Christelijk schelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 11:02

Boerin schreef:Alleen die gewitte wand vond ik christelijk schelden, apart, nooit van gehoord dat dat bestond. Dat 'adderengebroed' etc. zag ik altijd meer als gewoon de waarheid spreken.


Ja het is de waarheid. Maar stel je het voor vanuit het standpunt van de mensen waartegen het gezegd werd. Je zal maar een kind v.d. duivel genoemd worden of een slang/slangengebroed.

Er bestaat dus inderdaad wel christelijk schelden, netzoals het goed was dat Jezus kwaad werd en de tempel reinigde. Meestal denk je bij schelden en kwaad worden aan de werken van het vlees, maar er is ook een goede variant van. Maar ja, praktisch weet ik niet wat ik eraan heb, aan deze kennis, want het lijkt me niet dat God me oproept iemand voor gewitte wand of adderengebroed uit te maken, LOL, zo sneu als je dan denkt dat je dat moest zeggen van God en dan had je je vergipst. Netzoals dat: wie gij zijn zonden aanrekent zijn ze aangerekend. Ja leuke tekst, leuk voor de apostelen en Jezus, maar niet voor mij.


Het praktische lijkt me i.i.g. dat we niet al te bezorgd moeten zijn dat we iemand ook kunnen beledigen als we eenvoudig de waarheid van Gods woord spreken. En dat we het zeker niet moeten nalaten gezien de getuigenissen uit de Bijbel.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 11:05

rotterdam schreef:Kijk Jan soldaat, de Bijbel is geen puzzelboekje, het is niet zo dat diegene die de meeste blokjes weet in te vullen de prijs wint.
Je hebt dan n.l. wel veel blokjes maar geen samenhangend verhaal.
MB heeft al veel teksten aangegeven die het tegendeel van jouw stellingen aanwijzen maar daar reageer je niet op.

Ik heb niet zoveel met dat stoere gedoe van jou.
Je hebt kennelijk veel met met de Leeuw van Juda en weinig met het Lam Gods.
Het Lam dat stom was voor Zijn scheerders en naar de slachtbank ging zonder Zijn stem te verheffen.

Mijn Verlosser hangt aan 't kruis,
Hangt ten spot van snoode smaders;
Zoon des Vaders!
Waar is toch uw almagt thans,
Waar uw goddelijke glans?


Ik zal proberen meer te zijn zoals het grote voorbeeld waar je me aan herinnerd. Misschien dat ik ook posts van jou ga zien om van te leren hoe het dan wel moet. Waarheid spreken zonder compromissen te sluiten. Overigens bedoel ik helemaal niet om Teus te beledigen hoor. Positief uitdagen, recht voor z'n raap, dat weer wel.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 11:11

rotterdam schreef:Eigenaardig om de broeders en zusters te herkennen aan hun theologische uitleg.
En ik maar denken dat we aan de vruchten de boom zouden herkennen.


Dit zijn toch ook vruchten? Gebruikt men bij alles Gods woord vanuit een oprecht verlangen naar waarheid? Of wil men vooral zelf fantaseren over wat prettig is om te horen?

Dit vind ik belangrijk:

Hand. 17 schreef:11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 11:28

Teus schreef:
Leren schelden?
Moet ik hier verder op ingaan Jan, als jij niet eens de moeite neemt om over mijn reactie te spreken?
Je veroordeeld mijn reactie op zich steeds maar inhoudelijk heb ik nog geheel niets vernomen.


Ik wil heel graag inhoudelijk reageren maar het was me niet volledig duidelijk wat je allemaal bedoelde.

Je vindt het vaag? Sorry, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.


Behandel mij dan maar als een slecht verstaander die je alles kinderlijk eenvoudig moet uitleggen. Heb je dat geduld met mij?

Bij jou is eens een homo altijd een homo, je hebt het liever over het straffen i.p.v. het vergeven van God, je keurt zondigen goed door plompverloren Bijbelteksten erbij te halen die je niet begrijpt en je ook niet uit laat leggen.


Nee, ik geloof dat er ook homo's zijn die wel veranderen.
Het straffen wordt veel te weinig genoemd tegenwoordig. Toch staat er in de Bijbel heel veel over geschreven. Het moet genoemd worden om geen onrealistische valse vrede te blijven houden. Juist wat een onderwerp als homofilie/seksualiteit betreft is dit van toepassing.

En waar keur ik zondigen goed? Ik ben geen voorstander van smerige beledigende taal gebruiken om de ander eens 'lekker' te kleineren. Wel ben ik een voorstander van het zeggen zoals het is ook al is het beledigend in sommige gevallen. En daarin verwijs ik naar de Schriften. Als je daar niet mee eens bent en me vanuit de Bijbel kunt laten zien waar ik het mis heb, graag, toon het me dan.

Bij elkaar komen doen we nooit Jan. We hanteren allebei de bijbel, ik kijk wat God daarin te vertellen heeft en jij kijkt wat er gedrukt staat, dat is het grote verschil.
Doordat je het niet verstaat volg je een rechtlijnig patroon, dan wordt het een gebruiksaanwijzing en die dien je inderdaad strikt letterlijk te volgen om optimaal van je produkt gebruik te kunnen maken.
Maar Gods Woord is geen product Jan, op dit forum praten we niet over een gebruiksartikel,het is het Wezenlijke van God ,de weg naar Het Leven.
Om die te verstaan moet je het kunnen lezen, begrijpemd lezen. Omdat begrijpende lezen machtig te worden heb je de Auteur van de Bijbel nodig, Hij is de enige die je er vertrouwd mee kan maken.
Als Hij daar geen onderricht in geeft, door de Kracht van de Geest, dus vanuit jezelf, dan zegt De Auteur Zelf dat het alleen maar ijdelheid is.


Dit vind ik dus holle vroom klinkende klanken zonder inhoud waar ik iets mee kan. Ga eens inhoudelijk in op het onderwerp met gebruikmaking van Bijbelteksten en je uitleg daarvan. Als je dat niet wilt doen gaan we inderdaad niet nader tot elkaar komen helaas.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mealybug » 06 okt 2014 11:31

Jan schreef:. Het gaat mij om Christelijk schelden. Uiteraard is het woord schelden een prikkelende term. Het gaat om woorden die waarachtige samenvattingen over de ander zijn en beledigend over zullen komen.

Wat vind je hiervan? Mee eens?


Sorry, maar de term 'christelijk schelden' is even verwerpelijk als 'kerkelijk vloeken' .
Welk nut dient het?
De apostel leert zelfs dat we niet moeten strijden over onnuttige kwesties, opdat de vrede bewaard blijft.
Dat is belangrijker, maar moeilijker.
Want een scheldpartij lucht op, en dient slechts het eigen vlees,
''Zo, dat is eruit'', zegt men dan.
De hele boerderij van George Orwell over iemand heen kiepen, met wie je het niet eens bent, zoals Calvijn plagt te doen (en Luther niets minder), is dan ook meer dan duidelijk een teken van het ''aan de vruchten de boom herkennen''.
Verder was Jezus gerechtvaardigd om een selecte groep farizeers de waarheid te zeggen, zelfs tegen Petrus zei hij: ''satan ga weg achter Mij''.
Dat is geen schelden, maar onderwijs.

Faramir

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Faramir » 06 okt 2014 11:32

Kan men hier misschien een lijstje opstellen welke scheldwoorden en krachttermen allemaal kunnen?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor naamloos » 06 okt 2014 11:58

Rotterdam schreef:Eigenaardig om de broeders en zusters te herkennen aan hun theologische uitleg.
En ik maar denken dat we aan de vruchten de boom zouden herkennen.
Jan schreef:Dit zijn toch ook vruchten? Gebruikt men bij alles Gods woord vanuit een oprecht verlangen naar waarheid? Of wil men vooral zelf fantaseren over wat prettig is om te horen?
Dat zijn heel geen vruchten, vrucht gaat over de gesteldheid van je hart vanwaaruit je dingen doet:
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Jan schreef:Dit vind ik belangrijk:
11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Zeker belangrijk, echter kunnen mensen toch tot verschillende theologische inzichten komen.
En wie ben jij dan om te gaan schelden en be-en veroordelen als iemand jouw visie niet deelt. Wie zegt dat jij niet fout zit!
Bovendien hebben wij het iets moeilijker dan de Tesselonicensen, omdat die in de cultuur en en spreektaal van Paulus leefden.

De woorden van Jezus waren vol van genade en waarheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor rotterdam » 06 okt 2014 13:14

naamloos schreef:Dat zijn heel geen vruchten, vrucht gaat over de gesteldheid van je hart vanwaaruit je dingen doet:
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.


Met dank aan naamloos - niets aan toe te voegen.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 13:46

Jan schreef:Dit zijn toch ook vruchten? Gebruikt men bij alles Gods woord vanuit een oprecht verlangen naar waarheid? Of wil men vooral zelf fantaseren over wat prettig is om te horen?


naamloos schreef:Dat zijn heel geen vruchten, vrucht gaat over de gesteldheid van je hart vanwaaruit je dingen doet:
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.


Zeker zijn dit vruchten. Sluit echter niet uit wat ik zeg. Zie ook een vergelijkbare tekst:

"9 – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid – " (Ef. 5)

Hoe anders rechtvaardigheid en waarheid te kennen als we niet bij alles Gods woord gebruiken?
Hier nog iets over vruchten en hoe zich dat verhoudt tot onderwijs, kennis v.d. Schriften en vermaning:

Titus 1 schreef: 6 Zo iemand moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, gelovige kinderen hebben, die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.
7 Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een beheerder van het huis van God, niet eigenzinnig, niet opvliegend, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op oneerlijke winst,
8 maar gastvrij, goedwillend, bezonnen, rechtvaardig, heilig, beheerst,

9 iemand die zich houdt aan het betrouwbare woord, dat overeenkomstig de leer is, zodat hij bij machte is anderen te bemoedigen door het gezonde onderwijs en ook de tegensprekers te weerleggen.

10 Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn.
11 Men moet hun de mond snoeren. Zij brengen hele huisgezinnen in verwarring, door te leren wat onbehoorlijk is, om schandelijke winst.
12 Een van hen, hun eigen profeet, heeft gezegd: Kretenzen zijn altijd leugenaars, kwade beesten, luie buiken.
13 Dit getuigenis is waar. Wijs hen daarom streng terecht, opdat zij gezond zullen zijn in het geloof,
14 en zich niet zullen bezighouden met Joodse verzinsels en geboden van mensen die zich van de waarheid afkeren.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Bambi

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Bambi » 06 okt 2014 13:52

Die teksten uit Titus gaan over de kwaliteiten en taken van een opziener.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 13:55

Bambi schreef:Die teksten uit Titus gaan over de kwaliteiten en taken van een opziener.


Precies. Valt goed van te leren hoe de vruchten van de Geest uitwerken in de praktijk!
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor naamloos » 06 okt 2014 14:01

Jan schreef:Zeker zijn dit vruchten. Sluit echter niet uit wat ik zeg. Zie ook een vergelijkbare tekst:

"9 – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid – " (Ef. 5)

Hoe anders rechtvaardigheid en waarheid te kennen als we niet bij alles Gods woord gebruiken?
Hier nog iets over vruchten en hoe zich dat verhoudt tot onderwijs, kennis v.d. Schriften en vermaning:
Feit is dat mensen tot verschillende theologische inzichten komen bij het gebruiken van Gods woord.
En wie gaat er dan bepalen welk inzicht een 'vrucht' is?
Eén ding weet ik zeker, dat ben jij niet. :-({|=
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Bambi » 06 okt 2014 14:05

Jan schreef:
Precies. Valt goed van te leren hoe de vruchten van de Geest uitwerken in de praktijk!

Dat jij je zelf als opziener hebt aangesteld van Refoweb, wil nog niet zeggen dat je die taak ook daadwerkelijk hebt.

De volgende Bijbeltekst is toch wel aardig van toepassing :-k :

Mattheüs 23:12a
En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden;

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor naamloos » 06 okt 2014 14:11

Bambi schreef:Dat jij je zelf als opziener hebt aangesteld van Refoweb, wil nog niet zeggen dat je die taak ook daadwerkelijk hebt.

De volgende Bijbeltekst is toch wel aardig van toepassing :

Mattheüs 23:12a
En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden;
=D> =D> =D>
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Teus » 07 okt 2014 00:01

Jan schreef:k wil heel graag inhoudelijk reageren maar het was me niet volledig duidelijk wat je allemaal bedoelde.


Had je gewoon kunnen zeggen en vragen stellen.

Jan schreef:Behandel mij dan maar als een slecht verstaander die je alles kinderlijk eenvoudig moet uitleggen. Heb je dat geduld met mij?

Absoluut niet als je er geen notitie van neemt, Zeer zeker als je er echt behoefte aan hebt maar heb het tot op heden niet vernomen.

Jan schreef:Nee, ik geloof dat er ook homo's zijn die wel veranderen.
Het straffen wordt veel te weinig genoemd tegenwoordig. Toch staat er in de Bijbel heel veel over geschreven. Het moet genoemd worden om geen onrealistische valse vrede te blijven houden. Juist wat een onderwerp als homofilie/seksualiteit betreft is dit van toepassing.


Het past bij je om het weer hol en vroom vinden maar het maakt me niet zoveel uit. Beroerder vind ik het dat je deze bewoording gebruikt om er niet op in te hoeven gaan.
Maar goed... jij vindt dat er te weinig over straffen gesproken wordt, direct vraag ik me af hoe en wanneer en op grond waarvan vindt je dat.
Zeker moeten we het over de straffen hebben, het gebeurt als we niet geloven maar het is als laatste de wil van God.
God wilt dat iedereen tot bekering komt zodat Hij ze niet hoeft te straffen. Zo graag dat Hij Zijn geliefde Zoon gegeven heeft, zo graag wil Hij Zijn Liefde geven, aan alle mensen. Dat was Gods doel van de Schepping, dat Wij Hem zouden eren zodat Hij ons Zijn Liefde kon geven.
Als Jezus over een straf spreekt, bijna altijd zegt Hij het tegenover gestelde er achteraan.
En nu jij, jij wil gewoon straffen, het ligt je meer voorin de mond als de Liefde van God, ik heb je er n.l. nog niet over gehoord.

Jan schreef:En waar keur ik zondigen goed? Ik ben geen voorstander van smerige beledigende taal gebruiken om de ander eens 'lekker' te kleineren. Wel ben ik een voorstander van het zeggen zoals het is ook al is het beledigend in sommige gevallen. En daarin verwijs ik naar de Schriften. Als je daar niet mee eens bent en me vanuit de Bijbel kunt laten zien waar ik het mis heb, graag, toon het me dan.


Jou stelling is “je mag schelden want in de Bijbel doen ze het ook” In de Bijbel wordt niet gescholden, je citeerd zelf het volgende: "krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon." Er wordt nergens krenkend of beledigend gesproken. Alleen de daad, het gedrag, wordt veroordeelt en mensen worden er verantwoordelijk voor gesteld.
Als het beledigend is, is het onterecht. Zou Jezus iemand onterecht vermaand hebben.


Jan schreef:Dit vind ik dus holle vroom klinkende klanken zonder inhoud waar ik iets mee kan. Ga eens inhoudelijk in op het onderwerp met gebruikmaking van Bijbelteksten en je uitleg daarvan. Als je dat niet wilt doen gaan we inderdaad niet nader tot elkaar komen helaas.


Je vindt het hol en vroom als je geen raad weet met mijn woorden, ik voel het exact aan.
Ik ga inhoudelijk in op het onderwerp maar Jan, je begrijpt er geen ruk van of je wilt het niet begrijpen, elke keer vindt je het hol en vroom. Deze woorden begrijp je overigens ook al niet.

Mag ik je vragen Jan, mag je deelgenoot zijn van Gods genade?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten