Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor Spreeuw » 03 sep 2014 10:46

Psalm 72 is de koningspsalm bij uitstek. Deze Psalm is door (of: voor) Salomo gedicht, bij zijn troonsbestijging. Het is een gebed (om inzicht) voor de koning, voor koning Salomo. Als we de gehele Psalm lezen, vraag ik me af of de koning in deze Psalm ten diepste van toepassing is op Christus. Daarom mijn vraag: wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?


Psalm 72:6 (Berijming 1773)
Ja, elk der vorsten zal zich buigen
En vallen voor Hem neer;
Al 't heidendom Zijn lof getuigen,
Dienstvaardig tot Zijn eer.
't Behoeftig volk, in hunne noden,
In hun ellend' en pijn,
Gans hulpeloos tot Hem gevloden,
Zal Hij ten redder zijn.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=6&s=rit


In Psalmen 72:1,2 (NBG'51) staat:

1 Van Salomo.

O God, verleen de koning uw recht,
en uw gerechtigheid de zoon des konings.
2 Hij richte uw volk met gerechtigheid,
uw ellendigen met recht.


Verderop in de Psalm, met name in Psalm 72:11-14, maar eigenlijk al vanaf vers 5 ("Men vreze u zolang de zon er is, en zolang de maan er is, van geslacht tot geslacht"), kom ik een gedeelte tegen waarvan ik me afvraag of dit van toepassing is op Salomo. Ik denk eerder dat dit van toepassing is op Christus. Klopt dit?

Psalmen 72:11-14
11 mogen alle koningen zich voor hem nederbuigen,
alle volkeren hem dienen.

12 Voorwaar, hij zal de arme redden, die om hulp roept,
de ellendige, en wie geen helper heeft;
13 hij zal zich ontfermen over de geringe en de arme,
hij zal de zielen der armen verlossen.
14 Van druk en geweld zal hij hun leven bevrijden,
hun bloed zal kostbaar zijn in zijn oog.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2014 11:11

Het is een Psalm die gaat over de (ideale) koning van Israel en dus wijst het indirect ook op God en Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor Spreeuw » 03 sep 2014 14:34

Marnix schreef:Het is een Psalm die gaat over de (ideale) koning van Israel en dus wijst het indirect ook op God en Christus.


Bij mijn weten wordt psalm 72 nergens aangehaald in het Nieuwe Testament. Dus blijft het m.i. aanvechtbaar om in de koning (in psalm 72) Christus of de Messias te lezen. Veel christenen en joden lezen deze psalm inderdaad als een Messiaanse psalm, maar of dit terecht is? Bepaalde dingen die in de psalm genoemd worden kun je moeilijk betrekken op Salomo, dat dan weer wel. Maar goed, het gaat om een gebed voor de koning, dus is dat eigenlijk ook wel logisch dat niet alle wensen in vervulling gaan. Het blijft m.i. dus de vraag of je in de koning van deze psalm Christus kunt lezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor schelpje3 » 03 sep 2014 14:51

Spreeuw, lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Ja ELK der vorsten zal zich buigen, dat hoefde niet voor Salomo.
Maar wel dat elke vorst voor de Koning der Koningen zal buigen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor Spreeuw » 03 sep 2014 15:06

schelpje3 schreef:Spreeuw, lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Ja ELK der vorsten zal zich buigen, dat hoefde niet voor Salomo.
Maar wel dat elke vorst voor de Koning der Koningen zal buigen.


Voor Salomo "bogen" zich ook heel wat vorsten, denk bijv. aan de koningin van Seba.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor schelpje3 » 03 sep 2014 15:10

Spreeuw schreef:
Voor Salomo "bogen" zich ook heel wat vorsten, denk bijv. aan de koningin van Seba.

Dat is nog steeds niet elke vorst en daar gaan de Psalmen dan ook niet over.

Jvslooten

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor Jvslooten » 03 sep 2014 15:16

Op digibron staat een mooi stuk getiteld: 'Psalm 72 - hoge verwachting', van ds W. Harinck.

Op de opmerking dat ps. 72 niet genoemd wordt in het NT hoop ik vanavond te reageren

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2014 16:00

Spreeuw schreef:
Bij mijn weten wordt psalm 72 nergens aangehaald in het Nieuwe Testament. Dus blijft het m.i. aanvechtbaar om in de koning (in psalm 72) Christus of de Messias te lezen. Veel christenen en joden lezen deze psalm inderdaad als een Messiaanse psalm, maar of dit terecht is? Bepaalde dingen die in de psalm genoemd worden kun je moeilijk betrekken op Salomo, dat dan weer wel. Maar goed, het gaat om een gebed voor de koning, dus is dat eigenlijk ook wel logisch dat niet alle wensen in vervulling gaan. Het blijft m.i. dus de vraag of je in de koning van deze psalm Christus kunt lezen.


Het hele oude testament wijst op Christus, dat Hij dit niet over zichzelf zegt of dat het ergens anders in het NT wordt aangehaald doet daar niets aan af.

Nogmaals: Het gaat in eerste instantie over de Koning van Israel maar met directe verwijzingen naar God de Koning van het heelal die in de Psalmen ook telkens Koning wordt genoemd.

5 Moge hij leven zolang de zon bestaat,
zolang de maan zal schijnen,
van geslacht op geslacht.

12 Hij zal bevrijden wie arm is en om hulp roept,
wie zwak is en geen helper heeft.
13 Hij ontfermt zich over weerlozen en armen,
wie arm is, redt hij het leven.


Daarom gaat de Psalm in het slot ook direct over naar lofzang op God, de Koning:

18 Geprezen zij God, de HEER,
de God van Israël.
Hij doet wonderen, hij alleen.
19 Geprezen zij zijn luisterrijke naam, voor eeuwig.
Moge zijn luister heel de aarde vervullen.
Amen, amen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

visje

Re: Wie is de (werkelijke) koning in Psalm 72?

Berichtdoor visje » 03 sep 2014 16:55

misschien helpt deze link:
http://www.broedersinchristus.nl/Christus-in-psalm-72

“Moge hij heersen van zee tot zee, van de Grote Rivier tot de einden der aarde. Laten de woestijnbewoners voor hem buigen, zijn vijanden het stof van zijn voeten likken ... Laten alle koningen zich neerwerpen voor hem, alle volken hem dienstbaar zijn.” (Psalm 72:8-11).

Hier wordt dus niet meer gesproken over het gebied van de grote rivier (de Eufraat) tot aan de grens met Egypte, maar tot de einden der aarde. Niet langer zijn het de lokale volken die hem schatting brengen, maar alle volken. Natuurlijk kun je dit opvatten als dichterlijke vrijheid, maar dan zouden we een belangrijke les van Salomo’s koningschap missen.

groetjes visje


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten

cron