De mainstream werd gegeven aan een ander volk.
Wet- en schriftgeleerden op de stoel van Mozes worden vervangen(!!) door de 12 Apostelen en wat zij verkondigen (het evangelie van het Nieuwe Verbond).
Dat doet Jezus, de Messias, de Koning van Israel.
En dat doet Hij in opdracht van Zijn Vader Wiens wil Hij uitvoert.
Er is dus geen bypass in de zin zoals jij bedoelt.
De mainstream werd idd. aan een ander volk gegeven.maar dat neemt niet weg dat God Zijn volk niet verstoten heeft en dat de Joden, hoewel vijanden wat betreft het evangelie, toch de beminden om der vaderen zijn. Rom.11
Een deel van Israel gaat door als Israel Er worden natuurlijke takken uit de stam gebroken.
Na de komst en de hemelvaart van de Messias is Israel niet meer Israel.
Het gelovige deel behoort tot de Gemente van Chr,waarin is noch jood noch Griek is Gal. 3:28. En die Gemeente wordt in de Schrift nooit Israël genoemd! Paulus gebruikt in Rom 9-11 en doorgaans deze naam uitsluitend voor de ongelovige natie.
Niet allen uit Israel zijn Israel.
De Schrift deelt Israel op in een ongelovig deel en een gelovig deel, dat is het overblijfsel.
Dat gelovige deel is na de hemelvaart Israel.
Onder het Nieuwe Verbond ontstaat zo het nieuwe Israel.
Ook dit is pure verv-theorie, leren we het dan nooit?
Rom.9 maakt duidelijk dat Israel zelfs onder het O.T. al een deel van Israel geweest is.
Een deel stoot zich nl. aan de steen des aanstoots.
Het deel dat niet gelooft dat Jezus de Messias is.
Bij een goed verstaan zie je dus, dat de vervanging van Israel door Israel een zaak is, die zich in eerste instantie afspeelt binnen Israel.
Ook dit is niet waar, dat het meerendeel ongelovig was neemt niet weg dat de naam Israël nooit anders dan voor het hele volk gebruikt wordt . Want Gods verbond met Israël was en is een nationaal verbond, daarom moest het hele volk, gelovig of niet, besneden worden
En onder het NT ligt de nadruk op een geestelijk volk (ook Abraham's zaad!) dat "in Zijn Naam" gelooft, een volk dat uit God geboren is.
Jawel, ook Abrahams zaad, maar dan in overdrachtelijke zin omdat Abraham het grote voorbeeld is van allen die in de voorhuid gerechtvaardigd zijn.Rom.4. Zo was Jubal de vader van alle muzikanten! Dat maakt hen dus nog niet tot Israël!
Gelovigen en ongelovigen dooreen gemengd.
Onder het OT een "verborgen" Messias.
Onder het NT een "geopenbaarde" Messias
Schaduw en werkelijkheid.
Ook in de Gemeente zijn gelovigen en ongelovigen dooreengemengd, toch geldt de naam Gemeente voor al de belijdende leden .
Onder het OT werd het evangelie verkondigd.
Onder het NT wordt het evangelie verkondigd.
Daarom ook kan het OT volk ons tot voorbeeld Zijn (bijv. Hebr.-brief).
Idd.wordt zowel onder het O.T als onder het N.T. het evangelie verkondigd omdat de verzoening door het bloed van het Lam dezelfde is. Maar onder het N.T. staat de verkondiging in het kader van het bijeenvergaderen van de Gemeente maar, zoals ik hierboven al gezegd heb: De geref.theologie heeft nooit het geheimenis van een Gemeente v. Christus begrepen die, organisch door de inwonende Geest aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven , een nieuwe schepping (2Kor.5:17) en dus niet Israël is die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Hij als de Eersteling uit de doden was opgestaan(1Kor.15:20) en de Geest had uitgestort (Joh.7:39)
Learsi:
[
Wet- en schriftgeleerden op de stoel van Mozes worden vervangen(!!) door de 12 Apostelen en wat zij verkondigen (het evangelie van het Nieuwe Verbond).
Dat is niet waar, de apostelen hebben nooit de plaats van het sanhedrin ingenomen, maar hen altijd in hun waarde gelaten zie Hand.4:8, 23:5 gr: ereunao