De brief aan de Galaten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bescheiden » 08 nov 2014 14:35

Ik heb gisteren de brief van Paulus aan de Galaten doorgenomen en die gaat vooral over dat men rechtvaardig verklaard wordt door geloof jegens Jezus Christus en niet door werken der wet.

Dus, als je als vlees louter werken der wet doet, daar wordt je niet rechtvaardig van.

Dus, als je jezelf vooropstelt nooit te stelen, niet te moorden, kortweg alle dingen doet die de wet voorschrijft, dat maakt een mens niet rechtvaardig.

Enkel geloof jegens Jezus Christus, die maakt een mens rechtvaardig.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 08 nov 2014 14:57

Wat hier mooi bij aansluit is uit Romeinen 3:

27Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door welke wet? Van de werken? Nee, maar door de wet van het geloof.
28Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
29Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
31Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.


Het geloof doet de wet niet teniet. Maar het geloof zal juist uitwerken dat men de wet zo goed mogelijk gaat houden. Daarom wordt de wet door het geloof bevestigd, God liefhebben met heel je wezen en de naaste als jezelf. Daarom zul je niet gaan stelen en moorden en hoereren.

Wanneer wij zo bezig zijn met geloven staan we niet meer onder de vloek van de wet die door zonde de dood uitwerkt. Maar krijgen we steeds meer dat waarachtige geloof vanuit een rein hart en goed geweten.

1 Tim. 1 schreef:5Het einddoel nu van het gebod is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof.
6Sommigen zijn daarvan afgeweken en hebben zich gewend tot zinloos gepraat.
7Zij willen leraars van de wet zijn en hebben geen inzicht in wat zij zeggen en evenmin in wat zij zo sterk benadrukken.
8Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
9en als men dit weet: dat de wet niet bestemd is voor de rechtvaardige,
maar voor wettelozen en voor opstandigen, goddelozen en zondaars, onheiligen en onreinen, voor hen die vader of moeder vermoorden, voor doodslagers,
10voor ontuchtplegers, voor mannen die met mannen slapen, voor mensenhandelaars, leugenaars, meinedigen en als er iets anders tegen de gezonde leer is,
11overeenkomstig het Evangelie van de heerlijkheid van de zalige God, dat mij toevertrouwd is.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bescheiden » 08 nov 2014 15:24

Super aanvulling Jan en goed commentaar. =D>

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor henkie » 08 nov 2014 15:44

Wat is de vraag precies op dit discussieforum? ;-)

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bescheiden » 08 nov 2014 15:53

henkie schreef:Wat is de vraag precies op dit discussieforum? ;-)


Ik heb echter geen vraag gesteld. Is dat dan nodig op een discussieforum?

Ik kwam echter delen dat omtrent rechtvaardigheid en ik ben eerlijk, over de gegeven informatie valt eigenlijk niet te discussiëren, wat zo is over gans de Bijbel.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 08 nov 2014 16:15

Mooi dat we het eens zijn Bescheiden. Wel begrijp ik Henks punt. Een mededelingenbord is anders dan een discussieforum.

Zelf zou ik in dit verband de stelling willen maken dat wie Jezus volgt in geloof, ook rechtvaardig de wet aan het houden is. En hieruit volgend is het dus onlogisch om mensen die vallen onder 1 Tim.1:9,10 als gelovigen te beschouwen.
Maar of jij ook zit te wachten op zo'n discussie weet ik niet. Het is jouw onderwerp.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bescheiden » 08 nov 2014 16:21

Jan schreef:Mooi dat we het eens zijn Bescheiden. Wel begrijp ik Henks punt. Een mededelingenbord is anders dan een discussieforum.

Zelf zou ik in dit verband de stelling willen maken dat wie Jezus volgt in geloof, ook rechtvaardig de wet aan het houden is. En hieruit volgend is het dus onlogisch om mensen die vallen onder 1 Tim.1:9,10 als gelovigen te beschouwen.
Maar of jij ook zit te wachten op zo'n discussie weet ik niet. Het is jouw onderwerp.


Mensen die vallen onder Tim 1;9-10 zijn ongelovig.

Wie niet rechtvaardig is heeft geen geloof jegens Christus Jezus, De Waarheid en is dus ongelovig.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor BladeStraight » 08 nov 2014 20:08

Net of echte gelovigen niet meer zondigen. David viel op een gegeven moment ook in die categorie zonden. Verschil is alleen dat een gelovige berouw toont en naar christus vlucht.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mealybug » 08 nov 2014 20:46

BladeStraight schreef:Net of echte gelovigen niet meer zondigen. David viel op een gegeven moment ook in die categorie zonden. Verschil is alleen dat een gelovige berouw toont en naar christus vlucht.


Wat mij telkens weer opvalt is dat David onder de Wet gestenigd zou zijn wegens overspel, samen met Bathseba.
Ook Mozes doodde een egyptenaar, en Rachab was een hoer.
Toch werden ze allemaal gered.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor bernard 3 » 09 nov 2014 12:31

Bescheiden schreef:Ik heb gisteren de brief van Paulus aan de Galaten doorgenomen en die gaat vooral over dat men rechtvaardig verklaard wordt door geloof jegens Jezus Christus en niet door werken der wet.

Dus, als je als vlees louter werken der wet doet, daar wordt je niet rechtvaardig van.

Dus, als je jezelf vooropstelt nooit te stelen, niet te moorden, kortweg alle dingen doet die de wet voorschrijft, dat maakt een mens niet rechtvaardig.

Enkel geloof jegens Jezus Christus, die maakt een mens rechtvaardig.


Naast de brief aan de Galaten is het zeer verduidelijkend om ook de brief van Jacobus te lezen

God geïnspireerd Woord, de Bijbel, is één geheel waarbij Hij in verscheidene ( geen verschillende) onderdelen of "boeken" de mensheid zijn liefdevol en rechtvaardig systeem duidelijk wil maken.
Namelijk zijn verlossingsplan dat bestaat uit een evenwichtig systeem tussen rechtvaardigheid en genade. Waarbij Christus door zijn dood, voor ieder mens, de rechtvaardigmaking verwezenlijkt heeft. In zijn genade biedt Hij de mens deze rechtvaardigmaking nu aan en het is aan de mens om deze aan te nemen door zich aan Gods basisvoorwaarden vervat in de Tien geboden te willen onderwerpen.
Dit omdat hij inziet wat de Godheid voor de mensheid deed en doet en begrijpt dat Gods geboden in feite een handleiding zijn met als enige doel het geluk van het individu en de gemeenschap.
Waardoor dan ook automatisch de liefde tot God en de naaste zal beoefend worden en men de werken niet zal doen als middel tot verlossing maar als dankbaar gevolg van de zekerheid van verlossing.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 09 nov 2014 13:19

BladeStraight schreef:Net of echte gelovigen niet meer zondigen. David viel op een gegeven moment ook in die categorie zonden. Verschil is alleen dat een gelovige berouw toont en naar christus vlucht.


Ja en dus niet de zonde blijft goedpraten of zelfs ontkennen dat het om zonde gaat.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Jan » 09 nov 2014 13:44

mealybug schreef:Wat mij telkens weer opvalt is dat David onder de Wet gestenigd zou zijn wegens overspel, samen met Bathseba.


Ja dat is opmerkelijk. Als ik rechter was geweest en in de positie om in die zaak te oordelen, had ik niet anders gekund en gewild dan om de wet uit te voeren.
De situatie was echter dat het hoogste aardse gezag bij David zelf lag. Mensen kwamen juist met rechtsgeschillen naar hem toe. Wat dan als de hoogste baas zelf enorm fout bezig is?
We zien het directe ingrijpen van God waarin God ook kijkt naar al Davids goede daden en op een manier oordeelt die geen mens Hem na kan doen.
Maar de straf komt wel. Het is niet een eenvoudige vergeving zonder gevolgen. Het kind sterft. David wordt beschaamd gemaakt en het zwaard wijkt niet meer van zijn huis. Hij is vergeven ja. Maar oh wat een grote gevolgen zijn er gekomen. Zie ook de geschiedenis van Amnon en Tamar en Absalom.

Ook Mozes doodde een egyptenaar,


De vraag is waarom de Egyptenaar gedood is. Ik vermoed dat Mozes oordeel perfect was in die zaak. Die Egyptenaar was schuldig en kreeg de juiste straf. Nergens veroordeelt God deze zaak zoals God wel Mozes veroordeelt in andere zaken. Heeft God niet Mozes uitgekozen om verstand te krijgen van recht en onrecht?

en Rachab was een hoer.


En nergens staat dat zij spijt kreeg van haar hoererij en zich bekeerde en Gods wegen ging volgen. Zij werd alleen gered van de vernietiging van Jericho omdat zij Israëlieten gezegend had.

Toch werden ze allemaal gered.


Gered ja. Maar waarvan? Alleen Het voorbeeld van David vind ik passend in deze discussie. Maar wat als David zijn hele leven jacht maakte op andermans vrouwen? Als hij een filosofie had ontwikkeld dat het wel in orde was zolang er maar sprake was van 'echte liefde'?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2014 16:45

De wet was een tuchtmeester, louter bedoelt voor geestelijke zuigelingen die daardoor mochten opwassen en niet om mensen gewoon even ergens op te pakken.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Boerin » 09 nov 2014 18:40

Jan schreef:En nergens staat dat zij spijt kreeg van haar hoererij en zich bekeerde en Gods wegen ging volgen. Zij werd alleen gered van de vernietiging van Jericho omdat zij Israëlieten gezegend had.

Ze trouwde met Salmon, dus toen was ze geen hoer meer. Klinkt aardig bekeerd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Bescheiden » 09 nov 2014 18:41

mohamed schreef:De wet was een tuchtmeester, louter bedoelt voor geestelijke zuigelingen die daardoor mochten opwassen en niet om mensen gewoon even ergens op te pakken.


Galaten 3;19 Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten