Wonderen van Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Wonderen van Jezus

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 11:20

Waartoe dienen de wonderen van Jezus? In de evangeliën lezen we over vele wonderen die Jezus verrichtte.

Op Wikipedia vind je een opsomming van de wonderen die Jezus heeft verricht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wonderen_van_Jezus


Vaak kwamen er juist door die wonderen mensen tot het geloof in Jezus als de Zoon van God. Maar wat kunnen wij leren van de wonderen van Jezus?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 12:09

Ik denk dat je dat per wonder moet bekijken? In ieder wonder zit een boodschap.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 17:33

Wat ik er uit leer is dat God niets liever wilt dan dat ieder mens gezond is.
Al vind ik dit zelf een lastige uitspraak omdat soms mensen bidden met een zieke maar er niets uitkomt.

Gods liefde is zo groot.
Toen Jezus op aarde nog rondliep was hij met ontferming bewogen om de mensen.


Wonderen gebeuren vandaag de dag nog steeds.
Geloof jij dat ook Spreeuw?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 19:07

Anoniem_89 schreef:Wonderen gebeuren vandaag de dag nog steeds.
Geloof jij dat ook Spreeuw?


Ja, dat geloof ik zeker.

Over ziekten: ja, dat vind ik ook lastig. Toen Jezus over deze aarde rondliep, smeekten ze om slechts alleen de zoom van Zijn kleed aan te raken, en degenen die dat deden werden gezond (lees bijvoorbeeld Matteüs 14:35-36).

God geneest zieken nog steeds, daar ben ik van overtuigd. Eens zal er geen ziekte en rouw meer zijn, in de eeuwige stad hierboven.

Toen Jezus hier op aarde rondliep, werd iets zichtbaar van de eeuwige blijvende stad hierboven. Vandaar de wonderen, die Hij verrichtte, denk ik.

Wij hebben de opdracht om in Hem te geloven. Dan alleen heb je het eeuwige leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 19:22

Ja, Zijn grootheid wordt zichtbaar door de wonderen die Hij doet, Zijn liefde, bewogenheid en meer. Maar Hij preekte het Koninkrijk dat zou komen. Waarom niet iedereen beter wordt is omdat het leven hier niet ons einddoel is. Dat is uiteindelijk niet zo lastig, maar omdat we hier en nu leven soms wel moeilijk. Maar als iemand sterft en bij God komt, zal die het dan niet begrijpen, en helemaal niet meer terug willen naar hier?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Teus » 17 aug 2014 10:13

Jazeker doet God nog steeds wonderen, elke gave van de Heilige Geest is natuurlijk een wonder.
Ik hoop dat God regelmatig wonderen aan jullie verricht, Hij doet dat maar dat je het ook ziet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor learsi » 18 aug 2014 18:46

De wonderen die de Heere deed, deed Hij te midden van en ten behoeve van het volk Israel.
Over deze wonderen die Hij zou doen is in het OT geprofeteerd, zie biiv. Lukas 4:16-21.
De wonderen zijn dus Zijn bediening aan Zijn zichtbare volk.
In het Math. evangelie (Math1:21) lezen we dat Hij Zijn volk zalig zal maken van hun zonden.
De zichtbare wonderen van de Heere moeten dus met dit zalig maken van Zijn volk te maken hebben.
De zichtbare wonderen zijn het zalig maken niet.
Dat zie je bijv aan de genezing van de tien melaatsen.
Er komt er 1 dankbaar terug. De andere 9 komen niet terug om God de eer te geven.
Het wonder zelf is dus de zaligheid niet.
Toch zegt het wonder iets over de zaligheid.
Dat zien we aan de verlamde die door zijn vrienden vanaf het dak de verlamde voor Jezus voeten laten zakken.
Daar wordt duidelijk, dat het wonder iets zegt over het vergeven van zonden.
Er is dus verband tussen wonder en zaligheid.
In Markus 16:20 heeft de Heere het over "tekenen" die de gelovigen zullen volgen. In het Grieks staat daar een woord dat afkomstig is van een werkwoord dat zoveel betekent als:.....door een teken duidelijk maken.........
Het wonder wil dus iets duidelijk maken.
Vraag is natuurlijk, wat het wonder dan wel duidelijk maakt.
Nu zijn het wonderen in de zichtbare wereld.
En het wonder in de zichtbare wereld maakt dus iets duidelijk in de zichtbare wereld.
Wat maakt het dan duidelijk in de zichtbare wereld?

h.g.
Learsi

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Rozijn » 18 aug 2014 18:49

Een belangrijk aspect van de wonderen zie je ook als Johannes de Doper vanuit de gevangenis zijn discipelen stuurt met de vraag of Jezus de verwachte Messias is.
Het antwoord grijpt terug naar de profetieën van Jesaja, met andere woorden, de wonderen laten zien dat Jezus inderdaad de beloofde Messias is.
En daar moeten wonderen ook nu nog toe leiden, tot geloof in Zijn Naam. Dan gaat het niet in de eerste plaats om de weldaden, maar om de Weldoener, zoals dat wel gezegd wordt.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor learsi » 18 aug 2014 19:59

Rozijn schreef:Een belangrijk aspect van de wonderen zie je ook als Johannes de Doper vanuit de gevangenis zijn discipelen stuurt met de vraag of Jezus de verwachte Messias is.
Het antwoord grijpt terug naar de profetieën van Jesaja, met andere woorden, de wonderen laten zien dat Jezus inderdaad de beloofde Messias is.
En daar moeten wonderen ook nu nog toe leiden, tot geloof in Zijn Naam. Dan gaat het niet in de eerste plaats om de weldaden, maar om de Weldoener, zoals dat wel gezegd wordt.


Ik kan het met wat je zegt wel eens zijn.
Toch zou ik de vraag willen stellen, of er onderscheid is in wonderen toen en wonderen nu.
Is het de bedoeling dat dezelfde wonderen nu ook nog gebeuren?
Er zijn er die Zijn tekenen zien en in Hem geloven........
Maar Hij betrouwde hun Zichzelf niet, omdat Hij hen kende en wist wat in de mens was(Joh.2:23-25)
Wat wordt er bedoeld, als er staat(Joh.2:11):......dit "beginsel'''der tekenen deed Jezus........
Of:....gij zoekt mij niet omdat gij "tekenen" gezien hebt...maar omdat gij van de broden gegeten hebt......

Waarom schrijft Johannes in H20:.....Jezus deed nog wel vele andere tekenen......die in dit boek niet geschreven staan......
Waarom anders dan dat de Geest de wonderen die de Heere toen gedaan heeft nu gebruikt opdat wij zullen geloven, dat Jezus de Christus is, de Zoon van God.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2014 21:08

Het verschilt ook per wonder. Zo kunmen we ziem dat er bij Hem genezing is, dat er bij Hem overvloed is, dat er bij Hem leven is, dat Hij sterker is dan de dood, dan de natuur enz. Maar ook dat wie gelooft, wonderen van Hem mag verwachten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 aug 2014 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Rozijn » 25 aug 2014 19:07

@Learsi: Is er onderscheid tussen de wonderen toen en nu?

Ik denk het wel. De wonderen die de Heere Jezus deed, waren tekenen van Zijn Messiasschap, zoals ik eerder aangaf. Ook beelden ze uit wat de Heere ook geestelijk wil doen. Denk bijvoorbeeld aan de blindgeborene uit Johannes 9.

Als de Heere nu wonderen doet, dan is het niet meer met dat specifieke doel. Wel, en dat is niet veranderd, doet Hij wonderen, opdat men Hem zou danken en erkennen als Heere van ons leven. Denk hierbij toch ook weer aan de 10 melaatsen, waarbij maar 1 blijk gaf van ware dankbaarheid.

Dus die speciale functie die Johannes beschrijft, die zie ik in deze tijd niet meer terug.

Riska

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Riska » 30 aug 2014 20:35

Ik heb geleerd dat je niet van 'wonderen' moet spreken.
Het zijn 'tekenen'.
Tekenen waarvan? Van het Koninkrijk dat er is waar Jezus was en is en van het komende Koninkrijk...

Anoniem_89

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 sep 2014 23:21

Riska schreef:Ik heb geleerd dat je niet van 'wonderen' moet spreken.
Het zijn 'tekenen'.
Tekenen waarvan? Van het Koninkrijk dat er is waar Jezus was en is en van het komende Koninkrijk...


Maar het is ook een wonder van God dat hij zoiets doet voor ons.
Het is geen vanzelfsprekendheid.

mohamed

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2014 23:29

Riska schreef:Ik heb geleerd dat je niet van 'wonderen' moet spreken.
Het zijn 'tekenen'.
Tekenen waarvan? Van het Koninkrijk dat er is waar Jezus was en is en van het komende Koninkrijk...

Wie heeft je dat geleerd? Vast niet Jezus (Mat 24,24) en ook Petrus niet:

Israëlitische mannen, luister naar deze woorden: Jezus de Nazarener, een Man Die u van Godswege aangewezen is door krachten, wonderen en tekenen, die God in uw midden door Hem gedaan heeft, zoals u ook zelf weet,

Mocht je nu en zuur gevoel krijgen van deze reactie hoop ik dat je weet te onderscheiden aan wie je dat te danken hebt. Ik zou nooit tegen je gezegd hebben dat je niet van wonderen mag spreken, want waarom zou dat niet mogen als Jezus, Petrus en Mozes (Deut 6,22) dat ook deden?

Waartoe dienden de wonderen en tekenen? Paulus heeft het geschreven:

'Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid' (1 Kor 1,22)

Nu is het mij bekend dat christenen de teksten uit het NT op zichzelf betrekken, maar zijn jullie dan zowel Joden en Grieken tegelijk? Dat lijkt me hoogt onaannemelijk, dus zelfs als men het NT 1:1 op deze tijd betrekt, dan zal er een keus gemaakt moeten worden. Zijn wij de Joden aan wie Jezus verscheen en zelf gepredikt heeft of zijn wij de Grieken aan wie Paulus zich richtte?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wonderen van Jezus

Berichtdoor Boerin » 02 sep 2014 00:22

mohamed schreef:
Nu is het mij bekend dat christenen de teksten uit het NT op zichzelf betrekken, maar zijn jullie dan zowel Joden en Grieken tegelijk? Dat lijkt me hoogt onaannemelijk, dus zelfs als men het NT 1:1 op deze tijd betrekt, dan zal er een keus gemaakt moeten worden. Zijn wij de Joden aan wie Jezus verscheen en zelf gepredikt heeft of zijn wij de Grieken aan wie Paulus zich richtte?

Dat ligt aan de persoon lijkt me. Een mix heb je ook nog.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 15 gasten