De ganse schepping zucht...

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Spreeuw » 10 mar 2014 13:20

Pas geleden las ik Romeinen 8. Vooral het 22e vers trof me:

Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. (NBG'51)

Wat wil deze zin ons precies zeggen? Als ik deze zin lees, dan bekruipt me het gevoel dat de schepping, zoals hier op aarde, bijna zinloos is, al weet ik dat dit niet zo is. Waarom is de schepping in barensnood? Moet het einde van de wereld dan eigenlijk maar snel aanbreken en de komst van de nieuwe hemel en aarde zo spoedig mogelijk plaatsvinden?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 13:27

Spreeuw schreef:Pas geleden las ik Romeinen 8. Vooral het 22e vers trof me:

Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. (NBG'51)

Wat wil deze zin ons precies zeggen? Als ik deze zin lees, dan bekruipt me het gevoel dat de schepping, zoals hier op aarde, bijna zinloos is, al weet ik dat dit niet zo is. Waarom is de schepping in barensnood? Moet het einde van de wereld dan eigenlijk maar snel aanbreken en de komst van de nieuwe hemel en aarde zo spoedig mogelijk plaatsvinden?

Ik ben absoluut geen theoloog, maar ik vind het juist een hoopvolle tekst.
Barensnood schijnt niet prettig te zijn (ik ben man, en heb er dus geen lijfelijke ervaring mee), maar het dient wel een prachtig doel.
Barensnood heeft wel de belofte van nieuw leven in zich toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 14:05

Spreeuw schreef:Pas geleden las ik Romeinen 8. Vooral het 22e vers trof me:

Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. (NBG'51)

Wat wil deze zin ons precies zeggen? Als ik deze zin lees, dan bekruipt me het gevoel dat de schepping, zoals hier op aarde, bijna zinloos is, al weet ik dat dit niet zo is. Waarom is de schepping in barensnood? Moet het einde van de wereld dan eigenlijk maar snel aanbreken en de komst van de nieuwe hemel en aarde zo spoedig mogelijk plaatsvinden?

Ik heb daar nog niet zo lang geleden, een preek over gehoord.
Het is wel duidelijk dat deze wereld ten einde loopt, gezien alle sombere voorspellingen over zeespiegelstijging, global warming, enz.
In die zin is de aarde in nood. Wat barensnood betekent (zo legde dominee dat uit) als een vrouw bevalt (en daar weet ik van mee te praten) komt er een moment dat je verzucht: ik kan niet meer, vrijwel iedere barende vrouw bereikt dat punt.
Dan wordt de baby geboren! En is alles goed.
Na deze wordt het volmaakt.

Jvslooten

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Jvslooten » 10 mar 2014 14:07

Dit vond ik zelf een mooie duidelijke preek over dit gedeelte:

HET TWEEVOUDIG ZUCHTEN OM GODS HERSCHEPPING
ds. C.P. de Boer
15 december 2013
Klik hier voor het audiobestand

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2014 12:30

De schepping is net zo min zinloos als een vrouw haar barensweeën. Het lijden heeft een doel, nieuw leven. De schepping is gewond, lijdt, maar niet zonder dat uitzicht, dat God haar komt zal verlossen.

19 De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. 20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. 22 Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. 23 En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan. 24 In deze hoop zijn we gered. Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien? 25 Maar als wij hopen op wat nog niet zichtbaar is, blijven we in afwachting daarvan volharden.

En dan volgt de bekende rijke belofte. Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? In Hem zijn we meer dan overwinnaars.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 aug 2014 18:45

Nu is deze tekst echt toepasselijk.

Ik had het met iemand van de kerk over.
Denk eens aan de volgende dingen die in de wereld afgelopen weken/maanden gebeurd zijn;

- 3 vliegrampen waaronder MH17
- ISIS dus vervolging christenen Irak
- Rusland die de EU en VS boycot
- Wereldcrisis die niet beter lijkt te worden
- Spanning rondom Israël.

Spreeuw schreef:Pas geleden las ik Romeinen 8. Vooral het 22e vers trof me:
Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. (NBG'51)


De wereld zucht, lijdt pijn zoals een vrouw die ieder moment kan bevallen.
Ziet dingen niet meer zitten.

De wereld wacht op de Verlosser Jezus Christus!
We leven in zo'n gebroken wereld, als we om ons heen kijken.
Ook nu in mijn werk merk ik het heel erg.
Mensen zien geen hoopvolle toekomst.
Maar wanneer Jezus komt zal de mens worden verlost van ALLE pijn.
Wanneer Hij terug komt zal het zijn als een vrouw die een kind ter wereld gebracht heeft.
De zware tijd is voorbij, het kind is geboren.
Nu kan de vrouw volop genieten.
Wij zullen Zijn heerlijkheid aanschouwen als wij verlost worden.


Toch hoop en bid ik dat ik mensen tot Hem mag brengen.
Gaat ook zeker gebeuren, ik ben zo benieuwd naar wat God gaat doen komende tijd.

*Want wanneer Zijn Geest over mij komt zal ik kracht ontvangen en Zijn getuige zijn!
Kan daar alleen maar dankbaar voor zijn. :)

*Hand. 1
8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2014 22:06

Als je het nieuws leest of kijkt en ziet van al die rampen, oorlogen, vervolging, marteling, dieren die uitsterven, gestroopt worden, bosbranden, tsunami's enzovoorts vind ik de telsten wel begrijpelijk. En dichterbij, denk aan al die relationele problemen en zo. Zinloos isnhet niet maar er is veel lijden, ellende. De schepping ziet uit naar Gods redding, de terugkomst zodat alles weer goed zal worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Arco » 08 aug 2014 08:03

Opmerkelijk wat ik gisteravond op CNN zag:
Er komen twee orkanen op Hawaï af. Normaal gesproken komt een storm vanuit het zuiden, maar dit keer vanuit het oosten. De laatste orkaan is van 1992.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Julian Brasser » 08 aug 2014 10:43

Dat de schepping wordt vergeleken met in barensnood zijnde, betekent ook dat als de rampen op deze wereld heftiger en sneller opeenvolgender worden, dat het nieuwe dan dichterbij komt: Openbaring 21:5: En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Teus » 08 aug 2014 18:59

Het lijkt dat de Opname nabij is.
De huidige chaos is voorzegd in de Bijbel.
Zelfs mensen die niet geloven dat God bestaat vragen zich af hoe dit moet, niemand kan dit nog oplossen, zeggen ze.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 20:01

Het zou goed zijn als we in deze tijd juist het evangelie brengen aan de mensen om ons heen.

Ik merk wel dat ik veel vrijer geworden ben om over het geloof te spreken.
Vandaag kwam ik een broeder uit de kerk tegen, hij komt oorspronkelijk uit Irak.
Ik zag dat hij vermoeid was dus vroeg of hij slecht geslapen had.
Hij reageerde dat hij zich zorgen maakt over z'n familie in Irak met dat gebeuren met ISIS :(

Spontaan daar met hem gebeden voor z'n familie, midden in het winkelcentrum.
Voelt echt heel goed :)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Teus » 09 aug 2014 15:26

Anoniem_89 schreef:Het zou goed zijn als we in deze tijd juist het evangelie brengen aan de mensen om ons heen.

Ik merk wel dat ik veel vrijer geworden ben om over het geloof te spreken.
Vandaag kwam ik een broeder uit de kerk tegen, hij komt oorspronkelijk uit Irak.
Ik zag dat hij vermoeid was dus vroeg of hij slecht geslapen had.
Hij reageerde dat hij zich zorgen maakt over z'n familie in Irak met dat gebeuren met ISIS :(

Spontaan daar met hem gebeden voor z'n familie, midden in het winkelcentrum.
Voelt echt heel goed :)


Dat geloof ik echt Anoniem, Je legt het in Gods Handen, als je Hem betrekt bij je zorgen en Hem vertrouwd dan merk je Zijn bemoeienis. Dan laat Hij merken dat Hij verheugd is door het in Zijn handen te leggen en betaald Hij aan je uit.
Dit zijn de dingen die naar Gods hart zijn, zorg van een ander ter plekke bij Hem brengen, maakt niet uit waar, alles is gericht op Hem. Voor mij voelt het goed dit te horen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 16:38

Teus schreef:Dat geloof ik echt Anoniem, Je legt het in Gods Handen, als je Hem betrekt bij je zorgen en Hem vertrouwd dan merk je Zijn bemoeienis. Dan laat Hij merken dat Hij verheugd is door het in Zijn handen te leggen en betaald Hij aan je uit.
Dit zijn de dingen die naar Gods hart zijn, zorg van een ander ter plekke bij Hem brengen, maakt niet uit waar, alles is gericht op Hem. Voor mij voelt het goed dit te horen.


Het is aan Hem te danken die vrijmoedigheid :)
Ik ben ook maar een mens (:

Nathan

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Nathan » 12 aug 2014 07:31

Mattheüs 24:
6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën.

De tekenen der tijden.

De wederkomst van Christus is zéér nabij voor allen die in de eerste opstanding geloven.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Spreeuw » 12 aug 2014 07:33

Nathan schreef:Mattheüs 24:
6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën.

De tekenen der tijden.

De wederkomst van Christus is zéér nabij voor allen die in de eerste opstanding geloven.


Ook voor ongelovigen hoor. Dan is voor eeuwig de scheiding tussen de rechtvaardigen en de kwaadwilligen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten