Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2014 11:54

Jan schreef:
Beste Marnix, jij hebt het over de manier om rechtvaardig gemaakt te worden in de ogen van God. Maar ik heb het over de strafwetten om criminaliteit te bestrijden, om recht te spreken. Het zou toch een enorme wetteloze chaos worden als iedereen bij de rechter vrijspraak kon krijgen als zij zich beroepen op het bloed van de Heer Jezus Christus. Dat zou natuurlijk enorm misbruikt worden door onoprechte lieden die enkel de straf willen ontlopen als zij eenmaal gepakt zijn. Zij kunnen dan vast nog de Schriften verder verdraaien zodat wij hen zeven maal zeventig maal moeten vergeven. Kortom, in jouw uitleg is er geen rechtvaardige berechting van criminelen meer mogelijk.

En misschien zie je ook dat de Teksten uit Romeinen 13 staan in het nieuwe verbond?


Dat schiet in een seculier land natuurlijk niet zo op. Ik ben zelf voor strafwetten en tegen de doodstraf om genoemde redenen. En tegen het oud-testamentisch stenigen van mensen die vloeken en overspel plegen enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 10 dec 2014 11:36

Vanmorgen kwam ik terecht in Psalm 69. Toepasselijk in dit onderwerp als het gaat om het kwade haten.
Lees onderstaande ook eens met de profetische bril op om te kijken of je de Heer Jezus Christus kunt ontdekken. De HSV vertalers kunnen dat soms wel gezien de verwijzingen die zij bij sommige verzen maken. Zoals vers 10 en 22.

Ps. 69 schreef: 1 Een psalm van David, voor de koorleider, op ‘De lelies’.
2 Verlos mij, o God,
want het water is tot aan de ziel gekomen.
3 Ik ben gezonken in bodemloze modder,
waarin men niet kan staan;
ik ben gekomen in de waterdiepten
en de vloed overspoelt mij.
4 Ik ben moe van mijn roepen,
mijn keel is ontstoken;
mijn ogen zijn bezweken,
omdat ik steeds hoop op mijn God.
5 Wie mij zonder reden haten,
zijn talrijker dan de haren van mijn hoofd;
wie mij willen ombrengen en om valse redenen mijn vijand zijn,
zijn machtig geworden;
wat ik niet geroofd heb, moet ik toch teruggeven.
6 O God, Ú weet van mijn dwaasheid,
mijn schulden zijn voor U niet verborgen.
7 Laat door mij niet beschaamd worden
wie U verwachten, Heere, HEERE van de legermachten;
laat door mij niet te schande worden
wie U zoeken, o God van Israël.
8 Want ter wille van U draag ik smaad,
schande heeft mijn gezicht bedekt.
9 Een vreemde ben ik geworden voor mijn broeders,
een onbekende voor de kinderen van mijn moeder.
10 Want de ijver voor Uw huis heeft mij verteerd;
al de smaad van wie U smaden, is op mij gevallen.
11 Ik weende, terwijl mijn ziel vastte,
maar het werd mij tot allerlei smaad.
12 Ik deed een rouwgewaad aan als mijn kleed,
maar ik werd hun tot een spreekwoord.
13 Wie in de poort zitten, praten over mij,
ik ben een spotlied van wie sterkedrank drinken.
14 Maar wat mij betreft, mijn gebed richt zich tot U, HEERE;
er is een tijd van welbehagen, o God,
vanwege Uw grote goedertierenheid;
verhoor mij in de trouw van Uw heil.
15 Ontruk mij aan het slijk en laat mij niet wegzinken,
laat mij gered worden van wie mij haten,
en uit de waterdiepten.
16 Laat de watervloed mij niet overspoelen,
de diepte mij niet verslinden,
de put zijn mond boven mij niet sluiten.
17 Verhoor mij, HEERE, want Uw goedertierenheid is rijk ;
zie mij aan naar Uw grote barmhartigheid.
18 Verberg Uw aangezicht niet voor Uw dienaar,
want de angst benauwt mij; verhoor mij spoedig.
19 Nader tot mijn ziel, bevrijd haar;
verlos mij omwille van mijn vijanden.
20 Ú kent mijn smaad en mijn schaamte en mijn schande;
allen die mij benauwen, zijn U bekend.
21 Smaad heeft mijn hart gebroken en ik ben zeer zwak;
ik heb gewacht op medeleven, maar het is er niet,
op troosters, maar ik heb ze niet gevonden.
22 Ja, zij hebben mij gal als mijn voedsel gegeven,
in mijn dorst hebben zij mij zure wijn laten drinken.
23 Laat hun tafel voor hen tot een strik worden
en voor hun gasten tot een val.
24 Laat hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien;
doe hun heupen voortdurend wankelen.
25 Stort over hen Uw gramschap uit,
laat Uw brandende toorn hen treffen.
26 Laat hun tentenkamp verwoest worden,
in hun tenten geen bewoner zijn.
27 Want wie Ú geslagen hebt, vervolgen zij,
en zij spreken spottend over de smart van wie U verwondde.
28 Voeg misdaad bij hun misdaad,
laat hen niet komen tot Uw gerechtigheid.
29 Laat hen uitgewist worden uit het boek des levens,
laat hen bij de rechtvaardigen niet opgeschreven worden.
30 Ik echter ben ellendig en lijd pijn;
laat Uw heil, o God, mij in een veilige vesting zetten.
31 Ik zal Gods Naam loven met gezang
en Hem met dankzegging groot maken.
32 Het zal de HEERE aangenamer zijn dan een rund
of een jonge stier met hoornen en gespleten hoeven.
33 Als de zachtmoedigen dit zien, zullen zij zich verblijden;
u die God zoekt, uw hart zal leven.
34 Want de HEERE hoort de armen,
Hij veracht Zijn gevangenen niet.
35 Laten hemel en aarde Hem loven,
de zeeën en al wat daarin krioelt.
36 Want God zal Sion verlossen
en de steden van Juda herbouwen;
daar zullen zij wonen en het bezitten.
37 Het nageslacht van Zijn dienaren zal het in erfelijk bezit krijgen;
wie Zijn Naam liefhebben, zullen daarin wonen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2014 13:52

Die profetische woorden zijn er zeker. Maar het is David die dat schrijft. Jezus is groter dan David. Mooi om te zien. Waar David bidt om de ondergang van wie hem vervolgen, bespotten en pijnigen, bidt Jezus dat ze vergeven worden. Je vijanden (en dus ook Gods vijanden) haten versus ze liefhebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 13:06

Marnix schreef:Die profetische woorden zijn er zeker. Maar het is David die dat schrijft. Jezus is groter dan David. Mooi om te zien. Waar David bidt om de ondergang van wie hem vervolgen, bespotten en pijnigen, bidt Jezus dat ze vergeven worden. Je vijanden (en dus ook Gods vijanden) haten versus ze liefhebben.


Dus de Heilige Geest was nog wel in David toen hij vers 22 schreef. En dan met name vooruitziend op Jezus aan het kruis.

22 Ja, zij hebben mij gal als mijn voedsel gegeven,
in mijn dorst hebben zij mij zure wijn laten drinken.


Maar vanaf vers 23 is het weer de mens David alleen die spreekt zeg je?

23 Laat hun tafel voor hen tot een strik worden
en voor hun gasten tot een val.
24 Laat hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien;
doe hun heupen voortdurend wankelen.
25 Stort over hen Uw gramschap uit,
laat Uw brandende toorn hen treffen.
26 Laat hun tentenkamp verwoest worden,
in hun tenten geen bewoner zijn.
27 Want wie Ú geslagen hebt, vervolgen zij,
en zij spreken spottend over de smart van wie U verwondde.
28 Voeg misdaad bij hun misdaad,
laat hen niet komen tot Uw gerechtigheid.
29 Laat hen uitgewist worden uit het boek des levens,
laat hen bij de rechtvaardigen niet opgeschreven worden.


Toch geeft de Schrift je geen gelijk. Zie nl. Rom. 11 waar Paulus ook hier Gods Heilige Geest in ziet die profeteert over de ondergang van veel mensen die niet vergeven worden.

Rom. 11 schreef: 8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
9 En David zegt: Laat hun tafel voor hen worden tot een strik, tot een valkuil, tot een struikelblok en tot vergelding.
10 Laat hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien en maak hun rug voor altijd krom.


Gelukkig houdt God nog wel een restant over wat wel behouden wordt.

4 Maar wat zegt het Goddelijk antwoord tegen hem? Ik heb voor Mijzelf nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.
6 Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2014 11:18

Psalm 69 is geschreven door David, met geïnspireerd door de Geest profetische woorden over Jezus Christus lijden en sterven. Maar Hij koos dat lijden en sterven om mensen te redden waar David dat niet deed. Je kan dan niet de Psalm in ieder vers letterlijk op Zijn lijden betrekken. In het oude testament werd opgeroepen tot ondergang van de vijand. Jezus leert ons onze vijanden lief te hebben, je andere wang toe te keren. En dat verschil begrijp je nog steeds niet. Ik hoop dat je het mag gaan ontdekken.

Wat Romeinen 11 betreft ga ik de discussie niet aan als jij selectief citeert en dingen weglaat om je eigen gelijk te bewijzen. Ik laat de Bijbel wel bespreken door de omliggende teksten erbij te pakken.

Wat betekent dit alles? Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’ 11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden.

Overigens leer ik nergens alverzoening. Wel dat Christus offer voldoende is om iedereen te redden en wij daarom moeten proberen iedereen voor Christus te winnen. Eens komt het oordeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 12 dec 2014 15:25

Marnix schreef:Psalm 69 is geschreven door David, met geïnspireerd door de Geest profetische woorden over Jezus Christus lijden en sterven. Maar Hij koos dat lijden en sterven om mensen te redden waar David dat niet deed. Je kan dan niet de Psalm in ieder vers letterlijk op Zijn lijden betrekken. In het oude testament werd opgeroepen tot ondergang van de vijand. Jezus leert ons onze vijanden lief te hebben, je andere wang toe te keren. En dat verschil begrijp je nog steeds niet. Ik hoop dat je het mag gaan ontdekken.


Ook David leert ons naastenliefde en de vijand vergeven. Dat heb ik je al eerder gezegd. Kijk o.a. naar zijn omgang met koning Saul die hem zelfs naar het leven stond. Maar David vergaf hem keer op keer. Er is geen verschil in morele leer tussen de God van het oude en de God van het nieuwe testament. Ik hoop dat je het mag gaan ontdekken... God is eeuwig onveranderlijk dezelfde.

Je conclusie dat het opeens niet meer de Heilige Geest is in Ps. 69 klopt niet met de woorden van Paulus in Rom. 11. Als je echter Paulus niet kunt geloven... wat moet ik dan nog zeggen?

Wat Romeinen 11 betreft ga ik de discussie niet aan als jij selectief citeert en dingen weglaat om je eigen gelijk te bewijzen. Ik laat de Bijbel wel bespreken door de omliggende teksten erbij te pakken.

Wat betekent dit alles? Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’ 11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden.


Wat is hetgeen ik weggelaten heb dan volgens jou? Jij bent juist diegene die een gedeelte nu weglaat om je eigen gelijk te 'bewijzen'. Aangezien je niets over het restant citeert dat juist wel behouden wordt. Nee, jij moet en zal perse met de bril op lezen dat Jezus/God IEDEREEN wil behouden.

Overigens leer ik nergens alverzoening. Wel dat Christus offer voldoende is om iedereen te redden en wij daarom moeten proberen iedereen voor Christus te winnen. Eens komt het oordeel.


Maar de teksten zeggen letterlijk dat Jezus niet iedereen heeft uitgekozen. Slechts een restant....

Rom. 11 schreef: 4 Maar wat zegt het Goddelijk antwoord tegen hem? Ik heb voor Mijzelf nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.


Rom. 9 schreef: 27 En Jesaja roept over Israël uit: Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden.


Jes. 10 schreef: 20 Op die dag zal het gebeuren dat de rest van Israël en wie van het huis van Jakob ontkomen zijn, niet langer zullen steunen op hem die hen geslagen heeft, maar zij zullen steunen op de HEERE, de Heilige van Israël, in trouw.
21 Die rest zal terugkeren, de rest van Jakob, naar de sterke God.
22 Want, Israël, al is uw volk als het zand van de zee, toch zal maar een rest daarvan terugkeren; tot verdelging is vast besloten; het stroomt over van gerechtigheid.
23 Ja, een vernietigend einde – en dat is vast besloten – gaat de Heere, de HEERE van de legermachten, in het midden van heel het land ten uitvoer brengen.


Het belang om dit te beseffen... dat het maar om een rest gaat... zou ons meer vrees voor God moeten bijbrengen om vooral niet de Weg breder te maken en de poort natuurlijk ook niet.

Wees eerlijk, erken je ongelijk hier. Dat mag ook weleens gebeuren toch. Of moet je perse je vooringenomen stelling blijven verdedigen ook al stelt de Schrift je in het ongelijk?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Samanthi

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Samanthi » 12 dec 2014 20:40

Ja een rest in vergelijking bij de hele mensheid, maar een schare die niemand tellen kan.
maak de weg niet smaller en ontkracht de genade niet.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2014 21:16

Vreemd ja die Psalm 69, terwijl Hij zei: Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen en in Handelingen zegt Petrus: Jezus die gij door wetteloze mensen hebt laten kruisigen en dan heb je een hele reut die tot bekering komt. Als die Psalm profetisch is dan gaat het misschien over die Farizeeen of zo.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 13 dec 2014 13:30

Samanthi schreef:Ja een rest in vergelijking bij de hele mensheid, maar een schare die niemand tellen kan.
maak de weg niet smaller en ontkracht de genade niet.


Doe ik dat? De weg te smal maken en de genade ontkrachten?

Een restant zoals een paar korrels zand op het strand... dat is echt heel weinig vergeleken met het totaal. Iemand die oprecht gelooft en daar in het dagelijkse leven steeds mee bezig is, die wordt niet ontkracht door dit soort Teksten lijkt me. Die weet dat de weg smal is en we dagelijks moeten toezien op een goede levenswandel.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 13 dec 2014 13:40

Boerin schreef:Vreemd ja die Psalm 69, terwijl Hij zei: Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen en in Handelingen zegt Petrus: Jezus die gij door wetteloze mensen hebt laten kruisigen en dan heb je een hele reut die tot bekering komt. Als die Psalm profetisch is dan gaat het misschien over die Farizeeen of zo.


Het is niet vreemd en het is niet enkel deze Psalm.
Van de mensen die niet wisten wat ze deden konden er wel vergeven worden.

Het is bewezen door wat Paulus zegt dat deze gedeelten ook profetisch zijn. De Schrift wordt bewezen door de Schrift. Paulus weet dat David een profeet was en Hij ziet het verband tussen wat David zegt en wat er later gebeurde.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor BladeStraight » 13 dec 2014 13:49

Die psalm staat natuurlijk wel in de tijd waarin David het schreef. Er was sprake van een oorlogssituatie, of in elk geval een burgeroorlog. In een situatie als dat gelden andere wetten dan wij die omgaan met elkaar, of met andere zondaren.

Ik denk dat je wel kunt spreken over een oorlog tussen ISIS en de christelijke kerk. Wat mij betreft moeten we dus eerst die smeerlappen van ISIS aanpakken en op hun rug leggen voor er sprake kan zijn van vergeving.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 13 dec 2014 15:10

BladeStraight schreef:Die psalm staat natuurlijk wel in de tijd waarin David het schreef. Er was sprake van een oorlogssituatie, of in elk geval een burgeroorlog. In een situatie als dat gelden andere wetten dan wij die omgaan met elkaar, of met andere zondaren.

Ik denk dat je wel kunt spreken over een oorlog tussen ISIS en de christelijke kerk. Wat mij betreft moeten we dus eerst die smeerlappen van ISIS aanpakken en op hun rug leggen voor er sprake kan zijn van vergeving.


De oorlog is nog steeds gaande. Op dit moment. Alleen zien de meesten dat niet omdat de bommen niet uit vliegtuigen gegooid worden en de kogels niet uit geweren komen. Maar de slachtoffers zijn er niet minder om.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor BladeStraight » 13 dec 2014 17:05

Als je de 'aardse' oorlog van David 1 op 1 overzet op de geestelijke strijd die wij Christenen hebben te voeren was die strijd dus ook gaande in Israël zo rond het jaar 30. Toen Jezus die bekende woorden over de andere wang toekeren uitsprak...
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2014 01:02

@ Jan,

Terecht wijs je er op dat een restant/overblijfsel van Israël behouden zou worden, echter plaatst Paulus die uitverkiezing in zijn eigen tijd.

'Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.' (Rom 11,5)

Zeg je nou dat Paulus geen kennis van zijn tijd had door te waarschuwen dat wij voorzichtig moeten zijn?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 14 dec 2014 12:46

BladeStraight schreef:Als je de 'aardse' oorlog van David 1 op 1 overzet op de geestelijke strijd die wij Christenen hebben te voeren was die strijd dus ook gaande in Israël zo rond het jaar 30. Toen Jezus die bekende woorden over de andere wang toekeren uitsprak...


Er is m.i. altijd een strijd bezig die soms meer geestelijk van aard is en soms meer lichamelijk. Als je alle profetische teksten over Jezus erbij pakt dan zie je beide aspecten terugkomen. Lees over Jezus rol van oorlogsvoerende overwinnende Koning. Die profetie ligt nog voor ons. Zoals dit:

Ps. 2 schreef: 1 Waarom woeden de heidenvolken
en bedenken de volken wat zonder inhoud is?
2 De koningen van de aarde stellen zich op
en de vorsten spannen samen
tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde:
3 Laten wij Hun banden verscheuren
en Hun touwen van ons werpen!
4 Die in de hemel woont, zal lachen,
de Heere zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn,
in Zijn brandende toorn hun schrik aanjagen.
6 Ik heb Mijn Koning toch gezalfd
over Sion, Mijn heilige berg.
7 Ik zal het besluit bekendmaken:
De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon,
Ík heb U heden verwekt.
8 Eis van Mij en Ik zal U de heidenvolken als Uw eigendom geven,
de einden der aarde als Uw bezit.
9 U zult hen verpletteren met een ijzeren scepter,
U zult hen in stukken slaan als aardewerk.
10 Nu dan, koningen, handel verstandig.
Laat u onderwijzen, rechters van de aarde.
11 Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12 Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt,
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.
Welzalig allen die tot Hem de toevlucht nemen!


Laat dit nou perfect overeenkomen met o.a. de uitspraken in Openbaring. Laten we niet vergeten dat Jezus ook de Heer Jezus is, de Koning van koningen, de opperbevelhebber van de hemelse legermachten die de volken op aarde zal hoeden met een ijzeren staf. Kus de Zoon...

De andere wang toekeren gaat niet over een verbod op oorlog voeren maar om relatief klein onrecht te verdragen. Zoals een belediging. Iemand slaat je op de wang om je uit te dagen en te vernederen. Accepteer dat, incasseer het, geef het over aan God. De meesten van ons kunnen zelfs dit kleine nog niet. Maar moeten altijd hun recht halen. Zo weet ik ook van mezelf dat dit al heel moeilijk kan zijn om te doen. Het is prima dat het zo in de Bijbel staat. Maar wat als ze op een forum iets over jou zeggen? Dat zul je toch zeker wel je recht gaan halen en een weerwoord geven om precies te zeggen wat je van die ander vind die jou eerst beledigde!

Het zijn allen regels voor de omgang met de naaste. De basis daarvan kunnen we al vinden in de O.T. wetten.

Mat. 5 schreef: 38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;
40 en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41 en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45 zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48 Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.


Lev. 19 schreef: 9 Wanneer u nu de oogst van uw land binnenhaalt, mag u de rand van uw akker niet helemaal afmaaien, en wat van uw oogst is blijven liggen, mag u niet oprapen.
10 U mag ook uw wijngaard niet nalopen en de afgevallen druiven van uw wijngaard niet oprapen. U moet ze voor de arme en voor de vreemdeling achterlaten. Ik ben de HEERE, uw God.
11 U mag niet stelen, u mag niet liegen of iemand zijn naaste bedriegen.
12 U mag geen valse eed afleggen in Mijn Naam, en zo de Naam van uw God ontheiligen. Ik ben de HEERE.
13 U mag uw naaste niet afpersen en niet beroven. Het arbeidsloon van de dagloner mag niet de nacht bij u overblijven tot de volgende morgen.
14 U mag een dove niet vervloeken en vóór een blinde mag u geen struikelblok neerleggen, maar u moet uw God vrezen. Ik ben de HEERE.
15 U mag geen onrecht doen in de rechtspraak, u mag geen partij trekken voor de arme en de aanzienlijke niet voortrekken. Op rechtvaardige wijze moet u uw naaste oordelen.
16 U mag onder uw volksgenoten niet met lasterpraat rondgaan, u mag uw naaste niet naar het leven staan. Ik ben de HEERE.
17 U mag in uw hart uw broeder niet haten. U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt.
18 U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.


Ex. 23 schreef: 1 U mag geen vals gerucht verspreiden, en u mag een schuldige niet uw hand reiken door een misdadige getuige te zijn.
2 U mag de meerderheid niet volgen in het kwaad, en u mag in een rechtszaak niet zo antwoorden dat u zich schikt naar de meerderheid om zo het recht te buigen.
3 U mag een arme bij zijn rechtszaak niet voortrekken.
4 Wanneer u een rund van uw vijand of zijn verdwaalde ezel aantreft, moet u het dier beslist bij hem terugbrengen.
5 Wanneer u de ezel van iemand die u haat, onder zijn last ziet liggen, moet u zich ervan weerhouden om het aan hem over te laten. U moet de ezel beslist samen met hem overeind helpen.
6 U mag het recht van de arme onder u niet buigen bij zijn rechtszaak.
7 Houd u ver van bedrieglijke zaken. Een onschuldige en een rechtvaardige mag u niet doden, want Ik zal de schuldige niet rechtvaardig verklaren.
8 U mag geen geschenk aannemen, want het geschenk maakt zienden blind en verdraait de woorden van de rechtvaardigen.
9 U mag de vreemdeling niet onderdrukken, want u kent zelf de gesteldheid van de vreemdeling, omdat u zelf vreemdeling geweest bent in het land Egypte.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten