Marnix schreef:(...) Daarom moet je bij dit soort vragen altijd terug naar de vraag: Wat is waar?
Om bij het topic-onderwerp te blijven kunnen we het daar op toetsen.
Wat had ik gezegd over je vijanden lief hebben;
a. Je vijanden "lief hebben" is geen emotie maar een handeling. Een gerichte actie om iemand in nood uit de brand te helpen;
b. de "vijand" is je plaaggeest. Het voorwerp waar je niet in negatieve zin mee bezig moet zijn, niet denken aan betaald zetten, enz, enz., maar helpen als deze hulp nodig heeft.
Maar is dit nu waar? Het is
mijn (niet exclusieve) mening, maar heeft Jezus dit ook zo bedoeld? En nu komt er iets vervelends om de hoek kijken: met de Bijbel kun je alle kanten op. Want er zijn meer mogelijkheden die allemaal even sterk zijn. Dus mijn visie blijkt geen absolute waarheid maar een variant (1).
Variant 2.
De tekst van Matt. 5:43 zegt (...) Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult u haten (...). Het eerste staat wel in de wet het tweede niet. Het is een interpretatie die Jezus in de schoenen van de schriftgeleerden schuift. Maar dachten de schriftgeleerden ook zo? Dat weten we niet, maar we zouden het kunnen aannemen op basis van verschillende teksten waarin God stelt dat elke vijand gedood moet worden. Maar dan is het weer niet iets wat je schriftgeleerden kunt verwijten. Het blijft lastig.
Jezus vervolgt dan met het bekende: (...) heb uw vijanden lief (...). Dit is geen nieuws. Dit stond al in Spr. 25:21. Maar dan heeft Jezus alles bij elkaar niets gezegd wat al bekend was. Wat is dan zijn punt in dit verband? Dat zit hem in de positieve uitdrukking zelf ten opzichte van Spr. 20:22: Geen kwaad met kwaad vergelden. Dus dat is de betekenis van je vijanden "lief hebben". God zorgt wel voor wraak, dat hoef jij niet te doen. En dit laatste sluit dan weer aan met variant 1 waar je het betaald zetten van je plaaggeest los moet laten. Dat is slecht voor je 'karma' zegt variant 1. Maar variant 2. ziet daar weer niets in en baseert zich op het eigendomsrecht om wraak te nemen.
Zo zijn er nog een paar en ze zijn door de eeuwen heen allemaal beproefd. Dit betekent dus dat als men zoekt naar de ware religie, de absolute waarheid, op zo'n klein ding al in het ongewisse zal blijven. De vraag 'wat is waarheid?' zal dus op een andere manier moeten worden beantwoord.