Verhardt u niet, maar laat u leiden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 08:14

Psalm 95:4 (Berijming 1773)
Want Hij is onze God, en wij
Zijn 't volk van Zijne heerschappij,
De schapen, die Zijn hand wil weiden;
Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=4&s=rit


Dit vers hebben we al regelmatig gezongen tijdens de kerkdienst. Vooral de laatste drie regels worden regelmatig geciteerd om onbekeerden op te roepen zich niet langer te blijven volharden in hun onbekeerdheid, maar te gelovigen in Gods heil- en troostrijk woord en zich te laten leiden door de Here. Is dit een juiste uitleg van deze psalm?


Zo staat het in de onberijmde psalm:

Psalmen 95:7 (NBG'51)
7 want Hij is onze God, en wij zijn het volk dat Hij weidt,
de schapen zijner hand.
Och, of gij heden naar zijn stem hoordet!


Misschien is ook handig om de verzen die erop volgen (Psalmen 95:8-9), waar verwezen wordt naar de verzoeking tijdens de 40-jaar durende woestijnreis naar Kanaän, erbij te betrekken:

8 Verhardt uw hart niet, gelijk bij Meriba,
gelijk ten dage van Massa, in de woestijn,
9 toen uw vaderen Mij verzochten,
Mij op de proef stelden, ofschoon zij mijn werk hadden gezien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Rozijn » 09 sep 2014 08:21

Misschien goed om ook Hebreeën 3 erbij te betrekken?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 08:25

Rozijn schreef:Misschien goed om ook Hebreeën 3 erbij te betrekken?


Ja, dat lijkt me goed.


Hebreeën 3:7-11
7 Daarom, gelijk de heilige Geest zegt:
Heden, indien gij zijn stem hoort,
8 verhardt uw harten niet, zoals bij de verbittering,
ten dage van de verzoeking in de woestijn, 9 waar uw vaders Mij verzochten door Mij op de proef te stellen, hoewel zij mijn werken zagen, veertig jaren lang; 10 daarom heb Ik een afkeer gekregen van dit geslacht en Ik heb gezegd: Altijd dwalen zij met hun hart,
en zij hebben mijn wegen niet gekend,
11 zodat Ik gezworen heb in mijn toorn: Nooit zullen zij tot mijn rust ingaan!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Boerin » 09 sep 2014 08:43

Ik weet niet of dat alleen maar gaat over voordat je bekeerd bent.
Psalm 32
Weest niet als een paard, als een muildier zonder verstand,
welks trots men bedwingt met toom en bit,
opdat het u niet te na kome.

Ik moest vanmorgen denken aan die olifant in een Duitse dierentuin, destijds met die overstromingen. Alle beesten konden ze in veiligheid brengen, behalve die sukkel. Zielig, hij dreef later in het water en ik meen dat ze 'm afgeschoten hebben daarna.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor mohamed » 09 sep 2014 11:07

Met een muildier zonder verstand wordt iemand bedoeld die onder de wet wil zijn, zie ook Jakobus 3,3.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 09:20

Wij horen de stem van de Here wel dagelijks, dus worden we volgens mij wel opgeroepen tot geloof in Hem en bekering tot Hem.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Arco » 11 sep 2014 14:29

mohamed schreef:Met een muildier zonder verstand wordt iemand bedoeld die onder de wet wil zijn, zie ook Jakobus 3,3.


Dat is een vreemde benadering. Want Jakobus (Jaäqov) heeft het helemaal niet over 'onder de wet zijn', maar over de verderfelijkheid die onze tong is. Hoe vaak zeg je niet iets, wat niet netjes is of zelfs pijnlijk is? In vergelijking met een heel lichaam, is de tong maar een klein deel en toch een veroorzaker van groot leed. Lees aub Jakobus in context en staar niet blind op de toom van het paard.

Psalm 32 is een prachtige onderwijzing die oproept om te leren niet slaafs te doen, maar te vertrouwen op God. Als je hierbij bedenkt dat de wet (=Torah) het slaafse doen is, dan heb je het mis. Want de wet is geen checklist om af te vinken, maar het is een instructie om in vertrouwen met God te leven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2014 14:40

Correct, Psalm 32 gaat niet over het je niet laten leiden door Gods geboden. Het gaat er juist om dat we ons niet laten leiden door onze eigen driften, impulsen, onze vleselijke mens.... maar door de Geest, door Gods Woord (en Zijn woord is niet alleen het nieuwe testament maar ook het oude)

8 ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan.
Ik geef raad, op jou rust mijn oog.
9 Wees niet redeloos als paarden of ezels
die met bit en toom worden bedwongen,
dan zal geen kwaad je treffen.’


Het gaat er dus om wat we met Zijn raad doen. Dan valt er nog wel het een en ander te zeggen over onder de wet zijn, waar we onze zaligheid van verwachten en wat dat zegt over sommige zaken die door Christus vervuld zijn.... maar het houdt juist niet in dat we het OT dus maar overboord gooien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 17 aug 2016 21:15

Marnix schreef:Correct, Psalm 32 gaat niet over het je niet laten leiden door Gods geboden. Het gaat er juist om dat we ons niet laten leiden door onze eigen driften, impulsen, onze vleselijke mens.... maar door de Geest, door Gods Woord (en Zijn woord is niet alleen het nieuwe testament maar ook het oude)

8 ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan.
Ik geef raad, op jou rust mijn oog.
9 Wees niet redeloos als paarden of ezels
die met bit en toom worden bedwongen,
dan zal geen kwaad je treffen.’


Het gaat er dus om wat we met Zijn raad doen. Dan valt er nog wel het een en ander te zeggen over onder de wet zijn, waar we onze zaligheid van verwachten en wat dat zegt over sommige zaken die door Christus vervuld zijn.... maar het houdt juist niet in dat we het OT dus maar overboord gooien.


Wat vind je van de stelling van A.A. (Arnold) van Ruler − een theoloog uit de NHK − dat het Nieuwe Testament een verklarend woordenboek is bij het Oude Testament?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2016 21:36

Ja. Het oude testament en het oude verbond wijst in vooruit op Jezus en het nieuwe verbond.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Johan100 » 16 mei 2017 18:59

Spreeuw schreef:Psalm 95:4 (Berijming 1773)
Want Hij is onze God, en wij
Zijn 't volk van Zijne heerschappij,
De schapen, die Zijn hand wil weiden;
Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=4&s=rit


Dit vers hebben we al regelmatig gezongen tijdens de kerkdienst. Vooral de laatste drie regels worden regelmatig geciteerd om onbekeerden op te roepen zich niet langer te blijven volharden in hun onbekeerdheid, maar te gelovigen in Gods heil- en troostrijk woord en zich te laten leiden door de Here. Is dit een juiste uitleg van deze psalm?


(...)


Psalm 49 vind ik hier ook passend.

1 EEN psalm, voor den opperzangmeester, onder de kinderen van Korach.
2 Hoort dit, alle gij volken; neemt ter ore, alle inwoners der wereld,
3 Zowel eenvoudigen als aanzienlijken, tezamen rijk en arm.
4 Mijn mond zal enkel wijsheid spreken, en de overdenking mijns harten zal vol verstand zijn.
5 Ik zal mijn oor neigen tot een spreuk; ik zal mijn verborgen rede openen op de harp.
6 Waarom zou ik vrezen in kwade dagen, als de ongerechtigen, die op de hielen zijn, mij omringen?
7 Aangaande degenen die op hun goed vertrouwen, en op de veelheid huns rijkdoms roemen:
8 Niemand van hen zal zijn broeder immermeer kunnen verlossen; hij zal Gode zijn rantsoen niet kunnen geven
9 (Want de verlossing hunner ziel is te kostelijk, en zal in eeuwigheid ophouden);
10 Dat hij ook voortaan geduriglijk zou leven, en de verderving niet zien.
11 Want hij ziet dat de wijzen sterven, dat tezamen een dwaas en onvernuftige omkomen, en hun goed anderen nalaten.
12 Hun binnenste gedachte is dat hun huizen zullen zijn in eeuwigheid, hun woningen van geslacht tot geslacht; zij noemen de landen naar hun namen.
13 De mens nochtans die in waarde is, blijft niet; hij wordt gelijk als de beesten, die vergaan.
14 Deze hun weg is een dwaasheid van hen; nochtans hebben hun nakomelingen een welbehagen in hun woorden. Sela.
15 Men zet hen als schapen in het graf, de dood zal hen afweiden; en de oprechten zullen over hen heersen in dien morgenstond; en het graf zal hun gedaante verslijten, elk uit zijn woning.
16 Maar God zal mijn ziel van het geweld des grafs verlossen; want Hij zal mij opnemen. Sela.
17 Vrees niet wanneer een man rijk wordt, wanneer de eer van zijn huis groot wordt.
18 Want hij zal in zijn sterven niet met al medenemen; zijn eer zal hem niet nadalen.
19 Hoewel hij zijn ziel in zijn leven zegent, en zij u loven, omdat gij uzelven goeddoet,
20 Zo zal zij toch komen tot het geslacht harer vaderen; tot in eeuwigheid zullen zij het licht niet zien.
21 De mens die in waarde is en geen verstand heeft, wordt gelijk als de beesten, die vergaan.

(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor gravo » 24 mei 2017 18:56

Spreeuw schreef:Psalm 95:4 (Berijming 1773)
Want Hij is onze God, en wij
Zijn 't volk van Zijne heerschappij,
De schapen, die Zijn hand wil weiden;
Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.


Er is geen voorgeschreven uitleg van Bijbelwoorden.
Op duizend manieren, onder vele verschillende omstandigheden, voor talrijke mensen in evenzoveel landen en talen kunnen Bijbelwoorden goed doen en vertroosten. Elke uitleg is goed, als ons hart er maar door wordt gesterkt en als de liefde voor God en mensen er maar door groeit.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 19:35

gravo schreef:Er is geen voorgeschreven uitleg van Bijbelwoorden.
Op duizend manieren, onder vele verschillende omstandigheden, voor talrijke mensen in evenzoveel landen en talen kunnen Bijbelwoorden goed doen en vertroosten. Elke uitleg is goed, als ons hart er maar door wordt gesterkt en als de liefde voor God en mensen er maar door groeit.

gravo

Ik weet niet hoor gravo hoe je dat precies in gedachten hebt, maar ik denk dat zoals God Zijn Woord op liet schrijven Hij maar één bedoeling had met Zijn Woord.
Het klopt dat er verschillende interpretatie- waaronder exegesemogelijkheden zijn, maar dat is bij de mens vandaan. Ik ben overtuigd van één absolute waarheid. En dat is zoals God het bedoeld heeft. Ik denk wel dat God bij verschillende mensen in verschillende situaties bepaalde teksten kan gebruiken ter bemoediging. Maar de absolute Waarheid komt bij God vandaan, Hij noemt zichzelf dé Waarheid. We moeten dus niet vanuit de mens kijken, bij de mens vandaan, maar vanuit God, bij God vandaan. Dat moet ons uitgangspunt zijn en dan mogen en moeten we ons afvragen wat Hij nu met Zijn Woord bedoelt. De Heilige Geest past dat toe, kan dat toepassen aan ons hart. Die ene Waarheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor gravo » 24 mei 2017 21:53

Johan100 schreef:Ik weet niet hoor gravo hoe je dat precies in gedachten hebt, maar ik denk dat zoals God Zijn Woord op liet schrijven Hij maar één bedoeling had met Zijn Woord.
Het klopt dat er verschillende interpretatie- waaronder exegesemogelijkheden zijn, maar dat is bij de mens vandaan. Ik ben overtuigd van één absolute waarheid. En dat is zoals God het bedoeld heeft. Ik denk wel dat God bij verschillende mensen in verschillende situaties bepaalde teksten kan gebruiken ter bemoediging. Maar de absolute Waarheid komt bij God vandaan, Hij noemt zichzelf dé Waarheid. We moeten dus niet vanuit de mens kijken, bij de mens vandaan, maar vanuit God, bij God vandaan. Dat moet ons uitgangspunt zijn en dan mogen en moeten we ons afvragen wat Hij nu met Zijn Woord bedoelt. De Heilige Geest past dat toe, kan dat toepassen aan ons hart. Die ene Waarheid.


Het klinkt allemaal erg onpraktisch.
Uiteindelijk zijn het namelijk altijd mensen die de Bijbel lezen en daarop reageren.
Hoe doe ik dat dan "niet vanuit de mens kijken". Ik ben toch een mens?
Welke éne interpretatie is dan niet "van de mens vandaan"?
Hoe voorkom je de verleiding dat iemand meent dé interpretatie te hebben en de hele wereld daarop afrekent?
We moeten dus "vanuit God, bij God vandaan" kijken.
Maar maak dat eens concreet. Hoe doen we dat? En wie controleert dat?

Je eindigt met "we mogen en moeten ons afvragen wat Hij nu met Zijn Woord bedoelt". Dan zeg je toch eigenlijk hetzelfde als ik, namelijk dat het mensen zijn die deze taak op zich nemen? En als veel mensen dat gaan doen, dan krijg je ook veel verschillende inzichten en uitleg. Ik ben niet zo van de school, dat ik dan klaar sta om het gros van wat al die mensen in de Bijbel vinden als onwaarheid te bestempelen. Omdat ik ook niet alles kan ziene en opmerken. we hebben elkaar daarbij juist nodig. Met name lezingen vanuit andere culturen kunnen eye-openers zijn voor ons.
Wees blij dat ze de Bijbel lezen. Daar schuilt geen gevaar in.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 22:12

gravo schreef:Het klinkt allemaal erg onpraktisch.
Uiteindelijk zijn het namelijk altijd mensen die de Bijbel lezen en daarop reageren.
Hoe doe ik dat dan "niet vanuit de mens kijken". Ik ben toch een mens?
Welke éne interpretatie is dan niet "van de mens vandaan"?
Hoe voorkom je de verleiding dat iemand meent dé interpretatie te hebben en de hele wereld daarop afrekent?
We moeten dus "vanuit God, bij God vandaan" kijken.
Maar maak dat eens concreet. Hoe doen we dat? En wie controleert dat?

Je eindigt met "we mogen en moeten ons afvragen wat Hij nu met Zijn Woord bedoelt". Dan zeg je toch eigenlijk hetzelfde als ik, namelijk dat het mensen zijn die deze taak op zich nemen? En als veel mensen dat gaan doen, dan krijg je ook veel verschillende inzichten en uitleg. Ik ben niet zo van de school, dat ik dan klaar sta om het gros van wat al die mensen in de Bijbel vinden als onwaarheid te bestempelen. Omdat ik ook niet alles kan ziene en opmerken. we hebben elkaar daarbij juist nodig. Met name lezingen vanuit andere culturen kunnen eye-openers zijn voor ons.
Wees blij dat ze de Bijbel lezen. Daar schuilt geen gevaar in.

gravo

Ik kan er niet te diep op ingaan, want eigenlijk leent het topic hier zich niet voor.
Het is ook niet iets wat je in woorden helemaal kan vangen, maar beleefd moet worden.
Mij klinkt het juist niet onpraktisch in de oren. Het geheim ligt hem denk ik in de Geest van God die je krijgt bij de wedergeboorte. Dan ben je een twee-mens. Je eigen oude natuur houd je zolang je leeft, maar je hebt een nieuw deel, de Geest van Christus die in je woont en Die je in alle waarheid wil leiden is je nieuwe deel. Je kunt als mens dan vanuit God kijken en niet vanuit de mens. Daar wordt je toe in staat gesteld door de Geest. Je bent wel een mens, maar je uitgangspunt wordt God. Hoe heeft God Zijn Woord bedoeld. En als mens interpreteren we ook. Maar de Geest die je in alle waarheid leidt, Die overtuigt jou van de waarheid en dat is ook wel een beetje een persoonlijke zaak denk ik. Die ene absolute waarheid staat voor mij vast.

Ik proef bij jou het dilemma dat iedereen kan zeggen de Geest van God te hebben en kan zeggen gelijk te hebben. Ik denk dat ootmoed in deze het beste past. Ootmoedigheid en zachtmoedigheid etc. Een goede boom brengt tenslotte goede vruchten voort en een kwade boom kwade vruchten. Aan de vruchten kent men de boom. De Heere Jezus drong zich ook niet op, maar vertelde wel de waarheid en nam geen blad voor de mond. We moeten worden als Hem, en één in Hem door Zijn Geest. Zonder al te veel interpretatieverschillen. Verschillen zullen hier op aarde altijd wel blijven bestaan, omdat het hier altijd bevlekt is met zonde.

Bij God vandaan kijken, hoe doen we dat? Door de Geest is het eenvoudige antwoordt. Wie controleert dat? Dit moeten we God Zelf laten controleren denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten