Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Tja, Jezus is degene die in de Bijbel het vaakst over de hel spreekt en die Farizeers en schriftgeleerden uitmaakt voor adderengebroed, en die bovendien huilde over Jeruzalem. Dus misschien is Zijn verkondiging wat breder dan alleen je vijanden liefhebben?Marnix schreef:Ik vind dat vaak niet aansluiten bij wat Jezus leert, je vijanden liefhebben, met Jeruzalem heb ik ook niet zoveel dus ik weet totaal niet wat ik met zo'n psalm moet.
Marnix schreef:Soms heb ik wel moeite met Psalmen. Soms ook niet. Omdat ze zo vanuit het oude, eerste verbond zijn geschreven wat niet meer actueel is. Tegelijk staan er prachtige en zulke herkenbare dingen in. Dit vers is een mooi voorbeeld. Mooi, die roep om vergeving, het niet meer denken aan de schuld. Heel herkenbaar. Ook al weet je dat je gered bent, die strijd is er altijd wel, als je weer de fout in gaat. Dat laat je niet koud. Tegelijkertijd wordt er gevraagd om iets wat daarna gebeurd is. De bevrijding, de redding, de verzoening waar om wordt gevraagd heeft daarna ook plaatsgevonden toen God Zijn Zoon zond. Het gebed dat hier gebeden wordt is vervolgens ook beantwoord terwijl deze Psalm in de toekomst kijkt. Dat is dé reden dat ik naast Psalmen ook heel graag nieuwere liederen zing. Dat heb ik overigens ook met Psalmen die het hebben over de tempel, Jeruzalem etc.
Maar goed, tegelijkertijd hou ik ook heel erg van de Psalmen, ook al (of juist daarom) zouden ze wel eens hertaald moeten worden in hedendaags Nederlands.
Marnix schreef:Ja, hoewel door Jezus Christus daar ook zekerheid van is, waar deze Psalmberijming die zekerheid minder laat zien. Logisch want de redding waarom om wordt gevraagd is er gekomen door Christus Jezus. Tegelijkertijd bidden wij inderdaad nog wel om vergeving. Vergeef ons onze schulden.
Spreeuw schreef:
De berijming uit 1773 laat de zekerheid van de vergeving meer zien dan de onberijmde tekst van deze psalm! "Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven," zingen we in deze berijming.
hans0166 schreef:is dus een teken dat er bij verzonnen is wat er niet staat....
Is dat zo? Ik neem aan dat word' een afkorting is van "worde" en dat is toch meer een wensende vorm?Spreeuw schreef:De berijming uit 1773 laat de zekerheid van de vergeving meer zien dan de onberijmde tekst van deze psalm! "Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven," zingen we in deze berijming.
Spreeuw schreef:Het past wel in de klanken van het gehele Psalmenboek. Lees bijvoorbeeld Psalm 130:4:
hans0166 schreef: zo lust ik er ook nog wel een paar, het stáát niet in de grondtekst van die psalm, wat je ergens anders vandaan plukt doet toch niet terzake in deze voltooide op zichzelf staande gezangen.
Het is alsof je een stuk van BZN samenvoegd met Jantje Smit... want beiden komen toch uit Volendam, dus het is hetzelfde....
Je doet nu precies hetzelfde als de berijmers.. hier een beetje, daar een beetje, en ondertussen is de echte tekst in nevelen gehuld.
Spreeuw schreef:De berijming uit 1773 laat de zekerheid van de vergeving meer zien dan de onberijmde tekst van deze psalm! "Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven," zingen we in deze berijming.
elbert schreef:Is dat zo? Ik neem aan dat word' een afkorting is van "worde" en dat is toch meer een wensende vorm?
hans0166 schreef:zo lust ik er ook nog wel een paar, het stáát niet in de grondtekst van die psalm, wat je ergens anders vandaan plukt doet toch niet terzake in deze voltooide op zichzelf staande gezangen.
Het is alsof je een stuk van BZN samenvoegd met Jantje Smit... want beiden komen toch uit Volendam, dus het is hetzelfde....
Je doet nu precies hetzelfde als de berijmers.. hier een beetje, daar een beetje, en ondertussen is de echte tekst in nevelen gehuld.
Marnix schreef:Dat die in bepaalde andere Psalmen wel naar voren komt klopt. Maar dat ligt ook wel aan de context. Het is ook wel weer begrijpelijk dat bij de vernietiging van de tempel en Jeruzalem en de ballingschap van het volk, daar veel meer onzekerheid over was.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten