Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 19:19

Psalm 27:1 Berijming 1773
God is mijn licht, mijn heil; wien zou ik vrezen?
Hij is de HEER, die hulp verschaft in nood;
Mijn levenskracht; 'k heb niet vervaard te wezen:
Hij is 't, die mij beveiligt voor den dood.
Wanneer de macht der bozen sloeg aan 't woên,
En aanrukt', om zich met mijn vlees te voên.
Stiet zelf dit rot, dat mij benauwt en haat,
Den voet, en viel; omdat het God verlaat.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit


Psalmen 27:1-2 NBG'51
1 Van David.

De HERE is mijn licht en mijn heil,
voor wie zou ik vrezen?
De HERE is mijns levens veste,
voor wie zou ik vervaard zijn?
2 Toen boosdoeners op mij afkwamen
om mijn vlees te eten
– mijn tegenstanders en mijn vijanden –
zijn zij zelf gestruikeld en gevallen.


Ik heb weleens een preek gehoord over dit tekstgedeelte. De predikant die toen voorging zei dat in Psalm 27:1 de Drie-eenheid van God naar voren komt.

David zegt daar namelijk dat de HERE zijn licht, zijn heil, en zijn levens veste is. David noemt dus drie eigenschappen van de HERE. Gaat het hier werkelijk om de Drie-eenheid van God?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 04 aug 2014 21:25

Denk het niet, maar alsnog is het een erg mooie psalm en zijn dit inderdaad drie mooie eigenschappen van God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 09:45

Dat heeft niets met drie-eenheid te maken. Beetje inlegkunde om bij alles waar het over "drie dingen" gaat de drieenheid te zien... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 10:17

Marnix schreef:Dat heeft niets met drie-eenheid te maken. Beetje inlegkunde om bij alles waar het over "drie dingen" gaat de drieenheid te zien... :)


Toch is het wel zo dat God ook ten tijde van het OT een Drie-enige God was. Het was toen echter nog niet geopenbaard. Maar er zijn volgens mij wel OT-teksten waar de Drie-eenheid van God impliciet in blijkt. Bekend is natuurlijk Gen. 1:26, waar God zegt: "Laat Ons mensen maken....".

Dus mijn vraag is: zou het werkelijk inlegkunde zijn?

Wellicht staat in Psalm 27:1 "licht" voor de Zoon, "heil" voor de Heilige Geest en "levens veste" voor de Vader?

Jvslooten

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 10:35

Spreeuw schreef:Ik heb weleens een preek gehoord over dit tekstgedeelte. De predikant die toen voorging zei dat in Psalm 27:1 de Drie-eenheid van God naar voren komt.

David zegt daar namelijk dat de HERE zijn licht, zijn heil, en zijn levens veste is. David noemt dus drie eigenschappen van de HERE. Gaat het hier werkelijk om de Drie-eenheid van God?

Als er staat ´Zijn licht, Zijn heil, en Zijn levens veste´ dan gaat het niet over de drie-eenheid van God. Maar dan gaat het wél over de Drie-enige God. Ik hoop dat het verschil duidelijk is.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 10:42

Jvslooten schreef: Als er staat ´Zijn licht, Zijn heil, en Zijn levens veste´ dan gaat het niet over de drie-eenheid van God. Maar dan gaat het wél over de Drie-enige God. Ik hoop dat het verschil duidelijk is.


Hoe bedoel je dit?
Dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest allen (Davids) licht zijn?
Dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest allen (Davids) heil zijn?
Dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest allen (Davids) levens veste zijn?

Kun je dat zo zeggen? De Vader, de Zoon en de Heilige Geest hebben toch allen een aparte "functie", zonder dat de eenheid in het geding is?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 11:02

Spreeuw schreef:
Toch is het wel zo dat God ook ten tijde van het OT een Drie-enige God was. Het was toen echter nog niet geopenbaard. Maar er zijn volgens mij wel OT-teksten waar de Drie-eenheid van God impliciet in blijkt. Bekend is natuurlijk Gen. 1:26, waar God zegt: "Laat Ons mensen maken....".

Dus mijn vraag is: zou het werkelijk inlegkunde zijn?

Wellicht staat in Psalm 27:1 "licht" voor de Zoon, "heil" voor de Heilige Geest en "levens veste" voor de Vader?


Allicht, hoewel dat in dit tijd niet zo duidelijk was. Maaar dat wil nog niet zeggen dat DEZE tekst daar ook over gaat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 11:35

Spreeuw schreef:Hoe bedoel je dit?
Dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest allen (Davids) licht zijn?
Dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest allen (Davids) heil zijn?
Dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest allen (Davids) levens veste zijn?

Kun je dat zo zeggen? De Vader, de Zoon en de Heilige Geest hebben toch allen een aparte "functie", zonder dat de eenheid in het geding is?


De Vader maakte David bekwaam om deel te hebben aan het Licht (Christus en Zijn rijk), door het werk van de Heilige Geest.
De Vader gaf David de belofte van het heil, wat door Christus verworven is en door de Heilige Geest in hem is toegepast.
De Vader gaf aan David het leven, door de Heilige Geest, wat verworven is door het bloed van Christus - want Hij Die het Leven is gaf Zijn leven voor Zijn schapen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 11:45

Jvslooten schreef: De Vader maakte David bekwaam om deel te hebben aan het Licht (Christus en Zijn rijk), door het werk van de Heilige Geest.
De Vader gaf David de belofte van het heil, wat door Christus verworven is en door de Heilige Geest in hem is toegepast.
De Vader gaf aan David het leven, door de Heilige Geest, wat verworven is door het bloed van Christus - want Hij Die het Leven is gaf Zijn leven voor Zijn schapen.


Maar David wist toch niets af van het heil in Christus? Hij zegt dat JHWH, de Verbondsgod van Israël, zijn heil is.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 11:51

Jvslooten schreef:
De Vader gaf aan David het leven, door de Heilige Geest, wat verworven is door het bloed van Christus - want Hij Die het Leven is gaf Zijn leven voor Zijn schapen.


Hand 2:25 Want David zegt over Hem: Ik zag de Heere altijd voor mij, want Hij is aan mijn rechterhand, opdat ik niet zou wankelen.........
.........
34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand,....

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 11:54

Spreeuw schreef:Maar David wist toch niets af van het heil in Christus? Hij zegt dat JHWH, de Verbondsgod van Israël, zijn heil is.


''De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere'' is een nogal scheve vertaling, check maar eens ...
Ondanks dat God zich heeft voorgesteld met Zijn naam jHWH , zijn we de joden gevolgd in hun bangheid om deze naam vrijmoedig uit te spreken.
Wat is wijsheid?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 12:15

De keuze is eenvoudig:

1. Volgen van de Joodse traditie (bangheid) om Gods Naam uit te spreken en daarvoor een titel te gebruiken (Adonai/Heere). Dit is dus een menselijke instelling.

2. Het gebruiken van de Naam van God, want God heeft Zijn Naam bekend gemaakt. Al de zonen van Seth gebruikten de Naam van God. Dus het Gods bedoeling om Hem bij Zijn Naam te noemen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 13:01

Spreeuw schreef:Maar David wist toch niets af van het heil in Christus?
Volgens Petrus wel hoor.

Handelingen 2:
30 Aangezien hij [David] een profeet was en wist dat God hem met een eed gezworen had dat Hij uit de vrucht van zijn lichaam, voor zover het zijn vlees betrof, de Christus zou doen opstaan om Hem op zijn troon te zetten,
31 daarom voorzag hij dit en zei hij over de opstanding van Christus dat Zijn ziel niet is verlaten in het graf en dat Zijn vlees geen ontbinding heeft gezien.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 14:12

Jvslooten schreef:Volgens Petrus wel hoor.

Handelingen 2:
30 Aangezien hij [David] een profeet was en wist dat God hem met een eed gezworen had dat Hij uit de vrucht van zijn lichaam, voor zover het zijn vlees betrof, de Christus zou doen opstaan om Hem op zijn troon te zetten,
31 daarom voorzag hij dit en zei hij over de opstanding van Christus dat Zijn ziel niet is verlaten in het graf en dat Zijn vlees geen ontbinding heeft gezien.


Ik denk het niet. David heeft deze woorden van Psalm 16 wel gedicht, maar zonder dat hij specifiek wist dat hij ook over Christus profeteerde. Dat zijn de meerdere lagen van een bepaalde Bijbeltekst, die pas later openbaar kunnen komen. Psalm 16:10 is een van deze teksten.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 14:22

Spreeuw schreef:Ik denk het niet. David heeft deze woorden van Psalm 16 wel gedicht, maar zonder dat hij specifiek wist dat hij ook over Christus profeteerde. Dat zijn de meerdere lagen van een bepaalde Bijbeltekst, die pas later openbaar kunnen komen. Psalm 16:10 is een van deze teksten.


Denk je dan dat Petrus een vergissing maakte in Hand 2, nee toch?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten