Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 14:22

Jvslooten schreef:Volgens Petrus wel hoor.

Handelingen 2:
30 Aangezien hij [David] een profeet was en wist dat God hem met een eed gezworen had dat Hij uit de vrucht van zijn lichaam, voor zover het zijn vlees betrof, de Christus zou doen opstaan om Hem op zijn troon te zetten,
31 daarom voorzag hij dit en zei hij over de opstanding van Christus dat Zijn ziel niet is verlaten in het graf en dat Zijn vlees geen ontbinding heeft gezien.
Spreeuw schreef:
Ik denk het niet. David heeft deze woorden van Psalm 16 wel gedicht, maar zonder dat hij specifiek wist dat hij ook over Christus profeteerde. Dat zijn de meerdere lagen van een bepaalde Bijbeltekst, die pas later openbaar kunnen komen. Psalm 16:10 is een van deze teksten.

Hoezo, jij denkt van niet? Petrus zegt toch duidelijk dat David wist van Jezus´ komst op aarde, Zijn opstanding en hemelvaart? En Jezus zegt: ´´David noemt Hem [=de Messias] dus zelf zijn Heere..´´ De schrijvers van het NT laten er geen onduidelijkheid over bestaan dat David het volle zicht op Christus had. Net als vele andere oudtestamentische gelovigen trouwens. Hier hebben we het al vaker over gehad trouwens.

Jvslooten

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 14:32

Van Abraham zegt Jezus bijvoorbeeld hetzelfde, in Joh. 8: Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 20:58

Jvslooten schreef: Hoezo, jij denkt van niet? Petrus zegt toch duidelijk dat David wist van Jezus´ komst op aarde, Zijn opstanding en hemelvaart? En Jezus zegt: ´´David noemt Hem [=de Messias] dus zelf zijn Heere..´´ De schrijvers van het NT laten er geen onduidelijkheid over bestaan dat David het volle zicht op Christus had. Net als vele andere oudtestamentische gelovigen trouwens. Hier hebben we het al vaker over gehad trouwens.


We hebben het er weleens eerder over gehad inderdaad, maar voor een goed begrip blijft spreken over dit onderwerp noodzakelijk. David wist inderdaad dat God hem met een eed gezworen had dat Hij uit zijn nageslacht de Messias zou laten voortkomen, Die eeuwig zal regeren. Dit wist David wel, maar hij wist niet concreet wat er met Christus zou gebeuren, dat Christus na drie dagen uit de dood zou opstaan. Hij sprak de woorden van Psalm 16:10 zonder dat hij het besef had dat Hij over de Christus aan het profeteren was. David sprak inderdaad over de opstanding van Christus in Psalm 16:10, maar zonder dat hij het wist. Dit moet je wel helder hebben. Het is ook niet voor niets dat David niet letterlijk zegt dat Psalm 16 over de Messias gaat. Waren er in het OT nog veel dingen over God verborgen, in het NT worden ze in volle glorie geopenbaard. De gelovigen in het OT hadden voldoende met datgene wat God aan hen had geopenbaard.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 21:13

Jvslooten schreef:Van Abraham zegt Jezus bijvoorbeeld hetzelfde, in Joh. 8: Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd.


Klopt, God had met Abraham en zijn nageslacht een eeuwig verbond opgericht (Gen. 17:7). Daardoor kreeg hij zicht op de Messias, Die uit zijn nageslacht geboren zou worden.

Anoniem_89

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 aug 2014 21:27

Jvslooten schreef:Van Abraham zegt Jezus bijvoorbeeld hetzelfde, in Joh. 8: Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd.

Spreeuw schreef:Klopt, God had met Abraham en zijn nageslacht een eeuwig verbond opgericht (Gen. 17:7). Daardoor kreeg hij zicht op de Messias, Die uit zijn nageslacht geboren zou worden.


Zou Abraham Jezus niet in een visioen hebben gezien?
Want zoals JvanSlooten citeert; Abraham verheugde zich er sterk op dat hij Mijn (Jezus) dag zou zien, hij heeft die (die dag gezien dat Jezus het offer voor ons droeg) gezien en zich verblijd.
Want die dag heeft Jezus het offer gebracht tot volkomen verzoening van alle zonden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor learsi » 05 aug 2014 21:42

Anoniem_89 schreef:
Zou Abraham Jezus niet in een visioen hebben gezien?
Want zoals JvanSlooten citeert; Abraham verheugde zich er sterk op dat hij Mijn (Jezus) dag zou zien, hij heeft die (die dag gezien dat Jezus het offer voor ons droeg) gezien en zich verblijd.
Want die dag heeft Jezus het offer gebracht tot volkomen verzoening van alle zonden.


Hij zag die dag toen zijn geloof beproefd werd.
Lees Gen22 het hele hoofdstuk, met name de verzen 8 en 13 en 18.
Door het geloof "ziet" hij het Lam Gods, de Messias.


h.g.
Learsi

Anoniem_89

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 aug 2014 21:51

learsi schreef:Hij zag die dag toen zijn geloof beproefd werd.
Lees Gen22 het hele hoofdstuk, met name de verzen 8 en 13 en 18.
Door het geloof "ziet" hij het Lam Gods, de Messias.


h.g.
Learsi


Dat bedoelde ik dus :)

mohamed

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor mohamed » 05 aug 2014 23:34

Het is zeer onwaarschijnlijk dat David de drie-eenheid bedoelde, dat in die psalm lezen is wishful thinking. Als het dan ook nog uit de mond komt van een christelijke dominee is de cirkel toch rond?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Boerin » 05 aug 2014 23:52

Spreeuw schreef:
Maar David wist toch niets af van het heil in Christus? Hij zegt dat JHWH, de Verbondsgod van Israël, zijn heil is.

Jezus is JHWH.
Jesaja 43:11: "Ik ben de Heere en er is geen Heiland (of Messias) behalve Mij
Hosea 13:4. "Ik ben toch de Heere uw God... want er is geen Heiland (Verlosser) dan Ik."
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Drie-eenheid van God in Psalm 27:1?

Berichtdoor Bescheiden » 28 okt 2014 10:38

Spreeuw schreef:
Toch is het wel zo dat God ook ten tijde van het OT een Drie-enige God was. Het was toen echter nog niet geopenbaard. Maar er zijn volgens mij wel OT-teksten waar de Drie-eenheid van God impliciet in blijkt. Bekend is natuurlijk Gen. 1:26, waar God zegt: "Laat Ons mensen maken....".

Dus mijn vraag is: zou het werkelijk inlegkunde zijn?

Wellicht staat in Psalm 27:1 "licht" voor de Zoon, "heil" voor de Heilige Geest en "levens veste" voor de Vader?


Om op je quote Gen. 1;26 in te gaan.

Het eerste wat God geschapen had was het Woord en door het Woord is de rest van de schepping geschapen. Toen God zei: "Laat 'ons' mensen maken" dan doelde hij op Zichzelf en op het Woord.

Ik geloof niet in een drie-eenheid. Ik geloof ook niet dat het Woord de Almachtige is, maar het is wel een god, de eerstgeborene, het eerste van alle scheppingen. Misschien zijn ze op één of andere manier wel een drie-eenheid doelend op dat ze, God, het Woord en de Heilige Geest, alle drie heilig zijn. Wat versta je precies onder drie-eenheid van God? Ik vind dat God, het Woord en de Heilige Geest drie afzonderlijke dingen zijn, zoals een tafel, een stoel en een bed. Samen maken die wel een leefplaats. Wat versta je onder drie-eenheid?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten