mealybug schreef:Wat mij telkens weer opvalt is dat David onder de Wet gestenigd zou zijn wegens overspel, samen met Bathseba.
Ja dat is opmerkelijk. Als ik rechter was geweest en in de positie om in die zaak te oordelen, had ik niet anders gekund en gewild dan om de wet uit te voeren.
De situatie was echter dat het hoogste aardse gezag bij David zelf lag. Mensen kwamen juist met rechtsgeschillen naar hem toe. Wat dan als de hoogste baas zelf enorm fout bezig is?
We zien het directe ingrijpen van God waarin God ook kijkt naar al Davids goede daden en op een manier oordeelt die geen mens Hem na kan doen.
Maar de straf komt wel. Het is niet een eenvoudige vergeving zonder gevolgen. Het kind sterft. David wordt beschaamd gemaakt en het zwaard wijkt niet meer van zijn huis. Hij is vergeven ja. Maar oh wat een grote gevolgen zijn er gekomen. Zie ook de geschiedenis van Amnon en Tamar en Absalom.
Ook Mozes doodde een egyptenaar,
De vraag is waarom de Egyptenaar gedood is. Ik vermoed dat Mozes oordeel perfect was in die zaak. Die Egyptenaar was schuldig en kreeg de juiste straf. Nergens veroordeelt God deze zaak zoals God wel Mozes veroordeelt in andere zaken. Heeft God niet Mozes uitgekozen om verstand te krijgen van recht en onrecht?
en Rachab was een hoer.
En nergens staat dat zij spijt kreeg van haar hoererij en zich bekeerde en Gods wegen ging volgen. Zij werd alleen gered van de vernietiging van Jericho omdat zij Israëlieten gezegend had.
Toch werden ze allemaal gered.
Gered ja. Maar waarvan? Alleen Het voorbeeld van David vind ik passend in deze discussie. Maar wat als David zijn hele leven jacht maakte op andermans vrouwen? Als hij een filosofie had ontwikkeld dat het wel in orde was zolang er maar sprake was van 'echte liefde'?