Verhardt u niet, maar laat u leiden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 25 mei 2017 13:30

gravo schreef:Er is geen voorgeschreven uitleg van Bijbelwoorden.
Op duizend manieren, onder vele verschillende omstandigheden, voor talrijke mensen in evenzoveel landen en talen kunnen Bijbelwoorden goed doen en vertroosten. Elke uitleg is goed, als ons hart er maar door wordt gesterkt en als de liefde voor God en mensen er maar door groeit.

gravo


Nee, er is slechts 1 ware uitleg van elke specifieke Bijbeltekst. Die uitleg is bij God bekend. Als we verklaringen op een Bijbeltekst naslaan, dan komen we vaak verschillende vormen van uitleg tegen. Er kunnen in al deze vormen van uitleg waarheden zitten, maar dat is iets anders dan de absolute ware uitleg van de betreffende Bijbelwoorden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 17:23

Spreeuw schreef:Nee, er is slechts 1 ware uitleg van elke specifieke Bijbeltekst. Die uitleg is bij God bekend. Als we verklaringen op een Bijbeltekst naslaan, dan komen we vaak verschillende vormen van uitleg tegen. Er kunnen in al deze vormen van uitleg waarheden zitten, maar dat is iets anders dan de absolute ware uitleg van de betreffende Bijbelwoorden.


Hartstikke leuk, die 1 ware, absolute uitleg van elke specifieke Bijbeltekst. Maar ik ben hem nog nooit tegengekomen.
Tenzij je denk dat ds. A, gemeentelid C,.of Refoweb-poster S. die uitleg heeft. Dan is het natuurlijk wel snel gefixt (gauw opschrijven die uitleg, anders moet je opnieuw beginnen).

Ik voel meer voor het talmoedische model uit het jodendom, dat vele, vele verschillende exegeses gewoon naast elkaar laat bestaan.

Bovendien, als ik in mijn hart geraakt wordt door een enkel woord uit een preek, uit de Bijbel of uit een commentaar of zelfs uit een gezongen lied, dan doet het Woord toch zijn werk? Hier is nauwelijks sprake van een "interpretatie"of een "exegese", waarover je een boom kunt opzetten aangaande de waarheid en zuiverheid ervan. En om dit soort persoonlijke indrukken ging het mij eigenlijk. Wie een Psalm hoort en ontroert raakt, hoeft niet te vertellen welke uitleg hij hiermee geeft aan die woorden. Die uitleg is sowieso goed.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 25 mei 2017 19:49

gravo schreef:Hartstikke leuk, die 1 ware, absolute uitleg van elke specifieke Bijbeltekst. Maar ik ben hem nog nooit tegengekomen.
Tenzij je denk dat ds. A, gemeentelid C,.of Refoweb-poster S. die uitleg heeft. Dan is het natuurlijk wel snel gefixt (gauw opschrijven die uitleg, anders moet je opnieuw beginnen).

Ik voel meer voor het talmoedische model uit het jodendom, dat vele, vele verschillende exegeses gewoon naast elkaar laat bestaan.

Bovendien, als ik in mijn hart geraakt wordt door een enkel woord uit een preek, uit de Bijbel of uit een commentaar of zelfs uit een gezongen lied, dan doet het Woord toch zijn werk? Hier is nauwelijks sprake van een "interpretatie"of een "exegese", waarover je een boom kunt opzetten aangaande de waarheid en zuiverheid ervan. En om dit soort persoonlijke indrukken ging het mij eigenlijk. Wie een Psalm hoort en ontroert raakt, hoeft niet te vertellen welke uitleg hij hiermee geeft aan die woorden. Die uitleg is sowieso goed.

gravo


Wie zijn ds. A, gemeentelid C en Refoweb-poster S. ...?

De ware absolute uitleg van elke Bijbeltekst is, zoals ik u al eerder schreef, bekend bij God. Het is mogelijk dat je die uitleg hier op aarde tegenkomt, maar alleen met een door God geheiligd verstand kun je achter die uitleg komen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Race406 » 25 mei 2017 19:55

Dus bij voorbaat alles wantrouwen wat een predikant zegt, tenzij je een briefje uit de hemel krijgt met de mededeling dat datgene wat je gehoord hebt de waarheid is? Beetje vreemde insteek. Predikanten zijn dienaren van God en verkondigen Zijn Woord. En daar zitten altijd menselijke elementen bij. Maar God schakelt de mens niet uit in Zijn dienst. Dus hou je dat altijd. En met bepaalde teksten kun je nu eenmaal verschillende kanten op.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Johan100 » 26 mei 2017 13:05

Race406 schreef:Dus bij voorbaat alles wantrouwen wat een predikant zegt, tenzij je een briefje uit de hemel krijgt met de mededeling dat datgene wat je gehoord hebt de waarheid is? Beetje vreemde insteek. Predikanten zijn dienaren van God en verkondigen Zijn Woord. En daar zitten altijd menselijke elementen bij. Maar God schakelt de mens niet uit in Zijn dienst. Dus hou je dat altijd. En met bepaalde teksten kun je nu eenmaal verschillende kanten op.

Nee, niet alles wantrouwen, maar we moeten wel alles toetsen aan de Bijbel o.l.v. de Heilige Geest. Denk je echt dat God verschillende dingen kan bedoelen met Zijn woorden die Hij liet optekenen? Dat kan niet hé. Dat is geen vreemde insteek, maar de enige juiste insteek die je afhankelijk maakt van Zijn Geest. En niet alle predikanten zijn dienaren van God, sommige dienen zichzelf. Er zitten wel altijd menselijke elementen bij, ook een geroepen predikant blijft een mens. Daarom moeten we alles toetsen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2017 14:40

Je hoeft niet alles bij voorbaat te wantrouwen wat een predikant zegt. Het gaat er mij om dat een Bijbeltekst niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is. Er is slechts één ware uitleg van elke Bijbeltekst, en vanuit die uitleg kun je wel meerdere zaken betrekken die raakvlakken hebben met die uitleg (om zodoende de gehele Bijbel recht te doen).

In Psalm 102:28 lezen we over God:
"maar Gij blijft dezelfde,
aan uw jaren komt geen einde." (NBG'51)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Arco » 07 jun 2017 15:54

Voor de stelling dat een Bijbeltekst één ware uitleg heeft, bevind je je niet in het gezelschap van vele schriftgeleerden. Ook niet van de apostelen en andere schrijvers van het Nieuwe Testament. De beroemde tekst in Mattheus over "Immanuël", wordt geciteerd uit de profeten. Echter, die profetie heeft een betekenis voor het moment van uitspreken van die profetie, en wordt door Mattheus toegepast op de Messias. Beide zijn juist. Dit is om maar een voorbeeld te noemen, dat één ware uitleg geen houdbare stelling is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 11:15

Arco schreef:Voor de stelling dat een Bijbeltekst één ware uitleg heeft, bevind je je niet in het gezelschap van vele schriftgeleerden. Ook niet van de apostelen en andere schrijvers van het Nieuwe Testament. De beroemde tekst in Mattheus over "Immanuël", wordt geciteerd uit de profeten. Echter, die profetie heeft een betekenis voor het moment van uitspreken van die profetie, en wordt door Mattheus toegepast op de Messias. Beide zijn juist. Dit is om maar een voorbeeld te noemen, dat één ware uitleg geen houdbare stelling is.

Dat kan toch? Een tekst toepassen d.m.v. 2 uitleggingen als de Bijbel daar aanleiding toe geeft. Dat wil dan zeggen dat die beide uitleggingen de waarheid is. Als er niet volledig uitgelegd wordt is het een halve waarheid.

Maar welke tekst bedoel je precies? Kun je dat even erbij vermelden?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor elbert » 12 jun 2017 09:34

Spreeuw schreef:Dit vers hebben we al regelmatig gezongen tijdens de kerkdienst. Vooral de laatste drie regels worden regelmatig geciteerd om onbekeerden op te roepen zich niet langer te blijven volharden in hun onbekeerdheid, maar te gelovigen in Gods heil- en troostrijk woord en zich te laten leiden door de Here. Is dit een juiste uitleg van deze psalm?
Dit gedeelte is gericht tot Gods verbondsvolk. Allereerst dus het volk Israel (Psalm 95), maar de schrijver van de Hebreeenbrief (Hebr. 3) maakt duidelijk dat dit ook de nieuwtestamentische gemeente aangaat.
In beide gevallen gaat het erom om te volharden in het geloof en in de gehoorzaamheid en om niet afvallig te worden (zie Hebr. 3:12-13).
Het is dus niet zo dat in dit bijbelgedeelte er van een simpele tweedeling uitgegaan wordt: bekeerden en onbekeerden, waarbij de bekeerden deze vermaning toch niet nodig zouden hebben (o ja?) en de onbekeerden zich juist moeten bekeren.
Het hele verbondsvolk wordt hier aangespoord om het hart niet te verharden en om gehoorzaam te zijn (en te blijven) aan de Heere.
Het feit dat hier de vergelijking getrokken wordt met de woestijnreis, geeft al aan dat we niet van gearriveerdheid uit moeten gaan, maar van het navolgen van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verhardt u niet, maar laat u leiden

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2017 16:35

Volgens mij betreft de oproep juist de gelovigen. Zie Psalm 95 vers 1 tot 6. Dat is één grote geloofsbelijdenis. Wij zijn het volk, de schapen die u weidt. Zie het begin van Hebreeen 3 voor Psalm 95 wordt geciteerd. En zie ook wat daarna komt: Zorg dat niemand afvallig wordt. Alleen als we tot het einde toe resoluut vasthouden aan ons aanvankelijke vertrouwen blijven we deelgenoten van Christus. Dat is de reis van de christenen, van het volk van God en Psalm 95 roept de gelovigen op daarin te volharden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten