Mooi! Geheel mee eens.Arco schreef:Allereerst ga ik je niet zeggen (opleggen) hoe je iets zou moeten opvatten. Want ik ben ook maar een mens, ik kan het ook mis hebben. Wel heb ik de opvatting dat iets echt fout kan zijn of dat meerdere zelfs tegenstrijdige verklaringen naast elkaar kunnen bestaan.
Inderdaad, niet perse fout en ook niet automatisch goed.Arco schreef:De Joodse vorm of de 'christelijke' vorm, het heeft allemaal wat (wat op aan te merken en wat van op te steken). De Heere Jezus heeft inderdaad veel aan te merken op de Joodse mondelinge leer. Daarvoor is het goed om de Joodse exegese te spiegelen aan het Nieuw Testament. Daarmee is de methode van exegese nog niet meteen fout.
Dus wat kun je daar dan uiteindelijk mee? Niet veel meer dan het, onder voorbehoud, meenemen in je eigen onderzoek.
Jaja, eerlijk gezegd: ik geloof dat niet. Dat lijkt mij nog erger dan de babylonische spraakverwarring.Arco schreef:Die 70 lagen moeten je niet opvatten als 70 richtingen, of meer. Want waar we het over hebben is exegese, geen eisegese.
Enne, eisegese wordt doorgaans gepresenteerd als zijnde exegese. Een tekstje hier en een gedeelte daar, en knutselen maar.
Hier wat vergeestelijken en daar wat allegoriseren, en zo slaat men aan het fantaseren. (ook wel theologiseren genoemd)
naamloos schreef:Wel geloof ik in meerdere lagen zijn dan alleen wat er letterlijk staat. Maar als een theorie iets anders zegt dan wat klip en klaar uit de letterlijke tekst blijkt, dan neem ik dat met een flinke beste korrel zout; waarbij ik wel even wil aantekenen dat ik iemands geloofservaring niet in twijfel trek. Maar anderen aan eigen ervaringen gaan afmeten .... dan ga ik voor ''gewoon lezen''.
Yep, maar dit spreekt geen geloofswaarheden tegen, het is meer een aanvulling ter verduidelijking denk ik.Arco schreef:Het punt is dat het Nieuw Testament zelf op enkele plaatsen een allegorische uitleg bevat. Bijvoorbeeld in Gen. 28 wordt gesproken over de droom van Jakob met de ladder. Daarin zien we de engelen op en neergaan (vers 12). In Joh. 1:52 gaan de engelen ook op en neer, maar dan wordt niet gesproken over een ladder, maar over de Mensenzoon (of: Zoon des Mensen). Hierdoor wordt de ladder van Jakob allegorisch verklaart in de Mensenzoon.