De brief aan de Galaten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mealybug » 10 nov 2014 20:22

rotterdam schreef:Nee dit is niet waar - Rachab en niet alleen zij maar ook haar vader en moeder, haar broers en zusters en hun kinderen werden gerechtvaardigd door haar goede werk.

Jacobus zegt dan ook "En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest".

Van geloof lezen we niets, zij en alle andere inwoners waren doodsbang voor de macht van Israëls God. Da's geen geloof da's angst.
Desondanks lezen we ; "Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van vandaag onder de Israëlieten".


Als Rachab niet geloofd had, dag ze nooit die werken gedaan, lijkt me.

Bambi

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bambi » 10 nov 2014 21:04

rotterdam schreef:Nee dit is niet waar - Rachab en niet alleen zij maar ook haar vader en moeder, haar broers en zusters en hun kinderen werden gerechtvaardigd door haar goede werk.

Jacobus zegt dan ook "En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest".

Van geloof lezen we niets, zij en alle andere inwoners waren doodsbang voor de macht van Israëls God. Da's geen geloof da's angst.
Desondanks lezen we ; "Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van vandaag onder de Israëlieten

mealybug schreef:Als Rachab niet geloofd had, dag ze nooit die werken gedaan, lijkt me.


Klopt, die goede werken deed ze uit geloof, dat kun je opmaken uit:
Hebreëen 11:31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen.

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2014 21:30

Mee eens.

Paulus daarentegen, vervolgde christenen tot de dood toe en werd uitverkoren. Paulus is de apostel die werd uitverkoren uit genade en daarna met de loodzware taak belast om het evangelie onder erbarmelijke omstandigheden te verkondigen. En niet alleen Paulus, maar ook de twaalf werden uitverkoren (Joh 6,70) die alleen behoorden tot het overblijfsel van Israël.

'Alzo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade' (Rom 11,5)

Het staat er letterlijk, maar toch is het niet zo? Knap! :mrgreen:

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Byte » 10 nov 2014 22:45

rotterdam schreef:
Nee dit is niet waar - Rachab en niet alleen zij maar ook haar vader en moeder, haar broers en zusters en hun kinderen werden gerechtvaardigd door haar goede werk.

Jacobus zegt dan ook "En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest".

Van geloof lezen we niets, zij en alle andere inwoners waren doodsbang voor de macht van Israëls God. Da's geen geloof da's angst.
Desondanks lezen we ; "Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van vandaag onder de Israëlieten".


Hebreeen 11:31
31Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, omdat zij de verkenners met vrede had ontvangen.


Sorry, dubbel op geloof ik :|
Maar in ieder geval het staat er wel dus van geloof lezen we wel wat.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 13:20

mealybug schreef:
Als Rachab niet geloofd had, dag ze nooit die werken gedaan, lijkt me.


Waarom ? Doen ongelovigen geen goede werken ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 13:33

[quote="Bambi"]
Klopt, die goede werken deed ze uit geloof, dat kun je opmaken uit:
[quote]Hebreëen 11:31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen. einde quote Bambi.

1) Dan zijn Paulus en Jacobus het kennelijk niet eens.
Jacobus zegt uitdrukkelijk " "En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest".

2) Uit het oorspronkelijke verhaal uit Jozua 2 en 6 valt dat zeker niet op te maken

Toen we dat hoorden, sloeg de angst ons om het hart en werden we wanhopig. De HEER, jullie God, is immers een God die macht heeft in de hemel en op aarde. Zweer me dan bij de HEER dat jullie mijn familie en mij goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Zweer het me, geef me de zekerheid.

Het was angst en "voor wat hoort wat" (Ik heb jullie toch ook goed behandeld?)

Daar komt nog bij dat Rachab's hele familie "meelift" op het goede werk van deze hoer.

Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van vandaag onder de Israëlieten, want Rachab had de mannen die in opdracht van Jozua Jericho moesten verkennen een schuilplaats gegeven.

Of ga je nu zeggen dat de hele familie geloofde ?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mealybug » 11 nov 2014 13:47

rotterdam schreef:Waarom ? Doen ongelovigen geen goede werken ?

Vast wel.
En soms zelfs om in de hemel te komen, denken ze.
Maar zo werkt het dus niet.

Bambi

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2014 14:22

rotterdam schreef:
1) Dan zijn Paulus en Jacobus het kennelijk niet eens.
Jacobus zegt uitdrukkelijk " "En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest".

2) Uit het oorspronkelijke verhaal uit Jozua 2 en 6 valt dat zeker niet op te maken

Toen we dat hoorden, sloeg de angst ons om het hart en werden we wanhopig. De HEER, jullie God, is immers een God die macht heeft in de hemel en op aarde. Zweer me dan bij de HEER dat jullie mijn familie en mij goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Zweer het me, geef me de zekerheid.

Het was angst en "voor wat hoort wat" (Ik heb jullie toch ook goed behandeld?)

Daar komt nog bij dat Rachab's hele familie "meelift" op het goede werk van deze hoer.

Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van vandaag onder de Israëlieten, want Rachab had de mannen die in opdracht van Jozua Jericho moesten verkennen een schuilplaats gegeven.

Of ga je nu zeggen dat de hele familie geloofde ?

Jacobus en Paulus zeggen allebei dat uit het geloof goede werken voort komen en dat geloof zonder goede werken een dood geloof is.

Dit zegt Rachab in Jozua 2 SV
9 En zij sprak tot die mannen: Ik weet, dat de HEERE u dit land gegeven heeft, en dat ulieder verschrikking op ons gevallen is, en dat al de inwoners dezes lands voor ulieder aangezicht gesmolten zijn.
10 Want wij hebben gehoord, dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden aan de twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde van de Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt.
11 Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart, en er bestaat geen moed meer in iemand, vanwege ulieder tegenwoordigheid; want de HEERE, ulieder God, is een God boven in den hemel, en beneden op de aarde.
12 Nu dan, zweert mij toch bij den HEERE, dewijl ik weldadigheid aan ulieden gedaan heb, dat gij ook weldadigheid doen zult aan mijns vaders huis, en geeft mij een waarteken,
13 Dat gij mijn vader en mijn moeder in het leven zult behouden, als ook mijn broeders en mijn zusters, met alles, wat zij hebben; en dat gij onze zielen van den dood redden zult.


in vers 11 zegt ze toch duidelijk dat zij en haar familie in de Heere zijn gaan geloven.
Zegt een ongelovige dat?
Nee, een ongelovige gelooft niet eens dat de Heere bestaat en al helemaal niet dat Hij macht heeft in hemel en op aarde.

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2014 14:28

Amen Bambi! Wat verbaas je me soms toch plezierig, kijk nu glimlach ik! :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 14:38

mealybug schreef:
rotterdam ; Waarom ? Doen ongelovigen geen goede werken ?

Vast wel.
En soms zelfs om in de hemel te komen, denken ze.
Maar zo werkt het dus niet.


waarom zeg je dan "Als Rachab niet geloofd had, dag ze nooit die werken gedaan, lijkt me." ?

Trouwens ongelovigen geloven niet in de hemel - dus wat klets je ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 14:45

Bambi schreef:

Dit zegt Rachab in Jozua 2 SV
9 En zij sprak tot die mannen: Ik weet, dat de HEERE u dit land gegeven heeft, en dat ulieder verschrikking op ons gevallen is, en dat al de inwoners dezes lands voor ulieder aangezicht gesmolten zijn.
10 Want wij hebben gehoord, dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden aan de twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde van de Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt.
11 Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart, en er bestaat geen moed meer in iemand, vanwege ulieder tegenwoordigheid; want de HEERE, ulieder God, is een God boven in den hemel, en beneden op de aarde.
12 Nu dan, zweert mij toch bij den HEERE, dewijl ik weldadigheid aan ulieden gedaan heb, dat gij ook weldadigheid doen zult aan mijns vaders huis, en geeft mij een waarteken,
13 Dat gij mijn vader en mijn moeder in het leven zult behouden, als ook mijn broeders en mijn zusters, met alles, wat zij hebben; en dat gij onze zielen van den dood redden zult.


in vers 11 zegt ze toch duidelijk dat zij en haar familie in de Heere zijn gaan geloven.
Zegt een ongelovige dat?
Nee, een ongelovige gelooft niet eens dat de Heere bestaat en al helemaal niet dat Hij macht heeft in hemel en op aarde.


Het gezegde in vers 11 (wij) slaat op alle inwoners - lees maar in vers 9 en 10.

Sorry Bambi maar je bent nu bezig om het kloppend te maken.
De tekst wordt met groot geweld door de gereformeerde beugel heen geperst.
Trouwens is Jacobus niet duidelijk genoeg ?

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2014 14:49

Ik ben niet gereformeerd Rotterdam, dus daar heeft het niks mee te maken. Hierin heeft Bambi gewoon gelijk, want hoe zal een ongelovige zoiets ooit over God zeggen als Rachab?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 15:36

mohamed schreef:Ik ben niet gereformeerd Rotterdam, dus daar heeft het niks mee te maken. Hierin heeft Bambi gewoon gelijk, want hoe zal een ongelovige zoiets ooit over God zeggen als Rachab?


Lees vers 9 ; En zij sprak tot die mannen: Ik weet, dat de HEERE u dit land gegeven heeft, en dat ulieder verschrikking op ons gevallen is, en dat al de inwoners dezes lands voor ulieder aangezicht gesmolten zijn.

Dat is toch duidelijk "ze hebben van horen zeggen" "ze zijn doodsbang".

Trouwens moet je 2 Kronieken 17 eens lezen "Alle omringende koninkrijken waren bevangen door vrees voor de HEER, daarom vielen ze Josafat niet aan".

Bambi

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2014 16:24

@Rotterdam, wat is nu geloof?

Ik zou nooit tegen de Palestijnen zeggen, dat ik weet dat Allah hun de tempelberg heeft gegeven, of de Westelijke Jordaanoever.
Of tegen de IS-strijders dat Allah hen Irak heeft gegeven.
Net zo min zou ik ooit tegen de Hindoes zeggen dat ik weet dat Vishnu of welke van hun goden dan ook, hun iets gegeven heeft.
Om de eenvoudige reden, omdat ik niet geloof in hun goden.
Dus als Rachab, die in een land woont waar in andere goden wordt geloofd, zegt dat ze weet dat God de Israëlieten geholpen heeft en dat ze weet dat God de Israëlieten ook nog haar land gegeven heeft, is dat geloof in de God van Israël.
En hoe kan zij nu zonder geloof in God weten dat God Israël haar land gegeven heeft?
Omdat de Israëlieten haar dat gezegd hebben?
Geloof jij IS als ze zeggen dat Allah hun Irak gegeven heeft?
Geloven is een zeker weten en Rachab weet het zeker.

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2014 16:53

mohamed schreef:Ik ben niet gereformeerd Rotterdam, dus daar heeft het niks mee te maken. Hierin heeft Bambi gewoon gelijk, want hoe zal een ongelovige zoiets ooit over God zeggen als Rachab?

rotterdam schreef:Lees vers 9 ; En zij sprak tot die mannen: Ik weet, dat de HEERE u dit land gegeven heeft, en dat ulieder verschrikking op ons gevallen is, en dat al de inwoners dezes lands voor ulieder aangezicht gesmolten zijn.

Dat is toch duidelijk "ze hebben van horen zeggen" "ze zijn doodsbang".

Ook wij hebben het van horen en zeggen, want geloof is uit het gehoor, zie Romeinen 10:17.
rotterdam schreef:Trouwens moet je 2 Kronieken 17 eens lezen "Alle omringende koninkrijken waren bevangen door vrees voor de HEER, daarom vielen ze Josafat niet aan".

Dat is het begin van alle wijsheid (Ps 111,10; Spr 1,7) dus ik zie het probleem niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten