Hier zit je er werkelijk heel dichtbij. Want de Gemeente v.Chr. is met Hem verbonden, opgewekt en in de hemel gezet (Efeze 2:6 )
heer ereunao, heel dichtbij is nog wel buiten de waarheid, toch?
Laat ik eerst stellen dat u het goed had met Joël 3 en ik fout. Dat beleef ik als zeer schrijnend en ontdek nu dat mijn uitgebreide 8-delige Bijbel verklaring uit 1954 op de NBG '51 slaat. En die verving Israël in Joël 3 niet voor de kerk.
Edoch, zie ik nu in mijn verder niet nader verklaarde SV trouwbijbel van weleer, dan staat daar werkelijk boven Joël 3:
"Profetie van Gods oordeel over de vijanden Zijner Kerk, met eene bespotting hunner ijdele aanslagen en toerusting tegen dezelve. Eeuwige gelukzaligheid van de Kerk en ondergang der vijanden."
Het is zoiets als vloeken in de kerk hè?! ik schaam mij hier gewoon voor.
Nu kan ik hier nog wel op aanvullen dat wij bij ons in de kerk tegenwoordig de HSV hanteren en die schrijft hier slechts bescheiden:
"Profetie van Gods oordeel over de vijanden."
We nemen dus wel gelukkig wat beweging in het theologisch interpreteren binnen rechts gereformeerd dienaangaande waar, toch?
En ja, er gaan ook weinig kerkdiensten voorbij dat onze dominee Mathew Henry niet ergens aanhaalt hoor.
En wat die opstanding betreft; dit is kennelijk de slotfase van de 1e opstanding. Begonnen in 1 kor. 15 en 1.Thess.4: 13-18. Want die zijn reeds met een verheerlijkt opstandingslichaam in de hemel als het Lam met het openen van de zegels de eindgerichten over da aarde brengt. Zielen zitten n.l niet in witte klederen en met kronen op hun hoofd op tronen.Maar in Openb. 20:4 gaat het niet over de Gemeente die eerst met Hem uit de hemel komt en deelt in Zijn strijd en overwinning, maar over de martelaren die tijdens de gr. verdr. onder de a-christ gedood zijn en hier wederlevend worden. En volgens 1 Kor. 15 zullen er ook in de opstanding aardse en hemelse lichamen zijn. Maar hier kan ik niet meer over zeggen, ik ga niet speculeren
Hier trek ik een fronsdenkrimpeltje hoor. Mag ik wat u de 1e opstanding noemt (de HSV noemt Op.20:4 zo) voor het verschil even als de opname duiden? En ja, bij die opname krijgt de Gemeente van Christus net als Hijzelf een hemels verheerlijkt opstandingslichaam, leren we o.a. in 1Kor.15 en 1Tess.4. Daarna komen we dat in Gods Woord m.i. niet meer tegen!
En ook ik schaar mij heel voorzichtig onder hen welke de opname voor de grote verdrukking verwachten. (pretribs) Echter wetende dat voor midtrib. of posttrib. ook teksten zijn aan te wijzen. (deed Elbert dat niet een keer?)
Maar ik zie Op.6 ook vóór de grote verdrukking, althans vóór de laatste 7 jaar. Immers voor mijzelf kan ik absoluut niet meer ontkennen dat de eerste ruiter op het verleidelijke witte paard reeds actief is in de wereld; "overwinnende en om te overwinnen."
(en islam/NWO/domfoutlinks is uiteraard niet de Christus met het Evangelie, zoals mijn kerk suggereert en de HSV met haar hoofdletters).
In Op.20:4 gaat het uiteraard over de schare die niemand tellen kan van onthoofden - niet eens meer met een stoer Turks kromzwaard tegenwoordig, doch met een lullig soort aardappelschilmesje, zoals we zien - welke we reeds leren kennen in Op.6:9 (onder het altaar) en in 7:9 e.v. is uitgegroeid tot niet te tellen. Die hebben dus zichtbaar een aardse bestemming. Maar dat is toch logisch als we bezien dat ook het oppervlak van de nieuwe aarde (zonder zee) nog altijd 100x zo groot is als dat van het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neer zal dalen.
En ja, op de nieuwe aarde hebben mensen eeuwige aardse lichamen en in het hemelse nieuwe Jeruzalem uiteraard verheerlijkte hemelse lichamen, want liften heb je niet bij > 2000 km hoogte hoor. Net als de engelen nu reeds zijn zij vrij van tijd en plaats.
(dat is geen speculatie, wel eerlijke analytische Bijbelleer)
De opname zal waarschijnlijk partieel zijn, schreef iemand. En wegens ons grote geestelijke niveauverschil zou dat m.i. wel waar kunnen zijn...
Ja heer ereunao, dan moet ik u er toch op wijzen dat aan die zielen in de hemel een lang wit gewaad werd gegeven in Op.6 vers 11.