Leviticus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Leviticus

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 08:26

In het topic over Psalm 22 is druk gesproken over Leviticus, om het topic niet verder te verstoren, alhier een topic over Leviticus.

Marnix schreef:Dat is waar. Maar Arco, Leviticus 23 staat midden in een heel boek over offerwetten, reinheidswetten, spijswetten enz. Maar goed, de kanttekeningen van de Statenvertaling die ik heb aangehaald zijn voor mij glashelder.

De kanttekening is geen feilbare tekst. De Schrift zelf wel. De Dordtse Synode, alsmede de opstellers van de kanttekeningen van de Statenvertaling, en zo wel meer mensen hebben de Torah opgedeeld in burgerlijk, ceremonieel en moreel. Het burgerlijke zou door de overheid ingevuld moeten worden, het morele is van toepassing, maar het ceremonieel wordt verwezen tot afgedaan. Toch moet ik nogmaals de woorden van Jezus zelf citeren:

Mattheus 5 schreef:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Leviticus

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 08:30

Arco schreef:De kanttekening is geen ONfeilbare tekst. De Schrift zelf wel. De Dordtse Synode, alsmede de opstellers van de kanttekeningen van de Statenvertaling, en zo wel meer mensen hebben de Torah opgedeeld in burgerlijk, ceremonieel en moreel. Het burgerlijke zou door de overheid ingevuld moeten worden, het morele is van toepassing, maar het ceremonieel wordt verwezen tot afgedaan. Toch moet ik nogmaals de woorden van Jezus zelf citeren:
''17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.''

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 08:34

Er is iemand die leest! Daar kon ik Marnix gisteren niet op betrappen.

(niet negatief bedoeld, Marnix, maar ter constatering)

God loves you and so do I.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 09:52

Dat ik niet zou lezen klopt natuurlijk niet. Maar mogelijk trek je die conclusie omdat ik het niet met je eens wordt :) Maakt niet uit, ik vind het een leerzame discussie.

De kanttekeningen van de SV haalde ik er niet als onfeilbaar bewijs bij, wel om te onderstrepen dat wat geschreven wordt in Kol 2 slaat op de hoogtijdagen en dezen in het Nieuwe Testemant niet worden opgelegd aan de gemeenten. Met de kanttekening dat we er elkaar niet op moeten veroordelen. Het is niet verkeerd ze te vieren maar we moeten niet doen alsof deze verplichting nog steeds voor ons geldt. Duidelijk wordt gemaakt dat dit niet het geval is. Vandaar ook nergens in het NT de oproep om jaarlijks het Pesachfeest en andere hoogtijdagen zoals het Loofhuttenfeest, Grote Verzoendag enz e vieren zoals de Joden gebruikelijk waren, integendeel. Duidelijk wordt gemaakt dat dit door de messiasbelijdende Joden niet aan de heiden mag worden opgelegd als wet.

De woorden van Jezus die je aanhaalt bewijzen dat alleen maar. Hij is niet gekomen om af te schaffen maar om te vervullen. Hij is de vervulling van de Torah en daarom schrijft Paulus dus ook:

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

Christus is de vervulling en dat verklaart waarom Christus zegt: "Ik ben niet gekomen om af te schaffen" en in het NT toch klinkt dat niemand ons iets hoeft voor te schrijven op het gebied van het vieren van hoogtijdagen, nieuwe maan en sabbat.

Dit vind ik een helder artikel:

http://www.tjderuiter.nl/artikelen/artfeest.htm
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 09:59

Je bent erg warm, want:

Het is inderdaad zo dat de Hoogtijden niet opgelegd worden aan de gemeente. Ten eerste, omdat zij niet belast moeten worden met allerlei zaken terwijl zij nog maar net Jezus als hun Messias hebben ontvangen. En ten tweede, omdat zowel Jeremia al profeteert dat de Wet (=Torah) niet van buitenaf (op steen) moet komen, maar van binnenuit.

Dat het NT niet spreekt over het houden van Hoogtijden als een verplicht heeft te maken dat het voor Joden, dat was het leeuwendeel van de eerste christenen, het vieren van Hoogtijden al een gewoonte was. Paulus schrijft in één van zijn brieven al dat hij naar Jeruzalem ging om het Savuot (Pinksterfeest) te vieren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 10:12

Arco schreef:Je bent erg warm, want:

Het is inderdaad zo dat de Hoogtijden niet opgelegd worden aan de gemeente. Ten eerste, omdat zij niet belast moeten worden met allerlei zaken terwijl zij nog maar net Jezus als hun Messias hebben ontvangen. En ten tweede, omdat zowel Jeremia al profeteert dat de Wet (=Torah) niet van buitenaf (op steen) moet komen, maar van binnenuit.

Dat het NT niet spreekt over het houden van Hoogtijden als een verplicht heeft te maken dat het voor Joden, dat was het leeuwendeel van de eerste christenen, het vieren van Hoogtijden al een gewoonte was. Paulus schrijft in één van zijn brieven al dat hij naar Jeruzalem ging om het Savuot (Pinksterfeest) te vieren.

Heb 8:5 Deze priesters doen dienst in een afbeelding en schaduw van de hemelse dingen, overeenkomstig een aanwijzing van God die Mozes ontving bij het voltooien van de tabernakel. Want zie erop toe, zegt Hij, dat u alles maakt overeenkomstig het voorbeeld dat u op de berg getoond is.
6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.
7 Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 10:22

Mooie tekst uit Hebreeën. Maar dat pleit nog niet tegen wat ik probeer te vertellen.

Want een vernieuwing van het verbond betekent niet dat het oude helemaal is afgedaan. In Matth. 5:17-19 geeft Jezus zelf aan wat de rol en functie van de Torah is.

Terug naar “Archief”