De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 11 apr 2015 09:50

learsi schreef:Het slapen, heeft voor de dwaze maagden grote gevolgen.
De tijd om aan extra olie te komen gaat ongemerkt(!) voorbij.
Voor de wijze maagden heeft dit slapen geen(!) verkeerd gevolg.

Persoonlijk vind ik dit een belangrijk gegeven in deze gelijkenis.
Bij de dwaze maagden gaat er, voordat ze in slaap vallen, al iets fundamenteels mis.
Dit wordt verderop door de Heere onder woorden gebracht als Hij zegt:.......Ik ken u niet........

Het is dus belangrijk, wat wij hebben te verstaan onder de lamp, die alle maagden hadden.
Wat er verstaan wordt onder de lamp bepaalt nl de uitleg van de gelijkenis.

h.g.
Learsi


Olie kopen i.p.v. slapen zou hun redding geweest kunnen zijn maar de bruidegom wil dat we voor die tijd klaar zijn om hem te verwachten.
Ze wisten niet wanneer hij kwam, het had altijd te laat kunnen zijn.
Voordat ze zich gereed maakten om uit te gaan hadden ze al klaar moeten zijn. Het ging al mis op het moment van de uitnodiging.
De uitnodiging is al vanaf het begin van de bekering, verder je hele leven moet je je voorbereiden op Zijn komst.
Je weet niet wanneer Hij komt of wanneer je sterft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Boerin » 11 apr 2015 09:52

Barnabas 130 A.D.- "Take heed, lest resting at our ease, as those who are called by God, we should fall asleep in our sins, and the wicked prince, acquiring power over us, should thrust us away from the kingdom of the Lord."

(The Epistle of Barnabas, chapter IV)
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor learsi » 11 apr 2015 10:08

oekaboeka schreef:Je draait eromheen Learsi , verantwoord je stellingen of zeg niks , ik stelde een vraag op een bewering van jou , dus kun je die vraag nog beantwoorden of gaat dat niet lukken?


De opdracht in Math6:33 geeft aan, dat het toen al te vinden was.
Math.8:12 geeft aan dat het Koninkrijk er al was.
Math.13:41 maakt duidelijk, dat het Koninkrijk onlosmakelijk verbonden is met de Zoon. Waar Hij is daar is het Koninkrijk.
Math.16:28 spreekt duidelijke taal.
Lukas 12:32 het Koninkrijk wordt door de Vader gegeven aan Zijn discipelen.
Joh.1 t/m 3 maken duidelijk, dat de natuurlijke mens dit (aanwezige) Koninkrijk niet kan zien, dan door wedergeboorte.
Kol1:13 geeft aan, dat die geloven(verg Joh1 t/m 3) leven in het Koninkrijk van de Zoon. Hij is daar de Koning.
Lukas 11:20...........het is er dus al.
Markus 4:26.......is daar waar het zaad van het Woord inde aarde geworpen wordt.

Verder is Gods Koninkrijk een Koninkrijk van alle eeuwen..........Psalm145:13.

enz.

h.g.
Learsi

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2015 10:59

Teus schreef:
Olie kopen i.p.v. slapen zou hun redding geweest kunnen zijn maar de bruidegom wil dat we voor die tijd klaar zijn om hem te verwachten.
Ze wisten niet wanneer hij kwam, het had altijd te laat kunnen zijn.
Voordat ze zich gereed maakten om uit te gaan hadden ze al klaar moeten zijn. Het ging al mis op het moment van de uitnodiging.
De uitnodiging is al vanaf het begin van de bekering, verder je hele leven moet je je voorbereiden op Zijn komst.
Je weet niet wanneer Hij komt of wanneer je sterft.

Ik denk dat jij het zo goed verwoordt Teus.
Veel mensen menen dat hun sterven nog iets is wat niet direkt plaats zal vinden. Men is jong en gezond, en ze zijn er dus niet mee bezig.
Maar het is memento mori! Gedenk te sterven
Het is vaak al te laat om nog olie te gaan kopen als je al bijna bij de bruiloftszaal bent aangekomen.
M.a.w. op je ziekbed, dat een sterfbed kan worden.
Zoek de Schepper in de dagen van je jeugd, eer dat de kwade dagen en je geen lust meer zult hebben.
Koop olie in als het nog kan, als er volop olie verkocht wordt en je graag die olie wil hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 11:09

oekaboeka schreef:
Ja precies , bevestigd alleen maar wat ik al zei als je de eerste wil zijn ben je niet meer dan een dienstknecht waard , de dienstknecht word hier niet bepaald als een positief iets gezien.
Als je je gedraagd als een dienstknecht ben je nog niet meteen een dienstknecht maar je houding is wel goed , de apostelen kregen specifieke taken zoals een dienstknecht die krijgt , maar maakt nog niet meteen elke gelovige een dienstknecht ,want een gelovige is veel meer dan een dienstknecht daarom word iemand die de eerste wil zijn ook gelijkgesteld met een dienstknecht wat natuurlijk niet positief is ,eerder slaaf achtig maar christenen zijn vrije en geen slaven.



rotterdam schreef:
Ik begrijp er geen snars van wat je allemaal beweerd.
Lees Math. 23. Hier spreekt Christus niet alleen tegen de apostelen maar ook tegen de scharen.
Tegen beiden, want "Gij, apostelen en scharen, zijt allen broeders".

Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn.
En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.

Dienaar, dienstknecht, het is een eer dat te mogen zijn.

Mohammed : Wat ik denk dat oekaboeka bedoelt is hetgeen dat Paulus aankaartte in 1 kor 12:

[29] Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? [30] Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

Oekaboeka : Ja Mohammed dat is ongeveer wat ik bedoelde ( we dwalen wat af :) ) maar ook dat in de context van de tekst mensen worden geweerd om naar de bruiloft te mogen en dat er geeist word dat je een goede dienstknecht bent anders mag je niet naar binnen , wat in mijn idee tegen de boodschap van geloof alleen ingaat aangezien er toch weer werken aan te pas komen om gered te zijn , verder gaan die maagden niet trouwen maar komen alleen om feest te vieren om de bruiloft.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 11:11

Oekaboeka schreef:
Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Teus ik weet niet waarom je citeert Oekaboeka schreef want dit schreef ik niet.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 11:26

Learsi : De opdracht in Math6:33 geeft aan, dat het toen al te vinden was.
Math.8:12 geeft aan dat het Koninkrijk er al was.
Math.13:41 maakt duidelijk, dat het Koninkrijk onlosmakelijk verbonden is met de Zoon. Waar Hij is daar is het Koninkrijk.
Math.16:28 spreekt duidelijke taal.
Lukas 12:32 het Koninkrijk wordt door de Vader gegeven aan Zijn discipelen.
Joh.1 t/m 3 maken duidelijk, dat de natuurlijke mens dit (aanwezige) Koninkrijk niet kan zien, dan door wedergeboorte.
Kol1:13 geeft aan, dat die geloven(verg Joh1 t/m 3) leven in het Koninkrijk van de Zoon. Hij is daar de Koning.
Lukas 11:20...........het is er dus al.
Markus 4:26.......is daar waar het zaad van het Woord inde aarde geworpen wordt.

Verder is Gods Koninkrijk een Koninkrijk van alle eeuwen..........Psalm145:13.

enz.

h.g.
Learsi


Dus nu beweer je dat het koninkrijk van God er altijd al was ? ( Verder is Gods Koninkrijk een Koninkrijk van alle eeuwen..........Psalm145:13.) en je zegt nu ook met Lukas 11:20 dat het koninkrijk God,s al voor de opstanding aanving.
terwijl je iets hiervoor nog zei dat het koninkrijk van God pas begon na de opstanding.
Ik sluit me aan bij Psalm 145:13
Kun je misschien wat duidelijker zijn ? en niet draaien a.u.b .
Kijk ik geloof dat je in de knoop komt omdat je niet gelooft dat Jezus als echte koning voor 1000 jaar gaat regeren hier op aarde dus er is wel onderscheid in de vorm van de koninkrijken , uiteindelijk is alles en overal waar God heerst het koninkrijk van God , maar er is onderscheid in vorm
, verder kom je in de problemen omdat je geen onderscheid maakt in de verschillende bedelingen zoals je hierboven al wel ziet.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 11 apr 2015 16:18

oekaboeka schreef:Oekaboeka schreef:
Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Teus ik weet niet waarom je citeert Oekaboeka schreef want dit schreef ik niet.


Ik kan me niet indenken of herinneren dat ik dat geciteerd heb, ik heb het nl. zelf geschreven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 16:59

Oekaboeka schreef:
Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.




Marnix schreef:
Niet helemaal waar. De wijze maagden waren op tijd om met de bruidegom naar het feest te gaan, de dwaze maagden niet. Maar Jezus sluit wel af met "weest dan waakzaam, waakt dan, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt". Er is dus wel een oproep tot waken, waakzaam zijn.

M.i. moesten ze voor het slapen meer waken, tijdens het slapen kon het ook te laat zijn, de bruidegom kon ineens komen.
Daar gaat het juist om, ze waren niet voldoende voorbereidt omdat je niet weet wanneer hij komt.
Voor dat ze uitgenodigd werden, op weg gingen, hadden ze klaar moeten zijn, zoals de wijze maagden.
Achteraf gezien hadden ze i.p.v. slapen moeten waken maar daar gaat het niet om, we moeten altijd klaar zijn voor Zijn komst






Dit is het hele stuk waar ik het over had en ik zie boven aan staan Oekaboeka schreef :
Teus : niet omdat .... enz .....

Dus dat snap ik ff niet , waarom staat daar Oekaboeka schreef :

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 11 apr 2015 21:05

door Marnix » Vr Apr 10, 2015 2:58 pm
Bij deze posting ging het fout oekaboeka, mede door jou posting erboven, vermoed ik.
Ik denk als je gewoon citeert i.p.v. Teus:................ dat er minder kans is op dit gebeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 21:09

Ja geef mij maar de schuld :mrgreen:

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 11 apr 2015 21:35

ja, ook al heb je het gedaan, krijg je toch te schuld.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 21:44

Typische je eigen tekortkomingen bij een ander leggen =D> goed bezig :neeschudden:

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 22:38

Rotterdam :
Woekeren met je talenten dan zal de Heer zeggen " Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren".
Dus de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken, de gevangenen bezoeken.
Want voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het voor Mij gedaan.

Oekaboeka : Wij christenen zijn geen dienstknechten maar kinderen van God !

Na een tekst in 2 Timotheus 24 moet ik mijn stelling hierboven terugtrekken , wil geen valse beweringen maken.
Maar blijf er nog steeds bij dat die tekst in Mattheus over Joden in de grote verdrukking gaat.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 22:46

En dat het behoud gebasseerd is op je geloof en niet op je werken , maar dat goede werken wel een uitwerking kunnen zijn van je geloof maar dat die goede werken worden beloond met loon en kroon en de slechte werken worden verbrand als door vuur heen maar de gelovige zelf zal worden behouden


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten