Afbrekers en de molensteen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noah88
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2014 14:31

Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Noah88 » 02 jan 2015 12:53

Krijgen mensen die Gods kinderen dwars zitten echt een molensteen om hun nek, of in ieder geval een zware straf als ze voor Gods troon verschijnen?


Matteüs – 18 : 6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Jan » 02 jan 2015 13:04

Denk je dat Jezus grapjes maakte?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor xsidd » 02 jan 2015 14:12

@Noah88

Als je een gelovig klein kind verleid tot zonde, was het beter dat je met een molensteen in zee zou worden gegooid...

Zo lees ik de tekst.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor gravo » 02 jan 2015 17:38

Jan schreef:Denk je dat Jezus grapjes maakte?


grapjes, grapjes, dat is het woord niet. Wel zou ik het een stijlfiguur willen noemen. Een overdrijving. Waarmee Jezus duidelijk zijn grote ergernis en afkeuring uitspreekt.

"Leer van mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart".

Iemand die dat zegt, bedoelt zo'n uitval vast niet letterlijk.

Net zoals wij weleens zeggen:
"op de schroothoop 'dr mee" of
"ja, nog mooier, hij kan doodvallen".

Ook niet zo charmant, moet je ook niet letterlijk nemen, maar het is wel reuze effectief....

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

diederic
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2014 17:23

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor diederic » 02 jan 2015 17:40

Het gaat niet over alleen maar kleine kinderen. Anders zou de herder, die eventjes verderop in vs. 12 wordt genoemd, alleen maar op zoek gaan naar pasgeboren lammetjes. Een mooie herder zou dat zijn.
Nee, alle gelovigen zijn "de kleinen".
Zie bijv. Matt. 10:42 over "een van deze kleinen" die je een beker water te drinken geeft, omdat hij een discipel is. Het zou vreemd zijn als dat alleen maar over gelovige kleine kinderen ging.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor xsidd » 03 jan 2015 13:08

@Diederic

Ik heb gisteren gekeken, in het desbetreffende hoofdstuk. In de contekst gaat het eerste deel, over de kleine kinderen, en daarna, gaat het over de goede Herder.

Het kan toch ook allebei?

Dat de kleine kinderen "kleinen" worden genoemd, maar de gelovigen ook "kleinen" worden genoemd? Zo interpreteer ik het nu.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor rotterdam » 03 jan 2015 14:23

Jan schreef:Denk je dat Jezus grapjes maakte?


Neem je de verzen 8 en 9 ook letterlijk ?

Zo ja - heb je nog handen, voeten en ogen ?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Jan » 03 jan 2015 16:52

Jan schreef:Denk je dat Jezus grapjes maakte?

gravo schreef:grapjes, grapjes, dat is het woord niet. Wel zou ik het een stijlfiguur willen noemen. Een overdrijving. Waarmee Jezus duidelijk zijn grote ergernis en afkeuring uitspreekt.


God overdrijft nooit. God doet niet aan ondoordachte uitspraken. Dat doen alleen mensen. Ontken je dat Jezus ook God is?

"Leer van mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart".

Iemand die dat zegt, bedoelt zo'n uitval vast niet letterlijk.

Net zoals wij weleens zeggen:
"op de schroothoop 'dr mee" of
"ja, nog mooier, hij kan doodvallen".

Ook niet zo charmant, moet je ook niet letterlijk nemen, maar het is wel reuze effectief....

gravo


God is niet ondoordacht en dubbelhartig. Er is hier geen tegenstelling maar een en-en situatie. God houdt van Zijn kinderen en is heel geduldig met ze en liefdevol. Maar vervloekt is diegene die satans werk doet om Zijn kinderen van Hem af te houden of weg te leiden.

7 Wee de wereld vanwege al haar struikelblokken, want het is noodzakelijk dat er struikelblokken komen; maar wee die mens door wie zo'n struikelblok er komt!


Dat zouden bepaalde mensen hier op het forum zich eens goed moeten afvragen. Dat is of zij fungeren als van die struikelblokken. Struikelblokken van ongeloof die altijd bezig zijn het gezag van Gods woord te ondermijnen. Dat je zelf geen geloof hebt is al erg genoeg. Maar als je vervolgens je gif steeds aan het verspreiden bent en daardoor anderen negatief aan het beïnvloeden bent... dan mag je hopen dat wat ik zeg niet klopt en dat jouw verhaal wel klopt. Dat Jezus maar ondoordachte uitspraken deed die je niet serieus hoeft te nemen. Dat de Bijbel maar mensenwerk is en zo verder op het pad naar de poel die brandt van vuur en zwavel.

Op. 21 schreef: 8 Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor naamloos » 03 jan 2015 17:26

Jan schreef:Dat zouden bepaalde mensen hier op het forum zich eens goed moeten afvragen. Dat is of zij fungeren als van die struikelblokken. Dat is of zij fungeren als van die struikelblokken. Struikelblokken van ongeloof die altijd bezig zijn het gezag van Gods woord te ondermijnen.
En wie had je op het oog dan?
Mensen struikelen over van alles en nog wat, ook over een bijbelse waarheid die hen -goed bedoeld- wordt voorgehouden op het verkeerde moment.
Daarom is het zo belangrijk om te luisteren naar de H.G. en niet alleen de bijbel op een ander af te vuren :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Jan » 03 jan 2015 17:45

naamloos schreef:En wie had je op het oog dan?
Mensen struikelen over van alles en nog wat, ook over een bijbelse waarheid die hen -goed bedoeld- wordt voorgehouden op het verkeerde moment.
Daarom is het zo belangrijk om te luisteren naar de H.G. en niet alleen de bijbel op een ander af te vuren :mrgreen:



Volgens sommige mensen is het altijd 'het verkeerde moment' om van de Bijbelse waarheid te getuigen als het negatief uitpakt voor de ander.
Maar zeker op een forum waar mensen doelbewust komen om bezig te zijn met deze zaken vind ik dit totaal niet opgaan. Luister naar de Heilige Geest, lees de Bijbel, geloof de Bijbel, getuig van de Bijbel, dan getuig je van Jezus. Als mensen daar vervolgens over struikelen dan is het zo bestemd. Velen stoten zich aan Gods woord en struikelen over de Steen des aanstoots. Zo heeft God het ook bedoeld.

1 Petr. 2 schreef: 6 Daarom staat er in de Schrift: Zie, Ik leg in Sion een hoeksteen die uitverkoren en kostbaar is; en: Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt: De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en een steen des aanstoots en een struikelblok;
8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor xsidd » 03 jan 2015 19:37

@Jan

Begin citaat" Velen stoten zich aan Gods woord en struikelen over de Steen des aanstoots. Zo heeft God het ook bedoeld."Einde citaat.

Hoe bedoel je dat heeft God zo bedoeld? Hij wil, en wilde toch juist mensen redden?

16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
Laatst gewijzigd door xsidd op 04 jan 2015 00:16, 5 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Bambi » 03 jan 2015 19:43

Jan schreef:1 Petr.
6 Daarom staat er in de Schrift: Zie, Ik leg in Sion een hoeksteen die uitverkoren en kostbaar is; en: Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt: De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en een steen des aanstoots en een struikelblok;
8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.

Dat gaat over de Heere Jezus.
Johannes 1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Teus » 03 jan 2015 23:43

Noah88 schreef:Krijgen mensen die Gods kinderen dwars zitten echt een molensteen om hun nek, of in ieder geval een zware straf als ze voor Gods troon verschijnen?


Matteüs – 18 : 6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.


Het betekend m.i. niets anders dat het beter is niet te leven, als de straf te dragen door dat je een christen beledigd want dan beledig je Jezus Christus ook.

Jezus overdrijft nooit en is met straffen sowieso absoluut serieus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Jan » 04 jan 2015 12:19

xsidd schreef:@Jan

Begin citaat" Velen stoten zich aan Gods woord en struikelen over de Steen des aanstoots. Zo heeft God het ook bedoeld."Einde citaat.

Hoe bedoel je dat heeft God zo bedoeld? Hij wil, en wilde toch juist mensen redden?


Ik bedoel het precies zoals het er staat in de Tekst die ik citeerde. De vraag is hoe God het bedoeld. Wat dat betreft is een onderwerp over uitverkiezing meer geschikt lijkt me.

En ondertussen zou ik als ik jou was niet struikelen over zo'n Tekst. Dan stoot je je nl. aan Gods Woord en dat is juist iets wat je wilt vermijden als Christen nietwaar? Bid God om inzicht.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Afbrekers en de molensteen

Berichtdoor Jan » 04 jan 2015 12:22

Bambi schreef:
Dat gaat over de Heere Jezus.

Johannes 1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.


Precies.

Jezus is het Woord. Het Woord is de Waarheid. Jezus is de Waarheid.
Waar struikelen mensen over?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten