Niet op iets anders beroemen dan op het kruis van Christus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Niet op iets anders beroemen dan op het kruis van Christus

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 10:22

Galaten 6:14
Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld. (NBG'51)

Paulus schrijft in Galaten 6:14 dat hij alleen wil roemen in het kruis van de Here Jezus Christus. Wat is de betekenis van het kruis? In dezelfde brief (Galaten 3:13) haalt Paulus een OT-tekst aan: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Waarom roemt Paulus dan juist in het kruis (van Jezus Christus), terwijl dit het vloekhout is en Christus bovendien de dood heeft overwonnen? Hij schrijft in de Romeinenbrief dat Christus Jezus de gestorvene is, wat meer is: de opgewekte.

Romeinen 8:34
wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. (NBG'51)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet op iets anders beroemen dan op het kruis van Christ

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 10:47

Dat is toch niet zo lastig?

Het kruis is waar de zonde werd verslagen en de vloek werd weggenomen. De vloek van het kruishout is dus tegelijkertijd ook dat de vloek op de zonde werd weggenomen door Hem.

18 De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. (1 Kor 1)

14 Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. (Ef 2)

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd. (Kol 2)

20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.
21 Eerst was u van hem vervreemd en was u hem in al het kwaad dat u deed vijandig gezind, 22 maar nu heeft hij u door de dood van zijn aardse lichaam met zich verzoend om u heilig, zuiver en onberispelijk bij zich te brengen.
(Kol 1)

"Het Kruis" is de boodschap van Jezus Christus die ons door Zijn dood verlost van de vloek van de zonde zodat we weer rein voor God mogen komen. Zijn striemen brengen ons genezing. Dat is "roemen in het kruis".

Zoals een gezang mooi zegt:

In het kruis zal 'k eeuwig roemen
en geen wet zal mij verdoemen,
Christus droeg te vloek voor mij!
Christus is voor mij gestorven,
heeft gena' voor mij verworven:
'k Ben van dood en zonde vrij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Niet op iets anders beroemen dan op het kruis van Christ

Berichtdoor Spreeuw » 20 sep 2014 12:50

Voor mijn gevoel is een christen meer gericht op de opstanding dan op het kruis van Christus.
Natuurlijk heeft Christus door te sterven aan het kruis verzoening aangebracht tussen God en de mens.
Maar Christus is verder gegaan dan dat. Hij heeft de dood overwonnen. God is een God van het leven, niet van de dood!
Ik vind het dus moeilijk om met Paulus na te zeggen dat ik me op iets anders zou beroemen dan op het kruis van Christus. Voor mij staat de opgestane Heiland centraal.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten