BladeStraight schreef:Ik denk dat het simpel onbijbels is om de joodse wetten door te trekken naar ons, de gelovigen uit de heidenen.
Het zijn geen Joodse wetten maar Israëlische, nogal een groot verschil aangezien de Joodse wetten door Jezus afgekeurd worden omdat het om toegevoegde onzin gaat die het woord van God krachteloos maakt.
Verder beweer ik niet om alles door te trekken aangezien er veel tijdelijke elementen tussen zitten.
Handelingen vertelt diverse keren over discussies hierover, en het antwoord van met name Paulus is een scherpe veroordeling van hen die de heidenen een extra last op willen leggen.
Dit gaat over de groep gelovigen vanuit de sekte van de Farizeeërs die het juk van de besnijdenis weer op de 'Grieken' wilden leggen. Dit behandeld Paulus in de brief aan de Galaten ook. Dat is de context van de geschiedenis toen waarin je die extra lasten moet zien. Men leerde weer dat men perse besneden moest worden en vast nog meer van die zaken. Maar ik zeg niet dat jij van alles moet doen om rechtvaardig te kunnen worden. Wel zeg ik dat het wetteloos is om wel de 10 geboden nog te eren maar niet de rest v.d. wet waarnaar de samenvattingen verwijzen. Het belang zit hem niet in diverse kleinere zaken zoals kwasten. Maar in het juist uitwerken van het gebod om God lief te hebben met heel je kracht en verstand en hart. En je naaste als jezelf lief te hebben.
God zegt niet: rij niet te snel, hou de goede snelheid aan. Maar Hij zegt ook wat de goede snelheid is en onder welke omstandigheden het anders is en wanneer men een overtreding, op de juiste manier, moet bestraffen.
Handelingen 15 lijkt me op dit gebied ook zeer duidelijk. De essentie van de wet wordt in dit hoofdstuk samengevat in vier geboden die de heidenen hebben te volgen:
Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;
Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
De essentie zeg je... nou of dat de essentie is... dat zijn nog altijd de twee hoofdgeboden die verwijzen naar de 10 geboden die verwijzen naar heel de wet.