@Jan
Begin citaat"Dat is mooi want dit onderwerp gaat over de struikelblokken."Einde citaat.
Ja klopt.
Groet.
Moderator: Moderafo's
Jan schreef:Dit verhaal gaat niet over Jezus vergeving.... juist niet...
Marnix schreef:Je kan die dingen niet loskoppelen. Zie vers 8 en 9 in Mattheus 18:
8 Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 Als uw oog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog tot het leven in te gaan, dan met twee ogen in het helse vuur geworpen te worden.
Zelfs deze strenge, ernstige waarschuwingen zijn gericht op het behoud van mensen in plaats van hun ondergang. Jezus wil niet dat ze verloren gaan en waarschuwt ze daarom. Wie daar niet naar luistert gaat verloren. Daarom spreekt Hij, opdat ze horen en niet verloren gaan.
Mat. 26 schreef: 24 De Zoon des mensen gaat wel heen zoals over Hem geschreven is, maar wee die mens door wie de Zoon des mensen verraden wordt! Het zou goed voor die mens zijn als hij niet geboren was.
25 Judas, die Hem verraadde, antwoordde en zei: Ik ben het toch niet, Rabbi? Hij zei tegen hem: U hebt het gezegd.
Marnix schreef:Jezus riep Judas op Zijn leerling te worden en Hem te volgen. Judas was geen willoos slachtoffer, uitgekozen om struikelblok te zijn omdat nou eenmaal iemand dat moest zijn. Hij koos zelf tegen Jezus. Jezus heeft het behoud van alle mensen op het oog. Maar als ze zich niet bekeren gaan ze verloren. Iedereen gaat zonder Hem verloren.
Denk bijvoorbeeld aan Paulus. Hij vervolgde de gemeente van Christus, probeerde hen van hun denkbeelden af te krijgen. Een struikelblok bij uitstek. Maar Hij redt Paulus. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Hij wil dat niemand verloren gaat maar iedereen behouden wordt.... en dat mensen zich bekeren. Dan is er redding mogelijk voor de grootste zondaren. Maar vergeving en bekering kan je ook niet loskoppelen. Volgens mij heb jij dat want je lijkt er grote moeite mee te hebben als "grote zondaren" gered worden. "kleine zondaren" prima, maar als wat mensen doen te erg is lijk je in de knoop te komen met je rechtvaardigheidsgevoel.
Jan schreef:Wie heeft het over slachtoffers zonder wil? Er zijn nu eenmaal mensen die het prachtig vinden om satan te dienen. Ook hier op dit forum. Daarvoor zijn ze bestemd. Daarom maken ze zelf de maat van hun zonde vol met liegen en andere zonden. Zij zullen net als Judas hun deel krijgen in de poel die brandt van vuur en zwavel die bereid is voor satan en zijn dienaren.
Jan schreef:Wie heeft het over slachtoffers zonder wil? Er zijn nu eenmaal mensen die het prachtig vinden om satan te dienen. Ook hier op dit forum. Daarvoor zijn ze bestemd. Daarom maken ze zelf de maat van hun zonde vol met liegen en andere zonden. Zij zullen net als Judas hun deel krijgen in de poel die brandt van vuur en zwavel die bereid is voor satan en zijn dienaren.
Marnix schreef:Dat klopt, als ze zich niet bekeren. Maar totdat ze sterven of onze Heer terugkomt is er voor hen redding mogelijk als ze zich tot Hem bekeren, zelfs voor de grootste terrorist, moordenaar, satanist, wat dan ook. Er zijn genoeg voorbeelden van te vinden van terroristen, moordenaars en satanisten die tot geloof komen. Daarom roept Jezus op ze lief te hebben waar jij oproept ze te haten en ze al lijkt te hebben afgeschreven.
En daar heb ik moeite mee. Niet met het oordeel dat uiteindelijk zal komen.... maar om het feit dat er nu er nog genade is, jij ze al veroordeelt hebt en ze eerder op hun verdiende straf wil wijzen dan op de redding die ook voor hen nog in Jezus Christus gevonden kan worden. Omdat je met een karikatuur van de uitverkiezingsleer hebt bedacht dat jij wel uitverkoren bent en zij vast al verworpen.
Rom. 9 schreef: 13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
Mal. 1 schreef: 2 Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE,
maar u zegt: Waarin hebt U ons liefgehad?
Was Ezau niet de broer van Jakob?
spreekt de HEERE.
Toch heb Ik Jakob liefgehad,
3 en Ezau heb Ik gehaat.
Rom. 9 schreef: 11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
Marnix schreef:Dat klopt, als ze zich niet bekeren. Maar totdat ze sterven of onze Heer terugkomt is er voor hen redding mogelijk als ze zich tot Hem bekeren, zelfs voor de grootste terrorist, moordenaar, satanist, wat dan ook. Er zijn genoeg voorbeelden van te vinden van terroristen, moordenaars en satanisten die tot geloof komen. Daarom roept Jezus op ze lief te hebben waar jij oproept ze te haten en ze al lijkt te hebben afgeschreven.
En daar heb ik moeite mee. Niet met het oordeel dat uiteindelijk zal komen.... maar om het feit dat er nu er nog genade is, jij ze al veroordeelt hebt en ze eerder op hun verdiende straf wil wijzen dan op de redding die ook voor hen nog in Jezus Christus gevonden kan worden. Omdat je met een karikatuur van de uitverkiezingsleer hebt bedacht dat jij wel uitverkoren bent en zij vast al verworpen.
Jan schreef:
Rom. 9
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
Mal. 1
2 Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE, maar u zegt: Waarin hebt U ons liefgehad? Was Ezau niet de broer van Jakob? spreekt de HEERE. Toch heb Ik Jakob liefgehad,
3 en Ezau heb Ik gehaat.
Rom. 9
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
Mijn vraag aan jou is dus hoeveel kans Ezau had om God lief te hebben en door Hem geliefd te zijn.
Jan schreef:De vraag is of je met mijn woorden moeite hebt of met de woorden in de Bijbel. Laten we daar eens achter zien te komen d.m.v. twee vragen.
1.) Hoeveel kans denk je dat Judas Iskariot had om zich nog te bekeren en Jezus als Heer en Redder aan te nemen etc.?
Laten we kijken naar de dag van zijn geboorte. Hoe lagen zijn kansen toen? En toen Jezus hem uitkoos als discipel? Hoeveel kans? 50%? 75%? 1%? Wat schat je in? En toen hij Jezus verraden had...? Want daar gaat het je om, elke grote zondaar kan zich nog bekeren volgens jou. Had Judas nog een echte kans volgens jou? Het is alleen zo jammer dat Judas die kans niet gepakt heeft...?
Marnix schreef:Als je met kansberekeningen je gelijk probeert te halen heb je niets van het evangelie begrepen en bevestig je mijn eerdere uitspraak dat je een karikatuur maakt van de uitverkiezing.
Wat Ezau betreft, God zegt bij de geboorte slechts dat Jakob gediend zou worden door Ezau. Dat God Esau heeft gehaat kwam door het gedrag van Esau. Overigens gaat het hier over het volk van Ezau. God zegt namelijk niet dat Hij Ezau haat bij zijn geboorte. Paulus citeert hier niet uit Genesis maar uit Maleachi waar we lezen:
Ik heb u liefgehad, zegt de Heere; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de Heere; nochtans heb Ik Jakob liefgehad.
En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
Rom. 9 schreef:11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
Het gaat daar over Edom, het volk van Ezau die zelf al heel lang dood was toen. En lees bijvoorbeeld in Obadja om de redenen waarom God het volk van Ezau haatte. Er staat dus nergens dat God Ezau vanaf zijn geboorte haatte.
Rom. 9 schreef: 17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.
19 U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan?
20 Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?
22 En is het niet zo dat God, omdat Hij Zijn toorn wilde bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel geduld de voorwerpen van Zijn toorn, voor het verderf gereedgemaakt, verdragen heeft?
23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
Jan schreef:Niemand zegt dat de mensen zichzelf niet vervloeken door hun zonden. Maar het is God die dit toelaat en zelfs al voorzien heeft voordat de kinderen ook maar iets goeds of kwaads gedaan hadden. In hoeverre heeft God het dan besloten? Kun je dat niet vinden in die Teksten? Kiezen... roepen... voornemen van God...
Maar heeft God Ezau en dus Edom, toegelaten om zo ontzettend te ontsporen? Heeft God dit pad al in de moederschoot voorzien? Ja zelfs zo bepaald dat Hij Ezau zou loslaten om Israëls vijand te worden? Is het niet God die ook het kwaad schept om aan de voorwerpen van ontferming Zijn liefde te betonen?
Ja verwekt God zelfs mensen die bestemd zijn voor het verderf?
En Judas? Waarom bad Jezus wel voor het behoud van Petrus maar niet voor Judas?
Had Judas wel de mogelijkheid om zich te bekeren? Je hoeft het niet in percentages uit te drukken als je dat tegenstaat. Maar had Judas nog bekeerd kunnen worden denk je? Of moest er perse een struikelblok zijn en vervloekt de mens die die rol vervuld?
Dit alles heeft niets te maken met gelovigen die Gods wil zoeken. Het heeft niets met bangmakerij te maken. Als ze dat wel doen in een bepaalde kerk dan weet je dat het tijd is om een andere kerk te zoeken.
Maar het misbruik van Gods uitverkiezing om angst te zaaien, doet niets af van wat we kunnen lezen over Gods vrijheid om te kiezen en te verwerpen. Of het verder nog van belang is om deze discussie voort te zetten... waarschijnlijk niet.
Jan schreef:Niemand zegt dat de mensen zichzelf niet vervloeken door hun zonden. Maar het is God die dit toelaat en zelfs al voorzien heeft voordat de kinderen ook maar iets goeds of kwaads gedaan hadden. In hoeverre heeft God het dan besloten? Kun je dat niet vinden in die Teksten? Kiezen... roepen... voornemen van God...
Marnix schreef:Dat is voor ons een vraag en voor God een weet. Daarom mogen we nooit aannames doen over het lot van mensen. Ze zullen vast verworpen zijn. Of de kans is zo groot dat ik er geen moeite voor ga doen. Maar jij gaat met kansberekeningen proberen aan te tonen dat de kans best groot is dat ze niet uitverkoren zijn en we ze dus best nu al wel kunnen afschrijven. Terwijl de Bijbel dit nergens leert, integendeel. Die roept je op vijanden lief te hebben, voor ze te bidden enz. Maar daar ben jij te goed voor en zij te slecht he...
Jan schreef:Maar heeft God Ezau en dus Edom, toegelaten om zo ontzettend te ontsporen? Heeft God dit pad al in de moederschoot voorzien? Ja zelfs zo bepaald dat Hij Ezau zou loslaten om Israëls vijand te worden? Is het niet God die ook het kwaad schept om aan de voorwerpen van ontferming Zijn liefde te betonen?
Ja verwekt God zelfs mensen die bestemd zijn voor het verderf?
Maar natuurlijk, God heeft al het kwaad bedacht, de zondeval, dat mensen verkeerde dingen doen. De mens is willoos slachtoffer en voert slechts uit wat God al heeft bedacht. God als auteur van de zonde, de zondeval, de bedenker van het kwaad. En dan tegen mensen zeggen: Je mag niet van die boom eten, je mag dit niet doen en dat niet doen... maar ondertussen allang bedacht hebben dat de mens dat wel zo zou gaan doen. En dan boos worden als ze toen wat voor hun geboorte al vast lag. Een fijne god, waar jij in gelooft. Ik hou het liever bij de God van de Bijbel.
En Judas? Waarom bad Jezus wel voor het behoud van Petrus maar niet voor Judas?
Had Judas wel de mogelijkheid om zich te bekeren? Je hoeft het niet in percentages uit te drukken als je dat tegenstaat. Maar had Judas nog bekeerd kunnen worden denk je? Of moest er perse een struikelblok zijn en vervloekt de mens die die rol vervuld?
Jezus bad voor Judas, zie Johannes 17.
Joh. 17 schreef: 12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.
Judas had de mogelijkheid om Jezus te volgen. Zijn verraad was zijn keuze. Hij had niet maar botte pech dat net hij voor zijn geboorte al als verrader was bestempeld. Dat de keuze God niet verraste is geen reden om te stellen dat die al vast lag en Judas helemaal geen keuze had maar slechts deed wat God had ingeprogrammeerd. Dat is je probleem en de grondslag van de karikatuur die je maakt van de uitverkiezing.
Je maakt van mensen robots die doen wat is ingeprogrammeerd. Ze kunnen niet meer kiezen maar alleen maar doen waartoe ze gemaakt zijn. Ze zijn uitverkoren en dan gaan ze goede dingen doen... of verworpen en dan gaan ze slechte dingen doen. En dan krijg je een totaal ander evangelie dan dat Jezus Christus bracht, die zondaren opriep tot inkeer te komen en gered te worden. Sterker nog, evangeliseren is zinloos. Mensen die uitverkoren zijn gaan toch wel geloven en die verworpen zijn toch niet. En als je verworpen bent kan je het toch niet helpen.
Dit alles heeft niets te maken met gelovigen die Gods wil zoeken. Het heeft niets met bangmakerij te maken. Als ze dat wel doen in een bepaalde kerk dan weet je dat het tijd is om een andere kerk te zoeken.
Maar het misbruik van Gods uitverkiezing om angst te zaaien, doet niets af van wat we kunnen lezen over Gods vrijheid om te kiezen en te verwerpen. Of het verder nog van belang is om deze discussie voort te zetten... waarschijnlijk niet.
God verwerpt mensen die zich tegen Hem keren en niet terugkeren tot Hem. Jij draait het om. Mensen keren zich tegen God omdat ze verworpen zijn en kunnen daarom niet terugkeren tot Hem. De uitwas is dan vanzelf passiviteit. Als het vanaf je geboorte bepaald is kan je toch niets er tegen doen.
Jan schreef:Je leest niet goed zoals je bijna nooit doet trouwens. Het ging om Bijbelse figuren waarvan we weten dat ze niet uitverkoren zijn. Dat wil jij echter niet onder ogen zien. Past niet in je Godsbeeld. Het is bijzonder gevaarlijk om je eigen god te maken en niet bij alles te controleren of het ook zo in de Bijbel staat. Is dit echt de keuze die je wilt maken?
Maar jij houdt het juist niet bij de God v.d. Bijbel. Want ik zei niets anders dan wat o.a. in Rom. 9 staat.
Waarom heb je de Bijbelse waarheid niet lief? Weet je zeker dat je gelijk hebt in wat je zegt? Klopt het met wat er staat geschreven?
Dit is juist een bewijs dat de rol van Judas al vastbesloten lag.
Ik zal ook eens onzinnige overdrijvingen maken: Jij maakt van mensen wezens die hun bestemming volledig in eigen hand hebben en God kiest niemand en verwerpt niemand. Het is enkel de mens die zelf kiest.
Een baby in de moederschoot kan zich niet tegen God keren. Toch schrijft de Bijbel precies datgene dat jij ontkent. Het verschil is echter dat de ene baby wel mag kiezen en die andere dat geeneens wil.
Jan schreef:Dit is juist een bewijs dat de rol van Judas al vastbesloten lag.
Marnix schreef:En toch was het Judas' eigen vrije keus. Dat je die twee niet logisch kan krijgen, prima.... maar dat je op basis daarvan de leer van uitverkiezing en verwerping verdraait slaat nergens op.
Jan schreef:Je kan je afvragen waarom jij (en velen met jou) problemen hebt met bepaalde passages in de Bijbel. Dat is, waarom je de behoefte hebt om 'het af te zwakken' door gebruik van andere Teksten terwijl die niet te vinden zijn in de directe context van een verhaal. Dat is, als Jezus of Paulus een waarschuwing geeft staat er niet gelijk bij: 'maar God wil dat alle mensen zalig worden hoor'. Want als je dat doet dan zwak je de vermaning af. Dan geef je mensen een valse reden om te denken dat het nog wel mee zal vallen.
Jan schreef:Terwijl de Bijbel daar geen ruimte voor geeft in die gedeelten van ernstige waarschuwingen.
Citaat schreef:Volgens het Evangelie volgens Johannes, vers 1:29, is Jezus dan ook Het Lam Gods dat de zonde van deze wereld wegdraagt. Deze vergeving wordt niet verdiend door goede daden te doen, maar is het resultaat van genade van God voor iedereen die dit gelooft en ernaar wil leven.
Jan schreef:Als je denkt dat Jezus altijd het behoud van elke mens op het oog heeft... dan hier een duidelijke Tekst met een vergelijkbare voorspelling waarvan we weten hoe het gegaan is:
Mat. 26 schreef:
24 De Zoon des mensen gaat wel heen zoals over Hem geschreven is, maar wee die mens door wie de Zoon des mensen verraden wordt! Het zou goed voor die mens zijn als hij niet geboren was.
25 Judas, die Hem verraadde, antwoordde en zei: Ik ben het toch niet, Rabbi? Hij zei tegen hem: U hebt het gezegd.
Citaat schreef:Rom. 9 13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten