Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 02 dec 2014 14:32

@Samanthi
@BladeStraight
@Boerin

Ik hoop dat mijn laatste reactie meer licht werpt op de zaak. Het gaat mij om 'koninkrijk denken'. Jezus is Koning. En elke echte koning heeft een land en onderdanen en een wet. En de koning maakt onderscheid tussen goed en kwaad en heeft dienaren om Zijn wil uit te voeren. Om de onschuldigen te beschermen en de schuldigen te vergeven of een gepaste straf te geven.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 02 dec 2014 14:36

Arco schreef:Hij mocht haar niet stenigen. Want er gaan een paar dingen mis in het verhaal:
1. Rechtspreken doe je niet in de Tempel, maar in de poort.
2. De man waarmee deze vrouw overspel heeft gepleegd, is niet aanwezig.
3. De eigen man, waarmee deze vrouw getrouwd was, is niet aanwezig.

Kijk eens met wat voor enthousiasme deze vrouw gebruikt wordt om Jezus te testen. Dat is niet de bedoeling van rechtspreken.


Vooral dit laatste lijkt me van belang in het juiste begrijpen van deze geschiedenis. Het was geen oprechte vraag van oprechte mensen aan Jezus over hoe de wet toegepast moest worden. Het was een valstrik staat er vaak bij, iets om Hem mee te strikken.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2014 14:52

Dat maakt niet uit. Jezus spreekt namelijk wel recht. De enige die het recht had om dat de doen was Hij en Hij zegt: Ik veroordeel u niet. Ga naar huis en zondig niet weer. Jezus had kunnen zeggen: Je verdient de doodstraf maar ik ga die niet uitspreken want ik ben niet bevoegd, het proces is niet goed, het is een valstrik. Maar Hij zegt: Ik veroordeel je niet. Hij was gekomen om mensen te redden, ook overspeligen, hoeren enz. Daar at en dronk hij mee. Tot gruwel van de Farizeeen.

Tragisch? Het is letterlijk wat de Bijbel steeds leert. Het kwaad wegdoen zodat allen zullen vrezen en niet op gelijke wijze zullen zondigen. De teksten hierover zijn ook al voorbijgekomen. Nu nog geloven dat het echt zo is!
De vrijspraak van zondaren die zich mogen bekeren is niet bedoeld om criminaliteit de hand boven het hoofd te houden. Jij blijft spreken over het eeuwige aspect. Dit is de relatie tussen God en zondaar. Maar ik heb het voornamelijk over de relatie tussen overheid en crimineel.


Tja, we leven niet in een theocratie zoals Israel was dus het is niet zo actueel. Ook dat was iets van het OT en niet van het NT. Een iets andere situatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2014 15:12

Marnix schreef:Dat maakt niet uit. Jezus spreekt namelijk wel recht. De enige die het recht had om dat de doen was Hij en Hij zegt: Ik veroordeel u niet. Ga naar huis en zondig niet weer. Jezus had kunnen zeggen: Je verdient de doodstraf maar ik ga die niet uitspreken want ik ben niet bevoegd, het proces is niet goed, het is een valstrik. Maar Hij zegt: Ik veroordeel je niet. Hij was gekomen om mensen te redden, ook overspeligen, hoeren enz. Daar at en dronk hij mee. Tot gruwel van de Farizeeen.

Dat denk ik ook.
Alleen God, die het leven gegeven heeft, mag beslissen om het leven weer nemen.
God en De Heere Jezus zijn zonder zonde, daarom zegt Hij ook, dat alleen degene die zonder zonde is de 1e steen mag gooien.
Maar daar kan geen mens aan voldoen, want er is geen mens zonder zonde er is dus geen mens als God.
Dus er zit ook een boodschap in, dat geen mens mag beslissen over het leven van een ander, zonder Gods wil.
Dat zie je ook in het Oude-Testament.
Als er gemoord werd, was dat op Gods bevel op dat moment.
Ook al waren de regels er, toch werden die niet altijd toegepast, alleen als God op dat moment toestemming gaf.
Want ook bijv. David werd niet gestenigd bij zijn overspel.

Samanthi

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Samanthi » 03 dec 2014 11:56

Jan schreef:@Samanthi
@BladeStraight
@Boerin

Ik hoop dat mijn laatste reactie meer licht werpt op de zaak. Het gaat mij om 'koninkrijk denken'. Jezus is Koning. En elke echte koning heeft een land en onderdanen en een wet. En de koning maakt onderscheid tussen goed en kwaad en heeft dienaren om Zijn wil uit te voeren. Om de onschuldigen te beschermen en de schuldigen te vergeven of een gepaste straf te geven.


Koninkrijk denken?
Ja Jezus is Koning, maar zijn koninkrijk is niet van deze wereld.
dus eigenlijk snap ik je redenering nog niet.
Jij en ik zijn geneigd tot alle kwaad.
Ja Jezus is koning, maar wij zijn toegevallen aan de duivel en kunnen alleen door Jezus zalig worden, dat geldt voor jou en mij en ook voor marc en robert.

De overheid regeert met gesloten bijbel, toch roept de bijbel op tot gebed voor de overheid opdat wij een stil en gerust leven hebben.

Dit is mijn antwoord op jou reactie, ik denk dat ik je helemaal niet begrepen heb.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 03 dec 2014 12:11

Jan schreef:@Samanthi
@BladeStraight
@Boerin

Ik hoop dat mijn laatste reactie meer licht werpt op de zaak. Het gaat mij om 'koninkrijk denken'. Jezus is Koning. En elke echte koning heeft een land en onderdanen en een wet. En de koning maakt onderscheid tussen goed en kwaad en heeft dienaren om Zijn wil uit te voeren. Om de onschuldigen te beschermen en de schuldigen te vergeven of een gepaste straf te geven.


Samanthi schreef:Koninkrijk denken?
Ja Jezus is Koning, maar zijn koninkrijk is niet van deze wereld.


Want anders hadden Zijn dienaren voor Hem gestreden. Toch zien we profetieën over Hem en uitspraken van Hem en Zijn discipelen die aangeven dat Zijn koninkrijk wel op deze wereld gevestigd zal worden. Zoals dit:

Ps. 2 schreef: De HEERE en Zijn Gezalfde
1 Waarom woeden de heidenvolken
en bedenken de volken wat zonder inhoud is?
2 De koningen van de aarde stellen zich op
en de vorsten spannen samen
tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde:
3 Laten wij Hun banden verscheuren
en Hun touwen van ons werpen!
4 Die in de hemel woont, zal lachen,
de Heere zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn,
in Zijn brandende toorn hun schrik aanjagen.
6 Ik heb Mijn Koning toch gezalfd
over Sion, Mijn heilige berg.
7 Ik zal het besluit bekendmaken:
De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon,
Ík heb U heden verwekt.
8 Eis van Mij en Ik zal U de heidenvolken als Uw eigendom geven,
de einden der aarde als Uw bezit.
9 U zult hen verpletteren met een ijzeren scepter,
U zult hen in stukken slaan als aardewerk.
10 Nu dan, koningen, handel verstandig.
Laat u onderwijzen, rechters van de aarde.
11 Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12 Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt,
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.
Welzalig allen die tot Hem de toevlucht nemen!


Of dit:

Op. 2 schreef: 26 En wie overwint en wie Mijn werken tot het einde toe in acht neemt, hem zal Ik macht geven over de heidenvolken.
27 En hij zal hen hoeden met een ijzeren staf – zij zullen als kruiken van een pottenbakker verbrijzeld worden – zoals ook Ik die macht van Mijn Vader heb ontvangen.
28 En Ik zal hem de morgenster geven.
29 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.


Of dit:

Hand. 1 schreef: 3 Hij heeft Zichzelf, nadat Hij geleden had, ook levend aan hen vertoond, met veel onmiskenbare bewijzen, veertig dagen lang, waarbij Hij door hen gezien werd en over de dingen sprak die het Koninkrijk van God betreffen.
4 En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt;
5 want Johannes doopte wel met water, maar u zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.
6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
7 En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,
8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.


1 Kor. 6 schreef:2 Weet u niet dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En als door u de wereld geoordeeld wordt, zou u dan ongeschikt zijn voor de meest onbeduidende rechtszaken?


En er zijn nog meer teksten over de regering van God, Zijn koninkrijk.

dus eigenlijk snap ik je redenering nog niet.
Jij en ik zijn geneigd tot alle kwaad.
Ja Jezus is koning, maar wij zijn toegevallen aan de duivel en kunnen alleen door Jezus zalig worden, dat geldt voor jou en mij en ook voor marc en robert.


Het gaat niet alleen om 'de zaligheid verkrijgen'. Jezus spreekt steeds over het koninkrijk van God. Dat is groter, breder. Het begint in jezelf. Heb jij de instelling, de houding, de daden, die passen bij een burger van Gods koninkrijk?

De overheid regeert met gesloten bijbel, toch roept de bijbel op tot gebed voor de overheid opdat wij een stil en gerust leven hebben.


Jawel. En de Bijbel stelt voorwaarden aan de overheid zie o.a. Rom. 13.
Dit is mijn antwoord op jou reactie, ik denk dat ik je helemaal niet begrepen heb.


Zoekt eerst het koninkrijk van God...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Samanthi

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Samanthi » 04 dec 2014 11:33

@jan
Het goede dat ik wil doe ik niet
het kwade wat ik niet wil doe ik
ik ellendig mens

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 04 dec 2014 12:34

Samanthi schreef:@jan
Het goede dat ik wil doe ik niet
het kwade wat ik niet wil doe ik
ik ellendig mens


Waarachtige woorden die getuigen van de trieste zondige aard die we allen hebben. Maar wie net als Paulus dit inzicht heeft kan ook verdergaan in de strijd tegen de oude mens. Door alle hoop op Hem te stellen en ook de volgende woorden te geloven:

Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?
Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.

Want Hij heeft de ellendige in zijn ellende
niet veracht en niet verafschuwd;
Hij heeft Zijn aangezicht niet voor hem verborgen,
maar Hij heeft gehoord, toen hij tot Hem riep.
Van U zal mijn lof zijn in een grote gemeente,
mijn geloften zal ik nakomen in bijzijn van wie Hem vrezen.
De zachtmoedigen zullen eten en verzadigd worden;
wie de HEERE zoeken, zullen Hem loven.
Uw hart zal voor eeuwig leven.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2014 13:22

Klopt. Maar als mensen die gered zijn van een zekere dood omdat we Gods wonderlijke genade hebben leren kennen worden we ook opgeroepen anderen te vergeven.... en hopen we dat zelfs onze (grootste) vijanden die genade mogen leren kennen en behouden worden. En dan hoor je wonderlijke verhalen, over mensen die hun gezin kwijtraakten omdat ze werden vermoord, die hun moordenaars vergeven en voor ze bidden, en waarbij dat soms zelf de bekering van die vijanden teweeg brengt. Wat nooit zou zijn gebeurt als ze hen zouden haten en vervolgen. Vandaar dat Jezus ons tot het eerste oproept en niet tot het laatste.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 04 dec 2014 13:45

Marnix schreef:Klopt. Maar als mensen die gered zijn van een zekere dood omdat we Gods wonderlijke genade hebben leren kennen worden we ook opgeroepen anderen te vergeven.... en hopen we dat zelfs onze (grootste) vijanden die genade mogen leren kennen en behouden worden. En dan hoor je wonderlijke verhalen, over mensen die hun gezin kwijtraakten omdat ze werden vermoord, die hun moordenaars vergeven en voor ze bidden, en waarbij dat soms zelf de bekering van die vijanden teweeg brengt. Wat nooit zou zijn gebeurt als ze hen zouden haten en vervolgen. Vandaar dat Jezus ons tot het eerste oproept en niet tot het laatste.


De bekering van moordenaars laat ik graag aan God over. Hij kiest en Hij verwerpt. Dit is de relatie tussen God en zondaar. Ondertussen moeten Gods geboden nog steeds gevolgd worden en misdadigers berecht worden. Dit is de relatie tussen overheid(als dienaar van God) en crimineel/zondaar.

Rom. 13 schreef: 1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld,
2 zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen.
3 Want voor de overheid hoeft men niet te vrezen, wanneer men goede werken doet, maar wel als men kwade werken doet. Wilt u nu van het gezag niets te vrezen hebben, doe het goede en u zult er lof van ontvangen.
4 Zij is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet.
5 Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen omwille van de straf, maar ook omwille van het geweten.
6 Om die reden immers betaalt u ook belastingen. Het zijn namelijk dienaars van God, die juist daarmee voortdurend bezig zijn.
7 Geef dus aan allen wat u verschuldigd bent: belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eer aan wie eer toekomt.

8 Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want dit: U zult geen overspel plegen, u zult niet doden, u zult niet stelen, u zult geen vals getuigenis geven, u zult niet begeren, en welk ander gebod er ook is, wordt in dit woord samengevat, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet.
11 En dit te meer, omdat wij het beslissende tijdstip kennen, namelijk dat de tijd reeds is aangebroken dat wij uit de slaap ontwaken. Want nu is de zaligheid dichter bij ons dan toen wij tot geloof kwamen.
12 De nacht is ver gevorderd en de dag is nabij gekomen. Laten wij dus de werken van de duisternis afleggen en de wapens van het licht aandoen.
13 Laten wij, als op klaarlichte dag, op een gepaste wijze wandelen, niet in zwelgpartijen en dronkenschappen, niet in slaapkamers en losbandigheden, niet in ruzie en afgunst.
14 Maar bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken.




Wie het bloed van mensen vergiet, diens bloed zal door mensen vergoten worden.

Gen. 9 schreef: 5 Voorzeker, Ik zal vergelding eisen voor uw bloed, voor uw levens. Van de hand van alle dieren zal Ik vergelding eisen; ook van de hand van de mens, van de hand van ieders broeder, zal Ik vergelding eisen voor het leven van de mens.
6 Vergiet iemand het bloed van de mens,
door de mens zal diens bloed vergoten worden;
want naar het beeld van God
heeft Hij de mens gemaakt.


Deze onveranderlijke instelling gebaseerd op Gods hart zien we later opnieuw terug in strafwetten van Israël.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2014 14:16

Ja en als je die wetten los ziet van het offer van Christus mis je de essentie van het evangelie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 04 dec 2014 15:09

Marnix schreef:Ja en als je die wetten los ziet van het offer van Christus mis je de essentie van het evangelie.


Het evangelie... wetteloosheid? Ontbinding van het strafrecht? Leg eens uit met Bijbelse argumenten hoe dat evangelie in elkaar steekt dan?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2014 15:51

6 Vergiet iemand het bloed van de mens,
door de mens zal diens bloed vergoten worden;
want naar het beeld van God
heeft Hij de mens gemaakt.

De hele wet wijst daarop. Ook de offerwetten. En Jezus Christus sterft in onze plaats, voor ons die de straf verdiend hebben. Hij sterft voor zondaars, voor moordenaars, voor wettelozen. En zo worden we niet door de wet rechtvaardig maar door geloof, door Hem. In Hem is er een nieuw verbond, beter dan het oude verbond waar jij uit citeert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 04 dec 2014 20:21

Marnix schreef:6 Vergiet iemand het bloed van de mens,
door de mens zal diens bloed vergoten worden;
want naar het beeld van God
heeft Hij de mens gemaakt.

De hele wet wijst daarop. Ook de offerwetten. En Jezus Christus sterft in onze plaats, voor ons die de straf verdiend hebben. Hij sterft voor zondaars, voor moordenaars, voor wettelozen. En zo worden we niet door de wet rechtvaardig maar door geloof, door Hem. In Hem is er een nieuw verbond, beter dan het oude verbond waar jij uit citeert.


Beste Marnix, jij hebt het over de manier om rechtvaardig gemaakt te worden in de ogen van God. Maar ik heb het over de strafwetten om criminaliteit te bestrijden, om recht te spreken. Het zou toch een enorme wetteloze chaos worden als iedereen bij de rechter vrijspraak kon krijgen als zij zich beroepen op het bloed van de Heer Jezus Christus. Dat zou natuurlijk enorm misbruikt worden door onoprechte lieden die enkel de straf willen ontlopen als zij eenmaal gepakt zijn. Zij kunnen dan vast nog de Schriften verder verdraaien zodat wij hen zeven maal zeventig maal moeten vergeven. Kortom, in jouw uitleg is er geen rechtvaardige berechting van criminelen meer mogelijk.

En misschien zie je ook dat de Teksten uit Romeinen 13 staan in het nieuwe verbond?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Boerin » 04 dec 2014 21:43

Mensen niet beschermen is geen liefde. De Samaritaan liet niet die man voor halfdood liggen om zich om de boeven te ontfermen en een wet te maken dat ze er geen straf voor kregen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten