Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Teus » 26 sep 2014 13:30

Jan schreef:
Halve waarheid. Je kunt je nu eenmaal niet bekeren van iets waar je geen besef van hebt. Natuurlijk groeit het zondebesef, het is er niet gelijk ten volle. Maar zie eens het verschil tussen het volgende:



Het is een dwaalleer dat er per se eerst zondebesef moet zijn.
Weet je wat je dan vaak krijgt, dat mensen zich niet slecht genoeg vinden om bekeerd te worden. We weten allemaal dat we gezondigd hebben en nog doen en weten dat het fout is en daarmee mag je naar God gaan. Beseffen wat we gedaan hebben tegenover God doen we nooit zonder dat we weten Wie God is. Als je met je zonden, die je weet en niet beseft, dat je die je gedaan hebt naar God gaat en oprecht gelooft dat Hij ze wil vergeven dan gaat God met je verder.

In sommige kringen is het een maatstaf, als iemand niet in zak en as gezeten heeft, moe en afgetobd eruit ziet, zal het wel niet waar zijn, het liefst nog in het zwart.

We doen afbreuk aan de soevereiniteit en de belofte van God, we minachten het werk van Jezus Christus aan het kruis.
De Heere Jezus heeft de weg open gemaakt wij maken die niet open door terug te kijken op onze troep.

22 Keer terug naar mij en laat je redden,
ook jullie aan de einden der aarde;
want ik ben God, er is geen ander.


11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.

Als je afstand van de wereld doet komt God Zijn belofte na. Niet als je de wereld in herinnering brengt.

1.) De E.O. viert kerstfeest. Wie nodigen zij uit? Homoseksuele zangers en gepensioneerde hoeren. Zij vertellen het 'goede nieuws', Jezus is voor elk mens gekomen... Bekering? Wat? Zondebesef? Berouw? Verandering? Spijt? Tranen? Nee, de blijde boodschap! Feest vieren!


Flauw om hiermee te komen, je weet niet wat er met die mensen gebeurd is.
Zoals je het omschrijft klop het niet nee maar wat weet je er echt van?

"37 En zie, een vrouw in de stad die een zondares was, kwam te weten dat Hij in het huis van de Farizeeër aanlag, en zij bracht een albasten fles met zalf mee.
38 En staande achter Zijn voeten, begon zij huilend Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en zij kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. " 

Deze vrouw had de keuze voor de Heere Jezus al gemaakt, ze ging ermee naar Hem toe. Hoe weet je dat ze huilde om haar zonde?
Mag ik je vragen Jan, heb je zelf al eens een ontmoeting met de Heere Jezus gehad?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Marloes1g » 26 sep 2014 14:11

Om maar met met je laatste opmerking te beginnen Jan:
Gods liefde heb ik leren kennen aan de voet van het kruis EN Zijn gerechtigheid.
Dat ligt te teer om daarover met je te twisten. Hoe kan God liefde bewijzen aan een verloren zondaar?
'En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal Ik hen allen tot Mij trekken'.

Verder weet ik precies waar jij 'gelegerd' bent want tot mijn schande moet ik je bekennen dat ik daar ook enige tijd in heb geleefd. Ik kerkte toen onder een leer zoals jij nu voorstelt. Het kon mij niet hard genoeg zijn. De zweep erover; hel en verdoemenis voor allen. Geen barmhartigheid!
De Heere is me toen tegengekomen met de woorden uit 1Korinthe 4 vers 7:
'Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet ontvangen hebt, wat roemt gij alsof gij het niet ontvangen had?' Dan ga je je verfoeien in stof en as.

Ik geef het maar even door hoewel ik ervan overtuigd ben, dat ik je niet van gedachten kan doen veranderen en dat is maar goed ook want ook hierin zijn we afhankelijk van Gods Geest die in alle Waarheid leidt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2014 14:39

Teus schreef:
Het is een dwaalleer dat er per se eerst zondebesef moet zijn.

Waar moet je je van bekeren als je niet eens gelooft dat je zondigt?
Er zijn twee uitersten: eerst een zwaar zondebesef krijgen, wetticisme en: alles is wel best, God houdt van je, false grace, wetteloosheid.
En iemand vertellen dat iets zonde is zonder 'm ervan te bevrijden is ook zinloos, want dan kun je het toch niet en voel je je zo aangeklaagd dat je jezelf maar voor gaat liegen dat het geen zonde is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Teus » 26 sep 2014 14:50

Ik begrijp eigenlijk niet wat je met je antwoord bedoeld als reactie op mijn schrijven, Boerin.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2014 15:18

De veel gehoorde kreet is dat iemand eerst zondebesef moet hebben.
Maar wat is dan de grootste zonde wat de mens moet beseffen?
Volgens mij geeft de Heere Jezus dat al aan in Johannes 16:

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

En dat is ook het geloof dat tijdens de rondwandeling van de Heere Jezus bedoeld wordt.
De mensen die geloofden dat de Heere Jezus hen kon genezen.
Niet omdat ze zoveel besef hadden van al hun die zonden, maar lichamelijk ziek waren.
En dan werden ook hun zonden vergeven.
Zo maar?
Ja, omdat ze geloofden in Hem als hun Verlosser van hun lichamelijke ziekte, werden ze ook van hun zonden verlost.
Je hoeft niet eerst het besef te hebben dat je heel veel zonden hebt, die de Heere Jezus je kan vergeven.
Je moet het besef hebben dat de Heere Jezus Gods Zoon is, die voor ons de bruggenbouwer is met God.

Bij de hoofdman bij het kruis kwam je ook dit geloof tegen:
Marcus 15:39
En de hoofdman over honderd, die daarbij tegenover Hem stond, ziende, dat Hij alzo roepende den geest gegeven had, zeide: Waarlijk, deze Mens was Gods Zoon!

Mensen die dat geloof niet hebben, zoals de farizeëers, die worden adderengebroed genoemd.
Niet omdat ze geen zondebesef hadden, maar omdat ze niet in de Heere Jezus geloofden als zijnde Gods Zoon.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2014 15:38

Teus schreef:Ik begrijp eigenlijk niet wat je met je antwoord bedoeld als reactie op mijn schrijven, Boerin.

Je hebt wel gelijk, maar ik vind dat Jan ook gelijk heeft, want alleen: God houdt van je zonder over zonde te spreken is een halve waarheid. De rest was niet echt een reactie op jouw post specifiek, LOL, sorry.
Ik vind het ook een halve waarheid om op zonde te blijven hameren, terwijl het goede nieuws niet wordt gebracht dat God je kan bevrijden ervan, met betoon van Geest en kracht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2014 15:44

Bambi schreef:Mensen die dat geloof niet hebben, zoals de farizeëers, die worden adderengebroed genoemd.
Niet omdat ze geen zondebesef hadden, maar omdat ze niet in de Heere Jezus geloofden als zijnde Gods Zoon.

Atheïsten geloven ook niet dat Jezus Gods Zoon is en moslims en Joden niet, die worden geen adderengebroed genoemd en die kan Hij overtuigen met een visioen of een wonder. Ze hadden wel geloof, want ze stonden te wachten tot Jezus die man met die verschrompelde hand ging genezen, zodat ze Hem aan konden klagen. Bij hen was er wat meer aan de hand.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Teus » 26 sep 2014 16:04

Het gebeurd wel dat mensen voor hun bekering last van hun zonden hebben maar het wil absoluut niet zeggen dat het een pre is.
Ik heb wel eens verteld van iemand die God nodig had om van zijn verslaving af te komen. Hij had niets met God, integendeel. Hij sprak God direct aan om te helpen. Hij zei, als U me dan kan helpen doe het dan nu. Hij had zijn hoop volledig op God, en God hielp hem ter plekke van zijn verslaving af, alla minuut. Dit was zijn bekering, toen pas besefte hij wat hij steeds fout had gedaan en God gelasterd heeft.
Hij deed wat God van ons verlangd, vertrouwen, Zijn hulp verwachten, opzien naar Hem. Dat is geloven, er op vertrouwen dat God doet wat Hij beloofd heeft.
Niks zondebesef, dat kwam later.
Zelfs bij het naderen van de dood kan Hij volkomen uitkomst geven.
Het een list, een manier om je van God af te houden als beweerd wordt dat het moet plaatsvinden, het een kenmerk van een a.s. bekering is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2014 16:26

Bambi schreef:Mensen die dat geloof niet hebben, zoals de farizeëers, die worden adderengebroed genoemd.
Niet omdat ze geen zondebesef hadden, maar omdat ze niet in de Heere Jezus geloofden als zijnde Gods Zoon.

Boerin schreef:Atheïsten geloven ook niet dat Jezus Gods Zoon is en moslims en Joden niet, die worden geen adderengebroed genoemd en die kan Hij overtuigen met een visioen of een wonder. Ze hadden wel geloof, want ze stonden te wachten tot Jezus die man met die verschrompelde hand ging genezen, zodat ze Hem aan konden klagen. Bij hen was er wat meer aan de hand.
.
De farizeëers dachten dat de Heere Jezus vanuit de duvel die genezingskrachten had en niet vanuit God.
En dat is het grote verschil tussen hen en de man met de verdorde hand.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Jan » 27 sep 2014 13:20

Teus schreef:Het is een dwaalleer dat er per se eerst zondebesef moet zijn.
Weet je wat je dan vaak krijgt, dat mensen zich niet slecht genoeg vinden om bekeerd te worden. We weten allemaal dat we gezondigd hebben en nog doen en weten dat het fout is en daarmee mag je naar God gaan. Beseffen wat we gedaan hebben tegenover God doen we nooit zonder dat we weten Wie God is. Als je met je zonden, die je weet en niet beseft, dat je die je gedaan hebt naar God gaat en oprecht gelooft dat Hij ze wil vergeven dan gaat God met je verder.


Er zijn helaas sommige kerken waar de lat ontzettend hoog gelegd wordt. Er zijn dan maar enkelen die zich bekeerd mogen weten. Dat is niet wat ik geloof vanuit de Bijbel. Maar vanuit zo'n gedachtegoed kan ik het eens zijn met wat jij zegt.

Ik doel echter meer op die hele grote overduidelijke zonden. Althans ze zijn duidelijk voor ons vermoed ik. Maar niet voor diegene die er midden in zit. Ik denk aan homoseksuelen omdat ik dat een perfect voorbeeld vind. Niet omdat ik specifiek iets alleen tegen hen heb. Bij deze groep zie ik helaas steeds minder het besef dat ze in zonde leven.

In sommige kringen is het een maatstaf, als iemand niet in zak en as gezeten heeft, moe en afgetobd eruit ziet, zal het wel niet waar zijn, het liefst nog in het zwart.


Ja dat lijkt me ook meer iets om vroom over te komen op de omgeving. Of misschien menen ze oprecht dat het zo hoort. De Bijbel leert juist dat als men bid en vast, men dat voor God moet doen zonder lof van mensen te zoeken. Het is een principe.

"5 Al hun werken doen zij
om door de mensen gezien te worden, want zij maken
hun gebedsriemen breed en de kwastjes aan hun kleren groot. " (Mat. 23)

" 6 Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
7 Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden. " (Mat. 6)


1.) De E.O. viert kerstfeest. Wie nodigen zij uit? Homoseksuele zangers en gepensioneerde hoeren. Zij vertellen het 'goede nieuws', Jezus is voor elk mens gekomen... Bekering? Wat? Zondebesef? Berouw? Verandering? Spijt? Tranen? Nee, de blijde boodschap! Feest vieren!

Flauw om hiermee te komen, je weet niet wat er met die mensen gebeurd is.
Zoals je het omschrijft klop het niet nee maar wat weet je er echt van?

Dat er geen bekering heeft plaatsgevonden. Dat ze homoseksuelen uitnodigen die samen leven met een andere man. Wat is daar flauw aan? Ik vind het diep triest.

"37 En zie, een vrouw in de stad die een zondares was, kwam te weten dat Hij in het huis van de Farizeeër aanlag, en zij bracht een albasten fles met zalf mee.
38 En staande achter Zijn voeten, begon zij huilend Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en zij kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. " 
Deze vrouw had de keuze voor de Heere Jezus al gemaakt, ze ging ermee naar Hem toe. Hoe weet je dat ze huilde om haar zonde?


Dat blijkt uit de context. Lees het hele verhaal. Het staat er heel duidelijk. Er mogen toch wel tranen zijn om de zonde in het bekeringsproces? Mensen kunnen soms wel een show maken van hun (zogenaamde?) bekering en het verdriet dat ze hebben. Toch is het wel degelijk iets dat heel Bijbels is, je leest het zo vaak in de bekeringsverhalen in het oude en nieuwe testament. Men ging beseffen dat ze zwaar tegen God gezondigd hadden. Er werd in zak en as gezeten. Er werd gehuild en gevast. En God zag of het oprecht verdriet was en vergaf ze dan hun zonden en bracht ze redding.
Misschien kennen we dit ook uit eigen ervaring...

Mag ik je vragen Jan, heb je zelf al eens een ontmoeting met de Heere Jezus gehad?


Beste Teus, ik denk het wel maar dat is tussen God en mijzelf. We kunnen Hem i.i.g elke dag ontmoeten door te lezen in Zijn woord, erover na te denken en te bidden.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Jan » 27 sep 2014 13:35

Marloes1g schreef:Om maar met met je laatste opmerking te beginnen Jan:
Gods liefde heb ik leren kennen aan de voet van het kruis EN Zijn gerechtigheid.
Dat ligt te teer om daarover met je te twisten. Hoe kan God liefde bewijzen aan een verloren zondaar?
'En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal Ik hen allen tot Mij trekken'.


Een twist over zo iets teers zoek ik niet. Ik wijs alleen op de meer rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God en het Christendom.

Verder weet ik precies waar jij 'gelegerd' bent want tot mijn schande moet ik je bekennen dat ik daar ook enige tijd in heb geleefd. Ik kerkte toen onder een leer zoals jij nu voorstelt. Het kon mij niet hard genoeg zijn. De zweep erover; hel en verdoemenis voor allen. Geen barmhartigheid!


Voel me niet aangesproken door die voorstelling van zaken hoor. Lees nog eens wat ik eerder schreef en ontdek dat dit niet is wat ik geloof.

De Heere is me toen tegengekomen met de woorden uit 1Korinthe 4 vers 7:
'Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet ontvangen hebt, wat roemt gij alsof gij het niet ontvangen had?' Dan ga je je verfoeien in stof en as.

Ik geef het maar even door hoewel ik ervan overtuigd ben, dat ik je niet van gedachten kan doen veranderen en dat is maar goed ook want ook hierin zijn we afhankelijk van Gods Geest die in alle Waarheid leidt.


Gods liefde doet niets af aan de waarheid over oordeel, uitverkiezing. Het is niet bedoeld om mensen die oprecht Hem zoeken, bang te maken en klein te houden.
Hoe het over komt op mij, corrigeer me als het niet zo is, is dat je eerst in de 'Het kon mij niet hard genoeg zijn. De zweep erover; hel en verdoemenis voor allen. Geen barmhartigheid!' hoek gezeten hebt.
En nu terecht bent gekomen in de 'God houdt van iedereen, altijd, iedereen kan behouden worden, liefde liefde genade vergeving' hoek.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Marloes1g » 27 sep 2014 14:45

Iedereen kan behouden worden maar wel in de weg van Recht en Gerechtigheid.
Geschonken geloof in de Borg en Zaligmaker. Dat is mijn 'hoek'.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor mona » 27 sep 2014 16:32

Jan schreef: Ik wijs alleen op de meer rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God en het Christendom.
Wat is dat voor kant?

Jan schreef:Hoe het over komt op mij, corrigeer me als het niet zo is, is dat je eerst in de 'Het kon mij niet hard genoeg zijn. De zweep erover; hel en verdoemenis voor allen. Geen barmhartigheid!' hoek gezeten hebt.
En nu terecht bent gekomen in de 'God houdt van iedereen, altijd, iedereen kan behouden worden, liefde liefde genade vergeving' hoek.
Plaats de mens maar in een hoek. In welke hoek zit je zelf? (graag antwoorden).
Jan schreef:Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
De waarheid ligt niet in het midden. De waarheid wordt je geopenbaard door Christus, omdat Hij de Waarheid Zelf is. Daarbij is Hij ook de Weg, en het Leven.
Zonder onderwijs van de Heilige Geest zijn er alleen maar droge, verstandelijke, harde waarheden.
Waarmee we elkaar om de oren kunnen slaan, en nog gelijk hebben ook.
Maar het Leven mist erin.
Daarom kan de waarheid 'waar' zijn, maar evengoed ook droog en hard.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor mealybug » 27 sep 2014 17:18

mona schreef:De waarheid ligt niet in het midden. De waarheid wordt je geopenbaard door Christus, omdat Hij de Waarheid Zelf is. Daarbij is Hij ook de Weg, en het Leven.
Zonder onderwijs van de Heilige Geest zijn er alleen maar droge, verstandelijke, harde waarheden.
Waarmee we elkaar om de oren kunnen slaan, en nog gelijk hebben ook.
Maar het Leven mist erin.
Daarom kan de waarheid 'waar' zijn, maar evengoed ook droog en hard.


Dat heb je nou eens mooi gezegd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 18:05

Bambi schreef:De veel gehoorde kreet is dat iemand eerst zondebesef moet hebben.
Maar wat is dan de grootste zonde wat de mens moet beseffen?
Volgens mij geeft de Heere Jezus dat al aan in Johannes 16:


8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

Amen Bambi! Zo is het en niet anders, als ik zo vrijpostig mag zijn zou ik er aan toe willen voegen: halleluja!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten

cron