Christelijk schelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 13:15

mealybug schreef:Ieder gebruik van scheldwoorden is trouwens zeer onchristelijk en zou geweerd moeten worden.


Schelden, een paar definities:
"op boze toon beledigende dingen roepen tegen iemand ..."
"krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon."

Er wordt gescholden in de Bijbel ook door Godvrezende mannen. Zelfs Jezus deed het.
Het verschil met verkeerd schelden lijkt me:
-de motivatie
-welke woorden er gebruikt worden
-of het waarachtig is.

Een paar voorbeelden van Bijbels correct schelden:

Mat. 23 schreef:" 14 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u eet de huizen van de weduwen op, en voor de schijn bidt u lang; daarom zult u een des te zwaarder oordeel ontvangen.
15 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reist zee en land af om één proseliet te maken, en als hij het geworden is, maakt u hem een kind van de hel, dubbel zo erg als u.
16 Wee u, blinde leiders, die zegt: Heeft iemand gezworen bij de tempel, dan betekent dat niets; maar heeft iemand gezworen bij het goud van de tempel, dan is hij aan die eed gebonden.
17 Dwazen en blinden! Want wat is meer, het goud of de tempel, die het goud heiligt?
18 En: heeft iemand gezworen bij het altaar, dan betekent dat niets; maar heeft iemand gezworen bij de gave die daarop ligt, dan is hij aan die eed gebonden.
19 Dwazen en blinden! Want wat is meer, de gave of het altaar, dat de gave heiligt?

33 Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?


Hand. 13 schreef:Maar Saulus (die ook Paulus genoemd wordt), vervuld met de Heilige Geest, keek hem doordringend aan, en zei:
10 O duivelskind, vol van alle bedrog en van alle sluwheid, vijand van alle gerechtigheid, zult u er niet mee ophouden de rechte wegen van de Heere te verdraaien?


Er is hier sprake van rechtvaardige verontwaardiging dat is boosheid wegens onrecht. Er wordt de waarheid gesproken vanuit zuivere bedoelingen. Er gaat een waarschuwing vanuit en het is een oordeel.

Ook spot met de afgoden en hun dienaren komt voor in de Bijbel:

1 Kon. 18 schreef:27 En het gebeurde tijdens de middag dat Elia met hen begon te spotten en zei: Roep met luide stem! Hij is immers een god. Hij is vast in gedachten! Of hij heeft zich vast afgezonderd! Of hij is vast op reis! Misschien slaapt hij wel en moet hij wakker worden!


Elia, de man Gods, bespotte de baal dienaren terwijl veel mensen nog dachten dat het om ware dienaren van God ging.. Toch werden al de leugenaars een korte tijd later doorzien en gedood.

Als laatste dit nog als tegenwicht:
Mat. 12 schreef:34 Adderengebroed! Hoe kunt u goede dingen spreken, terwijl u slecht bent? Want uit de overvloed van het hart spreekt de mond.
35 De goede mens brengt goede dingen voort uit de goede schat van het hart, en de slechte mens brengt slechte dingen voort uit de slechte schat.
36 Maar Ik zeg u dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij zullen spreken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel.
37 Want op grond van uw woorden zult u rechtvaardig verklaard worden, en op grond van uw woorden zult u veroordeeld worden.


Jak. 1 schreef:19 Weet (dit) wel, mijn geliefde broeders: ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken, langzaam tot toorn; 20 want de toorn van een man brengt geen gerechtigheid voor God voort.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Teus » 05 okt 2014 14:57

Schelden, een paar definities:
"op boze toon beledigende dingen roepen tegen iemand ..."
"krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon."

Je hoeft het alleen maar te denken, je bent net zo fout.
@Jan, ik heb de indruk dat je je vrij probeert te pleiten voor het geen jezelf doet.
Zeker, we gaan er allemaal mank aan maar er is geen excuus.
Laten we in de eerste instantie er vanuit gaan dat we er niets mee te maken hebben wat Jezus deed als gebruik van bepaalde bewoording of met de mensen zelf.
Alles wat er is, in de Hemel, op aarde en in het universum is van Hem. Hij mag ermee doen wat Hij wil. Wij hebben ons er niet aan te toetsen en al helemaal niet te beoordelen.
Wij gaan met mensen en ook dingen om die van God zijn, daardoor hebben we altijd verantwoording af te leggen voor hetgeen wat wij er mee doen.
God tolereert nooit dat we mensen beledigen, uitsluitend hun foute daden en gedrag mogen we, als het terecht is, veroordelen en haten.
Daarom is het zaak om een nabij leven te hebben, dat je o.a. des te beter opmerkt en voelt waar je fout aan doet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2014 15:18

Jezus schold zeker weten zoals we kunnen lezen. Kennelijk was hij geen goed christen. :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2014 15:31

mohamed schreef:Jezus schold zeker weten zoals we kunnen lezen. Kennelijk was hij geen goed christen. :roll:


Dat was geen schelden, maar de Waarheid.
Hij ziet wat anderen zijn en denken, wij niet.
Bovendien heeft Hij die authoriteit.

Als Hij mensen addergebroed noemt, bedoelt Hij dat ook zo, lijkt me.
Zaad van de slang, versus het zaad van de vrouw.
(Genesis)

Faramir

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Faramir » 05 okt 2014 15:35

mohamed schreef:Jezus schold zeker weten zoals we kunnen lezen. Kennelijk was hij geen goed christen. :roll:

Binnen bepaalde kringen schijnt men er creatief mee om te gaan.

De dominee mag dus vanaf de kansel schelden en vloeken op ongelovigen/katholieken/vrijzinnigen* want dan is het "de waarheid" maar gebeurd het omgekeerd dan is het ongeoorloofd, schoffering van een ambtsdrager enz enz.

*doorhalen wat niet van toepassing is.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 15:39

Teus schreef:@Jan, ik heb de indruk dat je je vrij probeert te pleiten voor het geen jezelf doet.


Teus, wees een kerel en zeg me precies wat je vind.

Of je vind dat ik iets verkeerd doe en laat me dat met degelijke Bijbelse onderbouwing weten. Of je houdt je mond dicht. Dat lauwe flauwe gedoe heb ik een afkeer van.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2014 16:23

Faramir schreef:Binnen bepaalde kringen schijnt men er creatief mee om te gaan.

De dominee mag dus vanaf de kansel schelden en vloeken op ongelovigen/katholieken/vrijzinnigen* want dan is het "de waarheid" maar gebeurd het omgekeerd dan is het ongeoorloofd, schoffering van een ambtsdrager enz enz.

*doorhalen wat niet van toepassing is.


Even creatief de traditie erbij gehaald van refdag ;-)

Even op 'surf' clicken.

http://www.aussieproxy.info/index.php?q ... RyYWRpdGll

Faramir

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Faramir » 05 okt 2014 16:30

mealybug schreef:Even creatief de traditie erbij gehaald van refdag ;-)

Even op 'surf' clicken.

http://www.aussieproxy.info/index.php?q ... RyYWRpdGll

Zelfs tot ware dichtvorm verheven zo te zien. =D>

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Teus » 05 okt 2014 16:32

Teus schreef:@Jan, ik heb de indruk dat je je vrij probeert te pleiten voor het geen jezelf doet.


Jan schreef:Teus, wees een kerel en zeg me precies wat je vind.

Of je vind dat ik iets verkeerd doe en laat me dat met degelijke Bijbelse onderbouwing weten. Of je houdt je mond dicht. Dat lauwe flauwe gedoe heb ik een afkeer van.


O.. dus een vermoeden uitspreken kun je niet tegen? Ik denk ,heb een vermoeden, lijkt er op, heb de indruk of ben niet zeker komt bij jou niet voor.
Dat vind ik echt bekrompen, Jan.

Maar het zegt voor mij genoeg, door je reactie omzeil je waar het in wezen om gaat.
je weet exact wat ik bedoel en als jij een kerel bent, geef je gewoon antwoord daarop.

Is dat overigens je enige opmerking? Je vindt het kennelijk belangrijker als het onderwerp zelf, waar je overigens zelf mee komt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 16:39

mohamed schreef:Jezus schold zeker weten zoals we kunnen lezen. Kennelijk was hij geen goed christen. :roll:


mealybug schreef:
Dat was geen schelden, maar de Waarheid.
Hij ziet wat anderen zijn en denken, wij niet.
Bovendien heeft Hij die authoriteit.

Als Hij mensen addergebroed noemt, bedoelt Hij dat ook zo, lijkt me.
Zaad van de slang, versus het zaad van de vrouw.
(Genesis)


Hij had oprechte verontwaardiging en noemde een huichelaar een huichelaar, een satanskind een satanskind. Oh. dat alle Christenen toch hetzelfde gaan doen in het navolgen van Jezus. Maar alleen als we eerst de huichelaar in onszelf bestraft hebben en vervuld raken van de Heilige Geest.

Verder zeiden Johannes en Paulus hetzelfde. Die hadden dan ook hetzelfde wat Jezus had, de Heilige Geest.
Wat nu als wij hetzelfde gaan krijgen als Jezus en de discipelen...

Mat. 3. schreef: 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea,
2 en zei: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

7 Toen hij velen van de Farizeeën en Sadduceeën op zijn doop zag afkomen, zei hij tegen hen: Adderengebroed! Wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?


Hand. 13 schreef: 9 Maar Saulus (die ook Paulus genoemd wordt), vervuld met de Heilige Geest, keek hem doordringend aan, en zei:
10 O duivelskind, vol van alle bedrog en van alle sluwheid, vijand van alle gerechtigheid, zult u er niet mee ophouden de rechte wegen van de Heere te verdraaien?


Dit is ook mooi om te lezen vind ik. Paulus die het zegt zoals het is en niet bang is een zuivere krachtterm te gebruiken.

Hand. 23 schreef:1 En Paulus, de ogen op de Raad gericht, zeide: Mannen broeders, ik voor mij heb een volkomen zuiver geweten voor God over mijn gedrag in het openbaar tot op deze dag. 2 Maar de hogepriester Ananias beval hun, die naast hem stonden, hem op de mond te slaan. 3 Toen zeide Paulus tot hem: God moge u slaan, gij gewitte wand! En gij, zit gij over mij recht te spreken naar de wet en beveelt gij tegen de wet mij te slaan? 4 Maar de omstanders zeiden: Scheldt gij de hogepriester Gods uit? 5 En Paulus zeide: Ik wist niet, broeders, dat het de hogepriester was, want er staat geschreven: Van een overste uws volks zult gij geen kwaad spreken.


Het "gewitte wand" zal destijds duidelijker zijn geweest dan voor ons.

De waarheid spreken kan nou eenmaal beledigend zijn. Zo blijkt ook wanneer Jezus iemand een hond noemt en eigenlijk haar hele volk honden noemt. Honden hebben volgens mij nooit een hoge status gehad als het gaat om vergelijkingen met mensen.

Mat. 15 schreef:26 Hij echter antwoordde en zeide: Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het de honden voor te werpen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 16:50

Teus schreef:O.. dus een vermoeden uitspreken kun je niet tegen? Ik denk ,heb een vermoeden, lijkt er op, heb de indruk of ben niet zeker komt bij jou niet voor.
Dat vind ik echt bekrompen, Jan.

Maar het zegt voor mij genoeg, door je reactie omzeil je waar het in wezen om gaat.
je weet exact wat ik bedoel en als jij een kerel bent, geef je gewoon antwoord daarop.

Is dat overigens je enige opmerking? Je vindt het kennelijk belangrijker als het onderwerp zelf, waar je overigens zelf mee komt?


Wat ik er van vind mag toch duidelijk zijn? Ik laat voorbeelden zien van mensen die vervuld zijn met Gods Heilige Geest en juist wel krachttermen gebruiken die mensen beledigen. Dat zijn voorbeelden voor ons om van te leren.

Je komt op mij zo vaag over Teus. Ik weet niet goed wat je bedoeld te zeggen. Daarom vraag ik je om je duidelijker uit te drukken en ook nog vanuit de Bijbel je uitspraken te ondersteunen i.p.v. hol vroom gepraat zoals je eerder deed over praktiserende homoseksuelen en nu weer doet over het niet mogen beledigen en schelden terwijl de Bijbel het tegendeel laat zien. Alles in de juiste situatie en met mate natuurlijk. De motivatie heb ik al omschreven.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mohamed

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2014 16:54

mohamed schreef:Jezus schold zeker weten zoals we kunnen lezen. Kennelijk was hij geen goed christen. :roll:

Faramir schreef:Binnen bepaalde kringen schijnt men er creatief mee om te gaan.

De dominee mag dus vanaf de kansel schelden en vloeken op ongelovigen/katholieken/vrijzinnigen* want dan is het "de waarheid" maar gebeurd het omgekeerd dan is het ongeoorloofd, schoffering van een ambtsdrager enz enz.

*doorhalen wat niet van toepassing is.

Ik heb het niet over de context van een kerk, maar als iemand gefrustreerd of geïrriteerd raakt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor rotterdam » 05 okt 2014 17:28

Jan schreef:
Teus, wees een kerel en zeg me precies wat je vind.

Of je vind dat ik iets verkeerd doe en laat me dat met degelijke Bijbelse onderbouwing weten. Of je houdt je mond dicht. Dat lauwe flauwe gedoe heb ik een afkeer van.


Dat gaat Teus niet lukken, beschaving tegen een straatvechter - da's geen partij.

En waarom een degelijke Bijbelse onderbouwing ? Daar heb je geen Bijbel voor nodig.
Schelden is gewoon onbeschaafd en een duidelijk gebrek aan steekhoudende argumenten.
Dat jij meent dat beschaving, lauw en flauw gedoe is spreekt boekdelen.
Alleen kerels zeggen precies wat ze vinden #-o .

Goed dan, jij je zin. (de vriendelijkheid van Teus kan ik niet opbrengen in jouw geval).
Al jouw bijdragen ademen een sfeer van zelfingenomen protserig gedrag.
Je hebt het kennelijk heel goed met jezelf getroffen.

En je z.g. onderbouwingen zijn helemaal niet zo Bijbels.
Je veegt gewoon wat teksten op een hoop om je eigen reeds bestaande vreemde denkbeelden te onderbouwen.

Je noemt jezelf "soldier in God's army" - lees 2 Timoteüs 2 nog eens, daar staat geschreven "Lijd met de anderen als een goed soldaat van Christus Jezus".
En da's heel iets anders dan christelijk schelden.

Bambi

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Bambi » 05 okt 2014 18:47

De Heere Jezus schold de farrizeëers en schriftgeleerden uit:
Omdat ze mensen hun eigen regeltjes op legden die niet in de Bijbel stonden.
Omdat ze een uiterlijke godsdienst op na hielden en daar alles van af lieten hangen.
Omdat ze dachten dat ze de hemel wel zouden winnen, alleen omdat ze kinderen van Abraham waren.
Omdat ze dat alles niet deden uit eer en liefde voor God, maar uit eigen hoogmoed.
En het ergste nog omdat ze mensen juist bij God vandaan hielden en zelf geëerd en geprezen wilden worden.
Ook herkenden ze niet eens dat de Heere Jezus Gods Zoon was, terwijl een ware gelovige dat door God betoont zou worden.

Eigenlijk een beetje hetzelfde wat jij preekt @Jan:
Houd je aan alle regeltjes en wetten vanuit jezelf, zodat je aan de buitenkant een mooi Christen lijkt, maar de werkelijke liefde van God, voor God en de naaste is ver te zoeken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2014 19:05

ja Jan, niet heersen maar dienen.
En wat de buitenwereld betreft, die mag je niet oordelen, want dat oordeel komt jou niet toe, alleen God.

Jezus zei;"Leert van mij dat ik nederig van hart ben en zachtmoedig''
Daar past geen schelden bij.
Laat het onkruid met het koren opgroeien, de engelen zullen kaf en koren scheiden, niet wij.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten