Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Boerin » 29 nov 2014 19:38

Jan schreef:En dan ga jij bidden voor dat soort monsters... kom toch tot inkeer van die dwaasheid! Je gebed is gegarandeerd een grote gruwel voor God. Waar je gelukkig wel vergeven van kan worden als je tot inkeer komt. Ik hoop echt dat je je hiervan bekeren zult.

Denk dan aan Zijn woorden dat weinigen de smalle weg en nauwe poort zullen vinden. Hoeveel kans schat je dat een Dutroux heeft om door die poort te gaan? Net zoveel als 'de moordenaar Paulus'? Allemaal zondaren, allemaal gelijk aan elkaar? Want dat is de duivelse onzin die jullie verkondigen.

Ik heb nog nooit voor ze gebeden hoor, ook geen behoefte aan, maar het zou kunnen dat zo iemand zich bekeert, geen idee.
Paulus was niet zo erg?
Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.
http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/bo ... oorden-op/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Teus » 29 nov 2014 23:27

Jan schreef: Dubbele moraal. Het is niet je naaste liefhebben als jezelf aangezien je zegt dat Robert en Marc mogen leven etc. zolang het maar niet je eigen kinderen zijn. Jij weet helemaal niet wat de Heilige Geest in kan geven.

Denk je eens in wat zo'n slachtoffer van Dutroux heeft meegemaakt. Ga daar eens een kwartiertje van je leven over nadenken. De angst, de pijn, de smerigheid. De vreugde die er nooit meer kan zijn omdat iemand zo veel van zichzelf hield en zo weinig van de ander, dat hij onschuldige kinderen daarvoor zo'n geweld heeft aangedaan. Het drama waar al die families nu nog mee te maken hebben, het gemis, de pijn die er een leven lang over blijft bestaan want zoiets kan je nooit vergeten. Nooit helemaal verwerken. De slapeloze nachten, de nachtmerries, De woede, de angst, de spijt...
Kijk eens hoe verrot Jan is denk daar eens 5 minuten over na. Hoeveel moorden hij op zijn geweten heeft, meer als Dutroux. Jan je hebt geen benul om wie het gaat waarom we hier op aarde zijn. Het is verschrikkelijk wat er gebeurd maar je hebt totaal geen kennis van zaken.

Denk dan aan de heilige almachtige alleswetende God die kijkt vanuit de hemel en al die gruwelen ziet en ook de pijn in het hart van die onschuldige kinderen. Denk dan aan Zijn woorden dat wie een struikelblok voor een kind is... beter in de diepste zee gegooid had kunnen worden. En dat ging zelfs nog maar over een geestelijk struikelblok zijn. Wat denk je dat Jezus wil is voor hen die kinderen zo vreselijk kwaad aandoen... Ik denk het niet, weet heel zeker dat Hij wil dat ze zich tot Hem bekeren en daar op wacht.. Bewijs dat je het niet begrijpt, je vindt het geestelijk struikelblok minder belangrijk dan een lichamelijk struikelblok. je hebt het alleen over het verdriet van en door mensen, niet een keer over het verdriet van God, over dat Hij kijkt hoe Hij verlaten wordt en niet naar Hem omgezien wordt.
En dan ga jij bidden voor dat soort monsters... kom toch tot inkeer van die dwaasheid! Je gebed is gegarandeerd een grote gruwel voor God. Waar je gelukkig wel vergeven van kan worden als je tot inkeer komt. Ik hoop echt dat je je hiervan bekeren zult.
Waarom, Elke keer zeg ik dat je het niet begrijpt maar eigenlijk praat je als een kip zonder kop.

Jan, er is nog nooit niemand geweest die uit zichzelf bidt voor zijn of haar vijanden of dergelijke criminelen en die zal er ook nooit zo lang zal ze leven komen. Snap je dit zover Jan, lees het anders nog een keer.
Weet je hoe het dan komt dat iemand bidt voor zijn of haar vijanden? God doet dat Jan, door de kracht van de Heilige Geest. Je noemt God dus een dwaasheid, je zegt rechtstreeks tegen God dat iets wat van Hem komt een gruwel is. Je schrijft het werk van de Heilige Geest aan satan.


Denk dan aan Zijn woorden dat weinigen de smalle weg en nauwe poort zullen vinden. Hoeveel kans schat je dat een Dutroux heeft om door die poort te gaan? Net zoveel als 'de moordenaar Paulus'? Allemaal zondaren, allemaal gelijk aan elkaar? Want dat is de duivelse onzin die jullie verkondigen.
Net zoveel kans als jij na al je moorden. Je veracht Gods Soevereiniteit, Genade en de gave van Zijn Zoon, je veracht het werk van de Heere Jezus en de Bijbel. Hierdoor ben je dikke vrienden met satan.

Het gaat erom wat God vind. Hij heeft wetten ingesteld die wij hebben te gehoorzamen. Nergens geeft God een vrijbrief aan mensen om naar eigen wijsheid te bepalen wat er met misdadigers gedaan moet worden. God doet niet aan democratie. Lekker Jan, nu zeg je dat God nergens een vrijbrief geeft om te oordelen over het lot van misdadigers en jij heb ze allemaal op je eigen houtje vermoord.


Maar als men jullie leer moet geloven dan houdt God zoooveeel van iedereen tot aan de grofste kinderverkrachtermoordenaar aan toe...Velen gaan er gered worden, de weg is breed, de poort groot, en Dutroux en Robert.M hebben nog een goede kans om zich in de gevangenis te mogen bekeren en hun leven te beteren. :frown: Hier zie je niet waar het God om gaat en ook niet Zijn lankmoedigheid en helemaal niet de inhoud van het werk aan het kruis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor mealybug » 30 nov 2014 07:38

Boerin schreef:Ik laat alleen even zien dat als ik vanuit m'n eigen gevoel redeneer het inderdaad een dubbele moraal is. Ik blijf er verder van af. Ik ga ze niet zitten haten, word ik alleen zelf beroerd van. Het gaat me er meer om waar je de grens legt van wat wel te vergeven is en wat niet. Het zegt mij niet veel. Waarom Ananias en Saffira niet en een prosperity preacher die van de kerk steelt en dan zich bekeert dat is weer wel vergevelijk. Ik kan er geen pijl op trekken.



Ik denk dat God bij Annanias en Safira op zinnebeeldige wijze liet zien wat gebeurt wanneer de mens tegen de Heilige Geest liegt.
Net als het grote voorbeeld van Jezus Zelf (maar nu ten goede) , liet zien wat er gebeurt wanneer wij ons aardse leven afleggen (om het leven te behouden enz), zoals Hij deed.
Dan zullen ook wij opgewekt worden.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 30 nov 2014 11:25

Jan schreef:Dubbele moraal. Het is niet je naaste liefhebben als jezelf aangezien je zegt dat Robert en Marc mogen leven etc. zolang het maar niet je eigen kinderen zijn.

Boerin schreef:Ik laat alleen even zien dat als ik vanuit m'n eigen gevoel redeneer het inderdaad een dubbele moraal is. Ik blijf er verder van af. Ik ga ze niet zitten haten, word ik alleen zelf beroerd van. Het gaat me er meer om waar je de grens legt van wat wel te vergeven is en wat niet.


God heeft ook gevoel. En verstand. Bij Hem is er alleen geen dubbelhartigheid. Als iemand de wil van satan doet en zo vreselijk aan zijn kinderen komt... dan is Hij eensgezind. Zo bewijzen de geschiedenisverhalen. En zo bewijzen Gods strafwetten die hier op het forum verworpen worden en gehaat worden. Zo ook onder het grootste deel van wat zich Christendom noemt. En het is nooit anders geweest in de geschiedenis. Kijk maar naar het volk Israël. Zij hebben bijna altijd als volk Gods wegen gehaat. Terwijl zij nog beweerden God lief te hebben. Maar men dient de baal-god door wetten te houden die door mensen verzonnen zijn met behulp van demonen.

Het zegt mij niet veel. Waarom Ananias en Saffira niet en een prosperity preacher die van de kerk steelt en dan zich bekeert dat is weer wel vergevelijk. Ik kan er geen pijl op trekken.


Of die welvaarts dief/valse prediker, echt bekeerd is... de tijd zal het leren. Ik zou echter iets achterdochtiger zijn in dit soort gevallen als ik jou was.

5 voortdurend geruzie van mensen die een verdorven gezindheid hebben en beroofd zijn van de waarheid, omdat zij denken dat de godsvrucht een bron van winst is. Wend u af van dit soort mensen.


1 Tim. 3 schreef: 8 De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,



Zij bekeren zich vaak op het moment dat ze gepakt zijn. Zo'n verhaal ken ik ook van een zogenaamde dominee die seks had met een homoseksuele hoer. Die had opeens ook grote spijt. Toen zijn daden in het licht gebracht werden. Het is niet dat hij vooraf al berouw kreeg en zijn zonden aan de gemeente opbiechtte en aftrad. Nee. En hij is alweer ergens anders mee bezig om met het evangelie financieel voordeel te behalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ted_Haggard
Wakker worden, het is niets anders dan een kind van satan zoals er velen op aarde rondlopen. Er zijn altijd sukkels die erin trappen. Geloofsidioten als ik het zo mag noemen. Die geloven alles.


Ik heb nog nooit voor ze gebeden hoor, ook geen behoefte aan, maar het zou kunnen dat zo iemand zich bekeert, geen idee.


Dan begreep ik je verkeerd toen je zei dat je niet dagelijks voor hem bad... en dat je zei: "Ik hoop voor 'm dat ie zich nog bekeert en bevrijd wordt."

Paulus was niet zo erg?
Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.


Paulus was natuurlijk enorm nederig gemaakt doordat hij mocht gaan beseffen dat hij de gemeente van Christus vervolgd had.

Toch is het geen absolute uitspraak die betrekking heeft op alle soorten van zonden. Denk er maar eens over na. Hoe kan Paulus erger zijn dan een Dutroux of bijv. een maffialid met een leven lang goddeloosheid vanuit zelfzuchtige motieven. Moord, verkrachting, marteling, hebzucht, dronkenschap, bedreiging, afpersing. Al dat soort zaken zijn niet te vergelijken met hoe Paulus leefde en waarom hij deed wat hij deed.
Maar als we kijken naar zijn misleidde volksgenoten die Christenen vervolgden. Ja dan had hij wel een eerste plaats in de ijver die hij had in het vervolgen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2014 09:35

Wat je constant doet is dingen vergelijken en jezelf en anderen dan hoger en lager plaatsen. Die is toch niet slechter dan die... en uiteindelijk probeer je zo jezelf als beter dan anderen te zien. Net als de farizeeen deden. Ze pasten regels zo toe dat zij beter waren dan anderen die ze dan veroordeelden. Wat zegt Jezus ook alweer? Wie zichzelf verhoogt zal vernedert worden, wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. De Bijbel geeft in het oude testament tal van zonden waar de doodstraf op moet volgen. Die we gelukkig nu niet meer toepassen. Dat snap je zelf ook wel want bij iedere vloek toepassen, of iedereen die overspel pleegt stenigen, je hebt zelf wel door dat dat niet werkt. Maar vervolgens ga je zelf nuances aanbrengen. Nee, zo moeten we niet met de Bijbel omgaan..... maar die en die zonde verdient wel de doodstraf en de rest laten we maar even voor wat het is. Dat dat dan je mening is, prima.... maar preek het niet als de Bijbelse waarheid. Die zegt nergens: De doodstraf voor vloeken en overspel geldt niet meer maar voor verkrachting nog wel. Dan moet je consequent zijn en zeggen dat er niets veranderd is of erkennen dat er wel wat veranderd is en bedenken hoe dat komt. Als je dan zonder Christus rekent wordt het evangelie een gevaarlijke karikatuur van jezelf boven de ander verheffen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 01 dec 2014 10:39

Marnix schreef:Wat je constant doet is dingen vergelijken en jezelf en anderen dan hoger en lager plaatsen. Die is toch niet slechter dan die... en uiteindelijk probeer je zo jezelf als beter dan anderen te zien. Net als de farizeeen deden.


Totale onzin van iemand die nog niets van de Bijbel begrepen heeft. Het gaat om JE NAASTE BESCHERMEN. Het gaat om RECHT SPREKEN naar GODS HART.

Ze pasten regels zo toe dat zij beter waren dan anderen die ze dan veroordeelden. Wat zegt Jezus ook alweer? Wie zichzelf verhoogt zal vernedert worden, wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. De Bijbel geeft in het oude testament tal van zonden waar de doodstraf op moet volgen. Die we gelukkig nu niet meer toepassen. Dat snap je zelf ook wel want bij iedere vloek toepassen, of iedereen die overspel pleegt stenigen, je hebt zelf wel door dat dat niet werkt. Maar vervolgens ga je zelf nuances aanbrengen. Nee, zo moeten we niet met de Bijbel omgaan..... maar die en die zonde verdient wel de doodstraf en de rest laten we maar even voor wat het is. Dat dat dan je mening is, prima.... maar preek het niet als de Bijbelse waarheid. Die zegt nergens: De doodstraf voor vloeken en overspel geldt niet meer maar voor verkrachting nog wel. Dan moet je consequent zijn en zeggen dat er niets veranderd is of erkennen dat er wel wat veranderd is en bedenken hoe dat komt. Als je dan zonder Christus rekent wordt het evangelie een gevaarlijke karikatuur van jezelf boven de ander verheffen.


Geen enkele keer ga je in op de problematiek van onrecht en strafrecht. Telkens wil je het op het persoonlijk vlak trekken. Alsof de Bijbel alleen een Boek is voor je eigen belangrijke ego. Dat is dus niet zo. Maar als je het tot nu toe nog niet hebt willen begrijpen dan vermoed ik dat je het nooit zult gaan begrijpen. Want je wilt het niet begrijpen. Het is niet alsof de Bijbel niet duidelijk is.

Amos 5 schreef:6 Zoek de HEERE en leef!
Anders zal Hij het huis van Jozef als een vuur binnendringen,
het verteren, en zal er voor Bethel niemand zijn om te blussen.
7 Wee hun die recht in alsem veranderen,
die gerechtigheid ter aarde doen liggen.

10 Zij haten wie in de poort opkomt voor het recht,
zij hebben een afschuw van wie de waarheid spreekt.


14 Zoek het goede en niet het kwade,
opdat u leeft!
Dan zal de HEERE, de God van de legermachten, met u zijn,
zoals u altijd zegt.
15 Haat het kwade en heb het goede lief,
handhaaf het recht in de poort.

Misschien zal de HEERE, de God van de legermachten, genadig zijn
voor het overblijfsel van Jozef.

23 Doe het lawaai van uw liederen van Mij weg,
en het getokkel van uw luiten kan Ik niet aanhoren!
24 Laat het recht stromen als water,
de gerechtigheid als een altijd stromende beek.


Jer. 23 schreef: 9 Over de profeten.
Mijn hart wordt in mijn binnenste gebroken,
al mijn beenderen bewegen zich.
Ik ben geworden als een dronkeman,
als een man wie de wijn naar het hoofd is gestegen,
vanwege de HEERE,
en vanwege Zijn heilige woorden.
10 Want het land
is vol overspelers,
ja, vanwege de vervloeking treurt het land,
verdorren de weiden van de woestijn.
Wat zij najagen is slecht,
hun kracht gebruiken zij niet juist.
11 Want zowel profeet als priester pleegt heiligschennis,
zelfs in Mijn huis heb Ik hun slechtheid gevonden,
spreekt de HEERE.

12 Daarom zal hun weg voor hen worden
als spiegelgladde plaatsen in het donker.
Zij zullen voortgeduwd worden
en daarin vallen,
want Ik zal over hen onheil brengen
in het jaar van hun vergelding,
spreekt de HEERE.
13 Bij de profeten van Samaria
heb Ik wel ongerijmde dingen gezien:
zij profeteerden namens de Baäl
en misleidden Mijn volk Israël.
14 Maar bij de profeten van Jeruzalem
heb Ik iets afschuwelijks gezien:
zij plegen overspel, met leugen gaan zij hun weg
zij bemoedigen de kwaaddoeners,
zodat niemand zich bekeert
van zijn slechtheid.

Zij allen zijn voor Mij als Sodom,
en zijn inwoners als Gomorra.

15 Daarom, zo zegt de HEERE van de legermachten over deze profeten:
Zie, Ik ga hun alsem te eten geven
en galwater te drinken,
omdat van de profeten van Jeruzalem
heiligschennis is uitgegaan over heel het land.
16 Zo zegt de HEERE van de legermachten:
Luister niet naar de woorden van die profeten die tot u profeteren.
Zij geven u ijdele hoop.
Zij spreken een visioen uit hun eigen hart,
niet uit de mond van de HEERE.
17 Steeds zeggen zij tegen hen die Mij verwerpen: De HEERE heeft gesproken:
U zult vrede hebben;
en tegen ieder die in zijn verharde hart voortgaat:
Geen onheil zal over u komen.
18 Want wie heeft in de raad van de HEERE gestaan, en Zijn woord gezien en gehoord,
wie heeft op Zijn woord acht geslagen en ernaar geluisterd?
19 Zie, een storm van de HEERE, grimmigheid is uitgegaan,
een wervelende storm:
op het hoofd van de goddelozen stort hij neer.
20 De toorn van de HEERE zal zich niet afwenden,
tot Hij gedaan en tot Hij tot stand gebracht heeft
de gedachten van Zijn hart.
In later tijd
zult u dat duidelijk begrijpen.
21 Ik heb die profeten niet gezonden,
toch zijn zij zelf gaan lopen.
Ik heb niet tot hen gesproken,
toch zijn zij zelf gaan profeteren.
22 Hadden zij in Mijn raad gestaan,
dan hadden zij Mijn volk Mijn woorden doen horen,
en hadden zij hen doen terugkeren van hun slechte weg
en van hun slechte daden.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2014 11:04

Totale onzin van iemand die nog niets van de Bijbel begrepen heeft. Het gaat om JE NAASTE BESCHERMEN. Het gaat om RECHT SPREKEN naar GODS HART.


Nee dat is het probleem, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om jouw hart, jouw gevoelens, wraak enz. Jij hoeft namelijk helemaal geen recht te spreken. Jij moet je vijand liefhebben en de wraak aan God overlaten. Aldus Paulus.

(17) Weest niet eigenwijs. Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. (18)Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. (19) Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. (2.) (20)Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. (21) Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.”


Wat problematiek van onrecht en strafrecht betreft heb ik genoeg gezegd. Onrecht moet bestraft worden maar als Jezus al niet volmondig de doodstraf aan een overspelige vrouw bevestigt ga ik de doodstraf niet promoten hier. Hij stierf in plaats van mensen zodat er genade is en vergeving voor wie zich bekeren. Daarom ben ik voor straf maar tegen de doodstraf. En ik denk dat Jezus hem daarom ook niet uitsprak over de overspelige vrouw. Over die wonderlijke genade hoor ik je niet. Je bent alleen maar bezig met straf, recht, wraak. En dan verdienen we allemaal de doodstraf. En zonder verdienste, uit genade worden we vrijgesproken van de doodstraf. Daarom zou je beter moeten weten.

Zoek het goede en niet het kwade,
opdat u leeft!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 01 dec 2014 12:27

Totale onzin van iemand die nog niets van de Bijbel begrepen heeft. Het gaat om JE NAASTE BESCHERMEN. Het gaat om RECHT SPREKEN naar GODS HART.


Marnix schreef:Nee dat is het probleem, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om jouw hart, jouw gevoelens, wraak enz.


Het gaat zowel om je persoonlijke rechtvaardige wandel maar ook die van de maatschappij, Dat laatste blijkt uit Gods handelen door een volk voor Hem af te zonderen als VOORBEELD voor alle andere volken. Hij geeft aan dat volk zijn geboden. En dat belang begrijp jij (en zovelen) niet. Je begrijp Gods koninkrijk niet. Je denkt enkel in termen van je ziel behouden, eeuwig leven verkrijgen, hemel binnengaan.

Jij hoeft namelijk helemaal geen recht te spreken. Jij moet je vijand liefhebben en de wraak aan God overlaten. Aldus Paulus.


De tekstgedeelten, waaronder N.T., die het tegendeel bewijzen zijn al voorbijgekomen. Als je ze tot nu toe niet hebt willen geloven dan heeft het geen zin voor mij om ze nogmaals te herhalen.

(17) Weest niet eigenwijs. Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. (18)Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. (19) Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. (2.) (20)Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. (21) Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.”


Zie dat het gaat om je eigen houding om de vrede te zoeken VOOR ZOVER HET VAN U AFHANGT. Dus laat je op je wang slaan (een belediging). Maar laat je niet doodschoppen. Zoveel verlangt God niet van je. Tenzij je geroepen bent als martelaar om voor het geloof te getuigen.
Maar waar heeft Paulus het over? Persoonlijke relaties, eigen vijanden, relatief kleine zaken. Het gaat niet over al die zaken die in de wetten zijn vastgelegd en betrekking hebben op criminaliteit. Dat zou een zieke uitleg zijn nl. Dat moet je zelfs een vijand meer liefhebben dan hun slachtoffers. Dat kan niet. Zie ook Jezus voorbeeld over wie je naaste is en om wie je moet geven. Jezus zegt niet dat we de misdadigers die onze naaste half doodslaan, moeten liefhebben. Nee, het medelijden is er voor hun slachtoffers.
Elke andere uitleg is krom. Zorgt er nl. voor dat er geen recht gesproken kan worden. En zorgt ervoor dat er geen oorlog mogelijk is. Terwijl beide situaties in deze harde wereld wel noodzakelijk zijn helaas.

Wat problematiek van onrecht en strafrecht betreft heb ik genoeg gezegd. Onrecht moet bestraft worden maar als Jezus al niet volmondig de doodstraf aan een overspelige vrouw bevestigt ga ik de doodstraf niet promoten hier.


Jezus zei: stenig haar. Lees het maar goed, nergens ontkracht Hij het gebod. Enkel legt Hij de nadruk op het feit dat men met vuile handen en onoprechte motieven geen heilige wetten van God kan uitvoeren. De schijnheilige sluwe Farizeeën die heel andere motieven hadden, mochten Gods wetten niet uitvoeren.

Joh. 8 schreef: 5 In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6 En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8 En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer.


Hij stierf in plaats van mensen zodat er genade is en vergeving voor wie zich bekeren. Daarom ben ik voor straf maar tegen de doodstraf.


Ik ben ook tegen de doodstraf. Waarom? Omdat er geen rechtvaardige Godvrezende overheid bestaat. Maar die zal er wel weer komen wanneer de heiligen de wereld zullen oordelen. Die teksten zijn ook al voorbijgekomen en door jou genegeerd.

En ik denk dat Jezus hem daarom ook niet uitsprak over de overspelige vrouw. Over die wonderlijke genade hoor ik je niet. Je bent alleen maar bezig met straf, recht, wraak. En dan verdienen we allemaal de doodstraf. En zonder verdienste, uit genade worden we vrijgesproken van de doodstraf. Daarom zou je beter moeten weten.


Aan die genade doe ik niets af. Het is precies die genade waarom Jezus haar niet veroordeelt. Maar Hij zegt erbij: en ZONDIG NIET MEER. En juist dit is het wat in onze maatschappij wel gedaan wordt. De genade van Jezus wordt veranderd in LOSBANDIGHEID. Zie het hele homoseksuelen onderwerp. De vergeving wordt misbruikt om de zonden maar te blijven rechtvaardigen. Dit terwijl de doodstraf echt is. God zal die straf brengen wanneer men blijft zondigen.

Zoek het goede en niet het kwade,
opdat u leeft!


Omdat nu elke zondaar mag blijven zondigen en nooit de doodstraf ontvangt, is er geen vrees voor God meer. Men begrijpt niet meer dat er echt een eeuwig oordeel aan zit te komen. Dat kan vandaag al zover zijn als je onder een auto terecht komt.
Werd er af en toe maar iemand gedood door een godvrezende rechtvaardige overheid. Dan zouden er massa's meer mensen behouden blijven en er veel meer zegen in het land zijn i.p.v. vloek.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2014 15:05

Jan schreef:De tekstgedeelten, waaronder N.T., die het tegendeel bewijzen zijn al voorbijgekomen. Als je ze tot nu toe niet hebt willen geloven dan heeft het geen zin voor mij om ze nogmaals te herhalen.


Nee. Je probeert Jezus woorden af te zwakken mbv andere Bijbelteksten uit het OT. Dan begrijp je het Koninkrijk niet want die wordt gesticht door Jezus met andere wetten dan offerwetten, reinheidswetten enz die allemaal gaan over straf, schuld en rechtvaardiging. Jezus is het offer van God waardoor we rechtvaardig worden. Niet de wetten die jij citeert.

Zie dat het gaat om je eigen houding om de vrede te zoeken VOOR ZOVER HET VAN U AFHANGT. Dus laat je op je wang slaan (een belediging). Maar laat je niet doodschoppen. Zoveel verlangt God niet van je. Tenzij je geroepen bent als martelaar om voor het geloof te getuigen.
Maar waar heeft Paulus het over? Persoonlijke relaties, eigen vijanden, relatief kleine zaken. Het gaat niet over al die zaken die in de wetten zijn vastgelegd en betrekking hebben op criminaliteit. Dat zou een zieke uitleg zijn nl. Dat moet je zelfs een vijand meer liefhebben dan hun slachtoffers. Dat kan niet. Zie ook Jezus voorbeeld over wie je naaste is en om wie je moet geven. Jezus zegt niet dat we de misdadigers die onze naaste half doodslaan, moeten liefhebben. Nee, het medelijden is er voor hun slachtoffers.
Elke andere uitleg is krom. Zorgt er nl. voor dat er geen recht gesproken kan worden. En zorgt ervoor dat er geen oorlog mogelijk is. Terwijl beide situaties in deze harde wereld wel noodzakelijk zijn helaas.


Jawel. God is rechter. Hem komt de wraak toe. Hij zal het vergelden. Dat staat er. "Voor zover van u afhangt" houdt in dat jij er alles aan moet doen wat je er aan kan doen. En als jij dat niet kan, wreek het dan niet zelf maar laat dat aan God over. Wat jij moet doen is je vijand eten en drinken geven. Dat staat er. En ja, dan is er niet altijd vrede, maar dat doet niets af aan die oproep om je vijanden lief te hebben. Dat geldt juist in oorlogstijd (want als je ergens vijanden hebt is het wel dan)

Jezus zei: stenig haar. Lees het maar goed, nergens ontkracht Hij het gebod. Enkel legt Hij de nadruk op het feit dat men met vuile handen en onoprechte motieven geen heilige wetten van God kan uitvoeren. De schijnheilige sluwe Farizeeën die heel andere motieven hadden, mochten Gods wetten niet uitvoeren.


Hoe durf je Zijn woorden zo te verdraaien. Je liegt. Jezus zegt niet: Stenig haar. Maar: Laat wie zonder zonde zonde is haar stenigen. En dat was niemand. Kortom, Hij zegt: Voer de doodstraf alleen uit als je zelf geen zonde doet. En dat geldt ook voor jou en mij. Als je zonder zonde bent mag je de doodstraf voltrekken. Oh..... en wie was er zonder zonde? Jezus. Hij had het recht om de eerste steen te gooien. En de rest kon dan volgen. Maar Hij deed het niet omdat Hij gekomen is om zondaars te redden.

Aan die genade doe ik niets af. Het is precies die genade waarom Jezus haar niet veroordeelt. Maar Hij zegt erbij: en ZONDIG NIET MEER. En juist dit is het wat in onze maatschappij wel gedaan wordt. De genade van Jezus wordt veranderd in LOSBANDIGHEID. Zie het hele homoseksuelen onderwerp. De vergeving wordt misbruikt om de zonden maar te blijven rechtvaardigen. Dit terwijl de doodstraf echt is. God zal die straf brengen wanneer men blijft zondigen.


Dat klopt maar Hij heeft jou niet nodig om die straf uit te voeren. Daarnaast ging het hier in eerste instantie niet om of het kwaad gestraft moet worden en wanneer maar of je personen moet/mag haten. En vanaf daar kom je telkens bij straf uit. Met het tragische denkbeeld dat als de overheid meer straft, er meer mensen gered worden. Dan heb je niet begrepen wie er straf verdienen en waarom, en hoe we daarvan gered worden. Vroeger was er een wet die ons veroordeelde en vervloekte, ons allemaal..... en nu is er vrijspraak buiten die wet om.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Samanthi

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Samanthi » 01 dec 2014 17:19

Jan misschien kun je toch beter de oordelen op jezelf toepassen, er is immers niemand die God zoekt.

In de gevangenis zat eens een man, door zijn schuld hadden kinderen brandwonden werden er baby's levend verbrand en was het seksuele moraal echt verschrikkelijk.
Toch gaf God deze man genade.

Jij en ik zijn niet beter dan deze man ook niet dan Marc of Robert ook niet dan de grootste crimineel jij en ik hebben een even verdorven hart, alleen beteugelt door Gods genade.

In Blijdorp zit een aap die er heel lief uitziet, mensen maakten zelfs contact met hem, onschuldig toch?, maar toen hij losbrak bleek hij alles behalve onschuldig te zijn, zo is het jou en mij ook, als het deurtje opengaat zijn we tot alle dingen in staat, denk je dat die beulen in de WOII van te voren hadden kunnen denken dat ze tot zulk kwaad in staat zouden zijn?
Vele waren gewone huisvaders tot het deurtje openging.

snap dat nu eens!

Jij en ik hebben dezelfde genade nodig als de man in de gevangenis ontvangen had.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor BladeStraight » 01 dec 2014 23:16

Ik sluit me geheel bij Samanthi aan, al is het natuurlijk wel zo dat de ene zonde een schadelijker effect heeft dan de andere. Voor God zijn we echter allemaal even grote zondaars, maar dat wil niet zeggen dat wij als mensen ook zo naar zonden moeten kijken. Een moordenaar moet een gepaste straf ontvangen, hoe waar het ook is dat we zelf zonder God's verhoedende genade zelf ook in het rond zouden moorden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 02:43

http://laurawegener.blogspot.nl/2012/06 ... evere.html

Hebr. 1:9
You have loved righteousness and hated lawlessness;
Therefore God, Your God, has anointed You
With the oil of gladness more than Your companions.”

Isaiah 11:2-3

The Spirit of the Lord shall rest upon Him,
The Spirit of wisdom and understanding,
The Spirit of counsel and might,
The Spirit of knowledge and of the fear of the Lord.
His delight is in the fear of the Lord
,
And He shall not judge by the sight of His eyes,
Nor decide by the hearing of His ears;

Psalm 89:7 - “God is greatly to be feared in the assembly of the saints, and to be held in reverence by all those around Him.”

You will never find God in an atmosphere when He is not held in utmost respect.

Manifestation of the fear of the Lord

1. Obey God instantly
2. Obey even if it doesn’t make sense
3. Obey even if it hurts
4. Obey even if you don’t see benefits (Most Christians get stuck here. People even preach benefits first, but benefits should never be our motive.)
5. Obey to completion (Saul obeyed 99.9% when he didn’t kill all the Amalekites like he was supposed to; the Lord said he rebelled.)

Psalm 25:14 NKJV

“The secret of the Lord is with those who fear Him, and He will show them His covenant.”
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 09:48

Jan schreef:Jezus zei: stenig haar. Lees het maar goed, nergens ontkracht Hij het gebod. Enkel legt Hij de nadruk op het feit dat men met vuile handen en onoprechte motieven geen heilige wetten van God kan uitvoeren. De schijnheilige sluwe Farizeeën die heel andere motieven hadden, mochten Gods wetten niet uitvoeren.

Hij mocht haar stenigen, dat moest zelfs volgens de wet, maar Hij zei: Ook Ik veroordeel u niet.
Je waarschuwt heel goed voor dwaalleer en mensen vrezen God niet meer en denken dat Hij niet oordeelt en doodt, maar pas op dat je niet hetzelfde doet. Je kunt Gods Woorden ook tot je eigen begeerten verdraaien die niet willen liefhebben en vergeven. God is een verterend vuur, maar ook Liefde en zeer genadig.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Arco » 02 dec 2014 13:13

Hij mocht haar niet stenigen. Want er gaan een paar dingen mis in het verhaal:
1. Rechtspreken doe je niet in de Tempel, maar in de poort.
2. De man waarmee deze vrouw overspel heeft gepleegd, is niet aanwezig.
3. De eigen man, waarmee deze vrouw getrouwd was, is niet aanwezig.

Kijk eens met wat voor enthousiasme deze vrouw gebruikt wordt om Jezus te testen. Dat is niet de bedoeling van rechtspreken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 02 dec 2014 14:27

Jan schreef:De tekstgedeelten, waaronder N.T., die het tegendeel bewijzen zijn al voorbijgekomen. Als je ze tot nu toe niet hebt willen geloven dan heeft het geen zin voor mij om ze nogmaals te herhalen.


Marnix schreef:Nee. Je probeert Jezus woorden af te zwakken mbv andere Bijbelteksten uit het OT. Dan begrijp je het Koninkrijk niet want die wordt gesticht door Jezus met andere wetten dan offerwetten, reinheidswetten enz die allemaal gaan over straf, schuld en rechtvaardiging. Jezus is het offer van God waardoor we rechtvaardig worden. Niet de wetten die jij citeert.


Er is een verschil tussen afzwakken en tussen wat ik doe en dat is harmoniseren. D.w.z. dat ik naar alle teksten wil kijken om de samenhang te begrijpen en God niet op te delen in 'een toornige wrekende God' en een 'genadige liefhebbende God'.
Wat ik me kan voorstellen is dat het voor jou wel overkomt als ware ik het afzwak. Dit komt m.i. omdat jij bepaalde woorden van God uitvergroot en de rest niet als gelijkwaardig ziet.


Zie dat het gaat om je eigen houding om de vrede te zoeken VOOR ZOVER HET VAN U AFHANGT. Dus laat je op je wang slaan (een belediging). Maar laat je niet doodschoppen. Zoveel verlangt God niet van je. Tenzij je geroepen bent als martelaar om voor het geloof te getuigen.
Maar waar heeft Paulus het over? Persoonlijke relaties, eigen vijanden, relatief kleine zaken. Het gaat niet over al die zaken die in de wetten zijn vastgelegd en betrekking hebben op criminaliteit. Dat zou een zieke uitleg zijn nl. Dat moet je zelfs een vijand meer liefhebben dan hun slachtoffers. Dat kan niet. Zie ook Jezus voorbeeld over wie je naaste is en om wie je moet geven. Jezus zegt niet dat we de misdadigers die onze naaste half doodslaan, moeten liefhebben. Nee, het medelijden is er voor hun slachtoffers.
Elke andere uitleg is krom. Zorgt er nl. voor dat er geen recht gesproken kan worden. En zorgt ervoor dat er geen oorlog mogelijk is. Terwijl beide situaties in deze harde wereld wel noodzakelijk zijn helaas.


Jawel. God is rechter. Hem komt de wraak toe. Hij zal het vergelden.


En wat doe je dan met Mozes? Wat doe je met het rechtssysteem dat God op deze manier heeft ingesteld op aarde? Tot nu toe laat je dat over aan de seculiere wereld. Zijn zij dan de aangewezen personen om rechtvaardig te oordelen? Denk daar a.u.b. eens heel goed over na.

Dat staat er. "Voor zover van u afhangt" houdt in dat jij er alles aan moet doen wat je er aan kan doen. En als jij dat niet kan, wreek het dan niet zelf maar laat dat aan God over. Wat jij moet doen is je vijand eten en drinken geven. Dat staat er. En ja, dan is er niet altijd vrede, maar dat doet niets af aan die oproep om je vijanden lief te hebben. Dat geldt juist in oorlogstijd (want als je ergens vijanden hebt is het wel dan)


Waarom blijf je dubbelhartig? Is het je nog niet duidelijk geworden dat je niet kunt schieten en liefhebben tegelijkertijd? Als je werkelijk dat soort vijanden wil liefhebben zul je pacifist moeten worden. Maar merk dan wel op dat de mannen van God in de Bijbel een heel andere instelling hadden. Zij vochten voor hun volk. En God bestuurde dit zo, God gaf de overwinning door Zijn Heilige Geest. Het was God/Jezus zelf die de inwoners van Kanaän zo ontzettend veel haatte dat Hij beval dat ze allemaal dood gemaakt moesten worden. Juist mannen van God begrepen deze haat voor mensen die toegewijd waren aan het kwaad doen. Zo lezen we van de dienaar van God: Samuel, die een vijandige koning in stukken hakte terwijl Saul dit niet deed. Deze geschiedenis werd de ondergang van Saul. Saul had te weinig liefde voor God en teveel liefde voor Gods vijanden...

Jezus zei: stenig haar. Lees het maar goed, nergens ontkracht Hij het gebod. Enkel legt Hij de nadruk op het feit dat men met vuile handen en onoprechte motieven geen heilige wetten van God kan uitvoeren. De schijnheilige sluwe Farizeeën die heel andere motieven hadden, mochten Gods wetten niet uitvoeren.


Hoe durf je Zijn woorden zo te verdraaien. Je liegt. Jezus zegt niet: Stenig haar. Maar: Laat wie zonder zonde zonde is haar stenigen. En dat was niemand. Kortom, Hij zegt: Voer de doodstraf alleen uit als je zelf geen zonde doet. En dat geldt ook voor jou en mij. Als je zonder zonde bent mag je de doodstraf voltrekken.


Begrijp je dat je voor jouw uitleg weer die twee goden moet maken? Dus een 'boze god' die mensen beval om andere mensen dood te maken. En een 'god van liefde' die dit helemaal niet wil.

Nooit gaf God een onmogelijke regel alsof je eerst zelf volkomen zonder zonde moet zijn om een ander de doodstraf te geven. Er werden echt mensen gedood door andere zondige mensen. Het gaat er enkel om dat je zelf niet schuldig mag zijn aan vergelijkbare zware zonden als je het oordeel van God brengt.

Oh..... en wie was er zonder zonde? Jezus. Hij had het recht om de eerste steen te gooien. En de rest kon dan volgen. Maar Hij deed het niet omdat Hij gekomen is om zondaars te redden.


Dat klopt volkomen. Iedereen is al veroordeeld en zal ook sterven als zij zich niet bekeren. Toen kwam Jezus niet om te oordelen en te straffen, maar om redding te brengen. Maar tegelijkertijd zegt Jezus dat we zelfs niet moeten denken dat Hij gekomen is om de wet te ontbinden. Hij waarschuwt ons juist om niet wetteloos te worden. Onderdeel van de wetgeving van God zijn de rechtvaardige strafwetten. Van deze wetgeving kunnen we afleidden hoe God denkt over bepaalde zaken. De strafmaat is niet altijd hetzelfde, Hij maakt wel degelijk onderscheid tussen bepaalde zonden. Zoals ook aardse rechters dat doen.

Jan schreef:Aan die genade doe ik niets af. Het is precies die genade waarom Jezus haar niet veroordeelt. Maar Hij zegt erbij: en ZONDIG NIET MEER. En juist dit is het wat in onze maatschappij wel gedaan wordt. De genade van Jezus wordt veranderd in LOSBANDIGHEID. Zie het hele homoseksuelen onderwerp. De vergeving wordt misbruikt om de zonden maar te blijven rechtvaardigen. Dit terwijl de doodstraf echt is. God zal die straf brengen wanneer men blijft zondigen.


Dat klopt maar Hij heeft jou niet nodig om die straf uit te voeren. Daarnaast ging het hier in eerste instantie niet om of het kwaad gestraft moet worden en wanneer maar of je personen moet/mag haten. En vanaf daar kom je telkens bij straf uit.


God heeft ons niet nodig maar Hij kiest ervoor om mensen wetgeving te geven zodat we onze liefde tot Hem kunnen bewijzen in het volgen van Zijn geboden. Als wij liefhebben wat Hij liefheeft dan haten wij ook het kwade dat Hij haat. In extreme gevallen haten we dan ook de mensen die verantwoordelijk zijn voor extreem kwaad. Dat is volkomen Bijbels verantwoord.

Met het tragische denkbeeld dat als de overheid meer straft, er meer mensen gered worden. Dan heb je niet begrepen wie er straf verdienen en waarom, en hoe we daarvan gered worden. Vroeger was er een wet die ons veroordeelde en vervloekte, ons allemaal..... en nu is er vrijspraak buiten die wet om.


Tragisch? Het is letterlijk wat de Bijbel steeds leert. Het kwaad wegdoen zodat allen zullen vrezen en niet op gelijke wijze zullen zondigen. De teksten hierover zijn ook al voorbijgekomen. Nu nog geloven dat het echt zo is!
De vrijspraak van zondaren die zich mogen bekeren is niet bedoeld om criminaliteit de hand boven het hoofd te houden. Jij blijft spreken over het eeuwige aspect. Dit is de relatie tussen God en zondaar. Maar ik heb het voornamelijk over de relatie tussen overheid en crimineel.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten

cron