De brief aan de Galaten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 09 nov 2014 20:49

Jan schreef:En nergens staat dat zij spijt kreeg van haar hoererij en zich bekeerde en Gods wegen ging volgen. Zij werd alleen gered van de vernietiging van Jericho omdat zij Israëlieten gezegend had.


Boerin schreef:Ze trouwde met Salmon, dus toen was ze geen hoer meer. Klinkt aardig bekeerd.


Toon maar aan vanuit de Bijbel dat deze vrouw met Salmon trouwde. Dat kun je niet want dat staat er niet.
Er bestaat wel een vaak gehoorde theorie hierover maar daarom nog niet waarachtig. Een aanname die gebruik maakt van een twijfelachtige vertaling van het woord in de grondtekst. Maar als er in het N.T. gesproken wordt over deze Rachab is het duidelijk dat het om haar gaat want haar daden worden erbij genoemd. Zo staat er ook bij dat het om "de hoer" gaat. (Heb. 11 / Jak. 2)
Maar in het geslachtsregister van Jezus staat die toevoeging niet en er staat ook een ander woord in de grondtekst. Waarom dan toch dezelfde vrouw daarin willen zien... mij een raadsel want het heeft veel gevolgen. O.a. wat betreft Gods eigen wetten tegen gemengde huwelijken. Maar dit gaat nogal ver af van dit onderwerp.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Byte » 09 nov 2014 21:33

Jan schreef:En nergens staat dat zij spijt kreeg van haar hoererij en zich bekeerde en Gods wegen ging volgen. Zij werd alleen gered van de vernietiging van Jericho omdat zij Israëlieten gezegend had.


Ze werd gered vanwege haar geloof.

Dat is waar het nu juist om draait. Ook voor haar was het mogelijk.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor BladeStraight » 09 nov 2014 21:44

Jan schreef:Toon maar aan vanuit de Bijbel dat deze vrouw met Salmon trouwde. Dat kun je niet want dat staat er niet.
Er bestaat wel een vaak gehoorde theorie hierover maar daarom nog niet waarachtig. Een aanname die gebruik maakt van een twijfelachtige vertaling van het woord in de grondtekst. Maar als er in het N.T. gesproken wordt over deze Rachab is het duidelijk dat het om haar gaat want haar daden worden erbij genoemd. Zo staat er ook bij dat het om "de hoer" gaat. (Heb. 11 / Jak. 2)
Maar in het geslachtsregister van Jezus staat die toevoeging niet en er staat ook een ander woord in de grondtekst. Waarom dan toch dezelfde vrouw daarin willen zien... mij een raadsel want het heeft veel gevolgen. O.a. wat betreft Gods eigen wetten tegen gemengde huwelijken. Maar dit gaat nogal ver af van dit onderwerp.


In israel ingelijfd, net als Ruth.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Marloes1g » 10 nov 2014 11:51

In Hebr. 11 wordt Rachab de hoer genoemd onder de geloofshelden.
Ook in deze is de Waarheid = Gods Woord keihard en scherp Jan.
'Hoeren en tollenaren zullen U voorgaan'.

Dan nog een ter opscherping:
Spreuken 17-15
'Wie den goddeloze rechtvaardigt en den rechtvaardige verdoemt, zijn den HEERE een gruwel, ja die beiden.'

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 10 nov 2014 12:16

Marloes1g schreef:In Hebr. 11 wordt Rachab de hoer genoemd onder de geloofshelden.
Ook in deze is de Waarheid = Gods Woord keihard en scherp Jan.
'Hoeren en tollenaren zullen U voorgaan'.

Dan nog een ter opscherping:
Spreuken 17-15
'Wie den goddeloze rechtvaardigt en den rechtvaardige verdoemt, zijn den HEERE een gruwel, ja die beiden.'


Ben je er weer om even snel iets af te vuren op mij Marloes? Maar als ik een nieuw onderwerp open om het uitgebreid over deze zaak te gaan hebben, ben je er dan ook bij om m.b.v. argumenten een discussie te houden? Of alleen weer van die makkelijke betweterigheid vanuit je hoge toren die voor mij onbereikbaar is?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 10 nov 2014 12:18

I.i.g. zal het geloof bekering uitwerken. Niet een goedpraten van zonde door het geen zonde meer te noemen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Marloes1g » 10 nov 2014 12:40

Ben je er weer om even snel iets af te vuren op mij Marloes? Maar als ik een nieuw onderwerp open om het uitgebreid over deze zaak te gaan hebben, ben je er dan ook bij om m.b.v. argumenten een discussie te houden? Of alleen weer van die makkelijke betweterigheid vanuit je hoge toren die voor mij onbereikbaar is?[/quote]

Over deze zaak is geen discussie mogelijk Jan. Dit is een zekerheid vanuit Gods Woord.
Als Gods Woord citeren voor jou betweterigheid betekent dan vind ik dat een droevig geval.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mealybug » 10 nov 2014 12:42

Jan schreef: O.a. wat betreft Gods eigen wetten tegen gemengde huwelijken. Maar dit gaat nogal ver af van dit onderwerp.

Dat gold de israelieten, niet de heidenen.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 10 nov 2014 13:02

Ben je er weer om even snel iets af te vuren op mij Marloes? Maar als ik een nieuw onderwerp open om het uitgebreid over deze zaak te gaan hebben, ben je er dan ook bij om m.b.v. argumenten een discussie te houden? Of alleen weer van die makkelijke betweterigheid vanuit je hoge toren die voor mij onbereikbaar is?


Marloes1g schreef:Over deze zaak is geen discussie mogelijk Jan. Dit is een zekerheid vanuit Gods Woord.


Soms menen we iets zeker te weten vanuit Gods woord terwijl het later blijkt dat we niet over alle feiten beschikten die van belang zijn om een juist oordeel te geven. Vele zaken liggen net iets ingewikkelder dan vaak wordt voorgesteld. Discussie vermijden zou ik zelf alleen doen nadat je eerst gekeken hebt naar de argumenten van de ander. En dan erachter komt dat men niet Bijbels bezig is bijv.

Als Gods Woord citeren voor jou betweterigheid betekent dan vind ik dat een droevig geval.


Nee de betweterigheid is dat jij nu en in eerdere gevallen niet openstaat voor verdere discussie terwijl ik in het verleden jou wel uitvoerig antwoord gegeven heb vanuit de Bijbel.

Maar reageer eerst eens inhoudelijk op dit onderwerp dat best eenvoudig is toch? Wat is jouw positie hierin? Wat zijn jouw argumenten vanuit de Bijbel om het ermee eens te zijn of juist niet. Zijn praktiserende zondaren die hun zonde ontkennen en goedpraten, ook ware gelovigen die deel uitmaken van het Lichaam van Christus?

*Deel verwijderd door moderator. Hier geen discussie over homoseksualiteit*
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2014 16:46

Marloes1g schreef:
Over deze zaak is geen discussie mogelijk Jan. Dit is een zekerheid vanuit Gods Woord.
Als Gods Woord citeren voor jou betweterigheid betekent dan vind ik dat een droevig geval.

Er zijn nog wel meer zekerheden vanuit Gods Woord.
Joh. 3:8 wie de zonde doet is uit den duivel; want de duivel zondigt van den aanvang af.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2014 17:43

De wet is een spiegel. Die zijn er om, als er een vlek op je snuit zit, die weg te halen of te laten halen.
Jakobus 1
Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.
22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.
25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.
26 Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bescheiden » 10 nov 2014 19:01

Marloes1g schreef:In Hebr. 11 wordt Rachab de hoer genoemd onder de geloofshelden.
Ook in deze is de Waarheid = Gods Woord keihard en scherp Jan.
'Hoeren en tollenaren zullen U voorgaan'.

Dan nog een ter opscherping:
Spreuken 17-15
'Wie den goddeloze rechtvaardigt en den rechtvaardige verdoemt, zijn den HEERE een gruwel, ja die beiden.'


Maar dat wil niet zeggen dat ze voorheen geen zondaars waren, en je quote uit spreuken is niet toepasselijk op wat je zegt. Wat die quote uit spreuken zegt is wat Jan de laatste paar dagen uitdrukkelijk op aan het hameren is in andere threads. Dat wij balen van mensen die zonden als goeds zien en in de aanval gaan tegen de mensen die zonden als zonden zien.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Marloes1g » 10 nov 2014 19:44

Bescheiden in deze draad is de spreuken zeer wel van toepassing omdat Jan Rachab de hoer als een goddeloze neerzet en verdoemt! Terwijl Gods Woord haar als een geloofsheld aanwijst.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Marloes1g » 10 nov 2014 19:53

Je moet niet in de aanval gaan tegen mensen die zonden als zonden zien.
Die moet je Jezus Christus prediken.
En tegen mensen die zonden NIET als zonden zien die moet je ernstig waarschuwen en niet in de aanval gaan. Dat levert alleen tegenaanval op.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor rotterdam » 10 nov 2014 20:19

Byte schreef:Ze werd gered vanwege haar geloof.

Dat is waar het nu juist om draait. Ook voor haar was het mogelijk.


Nee dit is niet waar - Rachab en niet alleen zij maar ook haar vader en moeder, haar broers en zusters en hun kinderen werden gerechtvaardigd door haar goede werk.

Jacobus zegt dan ook "En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest".

Van geloof lezen we niets, zij en alle andere inwoners waren doodsbang voor de macht van Israëls God. Da's geen geloof da's angst.
Desondanks lezen we ; "Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van vandaag onder de Israëlieten".


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten