Misbruik van de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 10:22

mona schreef:Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen
mannetje1977 schreef:Dat is een mooi ideaal
Dat is helemaal geen ideaal, het is een onmisbare werkelijkheid. Het is waar dat iedereen van alles kan beweren met een claim op het bezit van de Heilige Geest. Maar daarmee is de werking van de Heilige Geest niet fout of verkeerd, het is de mens die er mee aan de haal gaat, verkeerd interpreteert, of er zelf van allerlei eigen gedachtes aan toe voegt. Maar de werking van de Heilige Geest is per definitie volmaakt en onmisbaar.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 13:54

Zo is het toch Teus?



Daarom ben ik zelf geen voorstander van een theologische opleiding.
Het kan nuttig zijn, maar als je alle verklaringen maar uit een aantal boeken wilt halen. Dan lijkt het net of de Heilige Geest overbodig is. Soms heb ik die indruk namelijk..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 13:58

Anoniem_89 schreef:Daarom ben ik zelf geen voorstander van een theologische opleiding.
Het kan nuttig zijn, maar als je alle verklaringen maar uit een aantal boeken wilt halen. Dan lijkt het net of de Heilige Geest overbodig is. Soms heb ik die indruk namelijk..

Een theologische opleiding houdt wel iets meer in dan het uit je hoofd leren of opschrijven van stukjes uit boeken hoor.
Verdiep je eerst eens in een opleiding, voordat je er iets over zegt.

Anoniem_89

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 14:01

Ik weet wel wat het is.. Ik had het anders moeten verwoorden..

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Teus » 30 aug 2014 14:59

Anoniem_89 schreef:Zo is het toch Teus?



Daarom ben ik zelf geen voorstander van een theologische opleiding.
Het kan nuttig zijn, maar als je alle verklaringen maar uit een aantal boeken wilt halen. Dan lijkt het net of de Heilige Geest overbodig is. Soms heb ik die indruk namelijk..

Een opleiding op dit gebied is altijd goed, tenzij je het niet in afhankelijkheid doet.
ook dan hebben we God nodig. Dan is het, als je er geïnteresseerd bent, wellicht mooi om het te weten en er over mee te praten maar heeft geen garantie voor de toekomst.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Arco » 11 sep 2014 15:54

Laat ik beginnen met stellen dat de Heilige Geest zeker onmisbaar is bij het uitleggen van Gods Woord. Echter, de narigheid is dat mensen dan stellen dat je meer dan dat niet nodig zou moeten hebben. Bijbeluitleg vraagt overgave. Mensen moeten niet gaan uitleggen wat zij denken dat er staat, maar moeten zich laten uitleggen wat er wel staat.

Wat Mannetje met zoveel woorden in zijn eerste post in dit topic uitlegt, dat onderschrijf ik evenzo. Gebruik je verstand, dat heb je immers gekregen. Durf vragen te stellen, dat is niet negatief kritisch, maar je afhankelijk stellen van de Schrijver (=God). En wees niet bang voor het antwoord, dat wijkt immers bijna altijd af van jouw denken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 sep 2014 17:18

Ik zie het altijd als uitdaging als mensen vragen stellen, ook kritische. Daar leer je ook weer van :)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 08:01

Anoniem_89 schreef:Ik zie het altijd als uitdaging als mensen vragen stellen, ook kritische. Daar leer je ook weer van :)


Eens, alleen er zijn mensen die wel (kritische) vragen stellen aan andere mensen, maar dat niet 'durven' aan God. Misschien zijn die mensen niet bang voor het stellen van vragen aan God, maar juist voor het antwoord.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 sep 2014 20:53

Anoniem_89 schreef:Ik zie het altijd als uitdaging als mensen vragen stellen, ook kritische. Daar leer je ook weer van :)


Arco schreef:Eens, alleen er zijn mensen die wel (kritische) vragen stellen aan andere mensen, maar dat niet 'durven' aan God. Misschien zijn die mensen niet bang voor het stellen van vragen aan God, maar juist voor het antwoord.


Ja dat soort mensen heb je ook nog.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten