"het is maar door welke bril je het bekijkt"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

"het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor Julian Brasser » 28 okt 2014 10:20

Afgelopen zondag na de dienst raakte ik in discussie met de voorganger over of de opname van de gemeente nou wel of niet vóór de verdrukking plaatsvindt. Alle argumenten die ik aandroeg, wimpelde hij af met:

"het is maar door welke bril je het (nl. de feesten van Leviticus 23 en de oude Joodse Bruiloft traditie) bekijkt".

Daar was ik het volledig mee eens. Nu is mijn vraag voor dit topic:

Door welke bril bekijkt u de Bijbelteksten waar u in geïnteresseerd bent?

Is dat:
- de T van TULIP (Total Depravity), die als uitgangspunt neemt dat de mens onbekwaam is tot enig goed?
- gewoon een nuchtere bril, tegen de onverschilligheid aan?
- de bril van de 3 Formulieren van Enigheid?
- een bril waar je even voor moet gaan zitten om dat goed te formuleren?

Antwoord wordt gewaardeerd :D

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: "het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor Pcrtje » 28 okt 2014 11:26

Julian Brasser schreef:Door welke bril bekijkt u de Bijbelteksten waar u in geïnteresseerd bent?
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat ze door een (gekleurde) bril kijken wanneer ze de Bijbel lezen. Dat blijkt ook uit de vele topics hier op Refoweb waarin het 'theologisch interpreteren' tegenover het ''gewoon' lezen' wordt gezet. Onzin, natuurlijk. Maar men denkt wel dat men onbevangen de Bijbel kan lezen. Ik vind het belangrijk dat mensen leren beseffen dat niemand zonder bril de Bijbel kan lezen. (Goed topic, dit, dus!)

Julian Brasser schreef:Is dat:
- de T van TULIP (Total Depravity), die als uitgangspunt neemt dat de mens onbekwaam is tot enig goed?
- gewoon een nuchtere bril, tegen de onverschilligheid aan?
- de bril van de 3 Formulieren van Enigheid?
- een bril waar je even voor moet gaan zitten om dat goed te formuleren?
Punten 1 en 3 zijn eigenlijk dezelfde punten, hoor. ;) Maar ik denk niet zozeer dat dit echt brilglazen zijn waar doorheen je kijkt. De glazen worden voornamelijk gekleurd door opvoeding, gebruiken, tradities, heersende culturele opvattingen, jouw ervaringen met al deze zaken, de mensen met wie je omgaat, familierelaties, de situatie waarin je je bevindt, emotionele gesteldheid, fysieke gezondheid, enzovoorts, enzovoorts.

Ook ik kijk door zo'n bril. Ik beoordeel bepaalde teksten vanuit de kennis, ervaringen en achtergronden die ik heb. Daarom vind ik het belangrijk om, zeker onduidelijke en apocalyptische teksten, uit te diepen door meer te lezen dan alleen de tekst zelf. Het is belangrijk om ook alle aspecten van de tekst te begrijpen die niet expliciet vermeld worden. In welke tijd is het geschreven? Waar is het geschreven? Waarom is het geschreven? Aan wie is het geschreven? Wat was de algemeen cultureel heersende opvatting over het onderwerp? Enzovoorts, enzovoorts.

Dus als ik de Bijbel lees en meer wil weten en begrijpen verdiep ik mij in de sociocultureelhistorische context van de tekst door achtergrondinformatie op te zoeken.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: "het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor mona » 28 okt 2014 11:34

Bij alles wat je in de Bijbel leest heb je de bril van de Heilige Geest nodig.
Ook bij het gebruiken van bijbelstudiemateriaal. Of het plaatsten van de context van een bijbelgedeelte, achtergronden, culturen, grondtaal.

Je opvoeding en vele andere zaken kunnen een hele grote invloed hebben op hoe je de bijbel leest, zoals Pcr-tje terecht zegt.
Verstandelijk de Bijbel lezen kan heel interessant zijn, maar voor je behoud niet genoeg.
Welke bril je van nature ook ophebt, de Heilige Geest moet je focus bijstellen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: "het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor Pcrtje » 28 okt 2014 12:01

mona schreef:Bij alles wat je in de Bijbel leest heb je de bril van de Heilige Geest nodig. Je opvoeding en vele andere zaken kunnen een hele grote invloed hebben op hoe je de bijbel leest, zoals Pcr-tje terecht zegt. Verstandelijk de Bijbel lezen kan heel interessant zijn, maar voor je behoud niet genoeg. Welke bril je van nature ook ophebt, de Heilige Geest moet je focus bijstellen.
Hoe kan het dan dat er zóveel verschillende uitleggingen van de Bijbel zijn? Over werkelijkwaar élk aspect is er wel onenigheid. Werkt de heilige Geest niet goed? Of zijn sommige mensen geleid door Satan tijdens het lezen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2014 12:18

*Off topic*

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: "het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor mona » 28 okt 2014 13:40

Pcrtje schreef:Hoe kan het dan dat er zóveel verschillende uitleggingen van de Bijbel zijn? Over werkelijkwaar élk aspect is er wel onenigheid. Werkt de heilige Geest niet goed? Of zijn sommige mensen geleid door Satan tijdens het lezen?
Dit is een vraag waar ik zelf ook vaak aan denk. Maar de oorzaak ligt niet aan het werk van de Heilige Geest natuurlijk. Die is Goddelijk, dus onfeilbaar. Dus ligt het aan ons: wij interpreteren vaak verkeert. Wat betreft je behoud, daarin zegt Jezus Zelf: niemand kan zeggen dat Jezus de Christus is, dan door de Heilige Geest. Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Geen enkele Christen zal dat ontkennen, en als hij het ontkent is hij geen Christen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: "het is maar door welke bril je het bekijkt"

Berichtdoor BladeStraight » 28 okt 2014 15:02

Door een Bijbelse bril. De T van Tulip lijkt me absoluut Bijbels, maar ik denk dat je de Bijbel vooral moet lezen in contex en met het oog op vergelijkbare passages om zo tot een duidelijke interpretatie te komen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten