Christelijk schelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 19:26

rotterdam schreef:
Dat gaat Teus niet lukken, beschaving tegen een straatvechter - da's geen partij.

En waarom een degelijke Bijbelse onderbouwing ? Daar heb je geen Bijbel voor nodig.
Schelden is gewoon onbeschaafd en een duidelijk gebrek aan steekhoudende argumenten.
Dat jij meent dat beschaving, lauw en flauw gedoe is spreekt boekdelen.
Alleen kerels zeggen precies wat ze vinden #-o .

Goed dan, jij je zin. (de vriendelijkheid van Teus kan ik niet opbrengen in jouw geval).
Al jouw bijdragen ademen een sfeer van zelfingenomen protserig gedrag.
Je hebt het kennelijk heel goed met jezelf getroffen.

En je z.g. onderbouwingen zijn helemaal niet zo Bijbels.
Je veegt gewoon wat teksten op een hoop om je eigen reeds bestaande vreemde denkbeelden te onderbouwen.

Je noemt jezelf "soldier in God's army" - lees 2 Timoteüs 2 nog eens, daar staat geschreven "Lijd met de anderen als een goed soldaat van Christus Jezus".
En da's heel iets anders dan christelijk schelden.


Kijk dat is tenminste een duidelijke mening. Nu nog de Bijbelse onderbouwing.
Het is makkelijk een soort totaal oordeel over mij te geven op basis van indrukken of sfeer.
Moeilijker is om bij elk onderwerp grondig na te denken over wat er gezegd en geciteerd wordt. En daar dan serieus op in te gaan. Ik hoop dat je dat nog eens zult gaan doen. Dan kan ik je mening meer respecteren dan nu het geval is. Nu is het enkel de zoveelste losse flodder op dit forum.

Verder heb je niet gereageerd op het onderwerp. Je hebt me niet Bijbels weerlegd. Je zegt enkel dat ik het fout doe en dat schelden niet Christelijk zou zijn wat niet overeen komt met de Bijbel teksten. Jammer.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 19:28

Bambi schreef:De Heere Jezus schold de farrizeëers en schriftgeleerden uit:
Omdat ze mensen hun eigen regeltjes op legden die niet in de Bijbel stonden.
Omdat ze een uiterlijke godsdienst op na hielden en daar alles van af lieten hangen.
Omdat ze dachten dat ze de hemel wel zouden winnen, alleen omdat ze kinderen van Abraham waren.
Omdat ze dat alles niet deden uit eer en liefde voor God, maar uit eigen hoogmoed.
En het ergste nog omdat ze mensen juist bij God vandaan hielden en zelf geëerd en geprezen wilden worden.
Ook herkenden ze niet eens dat de Heere Jezus Gods Zoon was, terwijl een ware gelovige dat door God betoont zou worden.

Eigenlijk een beetje hetzelfde wat jij preekt @Jan:
Houd je aan alle regeltjes en wetten vanuit jezelf, zodat je aan de buitenkant een mooi Christen lijkt, maar de werkelijke liefde van God, voor God en de naaste is ver te zoeken.


En ik maar denken dat ik bij alles Gods woord gebruik om het bewijs te leveren. Tja...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 19:31

mealybug schreef:ja Jan, niet heersen maar dienen.
En wat de buitenwereld betreft, die mag je niet oordelen, want dat oordeel komt jou niet toe, alleen God.

Jezus zei;"Leert van mij dat ik nederig van hart ben en zachtmoedig''
Daar past geen schelden bij.
Laat het onkruid met het koren opgroeien, de engelen zullen kaf en koren scheiden, niet wij.


Reageer eens op het onderwerp aan de hand van de geciteerde Bijbelteksten. Als je kunt. Meningen genoeg op dit forum. Interessanter is om Bijbels bezig te zijn. Er wordt gescholden in de Bijbel. Allemaal in de juiste context met de juiste redenen natuurlijk maar het gebeurd wel.

Inhoudelijke opmerkingen graag.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Bambi

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Bambi » 05 okt 2014 19:37

Jan schreef:En ik maar denken dat ik bij alles Gods woord gebruik om het bewijs te leveren. Tja...

Ieder mens, of hij nu atheïst is, boedhist, trol of wathever, kan op internet allerlei onderwerpen vinden met de bijpassende Bijbelteksten.
Dat wil nog niet zeggen dat als die persoon dat hier dan neerplempt, dat hij dan een Christen is.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 19:47

Jan schreef:En ik maar denken dat ik bij alles Gods woord gebruik om het bewijs te leveren. Tja...

Bambi schreef:Ieder mens, of hij nu atheïst is, boedhist, trol of wathever, kan op internet allerlei onderwerpen vinden met de bijpassende Bijbelteksten.
Dat wil nog niet zeggen dat als die persoon dat hier dan neerplempt, dat hij dan een Christen is.



Sommigen herkennen elkaar echter wel in dezelfde uitleg van de teksten.... die vinden elkaar dan juist weer wel Christelijk. Apart he.

Wie bepaald dan of iemand Christen is?
Ik zal je iets verklappen over hoe ik het zie. Als iemand vijandig tegen mij wordt op basis van iets uit Gods woord.... als er dan snel op de man gespeeld gaat worden i.p.v. op het onderwerp... dan beschouw ik zo iemand niet als mijn Christelijke broeder of zuster als het vrijwel altijd op die manier gaat.

Die het wel zijn maken nl. meestal wel onderscheid op basis van de inhoud en met name of het ook klopt met de Bijbelteksten.Zo herkennen wij elkaar. Niet verder vertellen hoor.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Faramir

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Faramir » 05 okt 2014 19:59

Dus als je een beetje behendig bent in het knippen en plakken van bijbelteksten dan kan je eigenlijk alles maken wat je naar wil. Zoiets zou ik eigenlijk eerder zien als verkrachting van de bijbel.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2014 20:48

Jan schreef:Reageer eens op het onderwerp aan de hand van de geciteerde Bijbelteksten. Als je kunt. Meningen genoeg op dit forum. Interessanter is om Bijbels bezig te zijn. Er wordt gescholden in de Bijbel. Allemaal in de juiste context met de juiste redenen natuurlijk maar het gebeurd wel.

Inhoudelijke opmerkingen graag.

Hier komen ze:
Ef 4:29 ''Laat er geen vuile taal uit uw mond komen, maar wel iets goeds, dat nuttig is tot opbouw, opdat het genade geeft aan hen die het horen.
30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing.
31 Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden, met alle slechtheid,
32 maar wees ten opzichte van elkaar vriendelijk en barmhartig, en vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft.''

Inhoudelijk genoeg, hoop ik.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor learsi » 05 okt 2014 21:52

Efeze gaat over de oude mens die afgelegd zou worden.

Oordeelt gij niet die binnen zijn?

h.g.
Learsi

Anoniem_89

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 okt 2014 21:59

Jan schreef:Reageer eens op het onderwerp aan de hand van de geciteerde Bijbelteksten. Als je kunt. Meningen genoeg op dit forum. Interessanter is om Bijbels bezig te zijn. Er wordt gescholden in de Bijbel. Allemaal in de juiste context met de juiste redenen natuurlijk maar het gebeurd wel.

Inhoudelijke opmerkingen graag.


Ja reageer eens inhoudelijk i.p.v. een ander af te kaffen :|

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2014 22:35

learsi schreef:Efeze gaat over de oude mens die afgelegd zou worden.

Oordeelt gij niet die binnen zijn?

h.g.
Learsi

''Ik had het meer over 1 Kor5: 12 Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn?
13 Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.''

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Boerin » 05 okt 2014 23:05

Jan schreef:
Reageer eens op het onderwerp aan de hand van de geciteerde Bijbelteksten. Als je kunt. Meningen genoeg op dit forum. Interessanter is om Bijbels bezig te zijn. Er wordt gescholden in de Bijbel. Allemaal in de juiste context met de juiste redenen natuurlijk maar het gebeurd wel.

Inhoudelijke opmerkingen graag.

Alleen die gewitte wand vond ik christelijk schelden, apart, nooit van gehoord dat dat bestond. Dat 'adderengebroed' etc. zag ik altijd meer als gewoon de waarheid spreken.
Er bestaat dus inderdaad wel christelijk schelden, netzoals het goed was dat Jezus kwaad werd en de tempel reinigde. Meestal denk je bij schelden en kwaad worden aan de werken van het vlees, maar er is ook een goede variant van. Maar ja, praktisch weet ik niet wat ik eraan heb, aan deze kennis, want het lijkt me niet dat God me oproept iemand voor gewitte wand of adderengebroed uit te maken, LOL, zo sneu als je dan denkt dat je dat moest zeggen van God en dan had je je vergipst. Netzoals dat: wie gij zijn zonden aanrekent zijn ze aangerekend. Ja leuke tekst, leuk voor de apostelen en Jezus, maar niet voor mij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor rotterdam » 06 okt 2014 06:59

Jan schreef:
Kijk dat is tenminste een duidelijke mening. Nu nog de Bijbelse onderbouwing.
Het is makkelijk een soort totaal oordeel over mij te geven op basis van indrukken of sfeer.
Moeilijker is om bij elk onderwerp grondig na te denken over wat er gezegd en geciteerd wordt. En daar dan serieus op in te gaan. Ik hoop dat je dat nog eens zult gaan doen. Dan kan ik je mening meer respecteren dan nu het geval is. Nu is het enkel de zoveelste losse flodder op dit forum.

Verder heb je niet gereageerd op het onderwerp. Je hebt me niet Bijbels weerlegd. Je zegt enkel dat ik het fout doe en dat schelden niet Christelijk zou zijn wat niet overeen komt met de Bijbel teksten. Jammer.


Kijk Jan soldaat, de Bijbel is geen puzzelboekje, het is niet zo dat diegene die de meeste blokjes weet in te vullen de prijs wint.
Je hebt dan n.l. wel veel blokjes maar geen samenhangend verhaal.
MB heeft al veel teksten aangegeven die het tegendeel van jouw stellingen aanwijzen maar daar reageer je niet op.

Ik heb niet zoveel met dat stoere gedoe van jou.
Je hebt kennelijk veel met met de Leeuw van Juda en weinig met het Lam Gods.
Het Lam dat stom was voor Zijn scheerders en naar de slachtbank ging zonder Zijn stem te verheffen.

Mijn Verlosser hangt aan 't kruis,
Hangt ten spot van snoode smaders;
Zoon des Vaders!
Waar is toch uw almagt thans,
Waar uw goddelijke glans?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor rotterdam » 06 okt 2014 07:08

Jan schreef:
Wie bepaald dan of iemand Christen is?
Ik zal je iets verklappen over hoe ik het zie. Als iemand vijandig tegen mij wordt op basis van iets uit Gods woord.... als er dan snel op de man gespeeld gaat worden i.p.v. op het onderwerp... dan beschouw ik zo iemand niet als mijn Christelijke broeder of zuster als het vrijwel altijd op die manier gaat.

Die het wel zijn maken nl. meestal wel onderscheid op basis van de inhoud en met name of het ook klopt met de Bijbelteksten.Zo herkennen wij elkaar. Niet verder vertellen hoor.


Eigenaardig om de broeders en zusters te herkennen aan hun theologische uitleg.
En ik maar denken dat we aan de vruchten de boom zouden herkennen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Teus » 06 okt 2014 09:28

Jan schreef:Wat ik er van vind mag toch duidelijk zijn? Ik laat voorbeelden zien van mensen die vervuld zijn met Gods Heilige Geest en juist wel krachttermen gebruiken die mensen beledigen. Dat zijn voorbeelden voor ons om van te leren.


Leren schelden?
Moet ik hier verder op ingaan Jan, als jij niet eens de moeite neemt om over mijn reactie te spreken?
Je veroordeeld mijn reactie op zich steeds maar inhoudelijk heb ik nog geheel niets vernomen.

Jan schreef:Je komt op mij zo vaag over Teus. Ik weet niet goed wat je bedoeld te zeggen. Daarom vraag ik je om je duidelijker uit te drukken en ook nog vanuit de Bijbel je uitspraken te ondersteunen i.p.v. hol vroom gepraat zoals je eerder deed over praktiserende homoseksuelen en nu weer doet over het niet mogen beledigen en schelden terwijl de Bijbel het tegendeel laat zien. Alles in de juiste situatie en met mate natuurlijk. De motivatie heb ik al omschreven.


Je vindt het vaag? Sorry, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
Bij jou is eens een homo altijd een homo, je hebt het liever over het straffen i.p.v. het vergeven van God, je keurt zondigen goed door plompverloren Bijbelteksten erbij te halen die je niet begrijpt en je ook niet uit laat leggen.

Bij elkaar komen doen we nooit Jan. We hanteren allebei de bijbel, ik kijk wat God daarin te vertellen heeft en jij kijkt wat er gedrukt staat, dat is het grote verschil.
Doordat je het niet verstaat volg je een rechtlijnig patroon, dan wordt het een gebruiksaanwijzing en die dien je inderdaad strikt letterlijk te volgen om optimaal van je produkt gebruik te kunnen maken.
Maar Gods Woord is geen product Jan, op dit forum praten we niet over een gebruiksartikel,het is het Wezenlijke van God ,de weg naar Het Leven.
Om die te verstaan moet je het kunnen lezen, begrijpemd lezen. Omdat begrijpende lezen machtig te worden heb je de Auteur van de Bijbel nodig, Hij is de enige die je er vertrouwd mee kan maken.
Als Hij daar geen onderricht in geeft, door de Kracht van de Geest, dus vanuit jezelf, dan zegt De Auteur Zelf dat het alleen maar ijdelheid is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 06 okt 2014 10:58

Jan schreef:Reageer eens op het onderwerp aan de hand van de geciteerde Bijbelteksten. Als je kunt. Meningen genoeg op dit forum. Interessanter is om Bijbels bezig te zijn. Er wordt gescholden in de Bijbel. Allemaal in de juiste context met de juiste redenen natuurlijk maar het gebeurd wel.

Inhoudelijke opmerkingen graag.


mealybug schreef:Hier komen ze:
Ef 4:29 ''Laat er geen vuile taal uit uw mond komen, maar wel iets goeds, dat nuttig is tot opbouw, opdat het genade geeft aan hen die het horen.
30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing.
31 Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden, met alle slechtheid,
32 maar wees ten opzichte van elkaar vriendelijk en barmhartig, en vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft.''

Inhoudelijk genoeg, hoop ik.


Goede teksten om te noemen ja. Bij vuile taal denk ik aan bepaalde vier letterwoorden die vaak in een opwelling van frustratie genoemd worden. Ook denk ik aan het noemen van bepaalde ernstige ziekten die men elkaar kan toewensen en ook aan schunnige 'grappen'/opmerkingen. Het schelden zoals dat in de wereld gebruikelijk is.

Maar daar heb ik het niet over. Het gaat mij om Christelijk schelden. Uiteraard is het woord schelden een prikkelende term. Het gaat om woorden die waarachtige samenvattingen over de ander zijn en beledigend over zullen komen.

Wat vind je hiervan? Mee eens?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten