Julian Brasser schreef:Door welke bril bekijkt u de Bijbelteksten waar u in geïnteresseerd bent?
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat ze door een (gekleurde) bril kijken wanneer ze de Bijbel lezen. Dat blijkt ook uit de vele topics hier op Refoweb waarin het 'theologisch interpreteren' tegenover het ''gewoon' lezen' wordt gezet. Onzin, natuurlijk. Maar men denkt wel dat men onbevangen de Bijbel kan lezen. Ik vind het belangrijk dat mensen leren beseffen dat niemand zonder bril de Bijbel kan lezen. (Goed topic, dit, dus!)
Julian Brasser schreef:Is dat:
- de T van TULIP (Total Depravity), die als uitgangspunt neemt dat de mens onbekwaam is tot enig goed?
- gewoon een nuchtere bril, tegen de onverschilligheid aan?
- de bril van de 3 Formulieren van Enigheid?
- een bril waar je even voor moet gaan zitten om dat goed te formuleren?
Punten 1 en 3 zijn eigenlijk dezelfde punten, hoor.
Maar ik denk niet zozeer dat dit echt brilglazen zijn waar doorheen je kijkt. De glazen worden voornamelijk gekleurd door opvoeding, gebruiken, tradities, heersende culturele opvattingen, jouw ervaringen met al deze zaken, de mensen met wie je omgaat, familierelaties, de situatie waarin je je bevindt, emotionele gesteldheid, fysieke gezondheid, enzovoorts, enzovoorts.
Ook ik kijk door zo'n bril. Ik beoordeel bepaalde teksten vanuit de kennis, ervaringen en achtergronden die ik heb. Daarom vind ik het belangrijk om, zeker onduidelijke en apocalyptische teksten, uit te diepen door meer te lezen dan alleen de tekst zelf. Het is belangrijk om ook alle aspecten van de tekst te begrijpen die niet expliciet vermeld worden. In welke tijd is het geschreven? Waar is het geschreven? Waarom is het geschreven? Aan wie is het geschreven? Wat was de algemeen cultureel heersende opvatting over het onderwerp? Enzovoorts, enzovoorts.
Dus als ik de Bijbel lees en meer wil weten en begrijpen verdiep ik mij in de sociocultureelhistorische context van de tekst door achtergrondinformatie op te zoeken.