deze oudtestamentische wet. (Als ook iemand aan zijn naaste een gebrek zal aangebracht hebben; gelijk als hij gedaan heeft, zo zal ook aan hem gedaan worden: Breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; gelijk als hij een gebrek een mens zal aangebracht hebben, zo zal ook hem aangebracht worden).

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor BladeStraight » 25 feb 2015 22:31

Rotterdam, lees mijn vorige reactie en je weet dat dit niet opgaat.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2015 22:39

Arco schreef:
Deut. 32:35, Rom. 12:9 en Hebr. 10:30.

Hoezo oudtestamentisch?

rotterdam schreef:Omdat Math. 5 - 38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe.

Overduidelijk wordt hier afstand genomen van deze oudtestamentische wet. (Als ook iemand aan zijn naaste een gebrek zal aangebracht hebben; gelijk als hij gedaan heeft, zo zal ook aan hem gedaan worden: Breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; gelijk als hij een gebrek een mens zal aangebracht hebben, zo zal ook hem aangebracht worden).

Beste Rotterdam, wat dan te denken van het eerste gedeelte van Mattheus 5?

[17] Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. [18] Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. [19] Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 26 feb 2015 07:32

mohamed schreef:Beste Rotterdam, wat dan te denken van het eerste gedeelte van Mattheus 5?

[17] Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. [18] Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. [19] Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.


Beste Mohamed en ook BladeStraight,

Ja, da's een goeie. Ik weet ook niet hoe dit te combineren.
Vaak zie je dat er geforceerd geprobeerd wordt OT en NT op een lijn te brengen.
Toch lukt dit niet altijd.
Christus zegt duidelijk "maar ik zeg u" en in Johannes 13 lezen we "Een nieuw gebod geef Ik u".
Waarom ? " Al het oude is voorbijgegaan, en ziet, het is alles nieuw geworden".

mohamed

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2015 12:05

Dus als ik je goed begrijp Rotterdam, dan schafte Christus het OT niet af, maar even later toch wel? Dat lijkt mij sterk want in vers 18 stelt Jezus het zo zwart-wit dat er niks aan af te dingen valt.

zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht

Hierop zeggen sommigen dat dit alleen voor joden geldt, maar daar zakt mij de broek van af. Aangezien ze al het andere wél op zichzelf betrekken.
rotterdam schreef:Vaak zie je dat er geforceerd geprobeerd wordt OT en NT op een lijn te brengen.
Toch lukt dit niet altijd.

Geforceerd interpreteren ben ik ook geen fan van. Wat Mattheus 5 vanaf vers 17 betreft: Jezus impliceert dat hemel en aarde voorbij zullen gaan en dat dáárna er wel e.e.a. zal veranderen. Indien hemel en aarde de hele planeet voorstellen is dat niet logisch, immers als de wereld vergaat heeft niemand nog een wet nodig. Derhalve denk ik dat het in deze context Jeruzalem en Juda uitbeeld, de hemel was immers Gods zetel en de aarde zijn voetbank (Hand 7, 49) te weten de stad Jeruzalem (Kon 11,36) die lag in het land Juda waar zijn volk woonde van de stam Juda.

Wat Jezus dus zei was dat er geen Jota noch Titel zou veranderen totdat Juda en Jeruzalem verwoest zouden worden. Hetgeen zoals we weten gebeurde in de jaren daarna. Nú is het oude voorbijgegaan, maar toen nog niet.
Laatst gewijzigd door mohamed op 26 feb 2015 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Bambi » 26 feb 2015 12:11


rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 26 feb 2015 12:53

mohamed schreef:Dus als ik je goed begrijp Rotterdam, dan schafte Christus het OT niet af, maar even later toch wel? Dat lijkt mij sterk want in vers 18 stelt Jezus het zo zwart-wit dat er niks aan af te dingen valt.

Nee dan begrijp je me niet goed - ik schrijf toch " Ik weet ook niet hoe dit te combineren".

Hierop zeggen sommigen dat dit alleen voor joden geldt, maar daar zakt mij de broek van af.

Had ik vroeger ook last van - bretels zijn een uitkomst maar een riem werkt ook goed.


Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Arco » 26 feb 2015 13:33

rotterdam schreef:Omdat Math. 5 - 38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe.

Overduidelijk wordt hier afstand genomen van deze oudtestamentische wet. (Als ook iemand aan zijn naaste een gebrek zal aangebracht hebben; gelijk als hij gedaan heeft, zo zal ook aan hem gedaan worden: Breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; gelijk als hij een gebrek een mens zal aangebracht hebben, zo zal ook hem aangebracht worden).


Al meermaals heb ik op dit forum uitgelegd dat "oog om oog, tand om tand" niet een vrijstelling is tot wraak. Het is een vergoedingsregeling. Als iemand mijn been breekt, waardoor ik niet kan werken, dan moet ik schadeloos worden gesteld. Dus dan zet de dader zijn been in voor het mijne.

De tekst "maar Ik zeg u" is in het Hebreeuws denken geen tegenstelling, maar een bevestiging en verscherping. Hierdoor blijft de vergoedingsregeling van kracht, en verscherpt de Heere Jezus dit met een bepaling dat minachting doet wederstaan. Want als je op je rechterwang wordt geslagen, dan slaat men met de achterzijde van de linkerhand. Dat is een slag uit minachting. Als jij jouw linkerwang toekeert, dan zou jouw opponent moeten slaan met de rechterhand en dat doet jouw opponent niet omdat hij zich dan moet verlagen op jouw niveau om gelijkwaardig op de vuist te gaan. Jezus leert niet om doetjes te worden, maar gelijkheid.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 26 feb 2015 15:22

Arco schreef:
Al meermaals heb ik op dit forum uitgelegd dat "oog om oog, tand om tand" niet een vrijstelling is tot wraak. Het is een vergoedingsregeling. Als iemand mijn been breekt, waardoor ik niet kan werken, dan moet ik schadeloos worden gesteld. Dus dan zet de dader zijn been in voor het mijne.

Schadeloosstelling ? Wat voor baat heeft het slachtoffer hierbij anders dan wraak ? (naar woord ? genoegdoening of vereffening mag ook).

De tekst "maar Ik zeg u" is in het Hebreeuws denken geen tegenstelling, maar een bevestiging en verscherping. Hierdoor blijft de vergoedingsregeling van kracht, en verscherpt de Heere Jezus dit met een bepaling dat minachting doet wederstaan. Want als je op je rechterwang wordt geslagen, dan slaat men met de achterzijde van de linkerhand. Dat is een slag uit minachting. Als jij jouw linkerwang toekeert, dan zou jouw opponent moeten slaan met de rechterhand en dat doet jouw opponent niet omdat hij zich dan moet verlagen op jouw niveau om gelijkwaardig op de vuist te gaan. Jezus leert niet om doetjes te worden, maar gelijkheid.

Het spijt me Arco maar deze uitleg schaar ik onder theologische fantasieën.
Je kunt heel goed een vuistslag geven met zowel de linker- als de rechterhand.
Het klopt ook niet met andere teksten.
Gelijkheid ? "maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven".



mohamed

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2015 15:24

@ Rotterdam, wat zijn we weer lollig maar een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Arco » 26 feb 2015 15:35

Schadeloosstelling ? Wat voor baat heeft het slachtoffer hierbij anders dan wraak ? (naar woord ? genoegdoening of vereffening mag ook).


U heeft zeker ook nooit gehoord van contextueel lezen? Lev. 24.

Het spijt me Arco maar deze uitleg schaar ik onder theologische fantasieën.
Je kunt heel goed een vuistslag geven met zowel de linker- als de rechterhand.
Het klopt ook niet met andere teksten.
Gelijkheid ? "maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven".


Dit heeft onze Heere Jezus niet uitgelegd aan vernielzuchtige Rotterdammers in Rome.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten